""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> wrote in message
news:4bfda1ab$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 26-05-2010 19:39, Jakob Viggo Hansen skrev:
>>
>> "Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@get2net.dk> wrote in message
>> news:4bfd57e2$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
>>>
>>> "Jakob Viggo Hansen" <jakobviggohansen@gmail.com> skrev i en
>>> meddelelse news:4bfd4008$0$272$14726298@news.sunsite.dk...
>>>
>>>> Men - hvis jeg skal forsøge at lære noget af oplevelsen:
>>>> 1) grusfælder findes ALTID der hvor man mindst ønsker det (og ligner
>>>> derved "den modkørende bil")
>>>> 2) lyset og vejens tilstand/overflade spiller en stor rolle for
>>>> synligheden af grus/småsten
>>>> 3) Grusfælder trives bedst i højresving, hvor bilernes dæk trækker
>>>> dem fra rabatten ud i vores kørespor.
>>>> 4) Den rette hastighed betyder forskellen mellem at køre igennem
>>>> grus, eller stå af og trække hjem (eller værre)
>>>
>>> Hej Jakob.
>>>
>>> Dejligt, at du slap med skrækken.
>>>
>>> Jeg har lige en ting mere, man kan lære: Brems aldrig i sving.
>>>
>>> På ren og tør vej, kan man sagtens bremse og styre samtidigt; men hvis
>>> der ligger lidt grus, så kan det gå galt.
>>>
>>> Mvh.
>>>
>>> KD
>>>
>>
>> Det kan der være noget om.
>>
>> Gad vide om ABS vil kunne redde ens r.. hvis man kommer ud for grus i et
>> sving under nedbremsning?
>>
>> Det vil jo ikke gøre en forskel i mit tilfælde fra idag, hvor jeg ikke
>> bremsede.
>> Jeg dyrker normalt ikke nedbremsning i sving - men har faktisk øvet mig
>> på at opnå lidt mere tillid til nedbremsning under sving - ikke
>> katastrofemanøvrer selvf - men nok til at kunne justere hastigheden i
>> svinget hvis nødvendigt.
>>
>> Men jeg kan sagtens få min fantasi til at kombinere dagens oplevelse med
>> et bremsescenarie - og det bliver ikke noget kønt billede
>>
>
> De såkaldte grusfælder er det vi på godt jysk kalder "tralse"
>
> Men så er de nu heller ikke mere! Der skal ligge eksorbitante mængder af
> grus før det går galt, hvorfor øvelsen består i at holde "fokus" på hvor
> man gerne vil hen, og ikke stirre på gruset.
>
> Dette er ikke nemt, men jeg øver mig hvert år, og bliver bedre og bedre
> til blot uanfægtet at køre gennem gruset. Hertil skal det bemærkse at jeg
> skal tage mig voldsomt sammen til at "overse" fænomenet, og det lykkes
> langt fra altid - men øvelse gør mester!
>
> Problemet opstår når man rent refleksmæssigt foretager sig noget "dumt",
> så som at slippe gassen, og/eller bremse.
>
> Maskinen vil ofte skride en anelse, men den får lynhurtigt fat igen, og
> har reelt ikke flyttet sig sideverts i nævneværdig grad.
>
> Nu skal det bemærkes at jeg ikke har testet denne teori ved fuld
> nedlægning og forbrugende 112% af det tilrådighed værende grip!!
>
> Skulle der mod forventning være så meget grus/sand at motorcyklen aldrig
> igen får greb i asfalten,(man går på røven) kunne man jo spekulere over om
> det vil være bedre hvis man ændrede på motorcyklens balance (slipper
> gassen) eller ved opbremsning.. - nej vel..
>
> Altså - ved almindelig fornuftig kørsel (maks. 75% af hvad man nu magter)
> kan der uanfægtet køres videre, velvidende at motorcyklen eventuelt mil
> bevæge sig lidt under måsen, men det må den altså gerne!
>
>
>
> --
> Dun@nt
> SFau1000R Hvidguld
> DMC - MCTC - DFMC
Det er rart med noget feedback på mit indlæg. Det var jo ikke skrevet som et
spørgsmål, men blot et ønske om at dele en oplevelse og og nogle
overvejelser desangående. Og at lære mest muligt af det skete.
Med hjælp fra jeres input, har jeg haft lejlighed til at overveje grundigt
hvordan sådan en situation ikke skal udvikle sig til
ridser/skrammer/brækkede lemmer/pludselig død.
Der er ingen tvivl om at det basale problem består i at erkende hvornår et
sving udgør en uoverskuelig situation, og tilpasse kørslen derefter.
Næste problem er at have den rigtige strategi: her er Armands gennemgang af
panik-bremse-sving-situationen faktisk ganske overbevisende. Jeg kender
selvfølgelig psykologien - og fysikken - men pointen med den manglende
"plan-B" er sgu spot-on!
J.C. Kløve's pointe om ikke at overvurdere risikoen ved grusfælder er også
god. Jeg oplevede jo netop at maskinen holdt kursen, og fandt greb igen.
Hvis man kan holde den i baghovedet (eller hvor man nu gemmer sådan noget
næste gang, er det måske lettere at undgå uheldige reaktioner som
bremsning/slippe gassen/rette op...
så som sagt: fedt at få nogle svar på mine overvejelser. Tak for det.
/Jakob