Reparation af trailerbund
Fra : Christian Jacobsen

Dato : 26-04-10 17:11

Hej i gruppen

Min hustru tilbød i sidste uge at køre at par læs jord væk. Jeg tænkte
juhuuu og hun tog 3 ture med traileren.

Nu har jeg så lige set traileren, og opdager at hun har stået oppe i
traileren og gravet lige ned i træbunden af traileren. Der er ca. 10 hak
hvor der er brudt i overfladen.

Jeg går ud fra at det ikke er skide smart, da vand så trænger ind i træet og
laver skade.
Jeg vil helst ikke ud og købe en ny bund - har hørt at de plader koster i
nærheden af en halv jetjager....

Er der nogen af jer der ved hvordan man reparerer det?

Med venlig hilsen

/CJ

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 26-04-10 17:30

Christian Jacobsen skrev:
> [...]
> i nærheden af en halv jetjager....
>
> Er der nogen af jer der ved hvordan man reparerer det?

Jeg ville nok gøre det godt rent og så give noget skibslak.
Hilsen Matthias

Fra : Anders Majland

Dato : 26-04-10 19:23

> Jeg ville nok gøre det godt rent og så give noget skibslak.
> Hilsen Matthias

Og så købe en presenning så den står tildækket med tør bund - gør alverden
til forskel på levetiden af en trailerbund i forhold til at stå væår
halvdelen af året.

Fra : Max

Dato : 26-04-10 19:37

Hej Anders

> Og så købe en presenning så den står tildækket med tør bund - gør
> alverden til forskel på levetiden af en trailerbund i forhold til at
> stå væår halvdelen af året.

Jeg fatter ikke at sådan en trailerbund ikke laves af et stykke
aluminiums dørkplade.

Max

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-04-10 19:42

Max skriver:

> Jeg fatter ikke at sådan en trailerbund ikke laves af et stykke
> aluminiums dørkplade.

Pris.....

Klaus

Fra : Per H

Dato : 26-04-10 21:26

On Mon, 26 Apr 2010 20:36:33 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Anders

>Jeg fatter ikke at sådan en trailerbund ikke laves af et stykke
>aluminiums dørkplade.

hvis træpladen kan holde 10 år, er det vel ok at ofre en ny.

per

Fra : Petersen Michael

Dato : 28-04-10 17:47

Max wrote:

> Jeg fatter ikke at sådan en trailerbund ikke laves af et stykke
> aluminiums dørkplade.

Dørkplade er træls at skovle i..

Michael Petersen

Jeg vil hellere have en dag med kampe, end en uden, med en masse tuden.

Fra : Leo Jensen

Dato : 26-04-10 13:14

On 26 Apr., 20:41, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Max skriver:

> Pris.....

Stivhed. Den skal enten være 5mm tyk (og meget dyr) eller forsynes med
flere vanger under bunden (heller ikke gratis)
Støj. Tænk over lyden, hvis du tager et stillevejsbump med lidt
småsten, flasker og den slags om bord. Eller skovler småsten af eller
på...
Og hvor sjovt er det lige at feje en dørkplade ??

Træpladen er faktisk ret genial. Lap hullerne med en god maling så der
ikke trænger vand ind, så betyder det ikke noget, i hvert fald ikke
for funktion og levetid.

MVH Leo - tidligere udviklingsingeniør hos Brenderup...

Fra : Max

Dato : 26-04-10 20:41

Hej

Ja, penge betyder jo alt, men jeg er nok også erhvervsskadet :)

>Stivhed. Den skal enten være 5mm tyk (og meget dyr) eller forsynes med
>flere vanger under bunden (heller ikke gratis)

Du kunne ikke forestille dig at man klæbede den på træpladen ?

>Støj. Tænk over lyden, hvis du tager et stillevejsbump med lidt

Den er udmærket dæmpet når den sidder på en træplade.

>Og hvor sjovt er det lige at feje en dørkplade ??

Mig bekendt er det ikke noget problem.

Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-04-10 21:29

On Mon, 26 Apr 2010 21:40:59 +0200, "Max"

>Mig bekendt er det ikke noget problem.

Men at skovle en dørkplade ren, det er så næppe særlig spændende .....

Jeg fejer sjældent traileren ren, men har jeg kørt med jord, brokker
eller lign, tager jeg gerne lige siden af skovlen og skraber bunden ren
- den tror jeg ikke gå rmed en dørkplade.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 26-04-10 20:55

> Stivhed. Den skal enten være 5mm tyk (og meget dyr) eller forsynes med
> flere vanger under bunden (heller ikke gratis)
> MVH Leo - tidligere udviklingsingeniør hos Brenderup...

Og når den alligevel bliver for slidt er det nemt at smide en tynd dørkplade
ovenpå

Svigerindens Brenderup (Der har holdt her de meste af de sidste 8år) er ikke
blevet skånet. Og der er bunden stadig fin, selvom betonbrokkker,
drivhusglas osv da har slidt noget...

Tror traileren er en 10-12, men det kan jeg sikkert se på datoen på dækkene
..... (Ja ved at de burde skiftes)

/A

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 26-04-10 20:44

"Matthias H. Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> wrote in message

> Jeg ville nok gøre det godt rent og så give noget skibslak.
> Hilsen Matthias

Mange tak for svar. Det prøver jeg.

/CJ

Fra : Leo Jensen

Dato : 26-04-10 14:58

On 26 Apr., 21:40, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej

> Ja, penge betyder jo alt, men jeg er nok også erhvervsskadet :)

Pris betyder ALT på en trailer. Kunderne accepterer virkelig noget
crap for at spare 500 kr.

> Du kunne ikke forestille dig at man klæbede den på træpladen ?

Jo, det var da ikke umuligt, men heller ikke umiddelbart nemt rent
produktionsteknisk og miljømæssigt.

> Den er udmærket dæmpet når den sidder på en træplade.

Helt enig. Det er da også den løsning de fleste laver efter 10-15 år,
hvis de går lidt op i deres grej.

> Mig bekendt er det ikke noget problem.

En tyk dørkplade har ret groft mønster og er ikke sjov hverken at
skovle på eller feje ren. Men en tynd dørkplade oven på en træplade
har finere mønster, så der har du ret.

Leo

Fra : Max

Dato : 26-04-10 22:13

Hej Leo

> Pris betyder ALT på en trailer. Kunderne accepterer virkelig noget
> crap for at spare 500 kr.

Ja, og så brokker de sig over at det ikke holder i evigheder :)

Max

Fra : Per H

Dato : 26-04-10 21:25

On Mon, 26 Apr 2010 18:30:18 +0200, "Matthias H. Matthiessen"
<matthiessen@dioder.dk> wrote:

alt er relativt. men de er også gode.

Er det ikke en "støbeplade.?
mørk plade der er ru på den ene side.
så er den vandfast limet.

>Jeg ville nok gøre det godt rent og så give noget skibslak.
>Hilsen Matthias

Måske. Men skibslak er ikke vandtæt.

per

Fra : Cykelsmeden

Dato : 27-04-10 12:22

Per H skrev:

> i >> træet og laver skade.
> koster >> i nærheden af en halv jetjager....

> [...]

køb en rest vinyl, som skæres 3-5 cm større end bunden, og læg den på
men traileren er ny. Skift det efter behov, og din trailerbund hloder i
årevis. Vinyl er let at skovle og feje på, og koster som rester ikke
en herregård.

finn

Fra : Ralph

Dato : 27-04-10 11:59

"Christian Jacobsen" <Christian.Jacobsen00@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Min hustru tilbød i sidste uge at køre at par læs jord væk. Jeg tænkte
> juhuuu og hun tog 3 ture med traileren.

OT. Tror jeg så hende, bor I på Mors, har en gammel rød Vectra og kan din
kønne kone ikke bakke med trailer? Så var der mange mænd der gerne ville
hjælpe på pladsen

--
Ralph

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 27-04-10 14:42

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> kønne kone ikke bakke med trailer? Så var der mange mænd der gerne ville

Næppe. De fleste kønne koner kører i Mercedes eller stor Audi

Steen.

Fra : Ralph

Dato : 27-04-10 15:02

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse
> Næppe. De fleste kønne koner kører i Mercedes eller stor Audi

Min kører Fiesta

--
Ralph

Fra : CL

Dato : 27-04-10 18:17

Ralph wrote:
> "Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse
>
> Min kører Fiesta

Så må du konkludere at hun ikke er køn nok

Carsten Larsen

Fra : Max

Dato : 27-04-10 16:18

Hej Steen

> Næppe. De fleste kønne koner kører i Mercedes eller stor Audi

Du kikker på bilen, ikke på konerne.

Max

Fra : Petersen Michael

Dato : 28-04-10 17:46

Christian Jacobsen wrote:

> Er der nogen af jer der ved hvordan man reparerer det?

Køb en 1mm elgalvaniseret stålplade og læg i bunden, det burde du have gjort
samme dag du købte traileren, men det er jo ikke for sent

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-04-10 01:01

On 28 Apr., 18:46, "Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne
måge mail.tele.dk> wrote:

> Køb en 1mm elgalvaniseret stålplade og læg i bunden, det burde du have gjort
> samme dag du købte traileren, men det er jo ikke for sent

Den vil blive bulet og ujævn ret hurtigt.

--
Christian

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-04-10 10:01

Christian B. Andresen formulerede spørgsmålet:

> Den vil blive bulet og ujævn ret hurtigt.

Kommer nok an på; jeg har én liggende og den er flad som en pandekage

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 29-04-10 10:44

Hans Paulin (6310) skrev:
> Christian B. Andresen formulerede spørgsmålet:

> Kommer nok an på; jeg har én liggende og den er flad som en pandekage

Jup!
Der er meget forskellighed i folks brug af deres på'nings-vugn - Det
kommer bl.a. an på om man har kørt murbrokker på den (eller ihvertfald
har været for doven til at lægge samme forsigtigt ned på bunden)!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-04-10 00:50

Følgende er skrevet af Armand:

> [...]
> bl.a. an på om man har kørt murbrokker på den (eller ihvertfald har været for
> doven til at lægge samme forsigtigt ned på bunden)!

Jeps.

50 x 50 fliser lagt/skubbet pænt samt 20 m. birketræ osse lagt pænt

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 30-04-10 10:35

Hans Paulin (6310) skrev:
> Følgende er skrevet af Armand:

> 50 x 50 fliser lagt/skubbet pænt samt 20 m. birketræ osse lagt pænt

Boogie-trailer?
Jeg har fornyligt været med til at køre nogle trailerfulde fliser ud til
klubbens forårs-arbejdsdag og det foregik netop på en boogie-trailer.
Boogietrailerens kendemærke er at hjulene befinder sig inde under
traileren hvilket medfører en ladhøjde á ca. skridt-højde, hvilket er en
passende højde til forsigtig aflægning - Ikke mindst kombineret med en
aftagelige ladside.
Min egen 900kg's enkelt-akslede har ladet i knæhøjde imellem hjulene og
dén er mere udsat for at man smider ting og sager over ladsiden og
ned(!) i traileren!

--
Armand.

Fra : Petersen Michael

Dato : 30-04-10 10:38

Armand wrote:

> [...]
> Min egen 900kg's enkelt-akslede har ladet i knæhøjde imellem hjulene
> og dén er mere udsat for at man smider ting og sager over ladsiden og

Min 1500 Kg 2 akslede trailer har hjulene uden på kassen, den overlever
alligevel det meste, og så kan den læsse det mere uden at hjulene trykkes op
i bunden..

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-04-10 15:03

Armand tastede følgende:

> Boogie-trailer?

Desværre nej

> [...]
> er mere udsat for at man smider ting og sager over ladsiden og ned(!) i

Jeg har høje fastmonterede sidefjelde på og læsser - i det mindste
fliser - bagfra

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : N/A

Dato : 30-04-10 11:16

Fra : Petersen Michael

Dato : 29-04-10 22:51

Christian B. Andresen wrote:

> Den vil blive bulet og ujævn ret hurtigt.

Min har ligget der i 6 år nu..
Galvaniseringen er slidt af, men ellers er den som ny..
Og den gør sit job med at beskytte træbunden..

Fra : Leo Jensen

Dato : 29-04-10 02:38

On Apr 29, 9:01 am, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> Den vil blive bulet og ujævn ret hurtigt.

Enig, det er som sagt ikke et tilfælde at der 'bare' ligger en
krydsfinerplade i bunden i dag.
Stålpladen skal enten være stærk (tyk) eller fastgøres temmelig
grundigt. Lim vi være optimalt, da 100 stk nitte- eller
bræddebolthoveder vil være lidt irriterende når der skal skovles..

Leo

Fra : Petersen Michael

Dato : 29-04-10 22:53

Leo Jensen wrote:

> [...]
> grundigt. Lim vi være optimalt, da 100 stk nitte- eller
> bræddebolthoveder vil være lidt irriterende når der skal skovles..

Min er skruet fast med undersænkede skruer kanten rundt
Det har fungeret fint i 6 år nu..
den klarer stadig fint jobbet med at beskytte træbunden..

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-04-10 06:54

On 29 Apr., 11:00, Hans Paulin (6310) <m...@privacy.net> wrote:
> Christian B. Andresen formulerede spørgsmålet:

> Kommer nok an på; jeg har én liggende og den er flad som en pandekage

1 mm plade ?
Så kører du vist kun med sand, grus og Rockwool
Prøv du at kaste brænde op i den, sten, fliser eller andre hårde og
tunge ting.

--
Christian

Fra : Petersen Michael

Dato : 29-04-10 22:56

Christian B. Andresen wrote:
> 1 mm plade ?
> Så kører du vist kun med sand, grus og Rockwool
> Prøv du at kaste brænde op i den, sten, fliser eller andre hårde og
> tunge ting.

1mm stålplade oven på den originale træbund..
Min har fået læsset store trærødder vha. en gummiged..
bunden har det fint..
det gik lidt ud over bagklappen, men hvor der handles der spildes..

Jeg kører med alt og også 100% overlæs.. Det går fint..

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-04-10 00:53

Petersen Michael har bragt dette til os:

Pas på pappet - det ryger

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Petersen Michael

Dato : 30-04-10 10:19

Hans Paulin (6310) wrote:

> Pas på pappet - det ryger

Den påstand vil jeg gerne se dokumenteret.. Mig bekendt kan det aldrig blive
andet end et økonomisk spørgsmål..

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I følge note 397 i Karnov til færdselslovens § 85, er bøden:

Ved kørsel med for højt akseltryk 1. gang:
20 kr. pr. % til føreren og 50 kr. pr. % til ejeren.
Ved gentagelse forhøjes bøden til ejeren med 200 kr. pr. forstraf.

Ved kørsel med for stor totalvægt skelner man mellem, om køretøjet har en
tilladt total vægt på over eller under 3.500 kg:

Over:
100 kr. pr. % til føreren og 250 kr. pr. % til ejeren.
I gentagelsestilfælde forhøjes bøden med 1.000 kr. pr. forstraf til
ejeren/brugeren.

Vær desuden opmærksom på FÆL § 125, stk. 1, nr. 4:
"§ 125. Føreren af et motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, skal
betinget frakendes retten til at føre et sådant køretøj, hvis
4)føreren under kørsel med et køretøj med en tilladt totalvægt på over 3.500
kg har overtrådt de i medfør af § 85 fastsatte forskrifter om største
tilladte totalvægt med mere end 30 pct."

samt FÆL § 126, stk. 1, nr. 5:
"§126. Føreren af et motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, skal
ubetinget frakendes retten til at føre et sådant køretøj, hvis føreren
5) har gjort sig skyldig i flere forhold, der hver for sig er omfattet af §
125, stk. 1, nr. 1-7, eller stk. 2 eller 3, dog således at frakendelse for
flere forhold alene omfattet af § 125, stk. 1, nr. 5, kun sker ubetinget,
hvis forholdene er begået i forbindelse med mere end ét kørselsforløb"

Under:
10 kr. pr. % til føreren og til ejeren 25. kr. pr. %.
I gentagelsestilfælde forhøjes bøden med 100 kr. pr. forstraf.

Gentagelsesvirkning forudsætter, at den tidligere forseelse er begået inden
for 2 år.

I følge cirkulære 1979-11-19 rejses der kun tiltalte, såfremt køretøjets
totalvægt overskrides med mere end 7 %.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mit køretøj har en tilladt totalvægt under 3500 Kg.

Da jeg både er fører og ejer af bil og trailer giver det 10 Kr. + 25 Kr. x %
overlæs, fx. 100 % overlæs = 3500 Kr.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-04-10 15:09

Petersen Michael formulerede spørgsmålet:

> Den påstand vil jeg gerne se dokumenteret.. Mig bekendt kan det aldrig blive
> andet end et økonomisk spørgsmål..

Jamen gid det var så vel

Men netop i denne tråd* har jeg fra 2 forskellige sider fået at vide at
kortet ryger ved en bestemt %-vis overskridelse af vægt/hastighed.

* Troede egentlig det var denne tråd, men kan ikke finde indlæggene;
den éne der skrev var Leo Jensen, kan jeg dog huske.

Sidder i baghånd indtil de evt. kommer med dokumentation

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Petersen Michael

Dato : 30-04-10 15:37

Hans Paulin (6310) wrote:

> Sidder i baghånd indtil de evt. kommer med dokumentation

Jeg venter på dig, jeg har ikke tralvt. du kommer blot med din dokumentation
når den er klar.
Nu har jeg fremlagt min dokumentation.

Personligt har jeg i øvrigt taget den forholdsregl at jeg har ændret mine
køretøjers registreringsattest til at de max må trække 50 Kg mere end
egenvægten. På den måde slipper jeg for et E certifikat.
Jeg kommer ikke i karambolage med reglerne om at have / ikke have det rette
kørekort. Jeg kører kun med overlæs..

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-04-10 17:45

Petersen Michael frembragte:

> Jeg venter på dig, jeg har ikke tralvt. du kommer blot med din dokumentation
> når den er klar.

Jeg skrev at jeg venter på at de der skrev at man mister kortet
fremlægger dokumentation

> Nu har jeg fremlagt min dokumentation.

Fint nok

> [...]
> egenvægten. På den måde slipper jeg for et E certifikat.
> Jeg kommer ikke i karambolage med reglerne om at have / ikke have det rette

Har selv *alt* i pap så ingen probs dér

Dét har konen dog ikke

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Petersen Michael

Dato : 30-04-10 17:59

Hans Paulin (6310) wrote:

> Jeg skrev at jeg venter på at de der skrev at man mister kortet
> fremlægger dokumentation

Så må vi bare vente og se, eller noget

> Har selv *alt* i pap så ingen probs dér

Så er det også mere træls at miste, det tager lidt tid $$ af begge slags at
generhverve

> Dét har konen dog ikke

Well.. Så kræver det lidt omtanke, inden du jager hende på genbrugspladsen,
eller ud at køre med CV.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-04-10 18:24

Petersen Michael skrev:

> Så må vi bare vente og se, eller noget

> Så er det også mere træls at miste, det tager lidt tid $$ af begge slags at
> generhverve

Prisen er vel den samme?

> Well.. Så kræver det lidt omtanke, inden du jager hende på genbrugspladsen,
> eller ud at køre med CV.

Ja; det ku gi dårlig karma!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Petersen Michael

Dato : 30-04-10 21:12

Hans Paulin (6310) wrote:

> Prisen er vel den samme?

Jeg mente tid og penge..

> Ja; det ku gi dårlig karma!

Men C og E kan jo erhverves som AMU kursus, til en fornuftig pris..

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-04-10 22:26

Petersen Michael har bragt dette til verden:

> Jeg mente tid og penge..

Ok

> Men C og E kan jo erhverves som AMU kursus, til en fornuftig pris..

Det er uhyre sjældent min kone kører med fuldt læs

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-04-10 22:40

"Hans Paulin (6310)" skriver:

> Det er uhyre sjældent min kone kører med fuldt læs

Det er kun når du har været ude at drikke?
(altså at hun har et fuldt læs med hjem i bilen

Klaus

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-04-10 22:46

Følgende er skrevet af Klaus D. Mikkelsen:

Dét' jo dét!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Brian Sørup

Dato : 01-05-10 07:45

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Det er uhyre sjældent min kone kører med fuldt læs

Dén kan tolkes på flere måder Hans........

--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-05-10 09:39

Brian Sørup forklarede den 01-05-2010:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Dén kan tolkes på flere måder Hans........

....er det så osse blevet

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Petersen Michael

Dato : 01-05-10 20:25

Hans Paulin (6310) wrote:

> Det er uhyre sjældent min kone kører med fuldt læs

Men hvis der på registreringsattesten til hendes bil står en trailervægt der
er mere end 50 kg større end bilens egenvægt, og traileren har en tilladt
totalvægt over 750 kg, så har hun alligevel et problem i forhold til
færdselsloven, om så traileren er tom..

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-05-10 21:34

Petersen Michael:

> Men hvis der på registreringsattesten til hendes bil står en trailervægt der
> er mere end 50 kg større end bilens egenvægt,

Ka godt huske princippet i de der kryptiske regler; da hun fik træk på
sin bil var jeg til syn med den og havde dér "frit valg" på alle hylder
hvad angår trailervægt.

Den flinke synsmand fortalte om fælderne og vi valgte så en "ufarlig"
værdi*

> og traileren har en tilladt
> totalvægt over 750 kg, så har hun alligevel et problem i forhold til
> færdselsloven, om så traileren er tom..

Vores største trailer er på max. 750 kg.; blir den større (hvis vi
lejer en) snupper jeg den

* Egenvægt = 1150 kg.
Største ttv = 1200 kg.

Tak for input!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Petersen Michael

Dato : 02-05-10 12:47

Hans Paulin (6310) wrote:

> Vores største trailer er på max. 750 kg.; blir den større (hvis vi
> lejer en) snupper jeg den
>
> * Egenvægt = 1150 kg.
> Største ttv = 1200 kg.
>
> Tak for input!

Du har styr på det, det er jo herligt

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 02-05-10 19:44

Petersen Michael forklarede:

> Du har styr på det, det er jo herligt

Jeg er omgivet af hjælpsomme væsener!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Petersen Michael

Dato : 30-04-10 15:44

Hans Paulin (6310) wrote:
> Petersen Michael formulerede spørgsmålet:

> Jamen gid det var så vel

Det er meget vel *Smiler*

Jeg fandt lige lidt mere:

http://www.rigsadvokaten.dk/media/ra_medd_4-2000_boedekatalo.pdf

Side 109 i PDF filen

Bemærk at den er rettet i år 2008, bemærk endvidere at det var i 2005 klip i
kørekortet blev indført, for forskellige foretseelser, men altså ikke

Fra : Cykelsmeden

Dato : 30-04-10 11:02

Hans Paulin (6310) skrev:

> Pas på pappet - det ryger

klart! pap er ikke så stærkt som 1mm stål

finn

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 30-04-10 00:52

Efter mange tanker skrev Christian B. Andresen:

> 1 mm plade ?

Skulle jeg mene

> Så kører du vist kun med sand, grus og Rockwool

....og fliser og brænde

> Prøv du at kaste brænde op i den, sten, fliser eller andre hårde og
> tunge ting.

Den er så tæt på den originale bund at det er svært at lave buler i den

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Leo Jensen

Dato : 30-04-10 03:42

On 30 Apr., 11:34, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> Min egen 900kg's enkelt-akslede har ladet i knæhøjde imellem hjulene og
> dén er mere udsat for at man smider ting og sager over ladsiden og

En boogietrailer = 2-akslet. Og alm trailere er ikke ægte boogie, da
de ikke fordeler lasten på de 2 aksler.

En traile med hjulene under ladet hedder en højtbygget, men den med
hjulene på siden hedder (sjovt nok) lavtbygget. Ladhøjden er 60-75 cm
for højtbyggede og ca. 50 cm for lavtbyggede. Hvis den højtbyggede
ikke har nedfældbare sider skal der løftes højt for at læsse fra
siden.

Leo

Fra : Armand

Dato : 30-04-10 11:16

Leo Jensen skrev:

> En boogietrailer = 2-akslet. Og alm trailere er ikke ægte boogie, da
> de ikke fordeler lasten på de 2 aksler.

OK, men i almindelighed(!) er de to-akslede kendt som boogie-trailere.

Netop det forhold at kuglehøjden skal passe præcist for at man i praksis
ikke kører rundt med det ene sæt hjul fri af asfalten, er en af mine
store skepsis' omkring boogie-trailere, som jeg har opfattelsen af at
mange ynder fordi de kan parkeres uden at skulle bøvle med støtte-hjul
på trækket.

> En traile med hjulene under ladet hedder en højtbygget, men den med
> hjulene på siden hedder (sjovt nok) lavtbygget. Ladhøjden er 60-75 cm
> for højtbyggede og ca. 50 cm for lavtbyggede.

Og Michael har lige mindet mig om at der også findes lavt-byggede
to-akslede!

> Hvis den højtbyggede ikke har nedfældbare sider skal der løftes højt
> for at læsse fra siden.

Jo, deet!

--
Armand.

Fra : Petersen Michael

Dato : 30-04-10 15:25

Armand wrote:

> OK, men i almindelighed(!) er de to-akslede kendt som boogie-trailere.

Det er blot et pop udtryk.
Fx er der i Brenderups modelbetegnelse for toakslede trailere et T
T = Tandem aksel

> [...]
> af mine store skepsis' omkring boogie-trailere, som jeg har
> opfattelsen af at mange ynder fordi de kan parkeres uden at skulle

Jeg gider ikke møffe min trailer rundt pr. håndkraft, slet ikke hvis den er
læsset.
Støttehjulet er jeg ret glad for, da jeg så kan parkere traileren, så
regnvandet render af bunden..

Det er i øvrigt nemmere at bakke med en stor trailer end en lille, da den
ikke lige forsvinder ud af syne.

Det er en fordel at kuglehøjden passer, men ikke en streng nødvendighed, så
snart der er nogle kilo i traileren, skal alle 4 hjul nok komme ned på
vejen, når jeg har 2 Ton på krogen er bilen noget sænket bag til.

> Og Michael har lige mindet mig om at der også findes lavt-byggede
> to-akslede!

Jeg valgte sådan en af økonomiske årsager, den var 40 % billigere end den
højt byggede.

Til gengæld skal der rækkes 20 - 30 cm længere ind, når man skal ind over
hjul og skærme..
et kompromis kunne være at vælge en højtbygget med små hjul, men det går ud
over lastevnen, eller også er man pludselig oppe i en 3 akslet.

Fra : Armand

Dato : 01-05-10 14:47

Petersen Michael skrev:

> Det er blot et pop udtryk.

Med mit 'OK' accepterede jeg også at det ikke er en regulær boogie!

> Jeg gider ikke møffe min trailer rundt pr. håndkraft, slet ikke hvis den er
> læsset.

To-akslede er i tilgift meget 'stive' at tumle med håndkraft!

> Det er i øvrigt nemmere at bakke med en stor trailer end en lille, da den
> ikke lige forsvinder ud af syne.

- - - og heller ikke 'knækker' så pludseligt derved at den tillige er
længere (mellem trækhandske og aksel)!

--
Armand.

Fra : Petersen Michael

Dato : 01-05-10 20:22

Armand wrote:

> To-akslede er i tilgift meget 'stive' at tumle med håndkraft!

Ja, her er det en fordel med næsehjulet, så man kan hæve den ene aksel,
ellers er den lidt vanskelig at få om hjørner.

> - - - og heller ikke 'knækker' så pludseligt derved at den tillige er
> længere (mellem trækhandske og aksel)!

Enig, end nu et eksempel på at større er bedre

Fra : N/A

Dato : 30-04-10 11:16

Fra : N/A

Dato : 30-04-10 11:16

Fra : Leo Jensen

Dato : 30-04-10 10:38

On 30 Apr., 16:08, Hans Paulin (6310) <m...@privacy.net> wrote:
> [...]
> den éne der skrev var Leo Jensen, kan jeg dog huske.
>
> Sidder i baghånd indtil de evt. kommer med dokumentation

Ingen dokumentation fra min side, men jeg har bestemt skrevet det
før...

Jeg er ret sikker på at man mister kørekortet betinget hvis man
overskrider 40% overlæs, kører 40% for hurtigt med trailer, 60% for
hurtigt i bil eller over 160 km/t. Om ikke andet betyder det at jeg
tilstræber at overholde disse grænser...

Leo

Fra : Petersen Michael

Dato : 30-04-10 17:55

Leo Jensen wrote:

> [...]
> hurtigt i bil eller over 160 km/t. Om ikke andet betyder det at jeg
> tilstræber at overholde disse grænser...

Det er jo også et mål i sig selv - at overholde gældende regler.

Fra : Armand

Dato : 28-04-10 18:20

Christian Jacobsen skrev:
> [...]
> i nærheden af en halv jetjager....
>
> Er der nogen af jer der ved hvordan man reparerer det?

Lak!

Min nyligt afdøde bund var af almindelig vandfast krydsfiner á ca.
300,-kr og holdt 10 års tid. Så dyrere er det ikke!
Den væsentligste slitage på min skyldes nok at jeg er et fjols til at få
tømt den og at den derfor jævnligt har stået med jord/kompost igennem
længere tid. Så med god behandling kan sådan en plade vel holde op imod
den dobbelte tid :-/

--
Armand.