Skift af bundmaling
Fra : Jens Jespersen

Dato : 12-04-10 07:56

Hej

For tre år siden købte vi en Granada 31. Den var fra tidligere ejer malet
med en International bundmaling - hvilken husker jeg ikke længere, men den
kunne ihvertfald ikke længere købes. Derfor skiftede jeg til Cruiser - også
fra International. Jeg har hvert år oplevet, at den gamle bundmaling nogle
steder skallede af i flager når jeg rullede den nye på. Jeg har nu slebet et
par lag af den gamle bundmaling vha. havnens excentersliber (med støvsuger),
og er nået ind til noget som jeg synes sidder rigtigt godt fast. Dette nu
yderste lag er ret mørkt, og når jeg sliber i det får det en tydelig
kobberfarve - det kunne måske være VC17 ? Enkelte steder har har jeg fået
slebet igennem til et hvidt lag (primer vil jeg tro). Der er masser af
primer kan jeg se ved overgangen til fribordet, så jeg er ikke nervøs for at
være inde ved gelcoaten.

Min plan er/var at prime et par gange med Hempels Yacht Primer,
en-komponent, da jeg har fået fortalt/læst mig frem til at man kun bør bruge
Light Primer hvis man er helt sikker på at underlaget også er to-komponent,
og derefter et par lag Mille Ekstra.

Jeg havde egentlig planlagt at male i den nu overståede weekend, men
polering og snak tog længere tid en jeg havde regnet med
I aftes sad jeg og kiggede lidt på nettet vedr. overmaling af VC17, og kan
nu se, at nogle anbefaler at man IKKE maler ovenpå VC17, da det kan være
svært at få malingen til at binde ordentligt.
Og så til mit spørgsmål : er dette korrekt eller kan jeg bare forstætte
med min oprindelige plan med Yacht Primer/Mille Ekstra, eller kan jeg lige
så¨godt få slebet VC17 laget af også ?
Jeg er helst fri for at slibe mere, men gider på den anden side heller ikke
gentage det hele til næste forår.

Mvh. Jens

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-10 12:04

Hej Jens,

På min tidligere båd - en Ballad fra 1973 - brugte vi i mange år
VC17 - og var meget tilfredse med såvel virkningen som påføringen, som
var meget nem, da det er meget tyndtflydende og derved let at skabe en
helt glat overflade.

Min nuværende båd var fra værftet bundbehandlet med hvid Trilux - også
fra International. Da jeg ikke er rigtig dygtig til at "male glat"
besluttede jeg at går over til VC17, som jeg tidligere var godt
tilfreds med - efter at båden var slebet godt ned og fik to lag primer
på værft. Om laget var for tyndt - eller det var på det tidspunkt,
hvor malingerne måske ikke var så "effektive" skal jeg lade være
usagt, men virkningen af VC17 var dybt utilfredsstillende, så jeg
besluttede at gå tilbage til den hvide Trilux. Ifølge Internationals
"overmalingsoversigt" skulle man kunne overmale VC17 med den hvide
Trilux.

Igen - om forarbejdet ikke har været optimalt eller ??? - så viser det
sig, at den hvide Trilux har svært ved at "bide" i VC17, så der kommer
små blærer og kører man for længe med rullen, kan man opleve, at det
gamle lag Trilux bliver rullet med af ... Måske det er Teflonindholdet
i VC17, der gør, at andre malinger har svært ved at binde på
VC17-overfladen? Jeg er langt fra ekspert på området, så jeg gengiver
blot mine praktiske errfaringer ...

Kunne jeg spole tiden tilbage ... ville jeg nok være blevet ved brugen
af VC17 ... Men nu fortsætter jeg med den hvide Trilux, som trods alt
bliver hængende, men jeg synes ikke jeg få bunden så glat som med
VC17.

For at være på den sikre side - og have en langsigtet løsning - ville
mit råd vil være at prime på et solidt grundlag før du skifter til ny
bundmaling ... eller slibe ind til et godt primerlag, som du beskriver
situationen ...

Flemming Torp

--
mvh
Flemming Torp

Fra : Jens Jespersen

Dato : 12-04-10 12:13

Hej Flemming

Jeg er lidt i tvivl om, om du mener jeg kan prime på den tilbageværende
(min. 95% af bunden) VC17, som sidder godt fast, eller om du anbefaler at
slibe resten (igen 95%) helt væk ?

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-10 12:36

Jens Jespersen wrote:
> [...]
> eller
> om du anbefaler at slibe resten (igen 95%) helt væk ?

Det kan jeg godt forstå, for jeg er ikke 100% sikker.

Men, hvis VC17 sidder godt fast, ville jeg som sagt selv vælge at
fortsætte med det. Det ved man da binder på gammel VC17 og det er nemt
at smøre på, men det er jo en anden sag ...

Hvis du *vil* skifte - og VC17 sidder rigtig godt fast - ville jeg
sikre mig, at den valgte primer kan bide/binde i VC17 - og så prime
før påføring af den nye bundmaling. Det er mit indtryk, at primer
bider på stort set alt, der er renggjort og affedtet ... men lige
netop VC17 har altså nogen specielle egenskaber, som jeg ikke helt
kender konsekvensen af ...

Jeg indrømmer, at det er en drøj omgang at slibe VC17 helt væk ...
.... og jeg ville gøre meget for at undgå det job ...

Mon ikke andre kan bidrage med ekspertise eller personlige erfaringer?

Flemming Torp

Fra : Jens Jespersen

Dato : 13-04-10 09:27

Hej Flemming, JensK og andre interessererde

Ja, jeg må indrømme at jeg ikke er helt sikker på hvad den bedste løsning
er.

Så vidt jeg kan se, er der følgende to muligheder :
1 (den nemme) - smøre et lag VC17 på
Skal der primes mellem eksisterende, tilbageværende VC17 ? Og er et lag VC17
nok ?
Kan jeg iøvrigt være sikker på, at det er VC17 der er på min bund, eller er
der andre malinger der passer med min beskrivelse (meget mørk, kobberfarvet
når der slibes) ?

2 (den besværlige) - slibe ned til primer, og derefter et par lag Yacht
Primer og Mille Xtra

Hvordan er kvaliteten af VC17 i forhold til Hempels malinger ?
Sidste år gik det rigtigt godt i forårets onsdagssejladser - efter
sommerferien temmeligt dårligt, hvilket jeg helst vil undgå i år

Iøvrigt.....tak for jeres hjælp til nu

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-10 10:09

Jens Jespersen wrote:
> [...]
> 1 (den nemme) - smøre et lag VC17 på
> Skal der primes mellem eksisterende, tilbageværende VC17 ? Og er et

Hvis, som du giver indtryk af, der eksisterer et lag VC17, der sidder
godt fast, ville jeg håndslibe let, så overfladen vil "bide" i næste
lag maling, rense/skylle grundigt og give to nye lag VC17. Forudsætter
naturligvis, at bunden er glat ...

> Kan jeg iøvrigt være sikker på, at det er VC17 der er på min bund,
> eller er der andre malinger der passer med min beskrivelse (meget
> mørk, kobberfarvet når der slibes) ?

Dér melder jeg pas - og jeg ved ikke, hvordan man kan afgøre det ...

> 2 (den besværlige) - slibe ned til primer, og derefter et par lag
> Yacht Primer og Mille Xtra

Det forudsætter, at du ikke kan finde en primer, du kan smøre ovenpå
den eksisterende, faststiddende bundmaling, som - måske - er VC17. Den
konklusion mener jeg ikke er helt sikker ... Jeg ville i dit sted
undersøge om du kan få vished for en primer, der kan holde oven på
VC17 ... just in case ... Men det tror jeg absolut er muligt, men jeg
kan ikke give dig et mærke ...

> Hvordan er kvaliteten af VC17 i forhold til Hempels malinger ?
> Sidste år gik det rigtigt godt i forårets onsdagssejladser - efter
> sommerferien temmeligt dårligt, hvilket jeg helst vil undgå i år

Bortset fra en enkelt utilfredsstillende oplevelse i et enkelt år,
hvor flere har sagt, at det måske var en "smutter" fra producentens
side pga. nye miljøregler, har jeg været meget tilfreds med brugen af
VC17 ... sejlede tidligere en del kapsejlads - og det var ikke
bundmalingens skyld, hvis vi ikke lå helt fremme ... ...

> Iøvrigt.....tak for jeres hjælp til nu

Hjælp og hjælp ... Kald det erfarings/vidensdeling ...

Flemming Torp

Fra : Jens Jespersen

Dato : 14-04-10 11:28

> Hjælp og hjælp ... Kald det erfarings/vidensdeling ...
>
> --
> mvh
> Flemming Torp

Jeg var (selvfølgelig) lige en tur på havnen i aftes - bevæbnet med min
excentersliber med et stykke papir (korn 240).
Jeg prøvede at slibe lidt mere på den formodede VC17 - kom igen til en lys
primer som viste sig at være ret tynd, bag denne gemmer sig endnu et tyndt
sort lag, og så tror jeg at jeg faktisk er ved at være i bund. Jeg har
tidligere skrevet at der er masser af primer på bunden (vurderet ved
vandlinjen) - det ser ikke ud til at det er helt korrekt, for jeg gentog
slibningen i vandlinjen og efter at have fjernet et frimærke VC17 og den
lyse primer så føles overgangen mellem gelcoat og sort primer ikke særligt
tyk.
Jeg må indrømme at jeg er tæt på bare at slibe resten af og starte forfra -
medmindre nogle stopper mig inden

Hvis jeg sliber helt ned, er recepten så ikke 3-4 lag Light Primer (2 komp.)
og et par lag bundmaling ?

Mvh. Jens

Fra : JensK

Dato : 12-04-10 17:22

Jeg ville også gøre næsten alt for at bevare VC17 - det giver næsten
ingen lagtykkelse fra år til år. Med andre bundmalinger får man
efterhånden et tykt ujævnt lag. Jeg havde VC 17 i mange år på min
tidligere båd. Min nye (gamle) båd kom med mange års Mille - og jeg
savner VC 17.
Hilsen
Jens

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-04-10 05:50

En god bund som man selv kender opbygningen er altid at foretrække.
3-4 lag light primer er ok, inden sidste lag er helt tørt, (se
beskrivelsen der ligger ved malingen), males første lag bundmaling på.
Anvend en blød selvpolerende bundmaling i et tyndt lag således at evt.
rester kan blæses af med en højttryksrenser umiddelbart efter båden er
kommet på land om efteråret. Herved opbygges der ikke lag der på et
tidspunkt kan blive så tykt at det krakkelerer. Det giver problemer
når et nyt lag skal påføres.

Husk ved afslibningen at anvende havnens godkendte grej med den
korrekte støvsuger monteret. En husstøvsuger er ikke velegnet til
opsamling af støvet.
Anvend under ingen omstændigheder en exenterpudser med fri udblæsning.
Dette link er værd at læse:
http://www.danskebaadejere.dk/?SC_itemid=79da3298-0aaf-45ee-a277-097717aa535e#

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-10 09:01

Jeg er enig med Harding.

Et lille tip, så du senere har styr på "primerlagene": Mal med to (eller
flere) forskellige farver - som man tilsyneladende også allerede har gjort
på din båd. Så kan du senere se, hvor du er, når du sliber ... En rød
inderst kan være en god advarsel ved den fremtidige vedligeholdelse ...

Flemming Torp