Hvad får man for ekstraudstyr ved salg?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-04-10 17:52

Man kan jo ikke se på ny bil uden der ryger en masse +priser oveni.
Der er tillæg for metallak og et anhængertræk skal de have op mod
6.000 kr. for. I tilfældet Peugeot 207 skal man sågar betale 4.000 for
en radio pack.

Er det noget der tæller med, når man en gang skal sælge bilen?

Hvad betinger en høj hhv. lav salgsværdi? Takseres vognen f.eks.
højere, hvis det er en ikke-ryger?

Omvendt: Hvis jeg skal købe brugt vogn (måske privat), kan jeg så sige
til sælger, at alt det skrammel har jeg ingen brug for og vil derfor
ikke betale ekstra for det. Ja, selvfølgelig kan jeg sige det, men
hvordan er markedet derude? Hvor meget hensyn tages der til stand og
ekstraudstyr?

Fra : AS

Dato : 14-04-10 18:13

"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> wrote in message
> [...]
> en radio pack.
>
> Er det noget der tæller med, når man en gang skal sælge bilen?

Den kan blive solgt hurtigere Der bliver sagt "her er vel en gammel bil,
alt det er lige gyldigt..."

> Hvad betinger en høj hhv. lav salgsværdi? Takseres vognen f.eks.
> højere, hvis det er en ikke-ryger?

Muligvis som ovenfor. Samtidigt ikke nemt at finde, hvis man kikker efter.
Dem, som "ikke rygerbil" kan alligevel have undeligt lugt, bl.a..

> [...]
> ikke betale ekstra for det. Ja, selvfølgelig kan jeg sige det, men
> hvordan er markedet derude? Hvor meget hensyn tages der til stand og

Her kan godt blive, specielt hvis man skal til en lokal pusher.

Fra : Brian

Dato : 14-04-10 18:55

"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen

> Omvendt: Hvis jeg skal købe brugt vogn (måske privat), kan jeg så sige
> til sælger, at alt det skrammel har jeg ingen brug for og vil derfor
> ikke betale ekstra for det.

Kiggede du på en bil jeg havde til salg og kom med sådan en kommentar, ville
min goodwill omkring forhandling af prisen forsvinde med det samme.
Sådan en kommentar er simpelthen for provokerende i min verden.

Jeg har faktisk været ude for den type kommentar, da jeg engang solgte en
Golf III med _alt_ i udstyr.
Den potentielle køber begyndte at stå og pege ud at det der med lædersæder
var jo egentlig ubehageligt en kold morgen, sådan en klimaanlæg blev man jo
bare syg af, soltaget giver ekstra støj, Nokia DSP anlægget med subwoofer i
bagagerummet tog for meget plads, osv. osv...
Tossen havde lige stået og øffet over at det var en lang tur han havde kørt
fra Næstved og helt til Horsens, så jeg spurgte naturligvis hvorfor han dog
var kørt helt til Jylland, hvis han bare ville have en helt standard Golf.
Han flækkede i et stort smil og sagde: "Den har jo meget udstyr..."

Han kørte forøvrigt hjem sammen med sin far, i den samme bil de kom i...

>Ja, selvfølgelig kan jeg sige det, men
> hvordan er markedet derude? Hvor meget hensyn tages der til stand og
> ekstraudstyr?

En privat sælger skal nok sørge for at pensle ud hvilket udstyr der er i
bilen. En forhandler har ikke altid samme kendskab til hvad der er
ekstraudstyr på den enkelte model - mærkeforhandlerne undtaget.

/Brian

Fra : Mikael

Dato : 15-04-10 01:26

On 14 Apr., 18:52, Kurt Hansen <k...@defekt.dk> wrote:
> [...]
> ikke betale ekstra for det. Ja, selvfølgelig kan jeg sige det, men
> hvordan er markedet derude? Hvor meget hensyn tages der til stand og

Er det egentlig ikke ligegyldigt hvad du får for det når bilen skal
sælges? Du køber vel ikke noget du ikke har brug for?

Jeg har en Mazda 5 sport, som bl.a. har xenonlygter som standard, det
vil jeg meget gerne have og derfor betalte jeg 25.000 mere for bilen
da den var ny, jeg fik samtidig en masse andre gode ting, 17 tommer
alu, fabrikstonede ruder bagi, kørecomputer, tågelygter osv. med.

FDM frarådede i en test dengang en Sports model fordi man ikke fik de
25.000 ind igen ved salg, men når nu jeg gerne vil have det udstyr er
det jo den bil jeg skal købe.

Jeg har sidenhen monteret p-sensor for og bag, træk og
airbagfrakobling uden overhovedet at skænke en tanke hvad jeg får for
det når den engang skal skydes af, men jeg er sikker på at det ikke
gør bilen mere besværlig at komme af med når den tid kommer.

Mit råd, køb det udstyr du mener du har behov for og nyd det så mens
du har det.

Mikael

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-04-10 17:45

Thu, 15 Apr 2010 00:25:56 -0700 (PDT) skrev Mikael:

>Er det egentlig ikke ligegyldigt hvad du får for det når bilen skal
>sælges? Du køber vel ikke noget du ikke har brug for?

Nej, men noget af det der betragtes som ekstraudstyr (radiopack,
metallak (Peugeot 207)) betragter jeg ikke som luxus, men noget jeg
føler mig bondefanget til at købe*. Dermed ryger der næsten 10.000
oven i bilens pris, så selvfølgelig har det betydning for mig, om
disse 10.000 blot skal afskrives, når jeg en gang skal afhænde bilen.

*) Ja-ja, jeg ved godt, at jeg bare kan lade være, men helt ærligt ...
en dyt uden radio?

Fra : Kent Friis

Dato : 15-04-10 18:40

Den Thu, 15 Apr 2010 18:45:10 +0200 skrev Kurt Hansen:

> [...]
> disse 10.000 blot skal afskrives, når jeg en gang skal afhænde bilen.
>
> *) Ja-ja, jeg ved godt, at jeg bare kan lade være, men helt ærligt ...

Så sparer man da besværet med at rykke den originale skod-radio ud,
når man skal have den rigtige radio monteret.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 15-04-10 18:41

> så selvfølgelig har det betydning for mig, om disse 10.000
> blot skal afskrives, når jeg en gang skal afhænde bilen.

Nogle mennesker tænker så meget om gensalgprisen ifm. indkøbet, at de helt
glemmer at nyde deres investering. Skru bilen sammen, som du vil ha den og
glem så resten da !

Fra : Mikael

Dato : 15-04-10 01:28

> [...]
> ikke betale ekstra for det. Ja, selvfølgelig kan jeg sige det, men
> hvordan er markedet derude? Hvor meget hensyn tages der til stand og

Der findes i øvrigt en masse udstyr der kan få mig til at gå langt
uden om en bil, hvis jeg skal købe brugt, det er alt det Thansen
skrammel og mærkelige spoilere og ting der signalere at det er en
mujaffa/brian der har haft bilen, jeg vil til hver en tid foretrække
en bil der er så original som muligt.

Mikael

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-04-10 15:40

Kurt Hansen skriver:

> Er det noget der tæller med, når man en gang skal sælge bilen?

Ret begrænset.

Det kan være med til lettere at få den solgt i forhold til dem uden
udstyr og dermed er forhandleren mere villig til at tage den i bytte.

Sidste jeg købte bil var det med en del udstyr. Jeg afskrev
ekstraudstyret i det øjeblik jeg kørte ud fra forhandleren.

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-10 18:31

"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen
> Man kan jo ikke se på ny bil uden der ryger en masse +priser oveni.
>I tilfældet Peugeot 207 skal man sågar betale 4.000 for
> en radio pack.

I en Opel Corsa koster det fra 5900 kr. at få original radio i :(
Så på det punkt er pegøj da billige ;)

Mvh

Thomas