bensintank
Fra : fjern

Dato : 03-06-10 21:43

Har en oldgammel 2 cylindret volvo penta bensin duk duk.fra 72 (marna
motor)i min she27

Den kørte ustabilt, -her ved sæsonstart- gik også nu og da istå, - nåh
tidligere har den fået skiftet toppakning og manifold. - Så hvad - det
elektriske?
Nej - bensinfilteret er fuldt af møf - ligesom sæbe og mug
Hvor kommer det fra?
Joh - sidste år blev den ved en fejltagelse påfyldt petroleum, det kunne
den ikke lide, senere på året løb der regnvand ned i tanken - det kunne
den heller ikke lide.
Så jeg tror tanken trænger til at blive renset.

Min ide er:
1 tømme de par liter der står i den, via olieudsugningshåndpumpen jeg har.
2 Åbne bundproppen der sidder på bunden af en lille slamskaål, og håbe
den sidste bensin tager slammet med ud.
Skrue proppen i igen, fylde en halv liter bensin i, vippe lidt med
båden, så det kan skvulpe lidt rundt.
Tømme det ud igen via bundproppen.

lyder det ikke rigtigt nok?

Men sådan en bundprop har jo nok en pakning, er den speciel eller kan
en der passer i størrelse bare gå an?

Skal der en form for fedt på proppen?

Jah - for bensin skal man jo ikke spøge med, og da man skal være
slangemenneske for at komme til tanken nede om læ så vil jeg helst kun
gøre det een gang.

mvh
Søren

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 04-06-10 15:04

"fjern" <"skogstadNielsen(fjern)"@ddf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jah - for bensin skal man jo ikke spøge med, og da man skal være
> slangemenneske for at komme til tanken nede om læ så vil jeg helst kun

Kunne du evt tømme tanken og skrue en slangefittings på istedet for
bundproppen? sætte en slange på og føre den op hvor du kan arbejde, og så
fylde tanken med vand og suge det ud med en pumpe?

Så er det jo blot at lade det køre i ring gennem et filter indtil du mener
den er ren nok

Jeg tror dog at det er nødvendigt at rode op i det slam der ligger i bunden
hvis det skal med ud.

Mvh
JR

Fra : Ivar

Dato : 04-06-10 17:47

fjern skrev:

> Joh - sidste år blev den ved en fejltagelse påfyldt petroleum, det kunne den
> ikke lide, senere på året løb der regnvand ned i tanken - det kunne den
> heller ikke lide.

Ren petroleum er ikke godt. Men bliver det fortydet godt, burde det
ikke være noget problem. Vand er noget skidt at få i benzinen.
Det lægger sig på bunden.

> [...]
> den sidste bensin tager slammet med ud.
> Skrue proppen i igen, fylde en halv liter bensin i, vippe lidt med

Jo, jeg ville i hvert fald ikke bruge vand, som Jan foreslår.
Om det bliver godt nok med en enkel gang, er ikke sikkert.

Ivar Magnusson

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-10 23:33

On 04-06-2010 18:46, Ivar wrote:

> Jo, jeg ville i hvert fald ikke bruge vand, som Jan foreslår.
> Om det bliver godt nok med en enkel gang, er ikke sikkert.
>

> Ivar Magnusson

Ellers brug sprit til et rense tanken. Det dræber barkterirre (er nok
ikke så nødvendig med benzin), samt så fordamper det meste og det der
kommer med i motoren, tager den ikke skade af.

/Casper

Fra : fjern

Dato : 06-06-10 21:00

Mange tak til jer alle, for de gode råd - nu er tanken renset
/Søren

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 06-06-10 21:43

fjern" <"skogstadNielsen(fjern) wrote:
> Mange tak til jer alle, for de gode råd - nu er tanken renset
> /Søren
Klip

Er dit budskab så, at motoren nu kører uden problemer etc. efter at
benzintanken er blevet renset - og hvad gjorde du i praksis for at få den
renset ?

\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

Fra : fjern

Dato : 08-06-10 23:18

Torben Skovgaard Bach skrev:
> [...]
>
> Er dit budskab så, at motoren nu kører uden problemer etc. efter at
> benzintanken er blevet renset - og hvad gjorde du i praksis for at få

Jeg gjorde følgende:
1 Sugede hvad der var i tanken op med en oliesuger
2 åbnede bundproppen med en plastikskål nedenunder til at tage det sidste.
3 Lukkede bundproppen og lukkede benzinhanen ved tanken
4 fyldte 12 liter vand i den via nogle colaflasker (!)
5 Vippede godt med båden
6 Tømte vandet ud ved at åbne bundproppen igen.
7 gentog 3,4,5,6
8 Afmonterede slangen til kaburatoren, og stak den ned i en colaflaske
9 lod starteren dreje motoren til der ikke løb mere benzin ud i flasken
opdagede at jeg havde glemt at åbne benzinhanen ved tanken, på den igen.
10 lod den stå et døgen.
11 gentog 3,4,5,6 men med 1 liter sprit, for at få vand væk.
12 fyldte bensin på, startede
13 men indløbet til karburator var også snavset og stoppet (ingen benzin
ind i karburator, det er en solex 26)
14 skiller karburator ad, den er dødsnavset, blæser den igennem med
trykluft og fjerner møf med rensebenzin.
15 bestiller nye pakninger hos Marna motor i norge
16 - og der er jeg nu - fortrøstningsfuld!