Årets AutoIndex 2010 - Intet nyt under sol~
Fra : Henrik B.

Dato : 06-05-10 17:04

SÅ har FDM løftet sløret for årets nordiske AutoIndex undersøgelse.
Som sædvanligt ligger Toyota, BMW, Audi og Saab i top, og de franske mærker
skraber bunden, sammen med Chevrolet:
http://www.fdm.dk/pressemeddelelser/forbruger/saadan-bedoemmer-bilejerne-deres-biler

"Sådan bedømmer bilejerne deres biler
Oprettet den 5/5/10 kl 8:21 af FDM Send til en venBogmærk indholdUdskriv
side Bilejerne er generelt blevet mere tilfredse med deres eget bilmærke.
Det viser FDMs store AutoIndex-undersøgelse.
Fastlåste speederpedaler med dødsulykker til følge. Tilbagekaldelser af
mere end to millioner biler og masser af dårlig omtale. Årets første kvartal
var alt andet end mildt ved Toyota. Alligevel topper det japanske bilmærke
AutoIndex 2010, som er FDMs årlige brugerundersøgelse af bilejernes
tilfredshed med deres bilmærke. På de to følgende pladser finder man som
sidste år BMW og Audi, mens Mercedes er ny på 4. pladsen. I den anden ende
må Chevrolet endnu en gang tage til takke med en placering som bundprop.

"Det er andet år i træk, at Toyota topper AutoIndex. Faktisk går de lidt
frem i årets undersøgelse. Det skyldes nok, at Toyota har formået at tackle
krisen på en måde, som ejerne har været tilfredse med," siger Motors ansv.
chefredaktør, Bo Christian Koch med henvisning til, at mens Toyotas image
gennemsnitligt faldt 4,4 pct. blandt de øvrige bilejere, steg det under
krisen 0,9 pct. blandt Toyota-ejere.

Mens der i det samlede resultat altså ikke har fundet noget tronskifte sted
i år, forholder det sig anderledes i målingen af bilejernes vurdering af
egen bil. Her skubber Audi sig forbi sidste års etter, BMW, mens Saab og
Volvo kommer ind på 3. og 4. pladsen. Også i denne kategori indtager
Chevrolet sidstepladsen med tre franskmænd, Renault, Citroën og Peugeot,
lige over sig.

"AutoIndex er først og fremmest et godt forbrugerværktøj for dem, der står
og skal købe bil. Her er det bilejerne selv, der ud fra deres egne
erfaringer og oplevelser bedømmer deres biler. AutoIndex har nu gennem otte
år afdækket de danske bilejeres tilfredshed med deres bil, og vi har et
meget omfattende datamateriale at basere vores vurderinger på. Vi ved, at
AutoIndex bliver taget meget alvorligt i bilbranchen, som bruger
resultaterne til at måle sig op mod konkurrenterne, og vi kan se, at mange
bruger det aktivt til at sikre en positiv udvikling i forholdet mellem
mærket og kunden. Det er godt for forbrugerne," siger Bo Christian Koch.

AutoIndex udarbejdes hvert år i samarbejde med Loyalty Group A/S blandt
bilejere i Danmark, Sverige og Norge. Alle respondenter har en bil, som er
under otte år. Mere end 47.000 danske bilejere deltog i årets AutoIndex, som
måler bilejernes tilfredshed på fire områder: Bilen, forhandleren,
værkstedet og loyaliteten.

Læs hele AutoIndex-undersøgelsen i FDMs medlemsblad Motor 5, der også tager
hul på en ny serie om fremtidens brændstoffer, og ser på økonomien ved
privatleasing og køb. Motor 5 udkommer fredag den 7. maj."

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Benny

Dato : 06-05-10 11:07

Hej

Under hele "Toyota skandalen" er det forbavsende så stille de andre
bilfabrikanter har været.

I Ingenøren er der en artikkel om hvorfor. DE andre fabrikanter tier
åbenbart og lærer, medens at den store tager tæskene.

http://ing.dk/artikel/107056-toyota-fejl-har-aendret-alle-bilfabrikkers-strategi?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_campaign=ingeftermiddag

Benny

Fra : KASO

Dato : 06-05-10 21:30

> [...]
>
> --
> FUGM - The trademark of world class inkompetence.

Den skal nu stadig tages med et par vognlæs vejsalt, da den jo er et udtryk
for subjektive holdninger. Alfa ligger f.eks. pænt - trods at bilen (teknisk
set) ikke er bedre (mht. kvalitet) end de franske. Mercedes ligger flot -
trods rustproblemer - etc.

(Og for at imødegå evt. kommentarer (fra andre) om sure rønnebær eller
lign., ligger familiens 2 biler som hhv. 1 og 4 i undersøgelsen, så det er
ikke fordi "mine biler" scorer dårligt).

Fra : Steen F.

Dato : 14-05-10 09:27

KASO wrote:
> Mercedes ligger flot - trods rustproblemer - etc.

Jeg tror efterhånden folk har forstået at de problemer skyldtes Renaults
Bretagne-karosserifabrik hvor MB fik lavet en del af deres karosserier.

Fra : tiper

Dato : 07-05-10 02:39

Hvor meget er autoindex værd?
IMO er det præget af for meget subjektivitet. Alfa manden der kører
rundt i sin 7. af mærket, vil jo alt andet lige, være ganske
tilgivende overfor fejl/mangler. Ligeledes vil en VW fanatiker også
vurdere at han/hun har fået noget ekstra for pengene, og er det hele
værd.

Næ, en konkret opgørelse af hvor mange fejl og reklamationer hver bil
har, giver det korrekte billede af bilernes kvalitet.

Fra : alexbo

Dato : 07-05-10 09:55

"tiper" skrev

>Næ, en konkret opgørelse af hvor mange fejl og reklamationer hver bil
>har, giver det korrekte billede af bilernes kvalitet.

Det er bare ikke det undersøgelsen handler om,
den handler om bilejernes tilfredshed med deres bil og værksted.

"Sådan bedømmer bilejerne deres biler"
"Send til en ven"
Det er så det der er sket, en videresend uden egen mening.

FDM skriver om statistikker om fejl på biler.
FDM skriver om kontrol af værksteder, find 10 fejl og hvor godt de klarer
det.
FDM skriver om bilejernes tilfredshed.

Jeg synes de hver for sig er interessante, men de kræver at man kan se
forskel på forudsætningerne.

mvh
Alex Christensen

Fra : tiper

Dato : 07-05-10 06:29

On 7 Maj, 10:55, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> det.
> FDM skriver om bilejernes tilfredshed.
>
> Jeg synes de hver for sig er interessante, men de kræver at man kan se

Jo jo, men mener stadig fejlprocenten skal opgives sammen med.
Det der også er afgørende for hvordan bilen bedømmes, er om den lever
op til ejerens forventninger.
Og scorer den lavt herpå kan det skyldes en dårlig bil eller for høje
forventninger. Sidste er ikke rimeligt at dømme bilen ud fra.

Fra : alexbo

Dato : 07-05-10 16:03

"tiper" skrev

>Og scorer den lavt herpå kan det skyldes en dårlig bil eller for høje
>forventninger. Sidste er ikke rimeligt at dømme bilen ud fra.

Det vil sige at når naboen udtrykker sin glæde over sin nye bil er han helt
urimelig,
Han kan komme med nogle fejlstatistikker, forbrugsanalyser, NCAP stjerner
eller andre kolde fact, hvad han mener om bilen er noget ligegyldigt pis.

Tripadvisor er en side hvor brugere kan udtrykke deres mening om hoteller og
lign, noget ligegyldigt subjektivt vrøvl naturligvis, men meget brugbar
synes jeg.
Jeg har haft stor glæde af den, hoteller bliver bestilt og restauranter
besøgt på bais af andres subjektive vurdering, det er langt bedre end de
stjerner der tildeles af officielle kanaler.
http://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g187440-d265398-Reviews-Bajondillo_Apartments-Torremolinos_Costa_del_Sol_Andalusia.html
Jeg valgte dette hotel den den netop overståede ferie på brugernes
anbefaling

FDM's Autoindex er på samme måde, brugernes vurdering af deres bil og
værksted, blot kogt sammen til en samlet vurdering.

Skal man købe bil er det da ikke så ringe at få at vide hvordan ejerne er
tilfredse med bil og værksted.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-05-10 15:04

tiper skriver:

> Det der også er afgørende for hvordan bilen bedømmes, er om den lever
> op til ejerens forventninger.

Ja og ???

Antallet af fejl er ikke ligefrem proprotional med ejerens
utilfredshed.

Klaus

Fra : tiper

Dato : 07-05-10 13:51

On 7 Maj, 17:03, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> eller andre kolde fact, hvad han mener om bilen er noget ligegyldigt pis.

Nu skrev jeg jo lige for høje forventninger.
Når naboen er glad for sin bil, er det jo netop fordi den indfrier
eller overgår hans forventninger
Stiller man for høje forventninger til sin bil, så bliver man kun
skuffet og utilfreds med den. Det er ikke fair overfor bilen (mærket)
at der skal trækkes ned for det.

Og ja, jeg ejer bundskraberen, Nubira st.car fra 2005, men jeg fatter
ikke hvorfor den ligger dernede. Eneste årsag til jeg kan se nogen
grund til det, er pga. ejere der er blevet skuffede over de ikke fik
det de troede. Men det er en discount bil, om som en sådan gør den det
ganske godt, men den skal heller ikke tillægges mere end det.
Jeg er dog personligt blevet meget overrasket over den. Kunne køre fra
Kbh til Nord Italien i et hug, kun med skiftende chauffør og kaffe/
spise pauser, og alligevel være frisk fremme ved destinationen. Det
var ikke en egenskab jeg havde tillagt den inden, men det var et stort
plus bagefter.

> Skal man købe bil er det da ikke så ringe at få at vide hvordan ejerne er
> tilfredse med bil og værksted.

Tjaeee, hvis man er tilhænger af autoriseret værksteder.
Men da Chevrolet hed Daewoo var der ikke samme indsats i mærket, som
efter navneskiftet, og den tid tæller også med.

Fra : Benny

Dato : 07-05-10 18:40

On 7 Maj, 10:38, tiper <ti...@vip.cybercity.dk> wrote:
> [...]
>
> Næ, en konkret opgørelse af hvor mange fejl og reklamationer hver bil
> har, giver det korrekte billede af bilernes kvalitet.

Hvis du vil se på holdbarhed skal du se til England. Her har Warranty
Direct's en god database. Det er et firma der sælger garanti ud over
den af fabrikken leverer

F.eks går en Golf (97-05) 10 gange så tit i stykker som en Corolla
(97-04).

Har du for eks. en Renault Espace (93-02) har du 72% sansynlighed for
værstedbesøg.

En anden sjov detalje er at den billigste bil at reparere er en Yaris
(99-03) med et gennemsnit udgift på £87 og 10% chance for fejl. I den
anden ende er Audi TT (99-06) med en gennemsnitlig regning på £402.51
og 43% chance for værkstedbesøg.

Talene % er sansynligheden for værkstedbesøg inden for et år.

Tages fabrikanterne generelt så er den lidt anderledes f.eks har
Porche med dobbelt så mange fejl som gennemsnittet og er marginalt
bedre end Jeep.

De mest fejlfrie er:
1: SUZUKI fejlindex 31.13
2: HONDA fejlindex 33.17
3: MAZDA med 53.5
4: TOYOTA med 56.22
5: SKODA med 58.87
..
..
13: VW med index 85
Gennemsnitlig fejl index er 112

Benny

Fra : Benny

Dato : 07-05-10 19:00

On 8 Maj, 02:54, Benny <hojvae...@gmail.com> wrote:
> Glemte link
>
> Modeller:
>
> http://www.reliabilityindex.co.uk/tophundred.html?apc=3128339010848601
>
> Fabrikanter:
>
> http://www.reliabilityindex.co.uk/man_index_2.html?searchtype=relinde....
>
> Der er også kunde beskrivelse af biler
>
> Glad for bilen:http://www.reliabilityindex.co.uk/user_reviews.html?sku=1238119005285...
>
> Ikke så glad:http://www.reliabilityindex.co.uk/user_reviews.html?sku=1140437641184...
>
> Benny

Glemte lidt på dansk om firmaet: http://ekstrabladet.dk/biler/article983518.ece

Benny

Fra : tiper

Dato : 08-05-10 05:06

> Tages fabrikanterne generelt så er den lidt anderledes f.eks har
> Porche med dobbelt så mange fejl som gennemsnittet og er marginalt
> [...]

Og Daewoo/chevrolet står med index 94,32. Altså en mere pålidelig bil
en Audi der står med 142,35 og BMW med 97,47.
Men det er jo netop ikke det indtryk Autoindex giver. Tværtimod.
Og du får næppe heller en ejer af en dyr bil til at indrømme, at han
har givet for meget for den.
En VW eller Audi ejer vil jo altid mene de får mere for pengene i
deres bil end med en Skoda...