Tyske korttidsnummerplader - retningslinie~
Fra : ChopperDriver

Dato : 27-04-10 06:15

Hey

I fredags var jeg med i Kiel for at hente en bil. Inden vi tog afsted
købte vi et sæt "korttidsnummerplader" hos daniatruck.com for 1380
kr.
Disse plader skulle så kunne få bilen fra Kiel til grænsen.

Da vi kom til SKATs kontor i Padborg og ville købe danske "prøve-
klistermærker" fik vi at vide at bare skulle køre på de
korttidsnummerplader som vi allerede havde.

AAAAWHAT???? køre på tyske plader i danmark..... Jeg spurgte
naturligvis ind til i hvilket omfang de måtte bruges. Den søde dame
henviste til http://retsinformation.w0.dk/Forms/R0710.aspx?id=125736

særligt:

Kapitel 6

Brug her i landet af et udenlandsk køretøj

§ 13. En person med bopæl her i landet må ikke føre et udenlandsk
motorkøretøj på færdselslovens område, medmindre kørslen sker som
nævnt i stk. 2, eller §§ 14 - 21.

Stk. 2. En herboende må gerne føre et udenlandsk køretøj på
færdselslovens område, hvis

1) den registrerede ejer eller bruger er passager under kørslen, jf.
§
31, stk. 6, eller

2) køretøjet fører korttidsnummerplader med en gyldighed på ikke over
7 dage, og tilladelse til kørsel med pladerne er givet af en
kompetent
myndighed i en EU/EØS-stat, Færøerne eller Grønland.

Sådan som jeg opfatter det må man altså tage et afgiftsfrit køretøj
og
køre søndagskørsel i Danmark. Dog må man så slippe de 1380 kr. for
nummerpladerne, men det er jo ikke ret mange penge når man ikke kører
så meget. Har en fin Gold Wing som jeg da gerne ville gi 1380 kr for
at køre på engang i mellem.

Well. Jeg synes selvfølgelig det lød for godt til at være sandt.
Ringede derefter til SKAT og spurgte om det kunne være rigtigt.
Vedkommende medarbejder sagde at korttidsnummerpladerne var
ligestillet med prøveplader.

Men så spurgte jeg efter hvor det stod.... Det irriterede
skattemanden
voldsomt, for det kunne han ikke svare på. Han sagde faktisk lige ud
at sådan var det bare. Så sagde jeg at Skat jo ikke kunne sidde og
lave deres egne love og bad ham igen om lovhjemmel for at man ikke
måtte anvende disse korttidsplader til lystkørsel. Han blev meget sur
og sagde at samtalen sluttede her.

Jeg vil høre om der er andre som evt. vil være med til, at følge
sporet.
Vil meget gerne vide, om man kan eller ikke kan køre på de
nummerplader
her i Danmark. Vil også meget gerne vide hvor der evt. findes
retningslinier for brug af disse plader.

Fra : Morten Lund

Dato : 27-04-10 13:53

ChopperDriver wrote:

> her i Danmark. Vil også meget gerne vide hvor der evt. findes
> retningslinier for brug af disse plader.

Ganske interessant. Danske prøveplader er begrænset i anveldelse, da man jo
ikke har betalt afgift. Det samme gælder jo ikke udenlandske plader,
nødvendigvis. Men lur mig, om der ikke inden længe bliver uddybet i
lovtekst, hvilke rettigheder man har med disse udenlandske plader.

Men interessant observation. Jeg glæder mig til at høre, hvad du når frem
til. Det gør jo bestemt foreninger som International Motor Club i Flensborg
mere interessante.

Vh
Morten

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-04-10 17:38

On Tue, 27 Apr 2010 14:52:56 +0200, Morten Lund <m-lund@post8.tele.dk>
wrote:

>Ganske interessant. Danske prøveplader er begrænset i anveldelse, da man jo
>ikke har betalt afgift.
Hvad mener du ? Hvilken afgift ?

>Det samme gælder jo ikke udenlandske plader,
>nødvendigvis.
Hvad mener du ? Er det afgiften eller anvendelse du hentyder til ?

>Men lur mig, om der ikke inden længe bliver uddybet i
>lovtekst, hvilke rettigheder man har med disse udenlandske plader.
Lur mig om ikke det er helt de samme betingelser som med danske
prøveskilte/nummere/plader. Eller retter sagt, du må køre til din
bopæl/værksted/salgssted/grænseovergang, etc. og det er så det.

Det er ikke en blanko til at du kan køre rundt som du har lyst.

SKAT har nok konstateret, at hvis eller forsikringen er gyldig i
Danmark, er det spild at alles tid at man lige skal ind og have et
dansk prøveskilt for at fortsætte sin tur hjem.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 27-04-10 14:08

"ChopperDriver" skrev

> [...]
http://retsinformation.w0.dk/Forms/R0710.aspx?id=125736

>Vil også meget gerne vide hvor der evt. findes
>retningslinier for brug af disse plader.

Kapitel 14.

mvh
Alex Christensen

Fra : ChopperDriver

Dato : 27-04-10 08:40

On 27 Apr., 15:08, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "ChopperDriver"  skrev

> http://retsinformation.w0.dk/Forms/R0710.aspx?id=125736

> Kapitel 14.
>
> mvh
> Alex Christensen

Kapitel 14 fortæller sådan som jeg læser det, ikke noget om
korttidsnummerplader. Denne må ikke forveksles med en prøveplade. SKAT
bruget i bekendgørelse 633 netop heller ikke udtrykket prøveplade, men
lancerer så vidt jeg ved selv begrebet "korttidsnummerplade" - sådan
en som man køber hos daniatruck. En korttidsnummerplade og en
prøveplade er ikke det samme.

Fra : Anders Majland

Dato : 27-04-10 16:13

> En korttidsnummerplade og en
> prøveplade er ikke det samme.

Leger lige djævelens advokat ...

En korttidsnummerplade er stadig en udenlansk nummerplade - Set med skat's
øjne. Dvs motorcyklen er indregisterert i udlandet (tyskland)

Du må som dansker ikke føre et udenlandsk indregisteret køretøj i DK.

Der er så nogle undtagelser. En af dem kunne være at man må køre fra grænsen
og hjem på en korttidsnummerplade ?

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 27-04-10 16:28

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> Du må som dansker ikke føre et udenlandsk indregisteret køretøj i DK.
> Der er så nogle undtagelser. En af dem kunne være at man må køre fra
> grænsen og hjem på en korttidsnummerplade ?

Det er der så blevet skrevet "lidt" om de seneste dage, Anders:
At du netop må køre din importbil hjem til adressen på de tyske prøveplader,
hvorfor manden her ønsker at udvide "besøgstiden" og således køre på dén
slags plader fra tid til anden. Umiddelbart går den sikkert, men kortlægger
de hans færd, falder fars hammer hårdt og brutalt.

Det koster KASSEN at forsøge at snyde med bilafgifterne. Dette er der gennem
tiden talrige eksempler på...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-04-10 18:40

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> Det koster KASSEN at forsøge at snyde med bilafgifterne. Dette er der
> gennem tiden talrige eksempler på...

Ja, det står der jo i avisen fra tid til anden. Men passer det? Kender du
nogen tæt på din omgangskreds (eller dig selv :)) der kan bevidne at det
koster kassen?

Jeg har kendskab til en som for mange år siden (1984) kørte på en MC med
plader fra en MZ, han kunne vælge mellem at betale afgiften eller sælge
MC´en og få en bøde på 800 kr. Men bevares, der er jo løbet meget vand
igennem tanken siden :)

--
Per

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 27-04-10 18:49

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, det står der jo i avisen fra tid til anden. Men passer det? Kender du
> nogen tæt på din omgangskreds (eller dig selv :)) der kan bevidne at det
> koster kassen?

Hvis en "offentlig ansat" (politi eller skat) står frem på TV og beretter om
tilfældet, har jég ingen grund til at betvivle det...

www.dinepenge.dk/bil/artikel/storstilet-svindel-bilafgifter

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-04-10 02:37

> [...]
>
> Hvis en "offentlig ansat" (politi eller skat) står frem på TV og beretter
> om tilfældet, har jég ingen grund til at betvivle det...

Hvis man spørger pressen, så koster det også kassen for forældrene, når børn
laver hærværk - men det er langt fra sandheden. Det er bl.a. også derfor jeg
er skeptisk over for pressens udgydelser :)

--
Per

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-04-10 22:48

"ChopperDriver" <ovesenove@gmail.com> skrev i meddelelsen
Hey

[...]

Retningslinierne findes i Tyskland, så derfor behøver man ikke at skære det
ud i pap i de danske regler.

Was Sie dürfen
Gemäß §16 Fahrzeug-Zulassungsverordnung (FZV) darf das Kurzzeitkennzeichen
nur für Überführungen, Probefahrten, sowie die Vorführung bei Dekra od. TÜV
verwendet werden.

http://www.autoversicherungsprofis.de/lexikon_kfz_versicherung/kurzzeitkennzeichen.htm

http://kennzeichen.fahrzeug-verzeichnis.de/kurzzeitkennzeichen-kurzkennzeichen.html

Hermed kan det vel fastslåes, at det er tyske kortidsnummerplader, som må
bruges til det samme som danske prøveplader.

Kurt

Fra : oz3bto

Dato : 27-04-10 22:52

"ChopperDriver" <ovesenove@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

------------------------------

Var i dec. med chefen i tyskland for aqt hente 2 nye taxaer + et par andre
biler .. ialt 5 styks med hver sin chauffør
Bilerne skulle til Norge (bor heroppe)
Vi kørte dem op gennem DK på de tyske prøveplader og skiftede til Norske
klister plader ombord på færgen

Iøvrigt ret fedt med en sprit ny land cruiser og DK motorvej om natten

Fra : ChopperRider

Dato : 27-04-10 23:44

Kurt:

Det ser sandeligt ud til du har ret. Godt nok er jeg ikke så god til
tysk, men kan da udrede at man ikke mås. Det er f..... mærkeligt de
ikke ved det hos daniatruck. Når de tyske myndigheder og
forsikringsselskaber selv sætter retningslinierne, må man gå udfra, at
SKAT vil bruge det som forsvar i en evt. retsag.

ØV...... ingen afgiftsfri kørsel på min Gold Wing i denne omgang.