"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4c0abdaa$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Martin Bak skrev:
>> -Ja altså en til plænetraktoren
>>
>> Hvor vigtigt er det, at dens 2 hjul kan bevæge sig uafhængigt af
>> hinanden?
>>
>> Jeg har et par hjul fra en havefræser, som jeg ikke bruger mere. Og jeg
>> har en massiv stålaksel fra nogle hjul der har siddet under loftet i
>> laden, og været en del af et remtræk til forskellige redskaber. Akslen er
>> omtrent 30mm. i diameter, og har fedtsmurte skåle den kan køre i, som kan
>> boltes på vognen, så hele akslen altså drejer med rundt når man kører.
>> Akslens diameter passer perfekt i hjulene, så det er jo fristende bare at
>> gøre dem fast til denne, og så blæse differentialevirkningen et stykke.
>>
>> Det er ikke umiddelbart muligt at lave lejer ved hvert hjul, men
>> alternativt kan jeg skære akslen over, så hjulene på den måde vil kunne
>> køre hver for sig.
>>
>> Men hvor vigtig er det, for sådan en lille havebrugsvogn? Den bliver
>> forøvrigt nok pænt lang, for den skal kunne laste grene fra kroner på
>> træer, når jeg har fældet og skal rydde op.
>>
> Jeg tror at specielt med læs på og ved bakke-manøvrer på en blød
> græsplæne, vil den faste aksel dominere plænetraktoren og så laver de
> styrende hjul let render i grønsværen, ligesom at de trækkende hjul også
> vil arbejde sig ned i underlaget
>
> Hvorfor kan de hjul ikke løbe rundt på akslen?
>
> Har du betænkt at du skal fiksere den rotere aksel for sideværts
> bevægelse?
> Allerede dér er det mere omstændigt end at kaste et par std. plasthjul på
> en passende aksel (der ofte er i Ø22 mm - á gængs hydraulikrør!)!
>
> Hvis ikke det er for konstruktions-lysten er der, udover passende stupmper
> 'på loftet', næppe noget der er lettere og billigere end en cykeltrailer
> på tilbud.
> For multi-brug kunne en 300-kr's sækkevogn også udgøre et fint grundlag.
> For begge erkender jeg dog at lidt mere sporvidde kunne være ønskværdigt
>
Uha nej! Den største glæde er jo at kunne bygge noget selv, med det man har,
og få et robust og godt resultat ud af det.
Jeg tror løsningen bliver, at skære akslen over. (jeg har i forvejen skåret
den over en gang, den oprindelige var 2,5 meter lang)
Jeg har 3 "lejeskåle" til den, så der kan sættes en i hver side, og en på
midten der holder halvt på hver akselstump. Skålene er omkring 15 cm. lange,
så det er ikke noget problem. Sidelæns har jeg også beslag der kan fiksere
akslerne, så det må blive det der skal prøves.
Hjulene kan godt køre rundt på akslen, men der er ingen lejer eller noget,
så det ville meget hurtigt blive et slidmæssigt problem, og jeg vil helst
ikke ødelægge hjulene ved en dårlig konstruktion. Så hjulene vil jeg fiksere
på akslerne.
--
Martin
www.martinbak.dk/