Biradioen glemmer, at den har antenne tils~
Fra : Martin Bak

Dato : 30-04-10 19:10

Mondeo-sælgeren havde pillet radioen ud af bilen, fordi han ikke var
tilfreds med hvordan den modtog antenne-signalet. Han gav mig en anden radio
med i købet.
Nu har jeg prøvet at rode lidt med den gamle radio. Jeg kunne først ganske
rigtigt ikke få noget signal ind, men pludselig, mens radioen var tændt, og
jeg hev antennestikket ud og satte det i igen, så virkede det. Fint tænkte
jeg, så er der nok bare en lidt tricky forbindelse.
Men faktisk er det sådan, at hvis jeg slukker bilen eller radioen, og tænder
igen, så er signalet væk, indtil jeg tager stikket ud og sætter det i igen.
Det virker hver gang, men er jo ikke så hensigtsmæssigt

Nogen bud på hvad der kan være galt? (der er monteret håndfri sæt til mobil,
der går ind over radioens højttalere også, og sikker laver noget mute. Men
det skulle vel ikke påvirke antennen)?

--
Martin
www.martinbak.dk/

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 01-05-10 07:08

Martin Bak wrote:
> [...]
> der går ind over radioens højttalere også, og sikker laver noget mute. Men

Det er højst sandsynligt kablet til antennen der er problemet eller at
radioen ikke sender spænding ud til antenneforstærkeren i antennefoden
når der tændes for den med antennen tilsluttet. Det sidste er noget
rigtigt møg.

Du skriver noget om at der installeret håndfri telefon - går det ind
over radioen eller benytter det antennen til telefonsignalet? - Fortæl
lidt mere.

/Lars

Fra : Martin Bak

Dato : 01-05-10 12:43

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:4bdbc537$0$274$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> Du skriver noget om at der installeret håndfri telefon - går det ind over
> radioen eller benytter det antennen til telefonsignalet? - Fortæl lidt

Nu har jeg rodet lidt med det, og fjernet et utal af dårlige forbindelser i
strømtyve til højttalerne. Strømtyvene er nu væk, og forbindelserne er
loddet til et rigtigt stik. En stelforbindelse er også blevet genetableret,
men problemerne er ikke helt løst.

Når jeg tænder radioen uden antennestikket i, og sætter tuneren på en
frekvens jeg ved der er en kanal på, og derefter sætter antennestikket i, så
spiller den fint på pågældende kanal. Men jeg kan ikke tune væk fra den!
Tuneren viser godt nok andre frekvenser i displayet, men radioen forbliver
på samme kanal. Jeg kan starte på hvilken som helst frekvens, og få den
rigtige kanal, men ikke efterfølgende ændre indstillingen.
Og problemet med at den glemmer at den overhovedet har en antenne består
fortsat.
Det håndfri sæt er et Nokia-noget. Det har ikke umiddelbart forbindelse til
radioen, men jeg gætter på at det bruger bilens højttalere. I så fald er
forbindelserne lavet et andet sted end lige ved radioen.
Radioen er en Sony CDX-CA650 med tilhørende CD-changer. Bilen en Mondeo.
Antennekablet er grønt. (er det originalt?)

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-05-10 16:53

Martin Bak skriver:

> [...]
> spiller den fint på pågældende kanal. Men jeg kan ikke tune væk fra den!

Defekt radio.

Klaus

Fra : Andersen [3650]

Dato : 01-05-10 22:21

Klaus D. Mikkelsen formulerede spørgsmålet:
> Defekt radio.

Behold antennen og skift resten med nyt

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : TDN

Dato : 02-05-10 06:59

> Martin Bak skriver:

> Defekt radio.
>

> Klaus
> --

Mon dog, hvis den anden radio heller ikke virkede pga. antennesignalet er
det jo nok noget løst/fast eller antenneforstærkeren der er defekt.

Køb sådan en her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3773499114&n=1200266493&pn=1221321560
smid antennen i forruden og sæt den til radioen og se om det virker. Hvis
det virker ved du fejlen ligger i din antenne og du må finde fejlen. Den nye
antenne kan du bare returnere med henvisning til den ikke passer , pakket
pænt ind igen.

Mvh
Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-05-10 07:15

TDN skriver:

> Mon dog, hvis den anden radio heller ikke virkede pga. antennesignalet er
> det jo nok noget løst/fast eller antenneforstærkeren der er defekt.

Jeg har endnu til gode at se en antenne, der lader radioen blive på
samme kanal, selvom frekvensen ændrer sig i displayet.

Klaus

Fra : claus.b.p.

Dato : 08-05-10 01:45

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> TDN skriver:

> Jeg har endnu til gode at se en antenne, der lader radioen blive på
> samme kanal, selvom frekvensen ændrer sig i displayet.

Der er jeg enig. Et andet problem set på bl.a. Ford er at der er byttet om
på +12V batteri og +12V tænding i ISO stikket bagpå, hvorved radioen glemmer
programmerne når man slår tændingen fra. Men det er jo ikke tilfældet her.
Det er selvfølgelig værd at checke at begge spændinger er tilstede.

/Claus

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-05-10 10:24

"TDN" <tdnfjerndette@net.telenor.dk> skrev i en meddelelse

> Mon dog, hvis den anden radio heller ikke virkede pga. antennesignalet er
> det jo nok noget løst/fast eller antenneforstærkeren der er defekt.

Mondeo af den årgang har ikke antenneforstærker.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i (1995)