Hvordan kan det her lige lade sig gøre?
Fra : Morten Lund

Dato : 04-05-10 17:02

Ja, emnet har relation til mit eget projekt...

http://www.bt.dk/biler/brutalis-fanget-i-broend

Billedet viser at bilen vrider sig i ekstrem grad. Men jeg tænker specielt
på vinklen mellem førerhuset og kassen. Kassen må jo nærmest løfte sig fra
chassiet foran i bilens højre side. Jeg kan se kassen også ser lidt
forvredet ud, men dog ikkke i nærheden af den ekstreme vinkel, der er mellem
førerhuset og kassen.

Jeg forestiller mig min egen vil flække, skulle jeg havne i en tilsvarende
situation. Og det er jo bestemt ikke en utænkelig situation.

Vh
Morten

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-05-10 18:18

Morten Lund skrev:
> [...]
> Jeg forestiller mig min egen vil flække, skulle jeg havne i en tilsvarende
> situation. Og det er jo bestemt ikke en utænkelig situation.

Nu er det billede "forsynet" med det, der i fotosprog, 'styrtede
linjer', så du kan ikke helt regne med hvad du ser.

Ligesom på din, er kassen ikke sat fast på chassiset i hele sin længde.
Så jeg ville nok kigge grundigt på den fastgørelse der sidder længst
fremme i højre side.

Selve rammen har ingen problem med at give sig ud i den vinkel. Det kan
din også.

Den er bygget til at kunne, da den ellers hurtig ville knække under de
belastninger almindelig brug giver.

Kassen er ikke bygget til at kunne vrides, derfor er det vigtig at de
forbindelser kassen "står på" kan give sig, evt. knække hvis vridet i
rammen bliver for stort til at beslagene til kassen kan følge med.

De beslag der skal kunne give sig er dem der på det ene af dine billeder
er blevet "dømt ude" som værende for svage.

Det tror jeg nu ikke de er. Deres vigtigste funktion er at holde kassen
"svævende" over rammen, at holde kassen på plads i det lodrette plan, og
at kunne give sig så de optager det vrid der kommer når du kører.

I de to vandrette plan skal du bruge nogle skråstivere. Evt. nogle med
støddæmpervirkning.

Fra : Morten Lund

Dato : 04-05-10 19:00

Finn Guldmann wrote:
> en masse

Jeg kan se du har ret. Nu fandt jeg MAN's retningslinjer for opbygning. Det
er utroligt, at en professionel opbygger ikke engang sætter sig ind i hvad
der gælder for den slags opbygning. Han har sågar bygget på MAN-lastbiler
før. Bl.a. Nicki Pedersens lange beboelsesvogn / værkstedsvogn. Den flækker
nok engang, når han kører over en lidt høj kantsten.

Nå, men jeg må have fat i smeden og sikre mig, at han er med på hvordan
denne fleksibilitet skal laves korrekt.

Mht. de gamle beslag: Nej, de vil ikke kunne bruges. Der gik en bolt igennem
dem. De kunne kun fjedre nedad og i begrænset omfang. Men i denne situation
er det bedre at rammen kan løfte sig fra chassiet, da "the sky is the
limit", hvis beslaget iøvrigt kan briste.

Vh
Morten

Fra : alexbo

Dato : 06-05-10 10:10

"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> skrev

> Jeg kan se du har ret. Nu fandt jeg MAN's retningslinjer for opbygning.

> Nå, men jeg må have fat i smeden og sikre mig, at han er med på hvordan
> denne fleksibilitet skal laves korrekt.

Jeg kan se du har fundet MAN's opbyggervejledning, men måske er der flere så
her er i hvert fald et link.

https://www.manted.de/manted/aufbaurichtlinien/gb_l2000.html

De mål du har efterspurgt har jeg ikke fundet, men en nøje gennemgang af
https://www.manted.de kan måske give et resultat.

En så flekssibel løsning som du ønsker vil være svært at få godkendt, den
bedste måde at gøre det på er en fast montering bag, store monteringsplader
bag baghjul og en sideværts forrest for at forhindre at overrammen kan
bevæge sig sidelæns men tillader bevægelse lodret, et par "arme" op fra
rammen på siden af overrammen, og ingen montering derimellem, det vil give
bilen mulighed for at vride sig under kassen uden at kassen vrides, det vil
nærmest opføre sig som et tiplad, den forreste del af overrammmen vil løfte
sig fra bilen hvis den krummer ryg eller vrider
Men metoden med ingen montering foran baghjul ser ikke særlig overbevisende
ud til et syn.

En anden udgave er med fast montering bag og med fjedrende for, jo længere
fjedre jo længere bevægelsessmulighed.

Jeg er ikke klar over om monteringen af kassen på overrammen er af bedre
kvalitet end overrammen på bilen, men det kan din smed jo også kigge på,
forhåbentlig har dit opbygger haft bedre forstand på at lave kassen og
monteringen af den end monteringen af overrammen.
Der er huller i overrammens tværstivere, men om det er bolte tværs gennem
bunden på kassen eller det er med gevind i en forstærkning er ikke til at
se, men jeg synes det hele ser meget "hjemmelavet" ud.
Det havde være bedre om monteringen havde været ned på siden af overrammen
det ville give kassen og enderne af tværstiverne en mulighed for at slippe
hinanden en
smule.
Jo flere steder der kan indbygges flexibilitet uden at give køb på en sikker
montering jo større chance vil en uflexibel kasse have for at overleve
vridning af bilen.
Tilsyneladende er overrammen i samme bredde som bilen, så er det ikke for
vanskeligt at lave overrammens montering om.

Jeg tror jeg ville have valgt en container eller halv tipladsløsning når man
forventer rigtig terrænkørsel, en fast montering af overramme og kassen
fastgjort i de fire hjørner, med mulighed for at låse de to op.
Men det kræver at kassen til at starte med er bygget til det formål.

En rigtig tipbar kasse der kunne løfte sig 20 cm op, kunne køre i meget
skævt terræn og bare digle lidt fra side til side uden at vride sig det
mindste.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Lund

Dato : 06-05-10 14:06

alexbo wrote:

> De mål du har efterspurgt har jeg ikke fundet, men en nøje gennemgang af
> https://www.manted.de kan måske give et resultat.

Desværre har de ikke disse data på manted. Men de har til gengæld DXF-
tegninger af min bil. Det er ret nice.

Men derimod lykkedes det mig at finde en godkendelseserklæring på en MAN
10.224 LAEC, som er nøjagtig den samme model som min, blot med anden og
større motor. Motoren fandt jeg så i en almindelig typegodkendelse for en
Man 10 4x2. Så da jeg slog disse to sammen, havde jeg alle de relevante
data. Fjedre, bremser osv. passede lige over. Synsmanden tjekkede lige for
en god ordens skyld.

Jeg må iøvrigt sige, at jeg oplever ret stor hjælpsomhed rundt omkring.
Pre-synet fik jeg gratis. Vejningen fik jeg for 50kr hos Averhoff. Og
naturligvis stor tak til dig. Hovedsætninge var nok: "Det skal der sgu ikke
en ingeniør til". Det sparede mig for 6000kr. Ja, hvis de da godtager min
ansøgning.

> En anden udgave er med fast montering bag og med fjedrende for, jo længere
> fjedre jo længere bevægelsessmulighed.

Det er denne metode smeden vil bruge. Han har konsulteret sig med Farre
karosserifabrik, hvor han også arbejder i ny og næ. Som jeg kunne forstå på
synsmanden, var det vigtigste, at boltene gik hele vejen igennem. Og det
beslag på side 99 opfylder netop det krav. Man skulle kunne få dem med op
til 10 cm's vandring.

> [...]
> forhåbentlig har dit opbygger haft bedre forstand på at lave kassen og
> monteringen af den end monteringen af overrammen.

Ja, det kan man da håbe, ikke? Han har trods alt bygget en del autocampere
gennem sit liv.

> Tilsyneladende er overrammen i samme bredde som bilen, så er det ikke for
> vanskeligt at lave overrammens montering om.

Nej, det gøres let ved at lægge en profil hen under, så den stadig har samme
højde, men hviler på rammen.

> En rigtig tipbar kasse der kunne løfte sig 20 cm op, kunne køre i meget
> skævt terræn og bare digle lidt fra side til side uden at vride sig det
> mindste.

Også en mulighed. Når først jeg har bilen på plader har jeg mange muligheder
for forbedringer. Bare det bliver gjort lovlig og kan gøres til en rimelig
pris.

Vh
Morten

Fra : alexbo

Dato : 06-05-10 16:55

"Morten Lund" skrev i >

> Nej, det gøres let ved at lægge en profil hen under, så den stadig har
> samme
> højde, men hviler på rammen.

Det vil jeg fraråde hvis det kan undgås, en tredelt opbygning med chassis,
mellemramme og overramme er ikke nogen god løsning, det bør kun være en
løsning hvis det ikke er muligt at sænke overramme med kasse, så vidt jeg
kan se er der den nødvendige mellem originale skærme og ramme, så selv om
man sænker overrammen ned på bilen er der plads til hjulene.
Heldigvis har opbyggeren ikke sat en tværramme lige over hjulene det kunne
have vanskeliggjort en sænkning.

Bruger man en mellemramme står man med problemet med at sætte mellemrammen
enten i fast forbindelse med bilen eller overramme, det vil sige både en
række beslag fra chassis til mellemramme eller fra mellemramme til overramme
og desuden fra bil til overramme.

Man kan ende med en situation hvor chassiet har fat i mellemrammen,
mellemrammen har fat i overrammen, og overrammen har fat i kassen.
Det ser ikke godt ud på den måde at det ligner noget kluns, et mellemlæg der
kun har til formål at redde et dårligt stykke arbejde.
Det er en brugbar mulighed med et fleksibelt lad, et fladt lad eller en
presenningopbygning hvor man sætter et belag fra chassis hen over
mellemramme og op til overramme, så det hele er en fast konstruktion.
Men en opbygning hvor man tilstræber en fleksibilitet uden at miste styrken
er sådan en mellemramme kun et problem og ikke en løsning.

Se efter om der er noget der gør det helt umuligt at sætte overrammen
direkte på chassiet.
Det vil også give en lavere totalhøjde, et lavere tyngdepunkt og en nemmere
indstigning, og synes jeg et lidt mindre bastant udseende af kassen over
førerhuset, ja faktisk er det på alle måder bedre.

mvh
Alex Christensen

Fra : oz3bto

Dato : 05-05-10 00:34

"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg forestiller mig min egen vil flække, skulle jeg havne i en tilsvarende
> situation. Og det er jo bestemt ikke en utænkelig situation.

Undre mig bare over at de ikke bare kørte den op af hulllet igen ..

Med spær osv. så klare såen en man sku en del

Fra : Morten Lund

Dato : 05-05-10 05:52

oz3bto wrote:

> Undre mig bare over at de ikke bare kørte den op af hulllet igen ..
>
> Med spær osv. så klare såen en man sku en del

Det var vist også det de endte med at gøre... Eller rettere: Få en til at
gøre for sig.

Fra : Armand

Dato : 05-05-10 08:33

Morten Lund skrev:

> Det var vist også det de endte med at gøre... Eller rettere: Få en til at
> gøre for sig.

Er det ikke fallit at skulle føre sig frem med så mastodontisk et
køretøj uden selv at kunne formå at sætte den i lavgear med spær på og
komme ud af problemerne - Og forøvrigt ikke én eneste af sine 19
autocamper-medsammensvorne (hvoraf der ellers nok skulle være et par
stykker af lignende opbygning når man tager turens art i betragtning).
Med sådan en 4X4 undgår man jo ikke at kunne køre fast (i Sahara) - Man
har derimod midlerne til at klare sig ud af situationen når(!) man kører
fast :-|

--
Armand.

Fra : Morten Lund

Dato : 05-05-10 12:34

Armand wrote:

> [...]
> Med sådan en 4X4 undgår man jo ikke at kunne køre fast (i Sahara) - Man
> har derimod midlerne til at klare sig ud af situationen når(!) man kører

Jo, det kan man sige. Men jeg tror det skete på bilens jomfrutur. de havde
lige fået bilen og var nok mest kede af, at den havde fået lidt ridser. At
køre den fri ville blot give flere ridser under bunden.

Var det mig der skulle have den fri, uden at lave flere ridser, ville jeg
nok have brugt donkraften. Hævet den lidt. Blokket den op, hævet den lidt
igen og blokket den op igen. Til sidst ville jeg finde noget der kunne bære
hjulet over brønden og sænke den ned på det.

Vh
Morten