/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Jomfruturen i min nye bil..
Fra : Peter J


Dato : 21-04-10 21:01

G'aften gruppe !

Her til eftermiddag havde jeg fornøjelsen af at køre min nye Transit fra
taxameterurmageren til privaten - En tur på ca. 10 km.

Utroligt hvad en motoropdatering og en anden gearkasse betyder for en bil -
Min gamle Transit er fra maj 2007 og har små 290.000 på uret. 130 heste, 310
Nm og 5-trins gearkasse - Ny potte 26 km., 140 heste, 350 Nm og 6 trin i
kassen. Motor-vægtmæssigt er de 2 biler identiske, så computeren har sgu en
del at sige...

En verden til forskel.. Godtnok bærer den gamle blå præg af at have været
blevet brugt, men den er på ingen måde skamkørt, og er relativt frisk i
trafikken. Den nye har en helt anden og meget blødere motorgang og væsentlig
bedre trækkraft : 40 Nm er alligevel tydeligere end jeg regnede med.
Støjen er væsentlig reduceret p.g.a. det 6. gear (ca. 50 km/t v. 1000
omdr.).
Nu skal skidtet til opbygger og have monteret lift m.v., så det bliver
tirsdag inden den gi'r indtægter

Men duften af ny bil...

VenHils
PeterJ (der ikke syntes, at førersædet i den blå var udtalt udsiddet, før
jeg besteg det nye sæde.....)



 
 
Kurt Hansen (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 22-04-10 06:18

Wed, 21 Apr 2010 22:01:13 +0200 skrev Peter J:

>Men duften af ny bil...

Ja, og kvinder i lædertøj?

Peter J (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Peter J


Dato : 22-04-10 13:44


"Kurt Hansen" skrev :

>
> Ja, og kvinder i lædertøj?

Same same

VenHils
PeterJ


Brian Lund (23-04-2010)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 23-04-10 06:48

> Støjen er væsentlig reduceret p.g.a. det 6. gear (ca. 50 km/t v. 1000
> omdr.).

Hold da op den er lavt gearet! I 5. gear ligger jeg også på lige over
1000 omdr/min ved 50 km/t - det synes jeg er lavt gearet og ville ønske
jeg havde et 6 så jeg havde et godt motorvejscruisegear!
(Det er vel en diesel går jeg ud fra?)


> Men duften af ny bil...

Åh ja, been there done that, 2 gange på 2 år!


Brian

Per Henneberg Kriste~ (23-04-2010)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 23-04-10 12:51

"Brian Lund" <brian@lundfoto.dk> skrev i meddelelsen
news:4bd134af$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
>> Støjen er væsentlig reduceret p.g.a. det 6. gear (ca. 50 km/t v. 1000
>> omdr.).
>
> Hold da op den er lavt gearet! I 5. gear ligger jeg også på lige over 1000
> omdr/min ved 50 km/t - det synes jeg er lavt gearet og ville ønske jeg
> havde et 6 så jeg havde et godt motorvejscruisegear!
> (Det er vel en diesel går jeg ud fra?)


Min 2001 Golf kører 1500 rpm ved 80 km/t (rpm-visning men gps hastighed) -
det er 53 km/t ved 1.000. Det er 6. gear.


--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.


Ivan Madsen (23-04-2010)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 23-04-10 16:24

On Fri, 23 Apr 2010 13:51:24 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phkfjern@klikpost.dk> wrote:

>"Brian Lund" <brian@lundfoto.dk> skrev i meddelelsen
>news:4bd134af$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Støjen er væsentlig reduceret p.g.a. det 6. gear (ca. 50 km/t v. 1000
>>> omdr.).
>>
>> Hold da op den er lavt gearet! I 5. gear ligger jeg også på lige over 1000
>> omdr/min ved 50 km/t - det synes jeg er lavt gearet og ville ønske jeg
>> havde et 6 så jeg havde et godt motorvejscruisegear!
>> (Det er vel en diesel går jeg ud fra?)
>
>
>Min 2001 Golf kører 1500 rpm ved 80 km/t (rpm-visning men gps hastighed) -
>det er 53 km/t ved 1.000. Det er 6. gear.

Puntoen kører ifølge "bogen" 48 km/t ved 1000 o/min i 5. - men GPS og
o-tæller antyder at 50-51 vist er mere korrekt.
Alt i alt kan Puntoen nok godt trække et 6. gear lidt højere, men det
ville oftest være til pynt heromkring )

Anders Majland (28-04-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 28-04-10 15:11

> Puntoen kører ifølge "bogen" 48 km/t ved 1000 o/min i 5. - men GPS og
> o-tæller antyder at 50-51 vist er mere korrekt.

Og har du en kalibreret omdrejningstæller på ?
Du kan ikke forvente at bilens omdrejningstæller er mere nøjagtigt end
speedometeret.

Og så er der lige den med dækmontering. Er bilen godkendt med forskellig
dækmontering passer de 48 sikkert kun ved en af disse. Forskellen på 48 og
50 er kun 4% og blot forskellen på et nyt og et nedslidt dæk kan nemt være
3%

/A


Ivan Madsen (28-04-2010)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 28-04-10 17:01

On Wed, 28 Apr 2010 16:11:03 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>> Puntoen kører ifølge "bogen" 48 km/t ved 1000 o/min i 5. - men GPS og
>> o-tæller antyder at 50-51 vist er mere korrekt.
>
>Og har du en kalibreret omdrejningstæller på ?
>Du kan ikke forvente at bilens omdrejningstæller er mere nøjagtigt end
>speedometeret.
>
>Og så er der lige den med dækmontering. Er bilen godkendt med forskellig
>dækmontering passer de 48 sikkert kun ved en af disse. Forskellen på 48 og
>50 er kun 4% og blot forskellen på et nyt og et nedslidt dæk kan nemt være
>3%
>

Dækmonteringen er OK - det er tjekket. Det er nok mere et spørgsmål om
en smule unøjagtighed på o-tælleren. Men det er egentlig også ret
ligegyldigt om den går 48 eller 50 Den brummer derudaf.

Kent Friis (28-04-2010)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 28-04-10 17:18

Den Wed, 28 Apr 2010 18:01:16 +0200 skrev Ivan Madsen:
> On Wed, 28 Apr 2010 16:11:03 +0200, "Anders Majland"
>>
>>Og så er der lige den med dækmontering. Er bilen godkendt med forskellig
>>dækmontering passer de 48 sikkert kun ved en af disse. Forskellen på 48 og
>>50 er kun 4% og blot forskellen på et nyt og et nedslidt dæk kan nemt være
>>3%
>
> Dækmonteringen er OK - det er tjekket.

OK i forhold til hvad?

Jeg målte mine dæk første gang jeg skiftede til vinterdæk (købte bilen
om sommeren), for ikke at få nogen overraskelser mht. fejlvisning.

Omkredsen på vinterdækkene var 6cm større end sommerdækkene.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Ivan Madsen (28-04-2010)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 28-04-10 18:04

On 28 Apr 2010 16:18:01 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Den Wed, 28 Apr 2010 18:01:16 +0200 skrev Ivan Madsen:
>> On Wed, 28 Apr 2010 16:11:03 +0200, "Anders Majland"
>>>
>>>Og så er der lige den med dækmontering. Er bilen godkendt med forskellig
>>>dækmontering passer de 48 sikkert kun ved en af disse. Forskellen på 48 og
>>>50 er kun 4% og blot forskellen på et nyt og et nedslidt dæk kan nemt være
>>>3%
>>
>> Dækmonteringen er OK - det er tjekket.
>
>OK i forhold til hvad?

Standardmonteringen hedder 185/60 R14 - vinterfutterne er 175/65R14
(1% større) - sommerfødderne er 195/50 R15 (en brøk mindre). Og
afvigelsen skulle jo blive mindre. når vinterdækket er ved at være
raspet af - men det er nu ikke noget, jeg orker at hugge ret mange
flere pinde på.

>
>Jeg målte mine dæk første gang jeg skiftede til vinterdæk (købte bilen
>om sommeren), for ikke at få nogen overraskelser mht. fejlvisning.
>
>Omkredsen på vinterdækkene var 6cm større end sommerdækkene.

Sådan nogle vinterdæk har jeg til Xsaraen - men de er pensioneret!
Knap 5% for store - så var der godt nok forskel på hvad uret måtte
vise!
>
>Mvh
>Kent

Kent Friis (28-04-2010)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 28-04-10 18:09

Den Wed, 28 Apr 2010 19:03:35 +0200 skrev Ivan Madsen:
> On 28 Apr 2010 16:18:01 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>
>>Den Wed, 28 Apr 2010 18:01:16 +0200 skrev Ivan Madsen:
>>> On Wed, 28 Apr 2010 16:11:03 +0200, "Anders Majland"
>>>>
>>>>Og så er der lige den med dækmontering. Er bilen godkendt med forskellig
>>>>dækmontering passer de 48 sikkert kun ved en af disse. Forskellen på 48 og
>>>>50 er kun 4% og blot forskellen på et nyt og et nedslidt dæk kan nemt være
>>>>3%
>>>
>>> Dækmonteringen er OK - det er tjekket.
>>
>>OK i forhold til hvad?
>
> Standardmonteringen hedder 185/60 R14 - vinterfutterne er 175/65R14
> (1% større) - sommerfødderne er 195/50 R15 (en brøk mindre). Og
> afvigelsen skulle jo blive mindre. når vinterdækket er ved at være
> raspet af - men det er nu ikke noget, jeg orker at hugge ret mange
> flere pinde på.
>
>>
>>Jeg målte mine dæk første gang jeg skiftede til vinterdæk (købte bilen
>>om sommeren), for ikke at få nogen overraskelser mht. fejlvisning.
>>
>>Omkredsen på vinterdækkene var 6cm større end sommerdækkene.
>
> Sådan nogle vinterdæk har jeg til Xsaraen - men de er pensioneret!
> Knap 5% for store - så var der godt nok forskel på hvad uret måtte
> vise!

I mit tilfælde er det vist sommerdækkene der er en anelse for små. Men
det er så kun omkring 3% i mit tilfælde, mindre end speedometrets
egen fejlvisning.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Leo Jensen (28-04-2010)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 28-04-10 13:15

On 23 Apr., 13:51, "Per Henneberg Kristensen" <phkfj...@klikpost.dk>
wrote:
> "Brian Lund" <br...@lundfoto.dk> skrev i meddelelsennews:4bd134af$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
>
> >> St jen er v sentlig reduceret p.g.a. det 6. gear (ca. 50 km/t v. 1000
> >> omdr.).
>
> > Hold da op den er lavt gearet! I 5. gear ligger jeg ogs p lige over 1000
> > omdr/min ved 50 km/t - det synes jeg er lavt gearet og ville nske jeg
> > havde et 6 s jeg havde et godt motorvejscruisegear!
> > (Det er vel en diesel g r jeg ud fra?)
>
> Min 2001 Golf k rer 1500 rpm ved 80 km/t (rpm-visning men gps hastighed) -
> det er 53 km/t ved 1.000. Det er 6. gear.
>
> --
> Per
> S lges: Arkivskabe i forskellige farver og st rrelser fra 400,- kr.

Synd at jeres biler så enten ikke kan tage omdrejninger eller trække
gearet ud. De burde jo kunne gå i hvert fald 300 km/t, hvis I piller
ved begrænseren...

Eller snakker vi langsomtgående oliefyr ?

Leo

Klaus D. Mikkelsen (28-04-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 28-04-10 20:54

Leo Jensen skriver:
>
> Synd at jeres biler så enten ikke kan tage omdrejninger eller trække
> gearet ud.

Intet problem her

> De burde jo kunne gå i hvert fald 300 km/t, hvis I piller
> ved begrænseren...

Arrrh okay.....

> Eller snakker vi langsomtgående oliefyr ?

For Pers vedkommende - ja, for mit nej.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste