"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
news:4be23d4a$0$285$14726298@news.sunsite.dk...
> Anders Majland skrev:
>>> En sættelads-camper kunne jo nøjes med at få ladet stillet af syd for
>>> grænsen - Så har man jo sin gulplade ladbil til andre fornødenheder
>>> herhjemme :-/
>> Jeg har flere gange overvejet det nyttige i en lille lastbil eller stor
>> pickup istedet for at tulle rundt med en hobby trailer. Skulle det nytte
>> noget skulle den mindst kunne laste 2 ton på ladet (i.e 2 europaller med
>> brændsel) og kunne klare vintervejr som i vinters men er blevet ramt af
>> realitetssansen inden jeg for alvor er blevet ramt af købekløge ...
>> Der er elles nogle 80'er ex falck unimog 416 hos HHagro - der kunne nok
>> være basis for noget spads- Den magirus de har stående giver også minder
>> fra værnepligten ....
> >
> Har da selv drømt drømmen. (Den afventer blot næste lottogevinst af en
> betragtelig størrelse)
>
> I min version kom den blot til at bestå af;
> - Som trækker:
> En Nissan Titan 4x4. Indregistreret på hvide plader, da den jo har to
> sæderækker. (Ved ikke lige hvilken kategori bil den vil falde i, men
> "Pickup Sedan" kunne være et bud.)
> I fald den bliver besværlig at få til Europa, og få udstyret med en heftig
> dieselmotor, kan lillebror, Nissan Navara 4x4, bruges.
> Bilen indregistreres med en tilladt totalvægt på 3500 kg.
>
> - Som trailer:
> En specialbygget campingtrailer med en tilladt totalvægt på 4500 kg.
> Traileren skal bygges så den afsætter 1000 kg på skamlen og 3500 kg på
> egne aksler. Har googlet, men ikke lige fundet noget færdigbygget der
> kunne bruges.
>
> Samlet vogntogsvægt; 7000 kg.
>
> Omkring indregistreringen kan jeg kun se et problem omkring beregning af
> tilladt "tilkoblingsvægt".
>
> At anerkende at en pickup, til det her brug, skal på papegøjeplader (i mit
> tilfælde hvide plader) burde ikke være det store problem.
>
> Og at anerkende at en trailer er en trailer burde heller ikke være det
> store problem. Heller ikke selvom den skal på hvide plader, som en CV, da
> den jo blot er en lidt anderledes CV.
>
> Det er en del år siden jeg så kombinationen "pickup" (MB-Sprinter med
> skammel) med en semitrailer, køre rundt i Holland. Og jeg mener også at
> jeg har set den, til godstransport, i Danmark. Og skridtet fra gods til CV
> burde ikke være uoverstigelig, end ikke for SKAT.
>
Problemet er/var at Skat anså drejeskammelen for noget andet end traditionel
kobling - og derfor hævder at din campingvogn til drejeskammelen er - en
auto-camper med deraf følgende afgift !
Tosset ? Tjah - det er jo ikke første gang og helt sikkert ikke sidste gang
d'herrer fra Skvat træffer uforståelige og uforudsigelige afgørelser.
Som sagt - en dansker prøvede gennem flere år at få hul på den afgørelse.
FDM var meget interesseret men jeg kan ikke huske om de gik aktivt ind i
sagen. Til sidst blev der bare ikke skrevet mere om den - og jeg har stadig
ikke set et DK-regget vogntog til beboelse.
Men ja - der har kørt en MB med drejeskammel og fejeblad med plads til to
biler. Den kom ude hos Daimler Chrysler medens jeg arbejdede der. Et eller
andet sted har jeg tidligere fundet en DK-side med nyopbygninger til salg;
fejeblad og varekasse var på programmet.
--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når vejret spilder