|
| Hvor meget vejer en førers væsker? Fra : Kurt Hansen |
Dato : 17-04-10 14:30 |
|
I en Mitsubishi-brochure er jeg stødt på følgende, pudsige
specifikation:
"Egenvægt 922 kg incl. væsker og fører".
Herre Gud, et halvt hundrede liter benzin, lidt sprinklervæske m.m. -
det er da til at beregne hvad det vejer, men en tissetrængende jord-
og betonarbejder med ølvom og godt med spæk på bollerne, kan jo snildt
veje 100 kg mere end en lille japansk spirrevip.
Hvorfor regnes føreren med til bilens egenvægt? Og ja-ja, jeg kan jo
sagtens regne ud, at man har sat en standardvægt på f.eks. 75 kg, men
hvor relevant er det at medregne dette i bilens vægt, når det, i
yderste konsekvens, kan svinge et par hundrede kilo?
| |
alexbo (17-04-2010)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 17-04-10 15:19 |
|
"Kurt Hansen" skrev
> "Egenvægt 922 kg incl. væsker og fører".
Det er en fejl, det burde hedde køreklar vægt.
Køreklar vægt omfatter vægten af føreren, idet den dog for
knallerter, motorcykler og trehjulede biler samt lette firehjulede biler
(quadricykler) omfattet af
direktiv 2002/24/EF er uden vægten af føreren.
Køreklar vægt omfatter vægten af tilbehør, som køretøjet normalt medfører,
samt vægten af driftsmidler, herunder brændstof, smøreolie og kølevand.
Brændstofbeholderen skal være fyldt til 90% af det af fabrikanten opgivne
volumen, og de øvrige
væskeholdige systemer (undtagen systemer til spildevand) skal være fyldt til
100% af det opgivne volumen. Vægten af føreren sættes til 75 kg. For store
personbiler (busser) omfatter køreklar vægt tillige vægten af ét
personalemedlem (75
kg), hvis bilen er forsynet med et personalesæde (fx rejseledersæde
mvh
Alex Christensen
| |
Per (17-04-2010)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 17-04-10 15:23 |
|
alexbo wrote:
> "Kurt Hansen" skrev
>
>> "Egenvægt 922 kg incl. væsker og fører".
>
> Det er en fejl, det burde hedde køreklar vægt.
Hey Alex !
Fedt svar du kommer med
Jeg bemærker at du også ofte skriver i jura gruppen.
Er du både mekaniker og Jurist ?
mmvh. Per
| |
Henrik B. (18-04-2010)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-04-10 22:11 |
|
"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen
news:tidjs55p9qsc7e1claqtln0j0cj8b0vu19@4ax.com...
> I en Mitsubishi-brochure er jeg stødt på følgende, pudsige
> specifikation:
>
> "Egenvægt 922 kg incl. væsker og fører".
Det skyldes at data er oversat fra svensk: "...inkl. tasker/kufferter og
fører...". Men ja, køreklar vægt.
--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk
| |
Per Henneberg Kriste~ (19-04-2010)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 19-04-10 09:00 |
|
"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen
news:tidjs55p9qsc7e1claqtln0j0cj8b0vu19@4ax.com...
>I en Mitsubishi-brochure er jeg stødt på følgende, pudsige
> specifikation:
>
> "Egenvægt 922 kg incl. væsker og fører".
>
> Herre Gud, et halvt hundrede liter benzin, lidt sprinklervæske m.m. -
> det er da til at beregne hvad det vejer, men en tissetrængende jord-
> og betonarbejder med ølvom og godt med spæk på bollerne, kan jo snildt
> veje 100 kg mere end en lille japansk spirrevip.
>
> Hvorfor regnes føreren med til bilens egenvægt? Og ja-ja, jeg kan jo
> sagtens regne ud, at man har sat en standardvægt på f.eks. 75 kg, men
> hvor relevant er det at medregne dette i bilens vægt, når det, i
> yderste konsekvens, kan svinge et par hundrede kilo?
Brændstof vejer 750-800 gram pr. liter - det vil jeg tro at olie også gør.
Vand som bekendt 1kg pr. liter.
--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
| |
Henrik B. (19-04-2010)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 19-04-10 11:08 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
news:4bcc0d73$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
> Brændstof vejer 750-800 gram pr. liter - det vil jeg tro at olie også gør.
> Vand som bekendt 1kg pr. liter.
Olie er ca. 10% tungere...
--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk
| |
|
|