Garanti på nye biler
Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-04-10 13:00

En del mærker kører stadig med kun 2 års garanti, mens Kia giver 7.
Uanset markedsføringsmæssige bagtanker (hvilket jo er OK), hvad ligger
der så i det? Er der kraftige begrænsninger i Kia's garanti?

Efter de første 2-3 år og op til 7, vil nær næsten med garanti komme
en del reparationer. Spørgsmålet er så, om Kia's garanti dækker? Syv
år er sgu lang tid i min kalender.

Fra : Klaus G.

Dato : 17-04-10 13:10

> Efter de første 2-3 år og op til 7, vil nær næsten med garanti komme
> en del reparationer. Spørgsmålet er så, om Kia's garanti dækker? Syv
> år er sgu lang tid i min kalender.
Det er ikke uden betingelser, læs mere her:
http://kiamotors.dk/AboutPage.aspx?PageType=6

Det skal også lige nævnes at Kia ejere nogle gange er lidt utilfredse med
prisen på deres service eftersyn på de biler. Så der jo godt nok 7års
garanti, men ikke uden en merpris ;)

--
Klaus G.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-04-10 13:40

Sat, 17 Apr 2010 14:09:46 +0200 skrev Klaus G.:

> [...]
>
>Det skal også lige nævnes at Kia ejere nogle gange er lidt utilfredse med
>prisen på deres service eftersyn på de biler. Så der jo godt nok 7års

Selvfølgelig er der betingelser, men en hurtig gennemlæsning giver
ikke anledning til panderynken. Og dog ...

> 4.3 Defekter på komponenter som skyldes en gradvis normal forringelse (slid) begrundet i alder og kilometerstand

.... ved jeg ikke rigtig hvordan jeg skal forholde mig til. Hvis
koblingen ryger inden de 7 år og Kia mener at det skyldes almindelig
slitage, dækker garantien altså ikke. Hm ...

> 4.11.2 Undladelse af at følge producentens serviceplan for køretøjet.

.... er vel et almindeligt krav i forbindelse med en garanti.
Spørgsmålet er så hvor meget serviceplanen løber op i på 7 år.

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-10 13:44

"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen
> Sat, 17 Apr 2010 14:09:46 +0200 skrev Klaus G.:
>
> Spørgsmålet er så hvor meget serviceplanen løber op i på 7 år.

Det kan du bla. se her:
http://www.jh-biler.dk/index.php?cPath=2_36_44

Mvh

Thomas

Fra : Leif

Dato : 17-04-10 19:02

"T. R." <thrATmail-onlineDOTdk> skrev i meddelelsen

> "Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen

> Det kan du bla. se her:
> http://www.jh-biler.dk/index.php?cPath=2_36_44
>
> Mvh
>
> Thomas

Nogle dyre tændrør de der Ceed'er bruger.
/Leif

Fra : Klaus G.

Dato : 17-04-10 14:42

> ... ved jeg ikke rigtig hvordan jeg skal forholde mig til. Hvis
> koblingen ryger inden de 7 år og Kia mener at det skyldes almindelig
> slitage, dækker garantien altså ikke. Hm ...
Ja, jeg vil jo mene at en kobling skal kunne holde _mindst_ 150.000km og
200.000km skal helst ikke være usansynlig, hvis man køre ordenligt. Og som
du så nævner, hvis koblingen så går i stykker ved 80.000km, er det så slid,
eller defekt kobling? :)

--
Klaus G.

Fra : Jean

Dato : 18-04-10 10:30

Kurt Hansen skrev:
> [...]
> koblingen ryger inden de 7 år og Kia mener at det skyldes almindelig
> slitage, dækker garantien altså ikke. Hm ...

Kia skriver også i servicekontrakten:
"Sliddele såsom dæk, kileremme, pærer, glas, viskerblade, sikringer,
bremsebelægninger,
bremseskiver/-tromler, alle former for filtre, dæksler, __koblingsdele__,
olier, tændrør mv., medmindre at
årsag til udskiftning er en følge af fabrikations- eller materialefejl."

VW dækker jo heller ikke, og de har endda kun en 2 års elendig garanti:
"Omkostninger ved reparation af
naturligt slid og ælde, samt
skader der skyldes overbelastning
eller utilladelige ændringer på
bilen, afholdes ligeledes af køber
af bilen."

Kilde:
http://www.volkswagen.dk/upload/Volkswagen%20Service/pdf-filer/reklamation_personbiler.pdf

Det er godt nok nogle ringe biler hvis noget kan blive direkte slidt/gammelt
på 2 år....

> ... er vel et almindeligt krav i forbindelse med en garanti.
> Spørgsmålet er så hvor meget serviceplanen løber op i på 7 år.

Det er jo op til en selv hvor længe man vil opretholde servicen, og dermed
garantien. Garantien dækker jo alligevel "kun" 150.000 km. på de 7 år.

Personligt synes jeg at Kias garanti er super flot, og jeg håber det presser
de store mærker; Volkswagen, Toyota osv. til at give mere end 2 og 3 år. Det
er simpelthen for lidt garanti på en moderne bil, og det viser bare at Kia
har mere tiltro til deres biler end de "store og dyrere mærker". Kia må
simpelthen ha' vurderet at deres biler er så gode at de få fejl der vil være
fra de 3-7 år giver så stort et øget salg (hvilket det helt sikkert vil
give), at det nemt dækker omkostninger til fejlenen. Det er vel kun
Hyandai der kommer i nærheden af Kia med 5 års garanti og UBEGRÆNSET
kilometertal.

Mvh Jean.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-04-10 12:35

"Jean" <jeanFJERNDETTE@pcSLETDETTE.dk> skrev i meddelelsen

> VW dækker jo heller ikke...

Min Leon havde serviceaftale og den dækkede alt inkl. dæk
(sidstnævnte var dog vha. leasingaftalen)

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 18-04-10 13:34

On Sun, 18 Apr 2010 13:35:19 +0200, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

>"Jean" <jeanFJERNDETTE@pcSLETDETTE.dk> skrev i meddelelsen

>Min Leon havde serviceaftale og den dækkede alt inkl. dæk
>(sidstnævnte var dog vha. leasingaftalen)

>--

Af ganske almindelig nysgerrighed?

Når dæk indgår vi aftalen, er det så any dæk, eller dæk efter
forhandlerens valg?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-04-10 15:39

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> Af ganske almindelig nysgerrighed?
> Når dæk indgår vi aftalen, er det så any dæk, eller dæk efter
> forhandlerens valg?

Det var dæk efter mit valg...

Fra : Henrik B.

Dato : 18-04-10 22:14

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> Det var dæk efter mit valg...

Til en bestemt maks. pris?

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Jan .

Dato : 17-04-10 06:53

On 17 Apr., 14:44, "T. R." <thrATmail-onlineDOTdk> wrote:
> Det kan du bla. se her:http://www.jh-biler.dk/index.php?cPath=2_36_44

Er 15000 km imellem servicene ikke hyppigt? (fx. på Kia Ceed) og
dermed dyrt ...
Jeg mener at der på fx Skoda er 30000 km imellem intervallerne.

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-10 14:00

"Jan ." <janelne@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>dermed dyrt ...
>Jeg mener at der på fx Skoda er 30000 km imellem intervallerne.

Det bliver jeg dig svar skyldig på.
Men du har ret i at Skoda har 30.000 km. mellem hvert service, eller 24
måneder.
Gælder i hvert fald for min fars Skoda Fabia.

Mvh

Thomas

Fra : Jean

Dato : 18-04-10 10:21

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i meddelelsen
> Det skal også lige nævnes at Kia ejere nogle gange er lidt utilfredse med
> prisen på deres service eftersyn på de biler. Så der jo godt nok 7års
> garanti, men ikke uden en merpris ;)

Kias værksteder har prisgaranti, så finder man et bedre tilbud på et andet
værksted, så mathcer Kia prisen. Så det kan kun være fordi folk ikke er
vågne.

Mvh Jean.

Fra : Armand

Dato : 18-04-10 12:01

Kurt Hansen skrev:
> [...]
>
> Efter de første 2-3 år og op til 7, vil nær næsten med garanti komme
> en del reparationer. Spørgsmålet er så, om Kia's garanti dækker? Syv

Tjaeh :-/
Min Pu'gøjt er 5 år/90.000km og den eneste reperation på dén har været
udskiftning af den tærede udstødning!

--
Armand.

Fra : Jean

Dato : 18-04-10 12:33

> Tjaeh :-/
> Min Pu'gøjt er 5 år/90.000km og den eneste reperation på dén har været
> udskiftning af den tærede udstødning!

Det er helt sikkert sandt... men hvorfor har de så ikke indført samme
garanti?

Mvh Jean.

Fra : Armand

Dato : 18-04-10 13:07

Jean skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
>
> Det er helt sikkert sandt... men hvorfor har de så ikke indført samme
> garanti?

Fordi der ikke har været behov :-/
Er to år egentligt ikke også ét år længere end lovkrav? Ifald så er de
jo på vej

Men argumentet var blot lidt imod at der ligesom forventedes massive
nedbrud indenfor 7 års kørsel, og dét er så langtfra almindeligt!

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-10 13:10

Armand skriver:

> Er to år egentligt ikke også ét år længere end lovkrav? Ifald så er de
> jo på vej

Der er intet lovkrav om garanti...

Klaus

Fra : Anders Majland

Dato : 18-04-10 20:44

> Min Pu'gøjt er 5 år/90.000km og den eneste reperation på dén har været
> udskiftning af den tærede udstødning!

Billige skidt - På den 90'er mazda jeg købte i 2000 sad den originale
udstødning stadig på - og var tæt (250000km). Den gik dog kun yderligere et
år inden den var færdig men det lykkes en automester at få flyttet
katalysatoren over på en ny udstødning.

Dvs samme kat holdt de 350000km og 14år jeg kendte til bilens historie ...

Fra : Armand

Dato : 18-04-10 22:23

Anders Majland skrev:

> Billige skidt - På den 90'er mazda jeg købte i 2000 sad den originale
> udstødning stadig på - og var tæt (250000km). Den gik dog kun yderligere
> et år inden den var færdig

Skal nok ses i lyset af at jeg har skiftet arbejdsplads til indenfor
bygrænsen i mellemtiden :-/

Det skete ret pludseligt og lige før jeg SKULLE bruge den i arbejds
medfør, så dét medførte min første mekanikerregning i mange år (med
undt. af 206'erens services)

--
Armand.

Fra : Martin [6000]

Dato : 18-04-10 13:14

> Det er helt sikkert sandt... men hvorfor har de så ikke indført samme
> garanti?

Fordi med de franske fejlstatistikker ville det være rent selvmord!

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Martin [6000]

Dato : 18-04-10 18:25

> Præcis! Jeg ville bare se om Armand ville "indrømme" dette.... :)

Det behøver han ikke - han kan sagtens være heldig med et par biler. Men
når statistikkerne på det store marked siger noget andet så er det det
der tæller.

Man behøver kun tjekke hos FDM for at blive skræmt

--
Martin