bmwforum.dk - et nyt åbent dansk bmw forum
Fra : Mikkel Hansen

Dato : 04-05-10 12:29

Hej folkens

Jeg vil gøre lidt reklame for et forum der blev oprettet en søndag nat
på en indskydelse. Det forekom mig at der ikke var et ordenligt åbent
og generelt dansk forum for BMW ejere (og mulige købere / andre
interesserede), hvor det var let og bekvemt at snakke om vores biler,
på dansk.
Jeg tænker lidt på engelsksprogede sites som bimmerfest.com og
e46fanatics.com som forbilleder. De er fantastiske resourcer, men det
kunne være rart at have en dansk version, derfor:

http://bmwforum.dk

Det indeholder ca. nul og niks lige nu, og der er brug for en håndfuld
ildsjæle der kan starte nogle ordenlige tråde, som et sådant forum kan
vokse op om. Der er også brug for kritik og forslag til hvad i mener
en sådant forum skal kunne og indeholde, tekstrettelser, evt bedre
grafik, etc.
Alting starter fra noget småt, så kom ind og kom igang. Nu må vi se
hvordan det udvikler sig, men nogen af de første mest aktive (og
velovervejede) brugere bliver moderatorer.

Forummet vil altid være gratis at bruge.

Tak for din tid.

PS. Der kører nogle andre større danske sites på samme server, så den
er lidt presset p.t. Det bliver der rettet op på

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 04-05-10 19:59

"Mikkel Hansen" <mikkel@hansen.net> skrev i meddelelsen

> Jeg vil gøre lidt reklame for et forum der blev oprettet en søndag nat
> på en indskydelse. Det forekom mig at der ikke var et ordenligt åbent
> og generelt dansk forum for BMW ejere...

Et godt forum har en køb og salg afdeling...

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 04-05-10 14:02

On May 4, 8:58 pm, "Mogens \(K\)" <nyhedsgrupperFJ...@DETTEjubii.dk>
wrote:

> Et godt forum har en køb og salg afdeling...

Det er da en fair pointe. Det er så oprettet nu: http://bmwforum.dk/viewforum.php?f=14
Tak for feedback

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-10 22:45

http://bmwforum.dk

Hvem står bag sitet ?

Allan

Fra : Henrik B.

Dato : 04-05-10 22:54

"Allan Rath Møller" <am at allan m dot dk> skrev i meddelelsen
> http://bmwforum.dk
>

> Hvem står bag sitet ?

Iflg. DK Hostmaster, er det Mikkel som skriver hér, der står bag...

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-10 23:08

> Iflg. DK Hostmaster, er det Mikkel som skriver hér, der står bag...

Ja - det var jeg også kommet frem til
Dog syntes jeg det skal fremgå af siden klart og tydeligt.

De andre "større" danske sites der skrives om i indlægget er bla.
http://vwnettet.dk/ - http://greenman.dk/ - http://voresbold.dk/
og jeg har ikke lyst til at oprette mig til noget hvor jeg giver min mail -
med mindre jeg er temmelig sikker på hvem der står bag og jeg ikke bliver
spammet.

Allan

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-05-10 07:32

> [...]
> og jeg har ikke lyst til at oprette mig til noget hvor jeg giver min
> mail - med mindre jeg er temmelig sikker på hvem der står bag og jeg ikke

www.clubgolf.dk har p.t. store problemer med kinesere, som forsøger at
oprette sig som brugere for så at spamme de forskellige tråde. Så vær
opmærksom på det :)

--
Per

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 04-05-10 17:18

On May 5, 12:08 am, Allan Rath Møller <am at allan m dot dk> wrote:

> [...]
> med mindre jeg er temmelig sikker på hvem der står bag og jeg ikke bliver

Det er helt korrekt at det kun er mig der er ansvarlig for det site
(ikke nødvendigvis de andre der nævnes), og at mine oplysninger ikke
er skjulte på dk-hostmaster.
Men det er nok også rigtigt at der nok skal gøres et større nummer ud
af forsikre folk om at deres e-mails selvfølgelig ikke bliver givet
videre, eller brugt, på nogen måde. Også en lidt omstændtlig måde at
høste e-mails på hvis du spørger mig Men bevares, forstår godt
bekymringen.

--
Mikkel

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 04-05-10 17:50

On May 5, 1:17 am, Mikkel Hansen <mik...@hansen.net> wrote:
> [...]

Der er nu tilføjet følgende til tilmeldelsesbetinglerne, og til
privacy statement:
"Dette forum er drevet af en privat person og der ligger ingen
kommercielle interesser bag. Din e-mail, eller andre personlige
oplysninger, vil aldrig blive givet videre."
Håber det er tilfredsstillende

--
Mikkel

Fra : Kent Friis

Dato : 05-05-10 19:34

Den Tue, 4 May 2010 16:50:15 -0700 (PDT) skrev Mikkel Hansen:

> [...]
> kommercielle interesser bag. Din e-mail, eller andre personlige
> oplysninger, vil aldrig blive givet videre."

En privatperson kan jo være hvemsomhelst. Hvad forhindrer en spammer i
at skrive det samme?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 04-05-10 17:53

"tilmeldelsesbetinglerne", ja, så er det sengetid - godnat

--
Mikkel

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 05-05-10 13:35

On May 5, 8:34 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:
> En privatperson kan jo være hvemsomhelst. Hvad forhindrer en spammer i
> [...]

Kent, du har ikke givet dit cpr nummer til nogen for nylig vel? Ja, de
sagde sikkert de var offentlige instanser, men det siger hviderussiske
menneskehandlere jo så tit. Faktisk synes jeg nok du bør slukke for
din router nu, det er jo i høj grad muligt at nogen sidder med
wireshark et sted derude og inspicerer dine bits!

Der står i TOS og i privacy statement at personlige oplysninger ikke
bliver givet videre. Sitets ansvarshavende står med navn og adresse på
dk-hostmaster. Er det forståeligt nok?

Men sjov joke med "En privatperson kan være hvemsomhelst," jeg grinte
i hvert fald.

--
Mikkel

Fra : Kent Friis

Dato : 05-05-10 21:29

Den Wed, 5 May 2010 12:34:42 -0700 (PDT) skrev Mikkel Hansen:

> Kent, du har ikke givet dit cpr nummer til nogen for nylig vel? Ja, de
> sagde sikkert de var offentlige instanser, men det siger hviderussiske
> menneskehandlere jo så tit.

Nu er det jo så smart indrettet at de offentlige instanser sidder nede
på borgercentret, det gør de andre ikke.

> Faktisk synes jeg nok du bør slukke for
> din router nu, det er jo i høj grad muligt at nogen sidder med
> wireshark et sted derude og inspicerer dine bits!

Det får de ikke meget ud af. Iøvrigt er det ikke så nemt som du får det
til at lyde, hvis man skal sniffe trafikken, skal det være et sted
trafikken passerer, altså fx en router hos TDC. Og TDC er altså ikke
hvemsomhelst, uanset om man kan lide dem eller ej.

> Der står i TOS og i privacy statement at personlige oplysninger ikke
> bliver givet videre.

Det kan enhver jo skrive. Vis mig blot én sag, hvor sådanne er blevet
tillagt retsgyldighed, og personen/firmaet der har indsamlet og solgt
informationerne er blevet påtvunget at bevise at disse er blevet slettet
fra modtagernes computere.

> Sitets ansvarshavende står med navn og adresse på
> dk-hostmaster. Er det forståeligt nok?

Forståeligt: Ja. Brugbart: Overhovedet ikke.

Hvorfor en e-mail adresse? Det er meget populært at afkræve folk der
ønsker at bruge et forum, men denne har kun værdi for spammere.

> Men sjov joke med "En privatperson kan være hvemsomhelst," jeg grinte
> i hvert fald.

Det er nu ikke en joke, men simpelt fakta.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 05-05-10 21:57

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvorfor en e-mail adresse? Det er meget populært at afkræve folk der
> ønsker at bruge et forum, men denne har kun værdi for spammere.

Du kender åbenbart intet til fora (administrationsmæssigt). Man afkræver
brugere en e-mail adresse, for at kunne sende et aktiveringslink. Hvis man
ikke gør dette, vil ens fora blive gennem-kne**** - undskyld,
gennem-spammet!

Fra : Kent Friis

Dato : 05-05-10 22:05

Den Wed, 5 May 2010 22:56:52 +0200 skrev Henrik B.:
> [...]
> brugere en e-mail adresse, for at kunne sende et aktiveringslink. Hvis man

Jeg har selv været med-administrator på et sådant site, og kan oplyse
at den slags ikke er nogen hindring for spammere. At man fortsætter med
at gøre det, er bare gammel vane.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 05-05-10 22:22

> Jeg har selv været med-administrator på et sådant site, og kan oplyse
> at den slags ikke er nogen hindring for spammere. At man fortsætter med
> at gøre det, er bare gammel vane.

Selvfølgelig er det en hindring, hvis forummet er sat ordentligt op, og
admin véd hvad han/hun har med at gøre. Du ser eksempelvis ikke spam i mit
forum!

Fra : Kent Friis

Dato : 06-05-10 16:34

Den Wed, 5 May 2010 23:21:44 +0200 skrev Henrik B.:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Selvfølgelig er det en hindring, hvis forummet er sat ordentligt op, og
> admin véd hvad han/hun har med at gøre.

Nope. Spammere kan lave lige så mange e-mail adresser som de har lyst til.

> Du ser eksempelvis ikke spam i mit forum!

Det gjorde vi heller ikke i årevis. Men lige pludselig fandt de vores
forum, og så kunne vi ellers slette 150 nye brugere om dagen, indtil jeg
fik nok og satte den op til "invite only".

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 06-05-10 16:45

> Nope. Spammere kan lave lige så mange e-mail adresser som de har lyst til.

Og? Så længe jeg skal godkende oprettelser får de ikke et ben til jorden.

> Det gjorde vi heller ikke i årevis. Men lige pludselig fandt de vores
> forum, og så kunne vi ellers slette 150 nye brugere om dagen, indtil jeg
> fik nok og satte den op til "invite only".

Invite only er ikke nødvendigt - man skal blot blokere IST'er/domain'er, i
stedet for enkelbrugere...

Fra : Kent Friis

Dato : 06-05-10 16:59

Den Thu, 6 May 2010 17:45:07 +0200 skrev Henrik B.:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Og? Så længe jeg skal godkende oprettelser får de ikke et ben til jorden.

Du bekræfter jo at det ikke hjælper at kræve en e-mail adresse.

Hvis det hjalp, ville du ikke behøve godkende manuelt.

> Invite only er ikke nødvendigt - man skal blot blokere IST'er/domain'er, i
> stedet for enkelbrugere...

Hvor mange domæner af typen hngbtimckd.com skal man blokere før alfabetet
løber tøf for bogstaver?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 06-05-10 17:18

> Du bekræfter jo at det ikke hjælper at kræve en e-mail adresse.

Jo, for at kunne fremsende en aktiveringsmail.

> Hvis det hjalp, ville du ikke behøve godkende manuelt.

Det er kombinationen som virker.

> Hvor mange domæner af typen hngbtimckd.com skal man blokere før alfabetet
> løber tøf for bogstaver?

Det er faktisk ikke særlig slemt...

Fra : Kent Friis

Dato : 06-05-10 18:09

Den Thu, 6 May 2010 18:18:13 +0200 skrev Henrik B.:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Jo, for at kunne fremsende en aktiveringsmail.

Som ikke hjælper.

> Det er kombinationen som virker.

Hvis de ikke behøvede en e-mail adresse, skulle du slette/godkende dem
manuelt. Når de behøver en e-mail adresse, skal du slette dem manuelt.

Jeg kan ikke se nogen kombination i det. Det er jo manuelt arbejde
uanset.

Der var engang det hjalp. Det var dengang spammere ikke kunne parse
en aktiveringsmail. Men så fik spammerne computere, og siden har
aktiveringsmails været en lige så stor hindring for spammere, som
kapsler er for spritbilister.

> Det er faktisk ikke særlig slemt...

Nå ikke?

Med 36 tegn (26 bogstaver + 10 tal), er der alene for domæner på 10
tegn 3656158440062976 domæner at blokere. Det inkluerer ikke dem på
færre end 10 tegn, og selvfølgelig heller ikke dem på over 10 tegn.

De løber tør for brugernavne før de løber tør for domænenavne.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 06-05-10 19:34

> Hvis de ikke behøvede en e-mail adresse, skulle du slette/godkende dem
> manuelt. Når de behøver en e-mail adresse, skal du slette dem manuelt.

Men det sker kun én gang per domain'e...

> Jeg kan ikke se nogen kombination i det. Det er jo manuelt arbejde
> uanset.

Det er der ikke nogen der modsiger dig. Du spørger til, hvad man skal med en
mailadresse, det har du fået.

> [...]
> færre end 10 tegn, og selvfølgelig heller ikke dem på over 10 tegn.
>
> De løber tør for brugernavne før de løber tør for domænenavne.

Du holder dig bare fra forum-administration, så klarer vi andre det, på den
nemme måde. )

Fra : Kent Friis

Dato : 06-05-10 20:34

Den Thu, 6 May 2010 20:33:45 +0200 skrev Henrik B.:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Men det sker kun én gang per domain'e...

Hvilket er fuldstændig ligegyldigt, når der er tale om engangs-
domæner[1].

> Det er der ikke nogen der modsiger dig. Du spørger til, hvad man skal med en
> mailadresse, det har du fået.

Jeg argumenterer for at forums ikke har noget fornuftigt at bruge en
mailadresse til, og det du skriver støtter mine argumenter.

> Du holder dig bare fra forum-administration, så klarer vi andre det, på den
> nemme måde. )

Du har selv lige beskrevet at du gør det på den besværlige måde. At du
så kræver mailadresser oveni, er bare til gene for brugerne.

Mvh
Kent

[1] Det samme domæne bliver sandsynligvis brugt på et par hundrede
tusinde andre forums, men det hjælper ikke det enkelte forum.
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 06-05-10 20:55

> Jeg argumenterer for at forums ikke har noget fornuftigt at bruge en
> mailadresse til, og det du skriver støtter mine argumenter.

Som sædvanligt vender og drejer du tingene, ligeså snart lugter af Big
Brother...

> Du har selv lige beskrevet at du gør det på den besværlige måde. At du
> så kræver mailadresser oveni, er bare til gene for brugerne.

Nej, det er ganske let. Og jeg ser personligt ikke nogen gene i, at jeg 2
sek. efter en forum-tilmelding skal klikke på et aktiveringslink, i en mail!

Man kommer rigtig, rigtig langt med *.*, som forum-admin.

Fra : Kent Friis

Dato : 06-05-10 21:05

Den Thu, 6 May 2010 21:55:11 +0200 skrev Henrik B.:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Som sædvanligt vender og drejer du tingene, ligeså snart lugter af Big
> Brother...

Der er mange skumle steder på nettet der forsøger at lokke folk til
at indtaste private oplysninger. Phishing, Nigeria-scams, mail-
havesters m.fl. Der er kun en sikker måde at undgå disse, og det
er at lade være med at afgive disse oplysninger. Det har intet med
Big Brother at gøre, det er grundlæggende IT-sikkerhed, på linje med
fx at lade være med at køre exe-filer fra samme skumle steder.

> Nej, det er ganske let. Og jeg ser personligt ikke nogen gene i, at jeg 2
> sek. efter en forum-tilmelding skal klikke på et aktiveringslink, i en mail!

På det tidspunkt er det allerede for sent. Det er inden du indtaster
din e-mail adresse at du skal sikre dig at du ikke er havnet hos
en e-mail harvester.

> Man kommer rigtig, rigtig langt med *.*, som forum-admin.

Nu ved jeg ikke hvilket forum du benytter, men jeg er ikke stødt på
nogen hvor DOS-wildcards bliver brugt.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 06-05-10 21:29

> [...]
> Big Brother at gøre, det er grundlæggende IT-sikkerhed, på linje med
> fx at lade være med at køre exe-filer fra samme skumle steder.

Så har man en gmail eller lign., som man kun benytter til den slags. Desuden
har bl.a. TDC et rigtig effektivt filter på deres mail-servere.
Mit indtryk er, at lige så snart noget minder om Big Brother, så går du i
Paranoia-mode...

> Nu ved jeg ikke hvilket forum du benytter, men jeg er ikke stødt på
> nogen hvor DOS-wildcards bliver brugt.

*.* er ikke DOS-wildcards. Jo, det opstod da vi alle kørte DOS, men er taget
med over i Windows-verdenen. Det benyttes bredt, spredt ud over diverse
programmer. Ligeledes kan det benyttes i diverse fora - både under søgning,
men også i admin-delen.

Fra : Kent Friis

Dato : 06-05-10 21:49

Den Thu, 6 May 2010 22:28:42 +0200 skrev Henrik B.:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Så har man en gmail eller lign., som man kun benytter til den slags.

Besvær besvær besvær, fordi nogle forum-admins stadig ikke har opdaget
at de eneste de holder væk er brugere, og ikke spammere.

> Desuden har bl.a. TDC et rigtig effektivt filter på deres mail-servere.

Og det har de FORDI folk er nogen idioter der giver deres mail
adresse til hvemsomhelst. Ikke at det filter hjælper ret meget, for
den dyre del af båndbredden er den til/fra udlandet, så reelt betaler
vi som kunder for alt det filtret sletter.

Jeg kan ikke huske hvor stor en del af trafikken på nettet der er spam,
men det er ikke småting. Hvis vi nu siger 40%, så vil det betyde at
indernet-forbindelser kunne blive 40% billigere eller 40% hurtigere,
hvis bare folk ville lade være med at give deres mail-adresse til
tilfældige websider.

> Mit indtryk er, at lige så snart noget minder om Big Brother, så går du i
> Paranoia-mode...

Hvis du vil diskutere dit indtryk, kan du så ikke diskutere med dig
selv?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 05-05-10 21:50

> Der står i TOS og i privacy statement at personlige oplysninger ikke
> bliver givet videre. Sitets ansvarshavende står med navn og adresse på
> dk-hostmaster. Er det forståeligt nok?

Der ér bare nogle som ser "konspirationer" alle vegne - Kent er én af dem.
)