Forskel på digitale kort
Fra : Jens Mogensen

Dato : 08-06-10 06:56

Hej gruppe

Jeg skal vist have en ny kortplotter - så hvilken af de store
kortleverandører laver de bedste kort = dem der ligner de trykte
papirkort mest?

mvh
Jens_M

Fra : HO

Dato : 08-06-10 14:07

<<"Jens Mogensen" <jens@server-1.dk> skrev i en meddelelse
<<Jeg skal vist have en ny kortplotter - så hvilken af de store
<<kortleverandører laver de bedste kort = dem der ligner de trykte
<<papirkort mest?

Hej
Efter at have prøvet lidt forskellig, vil jeg helt sikkert foretrække
Navionics Gold.
Pris / kvalitet hænger fint sammen.
Er efterhånden til at købe for penge:
http://www.dba.dk/navionics-gold-danmark-nyt/id-66573498/

De laver en kortlæser og software så du kan lave ruter på din PC hjemmefra.
mvh
HO

Fra : HO

Dato : 08-06-10 14:13

[...]

Må man måske hører til hvilken båd?
mvh
HO

Fra : Jens_M

Dato : 08-06-10 22:21

Plotteren skal sidde i en 30 fods sejlbåd.

Derfor er Sørens forslag om en Pc løsning heller ikke interessant.
Jeg har leget med diverse Pc søkort - programmer, men finder dem kun egnet
til planlægning, i hvert tilfælde i min sejlbåd.

Indrømmet, skærmen er dejlig stor i forhold til de små kortplottere, hvor
man risikerer at miste overblikket, men man kan ikke løbe op og ned fra
kortbordet hele tiden, når man sejler onsdagssejlads Og der er ikke
plads til en fastmonteret Pc skærm i cockpittet.

Men tak til alle for kommentarerne hidtil.

mvh
Jens_m

Fra : Søren L

Dato : 08-06-10 07:56

On 8 Jun., 14:56, Jens Mogensen <j...@server-1.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg skal vist have en ny kortplotter  - så hvilken af de store
> kortleverandører laver de bedste kort = dem der ligner de trykte

Du kunne eventuelt anvende en PC løsning. Fordelen er at du ikke er
afhængig af en leveradør og kan skifte skærm, computer og software
uafhængigt.

Prøv at tage et kig på www.lyngaa-marine.dk hjemmeside. De har en
rigtig god PC løsning med blæserfri skærm, skærm med
sollysforstærkning og touch og et rigtig godt søkortsystem.
Søkortsystemet er fra Rose Point i USA og sælges under navnet Coastal
Explorer. Det anvender S57 og S63 kort samt rasterkort. Kortenen er
produceret af Søkort arkivet under geodætisk og er de officielle
danske søkort. Ingen har bedre kort end dem.

Sejlerhilsen Per

Fra : Ole Pagh

Dato : 08-06-10 18:01

Jens Mogensen forklarede:

> Jeg skal vist have en ny kortplotter - så hvilken af de store
> kortleverandører laver de bedste kort = dem der ligner de trykte
> papirkort mest?

Jeg er blevet meget glad for C-Map kort. De leverer et MW4 (Mega Wide)
der dækker hele Nordeuropa lige fra Berlin til Svalbard for ca. 2700
kr.
Hvis man køber det sammen med en plotter er der ofte tilbud så kortet
fås til ca. 2000 kr.
W85 med hele DK, Sydnorge, hele Sverige, Nordtyskland, Baltikum og hele
Østersøen og Botniske Bugt til ca. 1800 kr er også et godt køb, synes
jeg.

Der er lidt om det her:
http://dacon.dk/c_mapkortside.htm

For nogle år siden, da jeg gik fra bl. a. DLS og andre rasterbaserede
kort, kunne jeg overhovedet ikke forlige mig med de digitale kort og
nåede at levere hele 2 søkortplottere retur, inden lyset gik op for
mig.

Alene det at man på plotteren kunne få KURS op i stedet for NORD op var
et mareridt, og det så helt forkert ud, men bare efter et par måneder
og én længere tur, var jeg helt solgt til de digitale vektorkort.

Til C-Map kort kan man også få en læser, så kortet kan vises på PC'en.
PC-Planner er mest til planlægning af ture. Diverse
navigationsprogrammer, bl.a. "Software On Board" (SOB) læser også C-map
kort.

--
/ Ole

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-10 23:34

Jens Mogensen wrote:
> Hej gruppe
>
> Jeg skal vist have en ny kortplotter - så hvilken af de store
> kortleverandører laver de bedste kort = dem der ligner de trykte
> papirkort mest?

Nu er smag og behag jo forskellige, men min erfaring er, at de bedste
kort til praktisk navigation ikke nødvendigvis er dem, der ligner de
trykte papirkort mest...

Mange her i gruppen har argumenteret for at DLSK har de bedste
elektroniske søkort ... Det vil jeg ikke betvivle ...

Som Ole, har jeg i nogle år benyttet C-Map kort - som er
vektorbaserede - og har efterhånden vænnet mig til at bruge dem og
finder dem meget velegnede og fleksible. Man får med de nye "Max-kort"
dækket hele Norden i en enkelt "brik" med oversigtskort og detailkort
og havnekort + fotos af diverse havne ...

Min "rigtige" kortplotter sidder (desværre) fastmonteret nede om læ og
(som backup og til dagligt brug) i cockpittet har jeg derfor anskaffet
den lille, prisbillige Standard Horizon 180i, som jeg meget let kan
montere/afmontere og se og betjene fra pinden. Fordelen er, at den
bruger de samme C-Map brikker, som jeg anvender i min Raymarine
kortplotter ved kortbordet ...

En af de features, jeg lægger stor vægt på at den nemme zoom ind /
zoom ud funktion ... Men indrømmet: Skærmen er ikke særligt stor ...
Men den kan iøvrigt kobles på andre de instrumenter, også autopiloten

En anden god mulighed er en vandtæt touch screen i cockpittet, som
kobles på din PC, som er godt gemt af vejen nede om læ ...

En sejler Peter Meyer Larsen fra Doverodde har udarbejdet en meget
pædagogisk og inspirerende beskrivelse af sin løsning her:

http://www.danskebaadejere.dk/da/Det%20Levende%20soekort/tips%20om%20det%20levende%20soekort/~/media/Baseline_site/det%20levende%20soekort/tips%20om%20det%20levende%20soekort/DLSK_on_TouchScreen.ashx

Flemming Torp

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-06-10 23:55

[...]

Hej Jens

Tror efterhånden ikke der er den store forskel

Selv er jeg begyndt med Garmin og er godt tilfreds, der er havne planer, med
billeder af havnen og plan over basin.
og selve kort materialet virker overbavisende med dybder, bundforhold, bøjer
etc.

Jeg har en 5" plotter og behøver ikke en større skærm, da den kniv skarpt
viser detaljekort med en god SM omkring mig. De nyere ployttere er lyn
hurtige til at opdatere kortet på skærmen, så man kan zoome ud og ind på få
sekunder efter behov, man kan således zoome ud og kører markøren derhen hvor
man gerne vil hen, zoom ind (på markøren) og trykke på "GOTO" og så tilbage
på detaljekort

For ikke så mange år siden var man rigtigt godt hjulpet blot man kunne få en
position Nu får vi ikke blot en position, men også en visuel realtime
position i kortet, supleret med fart, ankomsttid og meget andet, hvilket
resultere i at mange ikke lære sig at navigere og resten glemmer det!!!

Mvh
JR