Delfiner i Kattegat
Fra : Bjarke@Escape

Dato : 06-06-10 11:25

ER der andre der har observeret delfiner i Kattegat ? Jeg så en på position
56gr06N 12gr02E kl 1130 i dag. Gik op bag båden, men fulgte ikke. Nåede at
se den ordentligt 2-3 gange, så jeg er ret sikker.

Og nej. Det var ikke et marsvin. fin lysegrå.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-10 19:11

> [...]
> Nåede at se den ordentligt 2-3 gange, så jeg er ret sikker.
> Og nej. Det var ikke et marsvin. fin lysegrå.

Iflg hvaler.dk findes der delfiner i danske farvande.
Se http://www.hvaler.dk/xobs_af_alm_delf.htm

/karsten

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 06-06-10 19:12

Har kun set Marsvin, men heldigvis mange
mvh
/Børge

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 06-06-10 19:20

Bjarke@Escape wrote:
> [...]
> ikke. Nåede at se den ordentligt 2-3 gange, så jeg er ret sikker.
>
> Og nej. Det var ikke et marsvin. fin lysegrå.

Sæler er vel også udelukket?

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : Ivar

Dato : 06-06-10 19:59

maxi999.escape-krølleA-gmail.com skrev:

> ER der andre der har observeret delfiner i Kattegat ?

Jeg har ikke set delfiner i Kattegat. Jeg har flere gange set
marsvin i det nordlige Storebælt. De er ikke sjældne. De kan godt
finde på at følge med sejlbåde i et kort stykke tid. Med mindre
du har set nogle helt specielle kendetegn, vil jeg påstå at det
er marsvin du har set.

Ivar Magnusson

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 06-06-10 22:39

Ja, der var også marsvin i dag nede mellem ålsgårde og helsingør. Det er
rigitgt tit ma n ser dem. Det er også kun anden gang i mit liv jeg ser
rigtige 'almindelig' delfin.

Bjarke

Fra : BoA

Dato : 07-06-10 11:26

Bjarke@Escape skrev:
> Ja, der var også marsvin i dag nede mellem ålsgårde og helsingør. Det er
> rigitgt tit ma n ser dem. Det er også kun anden gang i mit liv jeg ser
> rigtige 'almindelig' delfin.
> ..

"Rigtige" delfiner har tidligere været
sjældne gæster i vores farvande, men er
ifølge zoologerne blevet mere
almindelige i de seneste år. Måske et
resultat af klima-opvarmningen.
Jeg synes ikke, at de er så svære at
skelne fra vores lokale marsvin.
Har desværre ikke selv set delfiner
herhjemme, men ude i den store verden.

Med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : blueocean

Dato : 07-06-10 07:13

On 7 Jun., 12:25, BoA <boaboaFJER...@tiscali.dk> wrote:

> "Rigtige" delfiner har tidligere været
> [...]

Man kan nemt se forskel på "rigtige" delfiner og Marsvin, Delfiner er
for det første meget større end marsvin og dernæst er de væsentlig
mere nysgerrige end marsvin er, vores marsvin herhjemme er som regel
meget mørke idet hvor imod delfiner tit er lyse grå har pletter og til
tider temlig larmende, de er også mere livlige og elsker at tumle
rundt foran båden, hvilket ikke marsvin gør ret meget i.

De nordatlanske delfiner som formentlig kommer hertil er tit de meget
spættede og rundnæsede dyr, fra den storedanske.dk kan læses følgende:
citat:
I de seneste ca. 10 år er der dukket flere og flere individer af
varmeelskende arter op i de danske farvande. To af arterne –
almindelig delfin og rissosdelfin - har vi allerede tidligere haft
besøg af, mens stribet delfin er "nyankommen" og blev dokumenteret for
første gang i 1998.
Citat Slut

Har man først oplevet "rigtige" delfiner kan man som regel skelne dem
fra marsvin.

Gert

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-06-10 22:22

> [...]

> ikke. Nåede at se den ordentligt 2-3 gange, så jeg er ret sikker.
>
> Og nej. Det var ikke et marsvin. fin lysegrå.

Ifølge P1 i morges er der netop i disse dage observeret delfiner, spækhugger
og... finhval i farvandet omkring Fyn. Finhval er verdens næststørste dyr
(20 meter/80 ton), kun overgået af blåhvalen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.