Hejsa
En faldleder er monteret og vinklet korrekt. Forstaget står rimeligt stramt
og tottes yderlige op med agterstagsstrammeren under bidevind og halvvind.
Der er ikke knækket kordeller i wiren, men den er vreden op som når man
åbner et stykke 3 slået tov for at lave en øjesplejs.
Jeg har mistanke til et afstandsstykke der sidder i toppen for at holde
wiren i centrum af profilet. Men nu tager jeg kameraet med på havnen og
tager et par billeder af fænomenet.
God søndag
Steffen
"Per Kaaber" <per.k.joergensenslet@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.c4c87da40f5f2bc1.86523@mail.dk...
> Ole Pagh har bragt dette til verden:
>> Steffen Skov kom med følgende:
>>> Vel i havn konstaterede jeg at forstaget i toppen var rullet op i
>>> kordellerne. Det kan tyde på, at toppen af alluminiumsskinnen på en
>>> eller anden måde har "grebet" fat om wiren og drejet den med rundt. En
>>> bekendt fortalte, at han oplevede nøjagtigt det samme med sit
>>> Plastimosystem sidste år.
>>
>> Du har vel monteret et faldleder f.eks sådan en her:
>>
http://www.tempobaadudstyr.dk/product_nautisk.asp?product=72614
>> som faldet føres igennem, således at fokkefaldet laver en større vinkel
>> til forstaget end det ville gøre uden?
>> For uden sådan en fætter, er det meget stor chance for at få rullet
>> faldet rundt om forstaget - især i hård vind - og så er man på den...
>>
>> Jeg kan ikke huske hvor stor vinklen mindst skal være, men det står
>> garanteret i montagevejledningen.
>
> Jeg tror ikke det er faldet der får forstagswiren til at vikle sig op i
> toppen. Hvis wiren vikler sig op, må det være viklet stramt et andet sted,
> eller der er nogle kordeller der er knækket og resten twistet ekstra
> meget.
> Hvis forstaget vikler sig om profilet, giver det "kun" problemer med at
> rulle ind eller ud.
> Da profilet drejer rundt på forstaget, kan det være et for løst forstag og
> dermed forstor friktion mellem profil og forstag, der er årsagen til at
> forstagswiren drejer med rundt i den ene ende.
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Per A Lot
> Helmsman 35
>
>