|
| Elbiler igen Fra : Benny |
Dato : 05-05-10 13:32 |
| | |
Armand (05-05-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-05-10 22:00 |
| | |
Henrik B. (05-05-2010)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 05-05-10 22:04 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4be1dc45$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> På den anden side, så er ladningen begrænset af hjemmets
> sikrings-størrelse - Hvor længe vil den enkelte her på gruppen være om at
> oplade et næsten fladt 24,5kWh batteri op og vil dét i praksis svare til
> køretøjets stilstandsperiode ved hjemmet (om natten, som ét af de tunge
> argumenter lyder)?
Det hjælper vel for os med 400 Volt udtag hjemme? )
--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk
| |
Kent Friis (05-05-2010)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 05-05-10 22:12 |
|
Den Wed, 5 May 2010 23:04:01 +0200 skrev Henrik B.:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> news:4be1dc45$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> På den anden side, så er ladningen begrænset af hjemmets
>> sikrings-størrelse - Hvor længe vil den enkelte her på gruppen være om at
>> oplade et næsten fladt 24,5kWh batteri op og vil dét i praksis svare til
>> køretøjets stilstandsperiode ved hjemmet (om natten, som ét af de tunge
>> argumenter lyder)?
>
> Det hjælper vel for os med 400 Volt udtag hjemme? )
Volt gange ampere gange tid (minus tab). 400 volt er ofte udstyret med
16A sikringer, imod 10A på 230V.
(Jeg er ret sikker på at der ikke er noget i ovenstående du ikke ved
i forvejen, men du sluttede med et spørgsmålstegn)
Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
| |
Armand (05-05-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-05-10 22:36 |
|
Henrik B. skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> news:4be1dc45$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> På den anden side, så er ladningen begrænset af hjemmets
>> sikrings-størrelse - Hvor længe vil den enkelte her på gruppen være om
>> at oplade et næsten fladt 24,5kWh batteri op og vil dét i praksis
>> svare til køretøjets stilstandsperiode ved hjemmet (om natten, som ét
>> af de tunge argumenter lyder)?
>
> Det hjælper vel for os med 400 Volt udtag hjemme? )
>
Ja, hvis du kan finde en tre-faset lader!
--
Armand.
| |
Brian Sørup (05-05-2010)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 05-05-10 22:06 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4be1dc45$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Benny skrev:
>> Modsat de fleste her i forummet, så er der åbenbart andre der tror på
>> elbiler:
>>
>> http://ing.dk/artikel/108485-vw-sender-flaade-af-elbiler-paa-markedet-i-2013?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_campaign=ingeftermiddag
>>
> Endeligt en angivelse af den faktiske batterikapacitet: 26,5kWh - men
> alligevel mangler drifts-spændingen for at kunne sammenligne forbrug og
> lade-tid!
> På den anden side, så er ladningen begrænset af hjemmets
> sikrings-størrelse - Hvor længe vil den enkelte her på gruppen være om at
> oplade et næsten fladt 24,5kWh batteri op og vil dét i praksis svare til
> køretøjets stilstandsperiode ved hjemmet (om natten, som ét af de tunge
> argumenter lyder)?
>
Med lidt hurtig hovedregning kan jeg få det til ~12 timer med alm. 1-faset
lysnet, jeg har ikke begreb om hvilket tab der er i en lader.
men hvor mange mennesker i storbyerne har adgang til ladestrøm ?
skal der trækkes et kabel fra altanen på 5.sal og ned på P-pladsen ?
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.
1986 Oldsmobile Custom Cruiser
| |
Klaus D. Mikkelsen (05-05-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 05-05-10 22:44 |
|
Armand skriver:
>
> Endeligt en angivelse af den faktiske batterikapacitet: 26,5kWh - men
> alligevel mangler drifts-spændingen for at kunne sammenligne forbrug og
> lade-tid!
Hvad mangler du?
26,5kWh er 26,5kWh uanset om det er 250 eller 5000 volt. Det er den
samlede effekt der er til rådighed.
> På den anden side, så er ladningen begrænset af hjemmets
> sikrings-størrelse
Nej, det er ladetiden.
230 volt 10A (typisk i ældre husstande) = 2,3kW, lader man i en time
giver det 2,3kWh.
230 volt 13A (nyere huse) = 3kW
Men tager vi så et kraftstik med 3x400 volt og 16A er vi oppe i 11kW
11kW i 2,5 timer = 27,5kWh, så er bilen fuldt opladet.....og der er
brændt 1kWh af i laderen som varme.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Armand (05-05-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-05-10 23:21 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>> Endeligt en angivelse af den faktiske batterikapacitet: 26,5kWh - men
>> alligevel mangler drifts-spændingen for at kunne sammenligne forbrug og
>> lade-tid!
>
> Hvad mangler du?
>
> 26,5kWh er 26,5kWh uanset om det er 250 eller 5000 volt. Det er den
> samlede effekt der er til rådighed.
>
>> På den anden side, så er ladningen begrænset af hjemmets
>> sikrings-størrelse
>
> Nej, det er ladetiden.
>
Jup - Dét jeg mente!
> 230 volt 10A (typisk i ældre husstande) = 2,3kW, lader man i en time
> giver det 2,3kWh.
>
= omkring 12 timers ladetid!
> 230 volt 13A (nyere huse) = 3kW
>
Jeg synes netop at nyere byggeri hverken har kraft eller mere end 10A :-/
Men selv med 1 x 13A tager det 9 timer!
9 timer er formodentlig den praktiske grænse for 'natteladning' :-/
Men dét gælder den omtalte Folkewogn - Vil man have rækkevidden forøget
koster en fordobling også dobbelt ladetid og der er sikker dér at
Tesla'en allerede er eftersom den angives til ca. 400km!
> Men tager vi så et kraftstik med 3x400 volt og 16A er vi oppe i 11kW
>
> 11kW i 2,5 timer = 27,5kWh, så er bilen fuldt opladet.....og der er
> brændt 1kWh af i laderen som varme.
>
Så er det bare om kraft-ladere er hyldevare og om man overhovedet kan
lade så voldsomt på batteriet??
Det ser forøvrigt ud til at laderen meget praktisk er integreret i
bilerne, hvorved at der alene dér ligger en begrænsning.
Tesla har således også to forskellige ladekabler, alt efter hvilken
strømmængde man kan levere - Svjh er det derfra at jeg har noteret mig
de 30A som jeg har forhørt forsynings-selskabet om prisen for
installation af!
--
Armand.
| |
Klaus D. Mikkelsen (06-05-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 06-05-10 05:46 |
|
Armand skriver:
>
> Jeg synes netop at nyere byggeri hverken har kraft eller mere end 10A :-/
> Men selv med 1 x 13A tager det 9 timer!
Det er kun i mindre lejligheder jeg ikke har ser 3x400 volt.
> Så er det bare om kraft-ladere er hyldevare og om man overhovedet kan
> lade så voldsomt på batteriet??
Laderne skal alligevel til at bygges til bilerne, det er ikke en
standrad harald-skrald batterilader der skal bruges. Om du så bygger
den til 230 volt, eller 400 er bedøvende lige meget. Det til 3x400
bliver en kende mere kostbar, men har også mulighed for at lade
hurtigere.
Batterierne er dog stadigvæk hæmskoen.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Torben Scheel (06-05-2010)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 06-05-10 07:27 |
|
Armand wrote:
>
> 9 timer er formodentlig den praktiske grænse for 'natteladning' :-/
Ja, worst case kan du komme ud for at liste hjem på de sidste watt en
sen aften og have brug for den fulde rækkevidde den næste dag kl 6:00.
Oftest vil batteriet dog lande med restkapacitet, og med tid nok til
næste planlagte tur.
Hvorfor den fokus på ulemper?
Min bror har lige anskaffet en elbil til hente og bringe børnene
semilokalt og indkøbsturene. Når de skal længere væk tager de Yaris'en.
Genialt at have en bil der kan tåle småturene i modsætning til
brændstofbilerne.
Men ja - HVIS man anskaffer en elbil som erstatning for en passat man
bruger til campingtrækker, så løber man ind i problemer. Surprise.
--
vh
Torben
| |
Cykelsmeden (05-05-2010)
| Kommentar Fra : Cykelsmeden |
Dato : 05-05-10 23:38 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
>
> 11kW i 2,5 timer = 27,5kWh, så er bilen fuldt opladet.....og der er
> brændt 1kWh af i laderen som varme.
hvordan når man til den kWh ?
finn
| |
Henrik B. (06-05-2010)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 06-05-10 00:14 |
|
"Cykelsmeden" <Cykelsmeden@her.dk> skrev i meddelelsen
news:xn0gtsu6261bgj000@news.tele.dk...
> Klaus D. Mikkelsen skrev:
>
>>
>> 11kW i 2,5 timer = 27,5kWh, så er bilen fuldt opladet.....og der er
>> brændt 1kWh af i laderen som varme.
>
> hvordan når man til den kWh ?
Regnestykket gi'r jo sig selv: Antallet af Watt (kW) gange antallet af
forbrugt tid (timer)...
--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk
| |
Cykelsmeden (06-05-2010)
| Kommentar Fra : Cykelsmeden |
Dato : 06-05-10 09:30 |
|
Henrik B. skrev:
> > > 11kW i 2,5 timer = 27,5kWh, så er bilen fuldt opladet.....og der
> > > er brændt 1kWh af i laderen som varme.
> >
> > hvordan når man til den kWh ?
>
> Regnestykket gi'r jo sig selv: Antallet af Watt (kW) gange antallet
> af forbrugt tid (timer)...
Ja opladningen!
spørgsmålet gik på hvordan man når til at der brændes 1 kWh af i
laderen?
det er vel alene et spørgsmål om konstruktionen???
finn
| |
Torben Scheel (06-05-2010)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 06-05-10 09:55 |
|
Cykelsmeden wrote:
> Ja opladningen!
> spørgsmålet gik på hvordan man når til at der brændes 1 kWh af i
> laderen?
>
> det er vel alene et spørgsmål om konstruktionen???
>
Elektronik kan være mere eller mindre effektiv, men alle komponenter
"koster" noget i brug mig bekendt. Læg hånden på din forstærker efter
"Dark side of the moon", det forklarer det meget godt.
I sidste ende bliver al energien jo til varme - meget passende når den
kommer fra solens varme oprindeligt.
--
vh
Torben
| |
Cykelsmeden (06-05-2010)
| Kommentar Fra : Cykelsmeden |
Dato : 06-05-10 10:47 |
|
Torben Scheel skrev:
> Cykelsmeden wrote:
> > Ja opladningen!
> > spørgsmålet gik på hvordan man når til at der brændes 1 kWh af i
> > laderen?
> >
> > det er vel alene et spørgsmål om konstruktionen???
> >
> Elektronik kan være mere eller mindre effektiv, men alle komponenter
> "koster" noget i brug mig bekendt. Læg hånden på din forstærker efter
> "Dark side of the moon", det forklarer det meget godt.
>
> I sidste ende bliver al energien jo til varme - meget passende når
> den kommer fra solens varme oprindeligt.
det er vi da ikke uenige om, jeg forstår stadig ikke hvordan der lige
er 1 kWh som brændes af??
finn
| |
Torben Scheel (06-05-2010)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 06-05-10 12:16 |
|
Cykelsmeden wrote:
> det er vi da ikke uenige om, jeg forstår stadig ikke hvordan der lige
> er 1 kWh som brændes af??
>
Det er vel et gæt på tabet i en typisk lader.
--
vh
Torben
| |
Kent Friis (06-05-2010)
| Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 06-05-10 16:38 |
|
Den 06 May 2010 09:46:44 GMT skrev Cykelsmeden:
> Torben Scheel skrev:
>
>> Cykelsmeden wrote:
>> > Ja opladningen!
>> > spørgsmålet gik på hvordan man når til at der brændes 1 kWh af i
>> > laderen?
>> >
>> > det er vel alene et spørgsmål om konstruktionen???
>> >
>> Elektronik kan være mere eller mindre effektiv, men alle komponenter
>> "koster" noget i brug mig bekendt. Læg hånden på din forstærker efter
>> "Dark side of the moon", det forklarer det meget godt.
>>
>> I sidste ende bliver al energien jo til varme - meget passende når
>> den kommer fra solens varme oprindeligt.
>
> det er vi da ikke uenige om, jeg forstår stadig ikke hvordan der lige
> er 1 kWh som brændes af??
Det er for at få det til at passe med et pænt tal
Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
| |
Henrik B. (06-05-2010)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 06-05-10 14:58 |
|
"Cykelsmeden" <Cykelsmeden@her.dk> skrev i meddelelsen
news:xn0gtt9rtxcax000@news.tele.dk...
> Ja opladningen!
> spørgsmålet gik på hvordan man når til at der brændes 1 kWh af i
> laderen?
>
> det er vel alene et spørgsmål om konstruktionen???
Ja. Jeg er sikker på, at det er noget Klaus sjusser sig til...
--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk
| |
CL (06-05-2010)
| Kommentar Fra : CL |
Dato : 06-05-10 10:47 |
|
Cykelsmeden wrote:
> Klaus D. Mikkelsen skrev:
>
>>
>> 11kW i 2,5 timer = 27,5kWh, så er bilen fuldt opladet.....og der er
>> brændt 1kWh af i laderen som varme.
>
> hvordan når man til den kWh ?
>
>
ved at gætte.
--
H
Carsten Larsen
| |
Klaus D. Mikkelsen (06-05-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 06-05-10 16:44 |
|
Cykelsmeden skriver:
>
> hvordan når man til den kWh ?
Lidt sjussen, lidt tab i lader og batteri og så bliver det tilsammen
en pænt rundt tal.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Benny (06-05-2010)
| Kommentar Fra : Benny |
Dato : 06-05-10 11:22 |
|
On 5 Maj, 23:35, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Henrik B. skrev:> "Armand" <arm...@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> >news:4be1dc45$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> >> På den anden side, så er ladningen begrænset af hjemmets
> >> sikrings-størrelse - Hvor længe vil den enkelte her på gruppen være om
> >> at oplade et næsten fladt 24,5kWh batteri op og vil dét i praksis
> >> svare til køretøjets stilstandsperiode ved hjemmet (om natten, som ét
> >> af de tunge argumenter lyder)?
>
> > Det hjælper vel for os med 400 Volt udtag hjemme? )
>
> Ja, hvis du kan finde en tre-faset lader!
Ikke noget problem. Store ladere til trucks bla kører på 3 faser.
Benny
| |
|
|