Surt show
Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 05-06-10 18:46

Sprængt toppakning, bukket plejlstang.
Motor ud. Ligesom vi skal til på ferie.
Måske revner i topstykke!Har på fornemmelsen at den suger vand ind via
indsugningsventilerne.
Hans

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 05-06-10 19:45

Hans, " URD" Contessa 32. wrote:
> [...]
> Motor ud. Ligesom vi skal til på ferie.
> Måske revner i topstykke!Har på fornemmelsen at den suger vand ind via

Det ligner da lidt af en tragedie og et hårdt slag mod pengepungen.
Forhåbentligt kommer du ud på den anden side og kan fortælle, hvad der var
årsagen, for det netop sådan noget, jeg frygter i forhold til at jeg ved, at
jeg har en velfungerende, men efterhånden bedaget maskine i bugen på båden.
Jeg er ikke sikker på, at jeg har min kones opbakning til at bruge en stor
del af pensionen til en ny motor incl. monteringen.

Måske kan din historie afværge tilsvarende katastrofer for andre.

Her i min hjemhavn har 2-3 sejlere haft motorhavari, men årsagen er
forblevet ukendt - dog ikke, at de nu "kører" med spritnye motorer.

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : steffen skov

Dato : 05-06-10 23:49

Hej Hans
Det er da surt show! Har du ikke en mast og et par sejl? Så kan du ordne
motoren efter ferien.
Hilsen Steffen
---
"E`BAAD", Pd nr. 18,
Bådlauget Krogen, Århus

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-10 13:59

" Hans, " URD" Contessa 32." <urd@spamoncable.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Motor ud. Ligesom vi skal til på ferie.
> Måske revner i topstykke!Har på fornemmelsen at den suger vand ind via

Surt--
Du har min medfølelse.

Ang. anledningen til miseren:
Har du antihævertdims monteret på afgangssiden af kølevandet,?
Hvis ja: fungerer den?

Der en jo en mulighed for, at vandet er "slået" tilbage, og er gået via
ventilerne til cylindre.
Hvilket kan medføre de nævnte skader.

MVH
Egon

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 06-06-10 15:38

Jeg skal holde jer underrettet. Den har gået 1800 t.
Der var ialtfald vand i cylinder nr 1.
Jo der er sejl på jeg måtte sejle den hjem i havnen, landede 6 pæle fra min
plads.Men jeg vil nu ikke holde ferie uden maskine.
Hans

Fra : Torben Pd 57 Sirius

Dato : 10-06-10 13:46

On 6 Jun., 16:38, " Hans, \" URD\" Contessa 32." <u...@spamoncable.dk>
wrote:
> [...]
> Jo der er sejl på jeg måtte sejle den hjem i havnen, landede 6 pæle fra min
> plads.Men jeg vil nu ikke holde ferie uden maskine.

Hej Hans

Stakkels dig, det er godt nok en bet, men øh hvilken motor har/havde
du.

MVH
Torben
Pd 57 Sirius

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 11-06-10 09:06

Det var godt nok ikke en bøjet plejlstang, men lejepanderne. Da vand ikke
kan komprimeres gåt det jo ud over noget andet. Den er nu afleveret hos en
reparatør.
Det er en Solé 26
Hans

Fra : Per Nordahl

Dato : 11-06-10 10:23

" Hans, " URD" Contessa 32." <urd@spamoncable.dk> skrev i en
meddelelse news:4c11ee6d$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Det var godt nok ikke en bøjet plejlstang, men lejepanderne. Da
> vand ikke kan komprimeres gåt det jo ud over noget andet. Den er nu
> [...]
Er der ventilløftere på sådan en fætter, således at du kan tørne
motoren - uden kompression?

Hvis der er: Har du så brugt dem, mens du (måske) forsøgte at starte
motor? (Hvis den feks. har været svær at starte)

Er det tilfældet, kunne det være årsagen til at der er trukket vand
ind over stemplerne.
Hvis du så kører med starteren - samtidig med du vipper ventilløfteren
tilbage (enkeltvis/ el. samlet) så kan problemet opstå. I det du
samtidig sætter funktionen/virkningen af antihævertventilen ud af
drift.

Mvh. "Thulfen"

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 12-06-10 09:28

Nej den har ikke ventilløftere.
Det skete mens jeg sejlede.
Hans

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 16-06-10 14:26

Dyrt 25-30K.
Hans

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 16-06-10 21:18

Hans, " URD" Contessa 32. wrote:
> Dyrt 25-30K.
> Hans

Snakker vi ny motor eller reparation ? Nok det sidste ?
Lider med dig og alle andre, der får motorhavari - frygter det for mit eget
vedkommende, selvom min gamle motor aldrig har gjort knuder, men man hører
jo om den ene ulykke efter den anden.

\\\\////
(@@)
Torben