Hvorfor metallak?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-04-10 17:45

Ud over forskellen i udseende, hvilke fordele er der så ved metallak
og hvorfor skal det koste 5-6.000 ekstra ved selv en lille bil?

Fra : Henning

Dato : 14-04-10 18:09

On Wed, 14 Apr 2010 18:45:05 +0200, Kurt Hansen <kurt@defekt.dk>
wrote:

>Ud over forskellen i udseende, hvilke fordele er der så ved metallak
>og hvorfor skal det koste 5-6.000 ekstra ved selv en lille bil?

Købmandsskab - vil folk betale 5.000,-, hvorfor så forære det væk?
Danmark er et af de få steder, hvor metallak stadig ikke er standard.

Fra : Armand

Dato : 14-04-10 21:48

Henning skrev:

> Købmandsskab - vil folk betale 5.000,-, hvorfor så forære det væk?
> Danmark er et af de få steder, hvor metallak stadig ikke er standard.

Det er som man ser på'ed:
Biler i udlandet en nok så billige at folk i større grad tillader sig
metallic-luksus'en :-/

I .de er alle lakeringer til en Golf stort set metallic, men vil man
have den i std. hvid sparer man 500 Euroner!

For en Focus' vedkommende sparer man 580 Euroner hvis man vil nøjes med
standarden á blå eller hvid, hvorimod rød ligger midt imellem á 220,-
over blå hhv. hvid!

I .se hænger en rød Focus prismæssigt sammen med de to almindelige
farver á næsten 5.000,SKR billigere end metallic!

I .uk er priserne på samme Focus:
Hvid eller rød: £445 billigere end metallic!

Små 4.000,-kr for metallic er tilsyneladende Europa-prisen for
metal-lak, hvor det herhjemme er gjort en anelse mere luksuriøst (á
5.000,-kr merpris for metal-lak på en Focus :-|

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-04-10 05:49

Armand skriver:

> Små 4.000,-kr for metallic er tilsyneladende Europa-prisen for
> metal-lak, hvor det herhjemme er gjort en anelse mere luksuriøst (á
> 5.000,-kr merpris for metal-lak på en Focus :-|

Jo, men der skal jo også betales registreringsafgift af metallakken -
passer det så ikke meget godt i forhold til udlandet?

Klaus

Fra : Armand

Dato : 15-04-10 09:43

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>
> Jo, men der skal jo også betales registreringsafgift af metallakken -
> passer det så ikke meget godt i forhold til udlandet?

Mere end, endda.
Ekstre tilbehør beskattes i almindelighed med omkring 180%, så
500Euroner i merpris svarer til 10.500,-kr i merpris indregistreret!

Så pludselig er billedet vendt: Reelt set er metal-lak billigere her i
landet

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-04-10 15:38

Armand skriver:

> Så pludselig er billedet vendt: Reelt set er metal-lak billigere her i
> landet

Hvem fanden er det så der brokker sig over de danske afgifter?

De er med til at gøre noget af bilens udstyr billigere.........(damn)

Klaus

Fra : AS

Dato : 14-04-10 18:15

"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> wrote in message
> Ud over forskellen i udseende, hvilke fordele er der så ved metallak
> og hvorfor skal det koste 5-6.000 ekstra ved selv en lille bil?

Fordi der er et ekstra punkt i specifikationer Og i regning

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-10 19:02

"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i en meddelelse
> Ud over forskellen i udseende, hvilke fordele er der så ved metallak
> og hvorfor skal det koste 5-6.000 ekstra ved selv en lille bil?

Det er meget lettere at holde pænt.
En polering holder sig flottere længere
og den kræver ikke samme omgang knofedt som uden.

Nogle vil så sige, standardlakker idag, eks. rød, også
har klarlak ovenpå, men det holder alligevel ikke.
De forvittrer med tiden og kræver stadig mere pleje
og omsorg end end metallic.

Tjek evt. i trafikken, hvor du kan se alt
fra Opel Meriva til selv Audi A4'ere med
falmet eller knap-så-køn lak.

Jeg havde først en bil med metallic og da
jeg skiftede til rød var der ca. 30 % mere
arbejde i at få den op at stå (lakken...).

Nu har jeg så metallic igen. Onde tunger
siger, nogle klarlakker på alm. lak kan ha'
tendens til at krakkelere.

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-04-10 08:03

Kurt Hansen wrote:
> Ud over forskellen i udseende, hvilke fordele er der så ved metallak
> og hvorfor skal det koste 5-6.000 ekstra ved selv en lille bil?

UV-beskyttelse i klarlakken redder basefarven fra at falme.

Til gengæld er det mere kompliceret at få pænt ved en evt. reparation.

--
vh
Torben - med blåligrød Audi 80 '92

Fra : Per

Dato : 16-04-10 08:20

Kurt Hansen wrote:
> Ud over forskellen i udseende, hvilke fordele er der så ved metallak
> og hvorfor skal det koste 5-6.000 ekstra ved selv en lille bil?

Meget stærkere og væsentlig mere holdbart.

Ridser er også sværere at se på Metallak.

Metallak ER det eneste rigtige til en bil.

/ Per