DLS 2010
Fra : Ukendt

Dato : 09-06-10 17:06

I dag afleverede vor søde Postdame så brevet med det nye Levende Søkort.

Jeg har nu installeret det på henholdsvis en Medion med Vista og en Acer
aspire one med XP.

Installationerne gik gnidningsfrit fra Donglen.

Ingen problemer der, alt køret tilsyneladende fint, omend opstarten er en
anelse langsom.
Skærmbilledet er fin på Aceren med den lille opløsning.

Endnu har jeg ikke forsøgt at tilslutte en GPS.

Foreløbig tegner det altså ikke så ringe.-))

MVH
Egon

Fra : blueocean

Dato : 10-06-10 04:50

On 9 Jun., 18:05, "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:
> [...]
>
> Endnu har jeg ikke forsøgt at tilslutte en GPS.
>
> Foreløbig tegner det altså ikke så ringe.-))

Har af nysgerrighed da også anskaffet det , og fik det i går, er dog
ikke imponeret, over kortkvalitet, dog synes kortne at være godt
opdatere og det er jo godt, men selve designet og måden det skal
bruges syntes jeg er noget skod, måden at trække henover billedet på
er = ubrugeligt, mangler scroll på mus for at zomme ind og ud, + flere
andre nemme funktioner, bla. det at lægge en rute er noget skod, der
er måden det gøres på bla. i NV-Verlags kort genial, det samme gælder
for Coastal Explore. som jo er det der danne grundlag for NV´s kort. +
mange andre funktioner er ikke gennemtænkte.

Gert

Fra : Cupido

Dato : 15-06-10 18:51

Har købt Chart Navigator Light
Det virker 100 gange bedre en det levende søkort, og er meget hurtig at
scrolle i.
Udskrive kort i en usevanelig god kvalitet.
Med programmet følger også papirsøkortene.
Og det kan købes kort i det område man nu en gang sejler i.
giv jer selv den oplevelse.

Tilsluttning af gps og hele moleviten
Fås også i en anden udgave end Light. Med flere funktioner.

Har selv det levende søkort, gode informitationer ok.
Men brugervenlig er det bestemt ikke.

Gert skreg.
Har af nysgerrighed da også anskaffet det ,osv

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-06-10 05:12

Kortkvaliteten er som de tilsvarende officielle søkort fra KMS, det
kan ikke blive bedre.
Du har helt ret m.h.t. styresystemet, det kan bruges til planlægning
til nød; men som anvendelse under sejlads er det ikke egnet.
Måske er det også sidste gang DLS udkommer med det styresystem og
sikker også med rasterkort. Erstatningen kan blive S-57 kort og så
står vi mere fritstillet m.h.t. styresystem. DS burde sælge kortene
uden styresystem og div låse. Låsene er simple hindringer som omgås
med lidt snilde. Kortene trækkes ud og formatnavnet kan herefter
ændres efter behov.
Et væsentligt spørgsmål er om DS kan stipulere en omsætning pr. år
således at der kan forhandles en pris som tiltaler sejlerne.
Får vi S-57 kort kan vi anvende dem i et gratisprogram som f.eks.
OpenCPN. Det giver muligheder for hele tiden at få optimering af
styreprogrammet både via Cruisers Forum eller ved selvprogrammering.
Det væsentlige for sejlerne og DS er at vi billigt hvert år kan få
opdaterede kort det giver størst mulig sikkerhed når de anvendes til
søs, og så er de lig de opdaterede officielle papirkort man også har
ombord.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 10-06-10 06:04

On 10 Jun., 13:12, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> opdaterede kort det giver størst mulig sikkerhed når de anvendes til
> søs, og så er de lig de opdaterede officielle papirkort man også har

Ja......Vi er ikke helt uenige her, S-57 er nummer 1, og det ville
være rart at kunne bruge kortne fra DLSK til et andet program, som du
jo selv skriver er der sikkert mange der gerne vil give en skærv for
at kunne formaterne i enten OpeCpn koden eller andre tilsvarende.

Men hvordan kan man konvertere disse kort til et andet format, det
lyder som om du ved det.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-06-10 07:06

Hej Gert,

Jeg sender dig en mail i aften.

Mvh/Harding

Fra : Jens Jespersen

Dato : 11-06-10 11:54

Hej Harding.

Den opskrift vil jeg også meget gerne have - mon du kan lokkes til at sende
til mig også ?

Mvh. Jens

Fra : oem

Dato : 11-06-10 03:52

On 10 Jun., 15:05, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> Hej Gert,
>
> Jeg sender dig en mail i aften.
>
> Mvh/Harding

DLS er vist det man kalder social software efterhånden

De der anvender Opencpn, - og altså disse konverterede kort fra DLS,
og dertil, - som jeg, en Android Smartphone kan med stor fordel slå
to fluer med et smæk og downloade http://www.oruxmaps.com/index_en.html.
Så har man den komplette løsning med netbook og håndholdt
navigationsanlæg. Man kan omforme BSB-kortene fra Opencpn direkte til
Oruxmaps og downloade til android. Dertil kan man så anskaffe et
vandtæt armbind til martphone'en fra http://shop.endomondo.com/, så er
man ved at være der, ja faktisk kan man klare sig med sin smartphone.
Og med endomondo kan man så logge sin sejlads direkte på nettet, hvis
man er ambitiøs Så kan familien jo se hvor man er, det er bedre
end Google Latitude i hvert fald.

Man kan så have smartphone'en på sin arm, mens man sejler, og sin
netbook i mere tørre omgivelser. Måske helt undvære netbook på båden
Det gør jeg. Jeg har desuden helt undgået at købe trykte kort, men i
stedet udskrevet relevante elektroniske sø kort på min printer i
farver og så og lamineret dem. Så er jeg ikke er lost hvis batteri
eller teknik misser. Skal vi kalde det SOLAS for fritidssejlere?

Største fordel: Alt er gratis (bortset fra armbind og det man betaler
for opdaterede DLS-søkort). Oruxmaps er helt og aldeles fremragende.
Jeg har alle danske sømærker fra DLS downloaded på den og kan lægge
ruter derefter, samtidig med at google maps osv. supplerer med
satellitbilleder.

Største ulempe: En smartphone er ikke produceret til saltvand og
sollys, - den er sart. Desuden behov for opladning fra 12V batteri.

Det virker fornemt til mig..

Fra : blueocean

Dato : 11-06-10 14:17

On 11 Jun., 12:53, "Jens Jespersen" <jens.jesper...@hotmail.com>
wrote:
> Hej Harding.
>
> Den opskrift vil jeg ogs meget gerne have - mon du kan lokkes til at sende
> til mig ogs ?
>
> Mvh. Jens
>
> "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelsenews:f0a6dbe1-a120-4d06-8c49-2fc5facb3358@y4g2000yqy.googlegroups.com...
> Hej Gert,
>
> Jeg sender dig en mail i aften.
>
> Mvh/Harding

> - Vis tekst i anførselstegn -

Hej
Nu har jeg leget lidt med DLSK 2010, jeg har ikke før nu haft GPS
antenne på, Og det eneste jeg ikke kan se er min position på DLSK, den
siger godt nok efter meget søgen efter den aktive port til GPS at den
nu er aktiv og blinker gul, (ved ikke hvad farve den ellers burde
have), men der er ingen positions angivelse eller markør. Jeg har et
program der selv søger på om der er GPS data, og den finder fint GPS
data på com 2, men når jeg instiller DLSK på com 2 sker der ikke en
skid, jeg har flere andre navigations programmer og ingen af dem har
problemer med at angive position og data, så min forventning til dette
DLSK fik endnu engang tommelfingeren ned.

Men er der andre der har samme oplevelse eller er det kun mig!!!!!

Gert

Fra : steffen skov

Dato : 12-06-10 09:06

Hej Gert
Når den blinker gul, har den ikke et signal. Den skal være grøn.
På nedenstående link har jeg lavet en brugsforviring over installation af
gps-mus i winxp. Det plejer at afhjælpe problemet.
http://www.steffenskov.dk/23590390
God fornøjelse
Steffen
---
"E`BAAD", Pd nr. 18,
Bådlauget Krogen, Århus

Fra : HH

Dato : 12-06-10 02:24

Jeg oplever jævnligt samme type problem med GPS til DLSK og GPSlink.
Selv om man har installeret GPS-enheden på fx. COM4-porten, så sker
der det du beretter, at enten kan DLS slet ikke finde den port (den
mangler i drop-down-menuen) eller også blinker GPS-knappen bare gult.
I mit tilfælde har løsningen været at vælge en anden fysisk USB-port
(jeg har to på min laptop, det er altid den anden der skal bruges!).
Så ud med stikket og i den anden port, så virker det hos mig.
Og når jeg har problemet skal jeg ofte også lukke DLS og/eller
GPSlink, bytte porten og starte igen.

Hans-Henrik

Fra : steffen skov

Dato : 12-06-10 10:40

Hejsa
Ja - og man skal vente med at sætte usb-stikket i til maskinen er helt
køreklar.
Hilsen Steffen
---
"Havet bringer hvert menneske nyt håb,
som søvnen bringer drømme"!
C. Columbus, 1451-1506

Fra : blueocean

Dato : 12-06-10 03:59

On 12 Jun., 10:24, HH <hhm...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Så ud med stikket og i den anden port, så virker det hos mig.
> Og når jeg har problemet skal jeg ofte også lukke DLS og/eller

Hej
Tak Steffen for dit råd, jeg har fået det til at virke, men som Hans-
Henrik skriver er det ikke stabilt, hvilket jeg ikke kan bruge til
noget. Et er at GPS signalet mistes pga. satteliterne er under
horisonten eller lign, men at den bare ikke kan finde com porten og
mister den i utide, kan jeg ikke leve med, så ja DLSK er sat på skrot
hylden over uønsket SW. Så hellere bruge noget der med sikkerhed
virker,
Det er bare helt utroligt at de ikke har indbygget en søge funktion
til selv at søge efter nemea signaler, det kan sgu da ikke være så
svært.Men sådan er det ikke lavet, Jeg giver nu heller ikke DLSK lang
levetid mere, for de er allerede overhalet indenom af andre.

Gert

Fra : steffen skov

Dato : 12-06-10 12:22

Hej Gert
Det forstår jeg ikke. Nu har jeg sejlet med DLSK siden version 1 med
forskellige GPS-mus uden problemer.Det har været meget nøjagtigt og kun 2
gange i alle disse år har jeg oplevet udfald på signalet. For nogle år siden
sejlede jeg om aftenen ind i en havn, kan ikke huske hvilken, men jeg måtte
sejle ud og ind mellem broerne for at finde en plads. Der var ingen, så jeg
lagde mig for svaj. Efterfølgende kunne jeg se min trackinglinie i havnen
mellem broerne. Ret fascinerende.
Har du prøvet at sætte din virtuelle com-port til max 4800 baud? Og vælge
com 3 i både DSLK og computeropsætningen. Det er vigtigt at DLSK har den
samme opsætning som computeren.
Hilsen Steffen
---
"E`BAAD", Pd nr. 18,
Bådlauget Krogen, Århus

Fra : HO

Dato : 12-06-10 13:02

[...]
Et godt program til at tjekke GPS musen er:
http://www.visualgps.net/VisualGPS/default.htm

mvh
HO

Fra : steffen skov

Dato : 12-06-10 13:50

O-Høj HO
Det er mærkeligt. At vi mister signalet under horisonten, forekommer mig
underligt. At din computer ikke kan finde COM-Porten er et internt problem.
Du skal ikke droppe DLSK, for det er din opsætning, der halter. Nu pirrer du
mig, for nu sender jeg min nuværende DLSK2007 (der fungerer fortrineligt)
for ombytning til ver. 2010. Så vender jeg tilbage om 14 dage, med mine
erfaringer.
Hilsen Steffen
---
"E`BAAD", Pd nr. 18,
Bådlauget Krogen, Århus

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 12-06-10 14:57

Det gjorde jeg i mandags. Venter spændt på 2010 versionen.

Jeg har brugt rigtigt mange foirskellige navigationsprogrammer, og det bøvl
med com/usb porte, det har man altså i dem alle. Det har intet med DSLSK at
gøre.

De to reelle problemer i DLS (hvis vi skal kritisere DLSK) er at gpslink
ikke virker til de nye Garmin gps'er og at bruger interfacet er lidt
specielt (som nogen elsker og andre hader).

DLSK store fordel er at der er broplaner og havneoversigter/informationer
som er langt bedre end andre produkter.

Jeg er endt med (efter at have prøvet mindst 10 forskellige programmer de
sidste 4-5 år) er at jeg bruger garmins bluechart/mapsource fordi det
integrerer godt med min kortplotter og DLSK fordi havne og landinformationer
bare er de bedste. OG så har jeg slettet alt andet, så jeg har mentalt
overskud til at nyde sejladsen.

Bjarke

Fra : steffen skov

Dato : 13-06-10 09:34

Hej Bjarke
Du har en god "mental-hygiejne"
Vi håber på en god sommer.
Hilsen Steffen
---
"Havet bringer hvert menneske nyt håb,
som søvnen bringer drømme"!
C. Columbus, 1451-1506

snip

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 16-06-10 21:03

kun en kommentar

ENIG - i alle betragtninger, indenfor vores sejladsområde er DLSK det bedste
til prisen.

mvh
/Børge

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 17-06-10 21:06

Så sidder jeg lige med DLSK 2010 versionen i hånden. Og har den installeret.

Men det afføder lige et simpelt spørgsmål til jer med lidt mere dlsk2010
erfaring:

Hvordan starter man programmet ?? Installationen efterlader jo ingen iconer
eller programgrupper i startmenu'en ? Jeg kan starte den ved at stikke USB
key'en i og så bruge den installationsmenu der kommer op, men der må da være
en exe fil man kan lægge et shortcut til på desktop'en ??

Bjarke

Fra : blueocean

Dato : 13-06-10 12:11

On 13 Jun., 10:33, "steffen skov" <Xssk...@vip.cybercity.dk> wrote:
> Hej Bjarke
> Du har en god "mental-hygiejne"
> Vi h ber p en god sommer.
> Hilsen Steffen
> ---
> "Havet bringer hvert menneske nyt h b,
> som s vnen bringer dr mme"!
> C. Columbus, 1451-1506
>
> "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-kr lleA-gmail.com> skrev i en meddelelsenews:4c139230$0$278$14726298@news.sunsite.dk...
> snip

> - Vis tekst i anførselstegn -

Ok...så sige vi det, men jeg er alså ikke nogen novice i det her med
IT,...bare for at slå det fast,
Jeg har ikke noget problem med andre programmer, og jeg har da også
fået det til at virke, men bare det at det er så besværligt er nok for
mig til at sige fra, ikke fordi jeg ikke kan finde ud af det, men
fordi det ikke SKal være så svært at få tingene til at tale sammen. OG
rigtigt COM porte kan drille hvis man ikke aner hvad man taler om.

Jeg gider bare ikke bruge al min tid på at sidde løse noget der burde
være løst fra leverandørens side, men når det så er sagt indrømmer jeg
da også gerne at DLSK er godt med de kort som er med og detaljerne er
meget fine. Men selve programmet er håløst gammeldags ent bruge
mæssigt, (GUI) interfacet so det hedder.

Gert

Fra : blueocean

Dato : 13-06-10 12:18

On 12 Jun., 14:01, "HO" <h...@vejen-net.dk> wrote:
> [...]
> horisonten eller lign, men at den bare ikke kan finde com porten og
> mister den i utide, kan jeg ikke leve med, så ja DLSK er sat på skrot

Og til HO, Jeg kender godt Visual GPS programmet, har selv brugt i
nogen år. Det er et udmærket program.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-06-10 07:09

Hej Hans-Henrik,

Prøv at downloade gratisprogrammet X-port og installer det.
Når du starter op klikker du på "Find GPS" og indstil baudrate
hastigheden. GPS lampen vil lyse grønt. Sæt flueben i "Enable ports"
og vælg første port nedenunder.
Start DLSK og indstil til samme portnummer og aktiver GPSknappen på
sejladspanelet.
Nu er denne forbindelse i orden og fast.
Skal du køre med andre programmer tildeler du igen et nummer og
aktiverer og så fremdeles.
Jeg har i weekenden kørt med DLS + OpenCPN + ExpiditeLT + Visual
Planner 2, samtidigt, og det er hurtigt at skifte mellem programmerne
med alt+tab.
Der har ikke på noget tidspunkt været udfald eller manglende USB-port
forbindelse.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 14-06-10 20:28

Nothings perfect ..... X-port kan ikke køre windows7 i 64 bit mode, som
næsten alle nye pc'ere kommer med .....

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-06-10 09:54

Hej Steffen,

" Ja - og man skal vente med at sætte usb-stikket i til maskinen er
helt
køreklar". Det gælder kun første gang.

Derefter tror jeg at det er nemmere at slukke PC´en med alt
tilsluttet, hvorefter det adskilles og man tager grejet med hjem.
Næste gang man bruger det igen i båden samles alt inden PC´en tændes,
Så kører alt som før den blev slukket sidste gang.
Man skal altid bruge samme USB stik til GPS´en og skal andet udstyr
tilsluttes f.eks. TV så skal det ind på et andet USB stik.
Med den metode går der ikke kuk i porttildelingen.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-06-10 09:59

Hej Ole,

Hertil kan jeg tilføje at om man har en Garmin bilnavigator kan man
følge anvisningerne i dette link.

http://mce66.altervista.org/software.html

Mulighederne er der mange af.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-06-10 15:45

Sikkert ganske rigtigt; men kommer tid kommer råd.
På XP virker det OK.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 15-06-10 15:31

On 15 Jun., 19:51, "Cupido" <cupido-fjerndet...@live.dk> wrote:
> [...]
> Men brugervenlig er det bestemt ikke.
>
> Gert skreg.
> Har af nysgerrighed da også anskaffet det ,osv

Chart Navigator Ligth, fungere fint, men vær opmærksom på at kortne er
ikke helt præsise, jeg har i en del år brugt Prof udgaven og er
tilfreds med det, det virker perfekt, og er nemt at navigere rundt i.
lægge rute og gemme dem osv. Men må dog indrømme at DLSK kortne er en
tand bedre. Så hvis jeg er i tviel så kigger jeg også på DLSK.

Og rigtigt af Bjarke X-port virker ikke i windows 7 64 bit, og 98 % af
alle nye pc er med 64 % bit system så..............XP er OK.

Gert

Fra : Thomas Jensen

Dato : 16-06-10 05:47

On Fri, 11 Jun 2010 02:52:14 -0700, oem wrote:

> De der anvender Opencpn, - og altså disse konverterede kort fra DLS,

Hej, jeg er ny her. Jeg kører Linux, og er derfor interesseret i Opencpn
til min netbook - og skal altså så bruge konverterede kort fra DLS? Kan
man købe kort uden også at investere i selve DLS? Og hvordan foregår
konverteringen?

På forhånd tak

--
Thomas Jensen, Horsens
- nybagt ejer af Juniorbåd 225

Fra : oem

Dato : 18-06-10 00:58

On 16 Jun., 06:47, Thomas Jensen <lianergo...@tj-software.dk> wrote:

> [...]
> til min netbook - og skal altså så bruge konverterede kort fra DLS? Kan
> man købe kort uden også at investere i selve DLS? Og hvordan foregår

Nej, du kan (desværre) ikke købe kort fra KMS uden at investere i DLS.
Selve konverteringen er lidt for nørder, men alligevel til at finde ud
af. Metoden er beskrevet i en ældre tråd, jeg kan ikke huske hvilken.
Først omformes søkortene fra DLS til bmp filer. Derefter geo-
kalibreres de med Mapcal-programmet (gratis, - fra Seaclear). Det
danner en fil ved navn CHARTCAL.DIR, som indeholder geokoordinater.
Og endelig dannes BSB-filer ud fra denne og BMP-filerne Tif2bsb (open
source).