/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Biltyv bliver jeg vist aldrig...
Fra : Martin Bak


Dato : 02-05-10 20:52

Jeg er faktisk ved at vænne mig godt til Ford'en, dens særegenheder til
trods. Jeg synes den kører godt, og jeg har endda efterhånden fået fundet
mig til rette i sædet, der ellers er lidt anderledes at sidde i end de
fleste andre bilsæder.

Enkelte ting irriterer mig dog stadig. F.eks lyskontaktens placering på
instrumentbordet. Hvad fanden er det for noget gøgl. Det ligger som en
indgroet vane, at tænde og slukke lyset på kontaktarmen til venstre. Det er
lige så naturligt som at sætte tændingsnøglen i og tage selen på. Det sker
helt ubevidst. Nu skal jeg pludselig til at tænke over det fordømte lys.
Idioti. Man skulle tro de var en franskmand der havde været på besøg hos
Ford den dag det blev opfundet. De skal jo altid lave alting anderledes.
Hrmf...

Nå... Jeg vænner mig vel til det. Men for helvede hvor er det dog åndssvagt.

Det er ikke det værste. Jeg blev først for alvor opmærksom på det i dag.
Bagklappen kan kun åbnes, enten med nøgle, eller med håndtaget ved siden af
førersædet!
Jamen hvad i himlens navn har de mennesker dog tænkt på? Der er fjernbetjent
centrallås, naturligvis. Hvorfor dælen skal man så besværes med at have
nøglen frem for at åbne bagklappen?
Jeg bruger bagklappen 20-30 gange om dagen. Bilen er min værktøjskasse, og
jeg skal kunne åbne den fordømte klap uden besvær.

Jeg kiggede lidt på bagsmækkens låsetøj, og fik i den forbindelse den
indskydelse at se efter, hvilken forskel den lille pal der kunne skubbes
frem og tilbage gjorde... Det fandt jeg ud af! Den afgør, hvorvidt klappen
kan åbnes med knappen i kabinen eller ej. Hvis den er skubbet til den ene
side, er eneste mulighed for at åbne klappen nøglen.

Så er det jo trist når låsen nok aldrig har været brugt, og stifterne, som
vist er ringe på sådan en Ford, er så fastgroede af rust at låsen ikke lader
sig åbne med nøglen, Uanset hvor meget låseolie, pronto, WD40 eller caramba
man hælder i, og uanset hvor lang tid man bruger på at massere låsen, banke
let på den i håb om at løsne stifterne (ringene?) banke på den med nøglen i
og jeg ved ikke hvad.

Fat i boremaskinen! Og her er det så, at min erkendelse af, at jeg vist ikke
skal nedsætte mig som bilotyv indtræffer. 3 knækkede titaniumbor og op mod
en time tog det mig at få den fordømte cylinder smadret nok til at jeg kunne
pille den ud, og med en tang åbne bagklappen. Nu skal jeg (op)finde et
system med et håndtag så klappen kan åbnes nemt, og en centrallåsemotor så
bagklappen låser sammen med de andre 4 døre.

Hold kæft noget skod i en så relativt stor og dengang luksuriøs bil.

--
Martin
www.martinbak.dk/


--
Martin
www.martinbak.dk/



 
 
Henrik B. (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 02-05-10 21:15

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
news:4bddd7f0$0$284$14726298@news.sunsite.dk...

> Enkelte ting irriterer mig dog stadig. F.eks lyskontaktens placering på
> instrumentbordet. Hvad fanden er det for noget gøgl. Det ligger som en
> indgroet vane, at tænde og slukke lyset på kontaktarmen til venstre. Det
> er lige så naturligt som at sætte tændingsnøglen i og tage selen på. Det
> sker helt ubevidst. Nu skal jeg pludselig til at tænke over det fordømte
> lys. Idioti. Man skulle tro de var en franskmand der havde været på besøg
> hos Ford den dag det blev opfundet. De skal jo altid lave alting
> anderledes. Hrmf...

Nok nærmere dein gamle bil som var aparte! Langt de fleste biler har
lyskontakten på instrumentbordet. Men hvorfor "glemmer" du at tænde? Når nu
andre mærker har kørt med lyskontakten over tændingsnøglen i årtier, så når
man tager tændingen, tager man også lyset. ))

> Nå... Jeg vænner mig vel til det. Men for helvede hvor er det dog
> åndssvagt.

Nej, ligegyldigt.

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk


Martin Bak (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 02-05-10 21:23


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4bdddd5e$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> news:4bddd7f0$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Enkelte ting irriterer mig dog stadig. F.eks lyskontaktens placering på
>> instrumentbordet. Hvad fanden er det for noget gøgl. Det ligger som en
>> indgroet vane, at tænde og slukke lyset på kontaktarmen til venstre. Det
>> er lige så naturligt som at sætte tændingsnøglen i og tage selen på. Det
>> sker helt ubevidst. Nu skal jeg pludselig til at tænke over det fordømte
>> lys. Idioti. Man skulle tro de var en franskmand der havde været på besøg
>> hos Ford den dag det blev opfundet. De skal jo altid lave alting
>> anderledes. Hrmf...
>
> Nok nærmere dein gamle bil som var aparte! Langt de fleste biler har
> lyskontakten på instrumentbordet. Men hvorfor "glemmer" du at tænde? Når
> nu andre mærker har kørt med lyskontakten over tændingsnøglen i årtier, så
> når man tager tændingen, tager man også lyset. ))
>
Så du kan ikke tænde lyset uden nøglen på din bil? Det har man altid kunnet
på mine.
Mine sidste mange biler har alle haft samme system som 626'eren. Lyskontakt
på kontaktarmen til venstre. Nissan, Nissan, Toyota, Mazda, Toyota, Mazda.
Hvis jeg ikke husker meget galt, var det endda også sådan på min '76
Granada. Jeg har haft en Opel Kadett som firmabil en gang. Der tændte man
vist også lyset på en kontakt på instrumentbordet, lidt som på Deo'en.

--
Martin
www.martinbak.dk/



Henrik B. (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 02-05-10 21:59

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
news:4bdddf33$0$274$14726298@news.sunsite.dk...

> Så du kan ikke tænde lyset uden nøglen på din bil? Det har man altid
> kunnet på mine.

Hvad skal jeg bruge det til? Ellers han man jo langlyset...

> Mine sidste mange biler har alle haft samme system som 626'eren.
> Lyskontakt på kontaktarmen til venstre. Nissan, Nissan, Toyota, Mazda,
> Toyota, Mazda. Hvis jeg ikke husker meget galt, var det endda også sådan
> på min '76 Granada. Jeg har haft en Opel Kadett som firmabil en gang. Der
> tændte man vist også lyset på en kontakt på instrumentbordet, lidt som på
> Deo'en.

Jep, den del japserbiler - og tudsegamle europæere havde det tidligere. Men
i dag, hvor der er alt for mange funktioner, som kan monteres/bruges omkring
rattet, er det et fåtal, som stadig har lyset i stilken...

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk


Armand (03-05-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-05-10 10:29

Henrik B. skrev:
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> news:4bdddf33$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Så du kan ikke tænde lyset uden nøglen på din bil? Det har man altid
>> kunnet på mine.
>
> Hvad skal jeg bruge det til? Ellers han man jo langlyset...
>
>> Mine sidste mange biler har alle haft samme system som 626'eren.
>> Lyskontakt på kontaktarmen til venstre. Nissan, Nissan, Toyota, Mazda,
>> Toyota, Mazda. Hvis jeg ikke husker meget galt, var det endda også
>> sådan på min '76 Granada. Jeg har haft en Opel Kadett som firmabil en
>> gang. Der tændte man vist også lyset på en kontakt på
>> instrumentbordet, lidt som på Deo'en.
>
> Jep, den del japserbiler - og tudsegamle europæere havde det tidligere.
> Men i dag, hvor der er alt for mange funktioner, som kan monteres/bruges
> omkring rattet, er det et fåtal, som stadig har lyset i stilken...
>
Men sjovt nok har min det, og det til trods for at den er en franskmand
I desperation over at skulle forny/forandre flytter designerne jævnligt
rundt på slige detaljer, hvorved at fabrikant og årgang ikke er entydig
for forekomsten.

--
Armand.

Henrik B. (03-05-2010)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 03-05-10 15:03

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4bde972d$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Men sjovt nok har min det, og det til trods for at den er en franskmand
>
> I desperation over at skulle forny/forandre flytter designerne jævnligt
> rundt på slige detaljer, hvorved at fabrikant og årgang ikke er entydig
> for forekomsten.

Det undrer ikke på en franskmand. )

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk


KASO (03-05-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 03-05-10 21:36

> I desperation over at skulle forny/forandre flytter designerne jævnligt
> rundt på slige detaljer, hvorved at fabrikant og årgang ikke er entydig
> for forekomsten.
>

Jeg havde engang en MB 280S fra 1977. Da jeg for et par år siden købte en
2004 MB Viano, var det som at komme hjem igen: En drejekontakt til lyset på
instrumentbordet til venstre for rattet, en enkelt stilk med en masse
funktioner ved rattet og en forpedal til parkeringsbremse med tilhørende
udløser på instrumentbrædtet. Mercedes flytter så ikke så meget rundt på
tingene


Frodo Nifinger (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Frodo Nifinger


Dato : 02-05-10 23:05


"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
news:4bdddf33$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Mine sidste mange biler har alle haft samme system som 626'eren.
> Lyskontakt på kontaktarmen til venstre. Nissan, Nissan, Toyota, Mazda,
> Toyota, Mazda. Hvis jeg ikke husker meget galt, var det endda også sådan
> på min '76 Granada. >

Forkert! Ford Granada har en tredie stilk med tre positioner til lyset.
Den var på højre side af rattet.
Stilken til venstre var til blink (op og ned) Frem og tilbage er kort/langt
lys tryk på stilken = Båthorn.
Højre side har to stilke den lige stilk er vinduesvisker. Stilk med knæk er
til Tænd/sluk af lys/position.

Sådan var det på min 78'er Granada stationcar og det var det også på min
Ford Taunus fra 1974.
Så din 76'er Granada var nok ikke anderledes.

Mvh

--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk


Lars Arup (03-05-2010)
Kommentar
Fra : Lars Arup


Dato : 03-05-10 01:11

Jeps sådan er min Taunus 82 også. Envidere er lysfunktionen den efter min
opfattelse helt rigtige nemlig at kun med tændning på kan man have nær og
fjernlys på. Tager man nøglen ud går den på parkeringslys.

MVH Lars Arup


"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> skrev i en meddelelse
news:4bddf704$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> news:4bdddf33$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>
> Forkert! Ford Granada har en tredie stilk med tre positioner til lyset.
> Den var på højre side af rattet.
> Stilken til venstre var til blink (op og ned) Frem og tilbage er
> kort/langt lys tryk på stilken = Båthorn.
> Højre side har to stilke den lige stilk er vinduesvisker. Stilk med knæk
> er til Tænd/sluk af lys/position.
>
> Sådan var det på min 78'er Granada stationcar og det var det også på min
> Ford Taunus fra 1974.
> Så din 76'er Granada var nok ikke anderledes.
>
> Mvh
>
> --
> Jesper Nielsen
> aka
> Frodo Nifinger
> www.frodonifinger.dk





Armand (03-05-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-05-10 10:35

Frodo Nifinger skrev:
>
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> news:4bdddf33$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> Mine sidste mange biler har alle haft samme system som 626'eren.
>> Lyskontakt på kontaktarmen til venstre. Nissan, Nissan, Toyota, Mazda,
>> Toyota, Mazda. Hvis jeg ikke husker meget galt, var det endda også
>> sådan på min '76 Granada. >
>
> Forkert! Ford Granada har en tredie stilk med tre positioner til lyset.
> Den var på højre side af rattet.
> Stilken til venstre var til blink (op og ned) Frem og tilbage er
> kort/langt lys tryk på stilken = Båthorn.
> Højre side har to stilke den lige stilk er vinduesvisker. Stilk med knæk
> er til Tænd/sluk af lys/position.
>
> Sådan var det på min 78'er Granada stationcar og det var det også på min
> Ford Taunus fra 1974.
> Så din 76'er Granada var nok ikke anderledes.
>
svjh var mængden af 'sattelitter omkring rattet et irritationsmoment
blandt motorjournalister i 70'erne, hvorved at de aftog i mægnde og
multi-funktions design.
I dag er man så begndt at hælde alskens betjeningsmuligheder indenfor
ratkransen istedet
For den rutinerede chauffør er det nok en lettelse, men for
søndags-køreren hhv. på biler med skiftende chauffører er det klart en
fordel at radionen betjenes ved radioen og vice versa.

--
Armand.

Hans Paulin (6310) (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 02-05-10 21:58

Martin Bak kom med følgende:
> Jeg er faktisk ved at vænne mig godt til Ford'en, dens særegenheder til
> trods. Jeg synes den kører godt, og jeg har endda efterhånden fået fundet mig
> til rette i sædet, der ellers er lidt anderledes at sidde i end de fleste
> andre bilsæder.
>
> Enkelte ting irriterer mig dog stadig. F.eks lyskontaktens placering på
> instrumentbordet. Hvad fanden er det for noget gøgl. Det ligger som en
> indgroet vane, at tænde og slukke lyset på kontaktarmen til venstre. Det er
> lige så naturligt som at sætte tændingsnøglen i og tage selen på. Det sker
> helt ubevidst. Nu skal jeg pludselig til at tænke over det fordømte lys.

Sæt et par lysrelæer på så lyset tænder når du starter motoren.

> Bagklappen kan kun åbnes, enten med nøgle, eller med håndtaget ved siden af
> førersædet!
> Jamen hvad i himlens navn har de mennesker dog tænkt på? Der er fjernbetjent
> centrallås, naturligvis. Hvorfor dælen skal man så besværes med at have
> nøglen frem for at åbne bagklappen?
> Jeg bruger bagklappen 20-30 gange om dagen. Bilen er min værktøjskasse, og
> jeg skal kunne åbne den fordømte klap uden besvær.

Samme på Camry/Carina:

På Camryen har jeg for længe siden sat en thansen fjernbetjent
centrallåse-åbner på; til Carinaen er den bestilt (styreenheden som
sådan koster 199,- kr. - aktuatorerne har jeg liggende sammen med
ledning, kabelsko og krympeflex samt en fjeder fra en arkitektlampe til
tilbagetrækket)

Det tar vel et par timer før Carinaen er flyvende igen.

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Klaus D. Mikkelsen (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-05-10 22:05

Martin Bak skriver:
>
> Enkelte ting irriterer mig dog stadig. F.eks lyskontaktens placering på
> instrumentbordet. Hvad fanden er det for noget gøgl. Det ligger som en
> indgroet vane, at tænde og slukke lyset på kontaktarmen til venstre.

Nej, langt fra. Det var dengang jeg kørte Toyota det var sådan. Det
har været en drejekanp på instrumentpanelet til venstre for rattet i
de sidste _mange_ år for mit vedkommende. I dag står knappen på "auto"
og er nærmest overflødig.......

> Hold kæft noget skod i en så relativt stor og dengang luksuriøs bil.

Var det sådan noget man skulle have tænkt på _inden_ man købte bilen?


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Martin Bak (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 02-05-10 22:13


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4BDDE911.1691885E@du.kan.finde.den...
> Martin Bak skriver:
>>
>> Enkelte ting irriterer mig dog stadig. F.eks lyskontaktens placering på
>> instrumentbordet. Hvad fanden er det for noget gøgl. Det ligger som en
>> indgroet vane, at tænde og slukke lyset på kontaktarmen til venstre.
>
> Nej, langt fra. Det var dengang jeg kørte Toyota det var sådan. Det
> har været en drejekanp på instrumentpanelet til venstre for rattet i
> de sidste _mange_ år for mit vedkommende. I dag står knappen på "auto"
> og er nærmest overflødig.......
>
>> Hold kæft noget skod i en så relativt stor og dengang luksuriøs bil.
>
> Var det sådan noget man skulle have tænkt på _inden_ man købte bilen?
>
Det var det måske. Men jeg bliver nu stadig mere og mere overbevist om, at
jeg har gjort en fornuftig handel, bilens mangler til trods. Har netop i dag
med tilfredshed gennemgået servicehæfterne og undervognsskemaerne. Alt er
overholdt til punkt og prikke, og det kan ses på bilen. Jeg ved fra mine
mange tidligere biler, at det er rusten der dræber dem. Fordi De med alderen
og nye ejere får længere mellem seriøse tjek. Det har ikke været tilfældet
for denne vogn. Så selvom jeg skal trylle lidt, så tror jeg på at jeg har
fået mig en sund bil, til en billig penge.

--
Martin
www.martinbak.dk/



Fly Christensen (03-05-2010)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 03-05-10 09:42

On Sun, 2 May 2010 23:12:34 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

[snip]
>Så selvom jeg skal trylle lidt, så tror jeg på at jeg har
>fået mig en sund bil, til en billig penge.

Så skal du bare have fusket en tryklås til bagklappen.

Fly

Finn Guldmann (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 02-05-10 22:15

Martin Bak skrev:
> Det er ikke det værste. Jeg blev først for alvor opmærksom på det i dag.
> Bagklappen kan kun åbnes, enten med nøgle, eller med håndtaget ved siden af
> førersædet!
> Jamen hvad i himlens navn har de mennesker dog tænkt på? Der er fjernbetjent
> centrallås, naturligvis. Hvorfor dælen skal man så besværes med at have
> nøglen frem for at åbne bagklappen?
> Jeg bruger bagklappen 20-30 gange om dagen. Bilen er min værktøjskasse, og
> jeg skal kunne åbne den fordømte klap uden besvær.
> Jeg kiggede lidt på bagsmækkens låsetøj, og fik i den forbindelse den
> indskydelse at se efter, hvilken forskel den lille pal der kunne skubbes
> frem og tilbage gjorde... Det fandt jeg ud af! Den afgør, hvorvidt klappen
> kan åbnes med knappen i kabinen eller ej. Hvis den er skubbet til den ene
> side, er eneste mulighed for at åbne klappen nøglen.
> Så er det jo trist når låsen nok aldrig har været brugt, og stifterne, som
> vist er ringe på sådan en Ford, er så fastgroede af rust at låsen ikke lader
> sig åbne med nøglen, Uanset hvor meget låseolie, pronto, WD40 eller caramba
> man hælder i, og uanset hvor lang tid man bruger på at massere låsen, banke
> let på den i håb om at løsne stifterne (ringene?) banke på den med nøglen i
> og jeg ved ikke hvad.
> Fat i boremaskinen! Og her er det så, at min erkendelse af, at jeg vist ikke
> skal nedsætte mig som bilotyv indtræffer. 3 knækkede titaniumbor og op mod
> en time tog det mig at få den fordømte cylinder smadret nok til at jeg kunne
> pille den ud, og med en tang åbne bagklappen. Nu skal jeg (op)finde et
> system med et håndtag så klappen kan åbnes nemt, og en centrallåsemotor så
> bagklappen låser sammen med de andre 4 døre.
> Hold kæft noget skod i en så relativt stor og dengang luksuriøs bil.
>
Du nævner det ikke, så jeg ved ikke om det er forsøgt. Men hvorfor
angreb du ikke den der lås indefra?

På de fleste biler kan bagsæderyggen vel lægges ned, eller fjernes, så
man kan komme i bagagerummet den vej. Og så burde det vel være muligt at
komme til den der pal?

Martin Bak (02-05-2010)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 02-05-10 22:46


"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:4bddeb66$0$272$14726298@news.sunsite.dk...
> Martin Bak skrev:
>>
> Du nævner det ikke, så jeg ved ikke om det er forsøgt. Men hvorfor angreb
> du ikke den der lås indefra?
>
> På de fleste biler kan bagsæderyggen vel lægges ned, eller fjernes, så man
> kan komme i bagagerummet den vej. Og så burde det vel være muligt at komme
> til den der pal?
>
Jeg har gule plader, og slet ikke noget bagsæde. Og jeg var skam inde og
kravle i varerummet, men man kan ikke fjerne apteringen med lugen lukket, og
palen sidder i selve låsetøjet, der jo er utilgængeligt når klappen er
smækket i.

--
Martin
www.martinbak.dk/



Lars Arup (03-05-2010)
Kommentar
Fra : Lars Arup


Dato : 03-05-10 01:11

Jeg forstod ikke, virker det indvendige håndtag ikke?

Men iøvrigt giver jeg dig ret, det er iriterende på Mondeoen at bagklappen
"smækker i" hvergang og ikke kan åbnes uden brug af nøgle.

Min Astra st car baglap låses sammen med resten af centrallåsen og kan når
bilen er låst op åbnes med en knap
og lukkes igen uden at låse.

MVH Lars Arup


"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:4bddd7f0$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
>> Det er ikke det værste. Jeg blev først for alvor opmærksom på det i dag.
> Jeg kiggede lidt på bagsmækkens låsetøj, og fik i den forbindelse den
> indskydelse at se efter, hvilken forskel den lille pal der kunne skubbes
> frem og tilbage gjorde... Det fandt jeg ud af! Den afgør, hvorvidt klappen
> kan åbnes med knappen i kabinen eller ej. Hvis den er skubbet til den ene
> side, er eneste mulighed for at åbne klappen nøglen.
>
> Så er det jo trist når låsen nok aldrig har været brugt, og stifterne, som
> vist er ringe på sådan en Ford, er så fastgroede af rust at låsen ikke
> lader sig åbne med nøglen, Uanset hvor meget låseolie, pronto, WD40 eller
> caramba man hælder i, og uanset hvor lang tid man bruger på at massere
> låsen, banke let på den i håb om at løsne stifterne (ringene?) banke på
> den med nøglen i og jeg ved ikke hvad.
>
> Fat i boremaskinen! Og her er det så, at min erkendelse af, at jeg vist
> ikke skal nedsætte mig som bilotyv indtræffer. 3 knækkede titaniumbor og
> op mod en time tog det mig at få den fordømte cylinder smadret nok til at
> jeg kunne pille den ud, og med en tang åbne bagklappen. Nu skal jeg
> (op)finde et system med et håndtag så klappen kan åbnes nemt, og en
> centrallåsemotor så bagklappen låser sammen med de andre 4 døre.
>
> Hold kæft noget skod i en så relativt stor og dengang luksuriøs bil.
>
> --
> Martin
> www.martinbak.dk/
>
>
> --
> Martin
> www.martinbak.dk/
>
>




Martin Bak (03-05-2010)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 03-05-10 06:10


"Lars Arup" <lha@sletdettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4bde1444$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg forstod ikke, virker det indvendige håndtag ikke?
>
Jo, men det kan deaktiveres med en lille pal i låsen, hvilket jeg fik gjort.
>
> Men iøvrigt giver jeg dig ret, det er iriterende på Mondeoen at bagklappen
> "smækker i" hvergang og ikke kan åbnes uden brug af nøgle.
>
> Min Astra st car baglap låses sammen med resten af centrallåsen og kan når
> bilen er låst op åbnes med en knap
> og lukkes igen uden at låse.
>
Sådan var Mazdaen også, og hvad er dog mere naturligt, end at lade den 5.
dør låsemæssigt udstyre som de øvrige?
>
>

--
Martin
www.martinbak.dk/



Armand (03-05-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-05-10 10:43

Martin Bak skrev:
> "Lars Arup" <lha@sletdettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:4bde1444$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Jeg forstod ikke, virker det indvendige håndtag ikke?
>>
> Jo, men det kan deaktiveres med en lille pal i låsen, hvilket jeg fik gjort.
>> Men iøvrigt giver jeg dig ret, det er iriterende på Mondeoen at bagklappen
>> "smækker i" hvergang og ikke kan åbnes uden brug af nøgle.
>>
>> Min Astra st car baglap låses sammen med resten af centrallåsen og kan når
>> bilen er låst op åbnes med en knap
>> og lukkes igen uden at låse.
>>
> Sådan var Mazdaen også, og hvad er dog mere naturligt, end at lade den 5.
> dør låsemæssigt udstyre som de øvrige?
>>


Det kán være bekvemt at bagagerummet er sepert aflåst og derved ikke
tilgængelig uden yderligere indbrud og dét er sikkert også argumentet
bag den lille pal som tråden drejer sig om.
På min bil er alle fem døre låst op ligesåsnart man er inde i kabinen og
på Forden kræver det blot endnu et træk i udløseren - Med mindre låsen
er spærret v.h.a. palen.
Nuvel, nu drejer dette sig om en varevogn/stationcar, men for biler med
regulært bagagerum finder jeg det faktisk praktisk og det er vel af
samme grund at man efterhånden ser mange nøgler med en 3.
fjernbetjenings-knap til bagagerummet.

--
Armand.

KASO (03-05-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 03-05-10 21:44


>
> Det kán være bekvemt at bagagerummet er sepert aflåst og derved ikke
> tilgængelig uden yderligere indbrud og dét er sikkert også argumentet bag
> den lille pal som tråden drejer sig om.
> På min bil er alle fem døre låst op ligesåsnart man er inde i kabinen og
> på Forden kræver det blot endnu et træk i udløseren - Med mindre låsen er
> spærret v.h.a. palen.
> Nuvel, nu drejer dette sig om en varevogn/stationcar, men for biler med
> regulært bagagerum finder jeg det faktisk praktisk og det er vel af samme
> grund at man efterhånden ser mange nøgler med en 3. fjernbetjenings-knap
> til bagagerummet.
>
> --
> Armand.

Min Viano har en 3. knap til bagagerummet, men det betyder blot, at jeg kan
åbne/låse det separat uden at de andre døre påvirkes, men låser jeg "hele
bilen" op, påvirker det også bagagerummet.


Anders Majland (04-05-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 04-05-10 07:28

> Det kán være bekvemt at bagagerummet er sepert aflåst og derved ikke
> tilgængelig uden yderligere indbrud og dét er sikkert også argumentet bag
> den lille pal som tråden drejer sig om.

I C5'en er der også lidt specielt.

Med fjernbetjeningnen låses alle 5 døre op. Og der er så kontakter til at
åbne enten ruden eller hele bagklappen.

Men når først man er kørt er bagklappen låst, indtil en af bilens døre igen
har været åben. Aner ikke om det er at regne som en sikkerhed mod at den
går op undervejs. Men har man hentet bilen mens lillemor står med
pakkenellikerne bliver man nødt til at åbne døren for at hun kan åbne
bagklappen og læsse varene ind. Måske bare et hint til at man som chauffør
bør stå ud og hjælpe med den opgave ?


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste