|
| Skifte bremseklodser Fra : Ukendt |
Dato : 22-04-10 12:23 |
|
Kan man selv skifte de forreste bremsekloder på bilen, hvis man ikke har
prøvet det før men er i besiddelse af en sund viden om teknik og kan se
logikken i det? (man kalder det vist IKKE at have 12 tommelfingre).
Jeg forestillede mig noget med, at bremsekloderne sidder fastglort på
caliprene med en clips, og man fjerner denne og kan trække klodserne ud. Det
skal siges, at jeg vil få adgang til en step-by-step vejledning i hvordan
det gøres inden jeg går i gang, men vil gerne lige vide om det er no-go for
nybegyndere
(jeg går ikke ud fra at bremsevæsken skal tappes af eller efterfyldes ved
skift af klodserne?)
Sørensen
| |
Anders Majland (22-04-2010)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 22-04-10 12:32 |
|
> Kan man selv skifte de forreste bremsekloder på bilen, hvis man ikke har
> prøvet det før men er i besiddelse af en sund viden om teknik og kan se
> logikken i det?
Burde være ligetil på de fleste biler, Men på nogen biler skal cylinderen
skrues tilbage istedet for blot at trykke dem...
| |
Christian B. Andrese~ (22-04-2010)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 22-04-10 06:08 |
|
On 22 Apr., 13:32, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> > Kan man selv skifte de forreste bremsekloder p bilen, hvis man ikke har
> > pr vet det f r men er i besiddelse af en sund viden om teknik og kan se
> > logikken i det?
>
> Burde v re ligetil p de fleste biler, Men p nogen biler skal cylinderen
> skrues tilbage istedet for blot at trykke dem...
Det er oftest kun bagpå.
--
Christian
| |
Klaus D. Mikkelsen (22-04-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 22-04-10 15:57 |
|
Anders Majland skriver:
>
> Burde være ligetil på de fleste biler, Men på nogen biler skal cylinderen
> skrues tilbage istedet for blot at trykke dem...
Og på nogen "suges" de tilbage når man sætter VAG-COM på.....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Stefan Jacobsen (23-04-2010)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 23-04-10 05:34 |
|
On Apr 22, 4:57 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Anders Majland skriver:
>
>
>
> > Burde være ligetil på de fleste biler, Men på nogen biler skal cylinderen
> > skrues tilbage istedet for blot at trykke dem...
>
> Og på nogen "suges" de tilbage når man sætter VAG-COM på.....
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
> Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
Se det sgu da smart, frem for at stå med den store rørtang
Stef
| |
Klaus D. Mikkelsen (23-04-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 23-04-10 13:27 |
|
Stefan Jacobsen skriver:
>
> Se det sgu da smart, frem for at stå med den store rørtang
Jeps, men det sætter sine begrænsninger udi GDS. Man skal investere i
et interface først.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Brian (24-04-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 24-04-10 14:38 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
> Jeps, men det sætter sine begrænsninger udi GDS. Man skal investere i
> et interface først.
Det er vel efterhånden det første man køber, som den heldige ejer af en
VAG'er og GDS i blodet...
/Brian
| |
Klaus D. Mikkelsen (24-04-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 24-04-10 16:55 |
|
Brian skriver:
>
> Det er vel efterhånden det første man køber, som den heldige ejer af en
> VAG'er og GDS i blodet...
Så har jeg for lidt GDS i blodet.....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Brian (25-04-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 25-04-10 07:25 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
> Så har jeg for lidt GDS i blodet.....
Så er det vel fordi du er så hardcore-GDS, at du har bygget det selv
/Brian
| |
Klaus D. Mikkelsen (25-04-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 25-04-10 07:28 |
|
Brian skriver:
>
> Så er det vel fordi du er så hardcore-GDS, at du har bygget det selv
Nope, den jeg selv byggede kan kun udlæse. Der er ikke CAN interface
i.
Men en kollega har interfacet (har haft det i 3 år nu), jeg har dog
ikke haft lånt det endnu.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Brian (25-04-2010)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 25-04-10 21:27 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
> Men en kollega har interfacet (har haft det i 3 år nu), jeg har dog
> ikke haft lånt det endnu.
Uundværligt værk/legetøj
/Brian
| |
N/A (24-04-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 24-04-10 14:38 |
|
| |
alexbo (22-04-2010)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 22-04-10 12:47 |
|
"Sørensen" skrev
> Kan man selv skifte de forreste bremsekloder på bilen, hvis man ikke har
> prøvet det før men er i besiddelse af en sund viden om teknik og kan se
> logikken i det?
Det er stort set den nemmeste gør det selv opgave af en vis tyngde.
Men det første man skal lære som GDS er at man ikke har en "bil", man har en
bestemt bil, et mærke og en model.
Bremseklodserne kan sidde med pinde gennem caliberen, eller de kan være
holdt fast af calibren selv så den skal afmonteres.
Det kan så være med alm. bolte, umbraco eller torx, men svært er det ikke,
man skal bare sikre sig at man bruger den rigtige nøgle, en forkert
størrelse eller en torx møvet ind i et umbracohul, så er man i
vanskeligheder.
mvh
Alex Christensen
| |
Stefan Jacobsen (23-04-2010)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 23-04-10 05:36 |
|
On Apr 22, 1:23 pm, "Sørensen" <xxxxxxxx> wrote:
> Kan man selv skifte de forreste bremsekloder på bilen, hvis man ikke har
> prøvet det før men er i besiddelse af en sund viden om teknik og kan se
> logikken i det? (man kalder det vist IKKE at have 12 tommelfingre).
> Jeg forestillede mig noget med, at bremsekloderne sidder fastglort på
> caliprene med en clips, og man fjerner denne og kan trække klodserne ud.. Det
> skal siges, at jeg vil få adgang til en step-by-step vejledning i hvordan
> det gøres inden jeg går i gang, men vil gerne lige vide om det er no-go for
> nybegyndere
> (jeg går ikke ud fra at bremsevæsken skal tappes af eller efterfyldes ved
> skift af klodserne?)
>
> Sørensen
Husk at løsne dækslet til bremsevædsken inden du trykker stemplet i
kaliberen tilbage, ellers kan du kæmpe længe med det
Stef
| |
Christian B. Andrese~ (23-04-2010)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 23-04-10 05:47 |
|
On 23 Apr., 13:35, Stefan Jacobsen <stefw...@gmail.com> wrote:
> Husk at løsne dækslet til bremsevædsken inden du trykker stemplet i
> kaliberen tilbage, ellers kan du kæmpe længe med det
Det har aldrig været nødvendigt på de biler jeg har haft, det har alle
været PSA biler.
--
Christian
| |
Stefan Jacobsen (23-04-2010)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 23-04-10 06:19 |
|
On 23 Apr., 13:46, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:
> On 23 Apr., 13:35, Stefan Jacobsen <stefw...@gmail.com> wrote:
>
> > Husk at løsne dækslet til bremsevædsken inden du trykker stemplet i
> > kaliberen tilbage, ellers kan du kæmpe længe med det
>
> Det har aldrig været nødvendigt på de biler jeg har haft, det har alle
> været PSA biler.
>
> --
> Christian
Både på min 106'er og Megane'n går det noget nemmere med "hatten"
taget af og så får man jo også checket at mængden er korrekt.
Stef
| |
Armand (23-04-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 23-04-10 15:52 |
|
Stefan Jacobsen skrev:
> On 23 Apr., 13:46, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:
>> On 23 Apr., 13:35, Stefan Jacobsen <stefw...@gmail.com> wrote:
>>
>>> Husk at løsne dækslet til bremsevædsken inden du trykker stemplet i
>>> kaliberen tilbage, ellers kan du kæmpe længe med det
>> Det har aldrig været nødvendigt på de biler jeg har haft, det har alle
>> været PSA biler.
>>
> Både på min 106'er og Megane'n går det noget nemmere med "hatten"
> taget af og så får man jo også checket at mængden er korrekt.
>
Dét skulle den meget gerne være efter at stemplerne er trykket tilbage,
ellers ville den givetvis have været løbet tom inden arbejdet!
--
Armand.
| |
N/A (23-04-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 23-04-10 15:52 |
|
| |
Stefan Jacobsen (23-04-2010)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 23-04-10 16:28 |
|
On 23 Apr., 16:52, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Stefan Jacobsen skrev:> On 23 Apr., 13:46, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:
> >> On 23 Apr., 13:35, Stefan Jacobsen <stefw...@gmail.com> wrote:
>
> >>> Husk at løsne dækslet til bremsevædsken inden du trykker stemplet i
> >>> kaliberen tilbage, ellers kan du kæmpe længe med det
> >> Det har aldrig været nødvendigt på de biler jeg har haft, det har alle
> >> været PSA biler.
>
> > Både på min 106'er og Megane'n går det noget nemmere med "hatten"
> > taget af og så får man jo også checket at mængden er korrekt.
>
> Dét skulle den meget gerne være efter at stemplerne er trykket tilbage,
> ellers ville den givetvis have været løbet tom inden arbejdet!
>
> --
> Armand.
Jeps, men det er jo ikke alle der får checket jævnligt.
Stef
| |
claus.b.p. (28-04-2010)
| Kommentar Fra : claus.b.p. |
Dato : 28-04-10 22:02 |
|
"Sørensen" <xxxxxxxx> skrev i meddelelsen
news:4bd0319d$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
> Kan man selv skifte de forreste bremsekloder på bilen, hvis man ikke har
> prøvet det før men er i besiddelse af en sund viden om teknik og kan se
> logikken i det? (man kalder det vist IKKE at have 12 tommelfingre).
> Jeg forestillede mig noget med, at bremsekloderne sidder fastglort på
> caliprene med en clips, og man fjerner denne og kan trække klodserne ud.
> Det skal siges, at jeg vil få adgang til en step-by-step vejledning i
> hvordan det gøres inden jeg går i gang, men vil gerne lige vide om det er
> no-go for nybegyndere
> (jeg går ikke ud fra at bremsevæsken skal tappes af eller efterfyldes ved
> skift af klodserne?)
>
Der er vist nogle gds sider på thansen.dk.
Ellers er det en rigtig god ide at købe en værkstedsbog for den pågældende
bil, Haynes fx.
Husk at selv om du ikke behøver at aftappe bremsevæske ved skift af klodser,
så er det en god ide at skifte bremsevæske med få års mellemrum. Normalt
siger servicebogen hvert andet år.
Sørg for at have undersøgt på forhånd hvilket værktøj du skal bruge. Min
mercer skal bruge 16 mm nøgle, og det er ikke alle topnøglesæt der har sådan
en.
Sørg for at skrabe brøringsfladerne rene, hvor de nye klodser skal sidde.
Og endelig, hvis skiverne er meget rillede, eller har rust på
bremsefladerne, er der ingen vej uden om at skifte dem, evt. få dem drejet
af.
/Claus
| |
Ukendt (28-04-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-04-10 23:26 |
|
claus.b.p. wrote:
> Der er vist nogle gds sider på thansen.dk.
> Ellers er det en rigtig god ide at købe en værkstedsbog for den
> pågældende bil, Haynes fx.
> Husk at selv om du ikke behøver at aftappe bremsevæske ved skift af
> klodser, så er det en god ide at skifte bremsevæske med få års
> mellemrum. Normalt siger servicebogen hvert andet år.
> Sørg for at have undersøgt på forhånd hvilket værktøj du skal bruge.
> Min mercer skal bruge 16 mm nøgle, og det er ikke alle topnøglesæt
> der har sådan en.
> Sørg for at skrabe brøringsfladerne rene, hvor de nye klodser skal
> sidde. Og endelig, hvis skiverne er meget rillede, eller har rust på
> bremsefladerne, er der ingen vej uden om at skifte dem, evt. få dem
> drejet af.
Tak. Er det også gør-det-selv arbejde at udskifte bremseskiver?
| |
Steffen (28-04-2010)
| Kommentar Fra : Steffen |
Dato : 28-04-10 23:51 |
|
Sørensen <xxxxxxxx> wrote:
> claus.b.p. wrote:
> > Der er vist nogle gds sider på thansen.dk.
> > Ellers er det en rigtig god ide at købe en værkstedsbog for den
> > pågældende bil, Haynes fx.
> > Husk at selv om du ikke behøver at aftappe bremsevæske ved skift af
> > klodser, så er det en god ide at skifte bremsevæske med få års
> > mellemrum. Normalt siger servicebogen hvert andet år.
> > Sørg for at have undersøgt på forhånd hvilket værktøj du skal bruge.
> > Min mercer skal bruge 16 mm nøgle, og det er ikke alle topnøglesæt
> > der har sådan en.
> > Sørg for at skrabe brøringsfladerne rene, hvor de nye klodser skal
> > sidde. Og endelig, hvis skiverne er meget rillede, eller har rust på
> > bremsefladerne, er der ingen vej uden om at skifte dem, evt. få dem
> > drejet af.
>
> Tak. Er det også gør-det-selv arbejde at udskifte bremseskiver?
Ja, ligesom fjedre og støddæmtere, styretøj, tandrem, topstykke og
kopling.
Det lyder selvfølgelig lit "friskfyrs-agtigt", men hvis man sætter sig
ind i, hvad man har med at gøre og har et minimum af teknisk overblik,
så er der faktisk ikke noget på en bil, man ikke kan lave selv.
Bagefter har man den store fordel, at jo mere man selv har haft fingrene
i på bilen, jo bedre fornemmelse af betydningen hvis bilen gør eller
siger noget den ikke plejer.
mv
steffen
| |
Christian B. Andrese~ (29-04-2010)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 29-04-10 01:13 |
|
On 29 Apr., 00:25, "Sørensen" <xxxxxxxx> wrote:
> Tak. Er det også gør-det-selv arbejde at udskifte bremseskiver?
Ja det vil jeg mene.
Det har jeg selv gjort mange gange, det er ikke spor svært.
--
Christian
| |
Armand (29-04-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 29-04-10 10:49 |
|
Christian B. Andresen skrev:
> On 29 Apr., 00:25, "Sørensen" <xxxxxxxx> wrote:
>> Tak. Er det også gør-det-selv arbejde at udskifte bremseskiver?
>
> Ja det vil jeg mene.
> Det har jeg selv gjort mange gange, det er ikke spor svært.
>
Jeg har ved sommerhjuls-skiftet bemærket at skiverne på 206'eren sidder
spændt på med nav-møtrikken, som i tillæg er typen der låses v.h.a.
yderkanten á en kort bøsning slås ned i et hak på akslen.
Skiveskift på dén betyder derfor bøvl med afskruning af navmøtrikken; ny
møtrik og grundig tilspænding med momentnøgle!
--
Armand.
| |
Steffen (29-04-2010)
| Kommentar Fra : Steffen |
Dato : 29-04-10 16:57 |
|
Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Christian B. Andresen skrev:
> > On 29 Apr., 00:25, "Sørensen" <xxxxxxxx> wrote:
> >> Tak. Er det også gør-det-selv arbejde at udskifte bremseskiver?
> >
> > Ja det vil jeg mene.
> > Det har jeg selv gjort mange gange, det er ikke spor svært.
> >
> Jeg har ved sommerhjuls-skiftet bemærket at skiverne på 206'eren sidder
> spændt på med nav-møtrikken, som i tillæg er typen der låses v.h.a.
> yderkanten á en kort bøsning slås ned i et hak på akslen.
> Skiveskift på dén betyder derfor bøvl med afskruning af navmøtrikken; ny
> møtrik og grundig tilspænding med momentnøgle!
Jeg tror du har set forkert, prøv at se her:
< http://my206xr.blogspot.com/2008/06/change-peugeot-206-brake-pads-and-d
isc.html>
Jeg har aldrig oplevet at skulle have navmøtrikken af for at skifte
bremseskive.
mvh
steffen
| |
Armand (29-04-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 29-04-10 23:32 |
|
Steffen skrev:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
>> Christian B. Andresen skrev:
>>> On 29 Apr., 00:25, "Sørensen" <xxxxxxxx> wrote:
>>>> Tak. Er det også gør-det-selv arbejde at udskifte bremseskiver?
>>> Ja det vil jeg mene.
>>> Det har jeg selv gjort mange gange, det er ikke spor svært.
>>>
>> Jeg har ved sommerhjuls-skiftet bemærket at skiverne på 206'eren sidder
>> spændt på med nav-møtrikken, som i tillæg er typen der låses v.h.a.
>> yderkanten á en kort bøsning slås ned i et hak på akslen.
>> Skiveskift på dén betyder derfor bøvl med afskruning af navmøtrikken; ny
>> møtrik og grundig tilspænding med momentnøgle!
>
> Jeg tror du har set forkert, prøv at se her:
>
> < http://my206xr.blogspot.com/2008/06/change-peugeot-206-brake-pads-and-d
> isc.html>
>
Det ér sq nav-møtrikken
Fix-skruerne må have været godt tilrustede siden jeg kunne overse dém
Skide godt - Nu skifter jeg så alligevel selv inden den skal til service!
--
Armand.
| |
N/A (29-04-2010)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 29-04-10 10:49 |
|
| |
Christian B. Andrese~ (29-04-2010)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 29-04-10 07:39 |
|
On 29 Apr., 11:49, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Christian B. Andresen skrev:> On 29 Apr., 00:25, "Sørensen" <xxxxxxxx> wrote:
> >> Tak. Er det også gør-det-selv arbejde at udskifte bremseskiver?
>
> > Ja det vil jeg mene.
> > Det har jeg selv gjort mange gange, det er ikke spor svært.
>
> Jeg har ved sommerhjuls-skiftet bemærket at skiverne på 206'eren sidder
> spændt på med nav-møtrikken, som i tillæg er typen der låses v.h.a.
> yderkanten á en kort bøsning slås ned i et hak på akslen.
Nej det gør næsten med garanti ikke. Den passer bare meget godt ind
over.
> Skiveskift på dén betyder derfor bøvl med afskruning af navmøtrikken; ny
> møtrik og grundig tilspænding med momentnøgle!
Jeg tvivler meget på det.
Ingen af de PSA biler jeg har haft fingrene i er sådan.
--
Christian
| |
|
|