Der er sgu ikke meget
Fra : JBH

Dato : 07-05-10 11:04

umiddelbar konsekvens af handling.

http://aarhus.lokalavisen.dk/18-aarig-flugtbilist-i-grenaa/20100507/artikler/100509397/1052

"Den 18-årige lagde ud til overhaling af en venstresvingende 55-årig
kvindelig bilist, hvorved hun blev påkørt af den 18-årige bilist.
Han undveg herefter en modkørende bus ved at køre op på fortovet og påkørte
her en lygtepæl og et busskur.
Den 18-årige mand havde ikke kørekort og flygtede fra stedet, men blev
senere anholdt og indbragt til afhøring - og blev senere løsladt igen."

/JBH

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-05-10 11:35

JBH wrote:
> [...]
> Den 18-årige mand havde ikke kørekort og flygtede fra stedet, men blev
> senere anholdt og indbragt til afhøring - og blev senere løsladt igen."

Tror du han vil være til fare for opklaringen? Tror du der ikke bliver
mere ud af sagen?

--
vh
Torben

Fra : JBH

Dato : 07-05-10 14:43

> Tror du han vil være til fare for opklaringen?

Næh, ikke i den konkrete sag, det var nærmere risikoen for at han begår
noget lignende, da der ikke var nogen umiddelbar konsekvens af handling som
jeg tænkte på, men lad os lukke den her, da det jo er en retslig/politisk
beslutning at man ikke ikke varetægtsfængsler (ædru) vanvidsbilister efter
afhøring.

>Tror du der ikke bliver mere ud af sagen?

Jow da, han bliver fradømt det kørekort han ikke har..og alt efter om han på
papiret er noget værd eller ej, kommer vi andre bilejere til at betale for
skaderne.

mvh
JBH

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-05-10 15:35

JBH wrote:

> Jow da, han bliver fradømt det kørekort han ikke har..og alt efter om han på
> papiret er noget værd eller ej, kommer vi andre bilejere til at betale for
> skaderne.

LOL - ja, og hvem tror du betaler for varetægtsfængsling og hans
eventuelle manglende skatteindbetalinger imens?

--
vh
Torben

Fra : JBH

Dato : 07-05-10 20:12

> LOL - ja, og hvem tror du betaler for varetægtsfængsling og hans
> eventuelle manglende skatteindbetalinger imens?

Ja, uanset løsning, er sådan en snotskovl nok en udgift for samfundet.

mvh
JBH

Fra : alexbo

Dato : 07-05-10 11:35

ikke meningen.

Vi har ikke standret her i landet.
På et tidspunkt kommer han for retten og får bedømt sin sag.
Hvis der ikke er fare for at han kan påvirke vidner eller på anden måde
påvirke sagen er der ingen grund til at holde ham fængslet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-10 11:44

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> "Den 18-årige lagde ud til overhaling af en venstresvingende 55-årig
> kvindelig bilist, hvorved hun blev påkørt af den 18-årige bilist.

OT, nu ved jeg godt dette ikke er jura-gruppen, men hvordan er det nu det
er, er der ikke noget med at det
er den venstresvingende der bærer skylden i dette tilfælde ?
Noget med at krydse en vognbane ?

Mvh

Thomas

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-05-10 12:07

T. R. wrote:

> OT, nu ved jeg godt dette ikke er jura-gruppen, men hvordan er det nu
> det er, er der ikke noget med at det
> er den venstresvingende der bærer skylden i dette tilfælde ?
> Noget med at krydse en vognbane ?

Ryk direkte i fængsel. Selvom de passerer start, modtager de ikke 200 kr.

Mon ikke du skal læse indlægget eller teoribogen igen?

--
vh
Torben

Fra : alexbo

Dato : 07-05-10 13:07

"Torben Scheel" skrev

> Mon ikke du skal læse indlægget eller teoribogen igen?

Jeg går ud fra at der er frit valg eftersom du ikke skrev noget konkret.

§ 16. Stk. 2.
Kørende, som i vejkryds ønsker at ændre færdselsretning, skal før
forberedelsen og udførelsen af manøvren sikre sig, at denne kan foretages
uden fare eller unødig ulempe for andre, som færdes i samme retning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-10 14:46

> [...]
> forberedelsen og udførelsen af manøvren sikre sig, at denne kan foretages
> uden fare eller unødig ulempe for andre, som færdes i samme retning.

Takker :)
Altså ikke helt forket husket ;)

Mvh

Thomas

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-05-10 15:45

alexbo wrote:

> Jeg går ud fra at der er frit valg eftersom du ikke skrev noget konkret.

Tjah i min optik er det enten det ene eller det andet der er
misforstået. I indlægget har den 18 årige overhalet venstre om en
venstresvingende. Det kan være at Thomas har læst det som den 18 årige
var modkørende. Derfor en helgardering.

> [...]
> forberedelsen og udførelsen af manøvren sikre sig, at denne kan foretages
> uden fare eller unødig ulempe for andre, som færdes i samme retning.

Den vil næppe være ansvarspådragende overfor
§ 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om
et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et
sådant sving. Cyklist og fører af ikke registreringspligtig knallert kan
overhale køretøjer af andre arter til højre.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-10 15:59

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> kan være at Thomas har læst det som den 18 årige var modkørende. Derfor en

Næh, læste godt en overhaling venstre om ;)
Men da jeg læste det, slog det mig nemlig at en lignende sag var fremme i
pressen for en 10 års tid siden.
Det var noget med en kvinde, som også svingede til venstre, der blev ramt i
venstre side af en billist, som kørte i samme retning som kvinden, der lagde
ud til en
overhaling. I den efterfølgende retsag fik kvinden "skylden" for uheldet, da
hun krydsede en vejbane (den modgående på en 2 sporet vej).
Der var efterfølgende en del polimik om denne afgørelse, da den på mange
forekom uretfærdig.
Derfor spurgte jeg som jeg gjorde ;)

Mvh

Thomas

Fra : Keld Nygaard

Dato : 07-05-10 17:04

> OT, nu ved jeg godt dette ikke er jura-gruppen, men hvordan er det nu det
> er, er der ikke noget med at det
> er den venstresvingende der bærer skylden i dette tilfælde ?
> Noget med at krydse en vognbane ?

Jeg ved ikke hvordan man placerer ansvar i forhold til færdselsloven, men
når regningen skal gøres op, vil forsikringen på kvindens bil sandsynligvis
skulle betale 2/3 af den samlede regning, mens forsikringen på mandens tager
1/3.

Mvh
Keld

Fra : Benny

Dato : 07-05-10 13:30

On 7 Maj, 13:06, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> Ryk direkte i fængsel. Selvom de passerer start, modtager de ikke 200 kr.

Hov på min Matador er det 4000 man modtager.

Benny

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-05-10 21:26

Den 07-05-2010 21:30, Benny skrev:

> Hov på min Matador er det 4000 man modtager.

Til gengæld er rådhuspladsen noget billigere på mit

--
vh
Torben

Fra : N/A