Forsikring
Fra : Ukendt

Dato : 09-06-10 20:57

Hrmf...
Jeg spurgte i dag mit forsikringsselskab, Sønderjysk Forsikring, om de
ville forsikre min nyindkøbte båd...
Næ, det er en katamaran - de laver flere ulykker end andre både, var svaret

Min båd er en Tornado (en katamaransejljolle)... men laver katamaraner
virkelig flere ulykker en andre ? eller er det bare uvidenhed fra
forsikringselskabets side.

De henviste så til en samarbejdspartner, som så heller ikke forsikrede
katamaraner.... hrmf.

Jeg endte hos Pantanius og fik min ansvarsforsikring.

Men er det rigtigt at katamaraner laver flere ulykker end andre både eller
er det bare uvidenhed ?

/karsten i Nacra Inter og Tornado...

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-06-10 23:32

"Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg endte hos Pantanius og fik min ansvarsforsikring.
>
> Men er det rigtigt at katamaraner laver flere ulykker end andre både eller

En række forsikringsselskaber forsikrer heller ikke både over en hvis alder,
og det kan man ikke gøre andet ved end at vælge et andet selskab, f.eks
Pantanius.

Jeg ved ikke om katamaraner laver flere skader, men jeg kan godt forestille
mig den er lidt mere uhandy at komme rundt med i diverse havne, med risiko
for skade.

Endvidere sejler den jo væsentligt hurtigere end traditionelle kølbåde, og
presset på riggen og materiellet generelt er jo også væsentligt større på
katamaranen grundet armen ud til læ ponton.

Mvh
JR

Fra : blueocean

Dato : 10-06-10 00:56

On 10 Jun., 00:32, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen-net.dk> wrote:

> [...]
> presset på riggen og materiellet generelt er jo også væsentligt større på
> katamaranen grundet armen ud til læ ponton.

Ha... Det problem er ikke nyt, der har altid fra Danske forsikrings
selskabers side være forbehold for det de ikke ved noget om, det samme
gælder for dem som er ejer ferrorcement både, det er også klart at her
vil de danske selvskaber heller ikke forsikre dem. Men de udenlanske
har ingen problemer med det. Igen fordi de ikke ved hvad det handler
om, jeg ved fra selvbygger klubben at de havde stor problemer med
dette emne, og som altid fik Pantanius æren.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-06-10 04:57

Erstatninger for selvbygger både, ferrobåde og for egetfremstillet
udstyr, beslag m.m. har aldrig være forsikringsselskabers kop te og de
fleste tager forbehold i disse erstatningsområder. En standardbåd, som
en hyldevare, foretrækkes.
Desuden har vi en del forsikringsselskaber i DK og aktuarerne giver
deres skøn som selskaberne så vælger imellem, om de vil være i det
brancheområde.
Da det jo er en forretning, genforsikres områderne og herfor er der
også en pris, segmentet skal ikke konstant skal påføre selskabet tab
så stiger prisen yderligere eller også fravælges området.
Derfor vælges områder hvor der pr. erfaring ikke forekommer uønskede
udsving.
Desværre vil det hos de enkelte selskaber give udsving i hvilke
bådtyper der falder inden- eller uden for interesseområdet for det
enkelte selskab.
Drag sammenligninger til bilforsikringerne, her er der også mange
forskelligheder og fastsatte regler for hvert enkelt selskabs
engagementer.

Jeg vil også tro at Pantanius skulle spørges.

Mvh/Harding