Kørselsmønster ved diesel
Fra : Ukendt

Dato : 04-04-10 13:51

Hej

Jeg står og skal handle bil om nogle måneder og valget er faldet på en
Suzuki Splash i enten 1,2 benzin eller 1,2 (1,3) DDiS (DPF).
Men jeg kan sgutte rigtig bestemme mig for om jeg skal vælge diesel eller
benzin.
Efter at have læst lidt forskellige tests på nettet af Suzuki's (Fiat's) 1,2
DDiS er jeg helt på det rene med at
det ikke er brændstoføkonomien der skal skeles for meget til i dette
tilfælde, da de tilsynesladende går nogenlunde lige langt på literen.
Det jeg godt kunne tænke mig, det er det moment som diesel'en har, kontra
benzineren.
Mit kørselsbehov vil ligge på mellem 20.000 og 25.000 km årligt.
En del af disse km vil ligge med småture i dagligdagen, men med ture på
mellem 80 og ca. 300 km. hver eller hver anden weekend.
Småturene i dagligdagen vil være på ca. 5-15 km pr. tur, med både lidt
landevejskørsel og lidt bykørsel.
Kan en diesel med partikelfilter klarer sådan et kørselsmønter ? Eller bør
jeg holde mig til benzin-modellen ?

Mvh

Thomas

Fra : Brian Lund

Dato : 04-04-10 14:48

> [...]
> Kan en diesel med partikelfilter klarer sådan et kørselsmønter ?
> Eller bør jeg holde mig til benzin-modellen ?

Dieselen burde nu gå noget længere på literen, den er da også opgivet til at
gå 4 km længere på en liter brændstof, det svarer meget godt til hvad jeg
oplevede da jeg gik fra Mazda 2 benziner til diesel, dog fra 1,3 benz til
1,6 diesel...
Men ingen af de to maskiner holder sig på noget der bare minder om deres EU
tal! (Jo hvis man kører rent landevej ved 80 km/t og ruller farten af, men
hvem gør det på hver eneste tank, hele tanken?)

Du kører jo jævnligt længere ture så jeg tror ikke du vil få problemer ved
at tøffe rundt i diesel udgaven af suzukien! Mine forældre kører stort set
kun "kortere" ture i deres nye Leon diesel, som regel 12 km til arbejde og 2
km til bageren... Ingen problemer, andet end brændstof økonomien som ikke er
ret god for dem, ca. 17-18 km/l.

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-10 15:28

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i meddelelsen

> Dieselen burde nu gå noget længere på literen, den er da også opgivet til
> at gå 4 km længere på en liter brændstof

Hvis jeg ser på hvad folk der kører Swift med samme motor opgiver så ja.
De ligger gerne mellem 18 og 20-21 km/l.
Men de test jeg har set/fundet opgiver i deres test ikke meget mere end
mellem
16 og 19 km/l. 1,2 benzin ligger generelt opgivet til mellem 16 og 18 km/l.
Men ser jeg på sprimonitor.de så siger de der 20 km/l for diesel og 15,9
km/l for benzin.
Og det er jo unægtelig en vis forskel ;)
Men som sagt, så er økonomien ikke det punkt der afgør hvilken det bliver.
Det er mere om kørselsmønstret er ok ifht. partikelfilter :)

> [...]
> 2 km til bageren... Ingen problemer, andet end brændstof økonomien som
> ikke er ret god for dem, ca. 17-18 km/l.

Ok, ja det ligner jo ret godt det som jeg kan tilbyde Splash'en :)

Fra : Armand

Dato : 04-04-10 16:01

T. R. skrev:

> [...]
> km/l for benzin.
> Og det er jo unægtelig en vis forskel ;)

Øhh??
Spritmonitor ér et godt sted at orientere sig omkring faktisk forbrug,
men spritmonitor har kun Swift med en 1,3 bensin (á 50kW) og dén står
nævnt med et totalt-gennemsnit på 14,4km/l, hvor 1,3D (á 55kW) står til
18,7km/l!?

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-10 16:44

> [...]
> spritmonitor har kun Swift med en 1,3 bensin (á 50kW) og dén står nævnt
> med et totalt-gennemsnit på 14,4km/l, hvor 1,3D (á 55kW) står til

Spritmonitor opgiver Suzuki Splash 1,3 DDiS til 5,02 liter pr. 100 km.
For en Suzuki Splash 1,2 (63 kw) benzin siger de 6,29 liter pr. 100 km.
Det vil jo sige ca. 19,9 km/l. for en diesel.
For en benziner vil det jo sige 15,8 km/l.
Så ifht. dem er der jo en små 4 km/l i favør til diesel.
Spritmonitor har også generelt lagt til grund for mine beregninger for hvad
det
koster i brændstof at have bil. Og synes også generelt at deres oplysninger
passer
ret godt, gør de i hvert fald ifht. de biler som ellers findes i familien :)
Men lige når det kom til Splash diesel/benzin så passede de knap så godt på
hvad
diverse test kunne opnå.
Swift'en blev nævnt da jeg fandt en tråd på swiftklubbens hjemmeside hvori
de snakkede
om brændstoføkonomi for en swift med samme dieselmotor.

Mvh

Thomas

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 04-04-10 19:07

"T. R." <thrATmail-onlineDOTdk> wrote in

> Men lige når det kom til Splash diesel/benzin så passede
> de knap så godt på hvad
> diverse test kunne opnå.

Når du skriver tests tænker du på biljournalisternes tests? De er jo lavet
mens bilerne har været stort set sprit nye - og indtil motoren er kørt til
vil du ikke opnå et optimalt forbrug.

--
vh, Erik BH

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-10 19:53

"Erik B. Hansen" <erik@børstingMedOEistedetforø.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> mens bilerne har været stort set sprit nye - og indtil motoren er kørt til

Biljournalistiske tests ja.
Men du har selvfølgelig en pointe mht. tilkøring.
Den vinkel havde jeg ikke lige været opmærksom på ;)
Men som tidligere skrevet, så er selve brændstoføkonomien lidt et sekundært
punkt for mig.
Det var nu mere om en dieselbil med partikelfilter ville kunne klare et
kørselsmønster alá det jeg beskrev.
Og det har jeg jo så fået i hvert fald ét ja til.

Mvh

Thomas

Fra : Ivan Madsen

Dato : 04-04-10 20:02

On Sun, 4 Apr 2010 20:52:38 +0200, "T. R." <thrATmail-onlineDOTdk>
wrote:

> [...]
>kørselsmønster alá det jeg beskrev.
>Og det har jeg jo så fået i hvert fald ét ja til.

Jeg vil tro, at dit kørselsmønster vil kunne klare at få
partikelfilteret renset. Om du vil slippe for at en lampe pludselig
lyser om onsdagen, hvor du skal på langtur lørdag er en anden sag. Men
groft sagt, så er mønsteret ikke problemet - og du skal være forberedt
på at korte ture kombineret med motorvej i den grad tager pynten af
det lovede på de nye modeller. Jeg kan sagtens fortælle om hvad min
2002-Punto klarer , men det kan du og en Splash ikke bruge til noget.

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-10 20:31

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg vil tro, at dit kørselsmønster vil kunne klare at få
> partikelfilteret renset.

Ok :)

>Om du vil slippe for at en lampe pludselig
> lyser om onsdagen, hvor du skal på langtur lørdag er en anden sag.

Hvis det sker så kører jeg gerne en tur onsdag så filtret kan blive renset
:)

>Men groft sagt, så er mønsteret ikke problemet - og du skal være forberedt
> på at korte ture kombineret med motorvej i den grad tager pynten af
> det lovede på de nye modeller.

Det er jeg med på. Det er også én af grundene til brændstoføkonomien er
lidt skundært

Mvh

Thomas

Fra : Brian Lund

Dato : 05-04-10 18:19

> Når du skriver tests tænker du på biljournalisternes tests? De er jo
> lavet mens bilerne har været stort set sprit nye - og indtil motoren
> er kørt til vil du ikke opnå et optimalt forbrug.

Nu du siger det så er det noget jeg har hørt mange gange! Men jeg har ikke
selv kunne konstatere nogen betydelig, eller for den sags skyld nogen som
helst, nedgang i brændstofforbruget på de to spritnye biler jeg nu har haft,
hhv 46.000 km og 16.500 km (nuværende)!

Hvornår er bilen kørt til?

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-10 18:50

> [...]
> helst, nedgang i brændstofforbruget på de to spritnye biler jeg nu har
> haft, hhv 46.000 km og 16.500 km (nuværende)!

De tal jeg har set rundt omkring, siger ca. 10.000 km.
Men, vil give dig ret så langt at de 2 Corsa B'er jeeg havde tidligere,
begge var fabriksnye
da jeg købte dem, og der mindes jeg godt nok ikke den store forskel på ny og
ved salget.

Mvh

Thomas

Fra : Armand

Dato : 05-04-10 22:57

Brian Lund skrev:

> [...]
> helst, nedgang i brændstofforbruget på de to spritnye biler jeg nu har haft,

Helt subjektivt synes jeg at min 1,4 HDi begyndte at være en kende mere
økonomisk efter 60.000km. Men det kan være påvirket af andre forhold,
såsom at jeg først da, efter 3 år, havde vænnet mig helt og holdent til
at køre 'diesel-style' :-/

Lastvognenes store V8'ere regnes ikke for at være tilkørt før ved
100.000km og bruger således også olie indtil da!
Min 206'er nåede at 'æde' olie svarende til elektronik-visningens
øverste hak pænt inden 30.000-servicet, og det samme lige inden(!)
60.000km-servicet, imens den ved 86.000 endnu ikke er kommet dertil :-/

--
Armand.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-04-10 02:08

> [...]
> hak pænt inden 30.000-servicet, og det samme lige inden(!)
> 60.000km-servicet, imens den ved 86.000 endnu ikke er kommet dertil :-/

Nu har jeg haft to af de der 1,4 HDi'er (Citroen C3).
Jeg oplevede ingen forskel hen over tid fra helt ny til lidt ældre.
Derimod er der helvedes stor forskel fra bil til bil.

Min første C3 1,4 HDi gik uden besvær 24,2 - 24,4 km/l ved alene ved lidt
varsom kørsel.
Og den gik altid over 20/km/l, stort set uanset kørslen.

Min nuværende kan jeg klemme op på 22,2 ved at konsekvent at køre bilen Per
Henneberg style. altså ved ikke at overskride hastighedsbegrænsningerne,
aldrig køre maskinen over 1750 Rpm og med øjnene langt fremme for at spotte
forhindringer.

Den første lød også bedre - mere tyst i tomgang.

Der er forskel!
Træls, at man ikke kan prøvekøre lige netop den bil, man vil købe, med
mindre den er brugt!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Armand

Dato : 04-04-10 21:46

T. R. skrev:

> [...]
> Det vil jo sige ca. 19,9 km/l. for en diesel.
> For en benziner vil det jo sige 15,8 km/l.

Dårligt arbejde fra min side!
Jeg opgav at finde Splash'en og nuppede Swiftes tilsvarende motorer som
eksempel

> Men lige når det kom til Splash diesel/benzin så passede de knap så godt
> på hvad diverse test kunne opnå.

Måske at Splash'en er så ny at der er u-reprensentativt få tilmeldte på
..spritmonitor :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-10 18:09

> Dårligt arbejde fra min side!
> Jeg opgav at finde Splash'en og nuppede Swiftes tilsvarende motorer som
> eksempel

Helt ok :)

> Måske at Splash'en er så ny at der er u-reprensentativt få tilmeldte på
> .spritmonitor :-/

Slet ikke umuligt. Da jeg tjekkede var der vist nok 4 eller 5 med samlet ca.
90.000 km på klokken.
Det er selvfølgelig ikke alverden, men burde vel kunne give et fingerpeg ?

Mvh

Thomas

Fra : Armand

Dato : 05-04-10 22:50

T. R. skrev:

> [...]
> ca. 90.000 km på klokken.
> Det er selvfølgelig ikke alverden, men burde vel kunne give et fingerpeg ?

Måske nok, men egentlig burde Swift'en give det samme forhold, samtidig
med at den har en mere statistisk pålidelig baggrund :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-10 12:00

> Måske nok, men egentlig burde Swift'en give det samme forhold, samtidig
> med at den har en mere statistisk pålidelig baggrund :-/

Det har du da ret i :)
Så tjekkede lige sprimonitor.de igen for Swift diesel, og der var 16 biler.
De har tilbagelagt ca. 398.424 km. med et gennemsnit på ca. 18,7 km/l.
Så sammenholder man det med en Splash 1,2 benzin, med 15,9 km/l.
ja så er der jo ca. 3 km/l. sparet diesel'ens favør.
Og det må jeg jo indrømme at det også er værd at tage med ;)

Mvh

Thomas

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-04-10 21:20

> [...]

> EU tal! (Jo hvis man kører rent landevej ved 80 km/t og ruller farten af,
> men hvem gør det på hver eneste tank, hele tanken?)

Det gør jeg - og til gengæld kører du længere på literen end den er opgivet
til.

> [...]
> 2 km til bageren... Ingen problemer, andet end brændstof økonomien som
> ikke er ret god for dem, ca. 17-18 km/l.

Det afhænger helt af højre fods stilling. I tiden kører jeg 10-11 km til
arbejde, og min måler viser 22-23 km/literen når jeg er fremme.

--
Per

Fra : Armand

Dato : 04-04-10 21:53

Per Henneberg Kristensen skrev:
> [...]
>
> Det afhænger helt af højre fods stilling. I tiden kører jeg 10-11 km til
> arbejde, og min måler viser 22-23 km/literen når jeg er fremme.

Når du taler om forbrug, er det så alene hvad dit blip-båt fortæller
dig, eller omregner distance/tanket mængde, hhv. husker at verificere
angivet forbrug imod det faktisk tankede??

--
Armand.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-04-10 22:22

> Når du taler om forbrug, er det så alene hvad dit blip-båt fortæller dig,
> eller omregner distance/tanket mængde, hhv. husker at verificere angivet
> forbrug imod det faktisk tankede??

Computeren i bilen viser ca. 5% for lidt forbrug. Til gengæld kører bilen 1
hhv. 2% (vinter- og sommerdæk) for lidt.

Computerens fejlvisning har jeg testet og holdt øje med over 100.000 km.

Den viste yderligere et par procent til samme side da den var chippet.

--
Per

Fra : Brian Lund

Dato : 05-04-10 18:06

> Det gør jeg - og til gengæld kører du længere på literen end den er
> opgivet til.

Ok, de findes altså!

Jeg har bare 40*2 km motorvej (af 56*2 km vej) på/fra arbejde hver dag og
jeg gider simpelthen ikke tage hovedvejen eller blive overhalet af
lastbilerne!
Hvis så bare turen havde været kortere på landevejen havde jeg da gjort det,
men det er den ikke...
Selvom jeg kører lovligt og ikke accelererer volsomt ligger jeg stadig 5-6
km kortere pr. liter brændstof end EU miks... Og det synes jeg egentligt er
ret meget!

Jeg har prøvet én gang at køre en hel tank (1½ uge) på hovedvej/byveje i
benzineren, den gik 19,5 km/l hvor den var opgivet til 18,5 km/l ved blandet
da jeg købte den (på magisk vis var præcis samme model med præcis samme
motor så opgivet til 19,2 året efter)! Jeg skal have prøvet det samme med
dieselen engang snart!

Så ja de _kan_ gå længere, men EU-miks er ikke et tal man kan bruge til ret
meget synes jeg.
Jeg ville hellere se en liste over hvor langt den gik pr. liter ved f.eks.
50, 80, 110 og 130 km/t i det mest økonomiske gear.

> Det afhænger helt af højre fods stilling. I tiden kører jeg 10-11 km
> til arbejde, og min måler viser 22-23 km/literen når jeg er fremme.

Selvfølgelig!

Og jeg kender mine forældre godt nok til at vide at pedalen er _lidt_ tung i
sådan en spansk/tysker.

Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-04-10 22:19

> [...]
> Jeg ville hellere se en liste over hvor langt den gik pr. liter ved f.eks.
> 50, 80, 110 og 130 km/t i det mest økonomiske gear.

Det er altid i højeste gear når det drejer sig om længere afstande :)

--
Per

Fra : Armand

Dato : 05-04-10 22:48

Brian Lund skrev:

> [...]
> Jeg ville hellere se en liste over hvor langt den gik pr. liter ved f.eks.
> 50, 80, 110 og 130 km/t i det mest økonomiske gear.

Man burde kunne vægte sit forbrug i.h.t. norm-opgivelsen og bruge dét
forhold til at vurdere den givne brændstof-økonomi for et påtænkt bilkøb!
Men ellers finder jeg at en lignende sammenligning af hvor ens eget
forbrug i hidtidig bil befinder sig i.f.t. gennemsnittet på
..spritmonitor og hvad dét svarer til for en anden given model samme
sted, også er en god indikator af hvad man reelt kan forvente sig og
derfor et brugbart værktøj.

> Selvfølgelig!
>
> Og jeg kender mine forældre godt nok til at vide at pedalen er _lidt_ tung i
> sådan en spansk/tysker.

Det er min opfattelse fra 206'eren, der er min første diesel-hakker, at
tung fod betyder mindre end høj fart/omdrejninger. Faktisk er fidusen
ved diesel'en at den kan trække tungt helt nede fra, hvorved at man
sparer mer-forbrugende omdrejninger!

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-04-10 05:10

Armand skriver:

> Faktisk er fidusen
> ved diesel'en at den kan trække tungt helt nede fra, hvorved at man
> sparer mer-forbrugende omdrejninger!

Nej, det er fordelen ved turboen....

Klaus

Fra : Armand

Dato : 06-04-10 14:49

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>
> Nej, det er fordelen ved turboen....

Du regner det altså for ubetydeligt at man kører med godt og vel det
halve omdrejningstal i en diesel??

--
Armand.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-04-10 15:46

Armand skriver:

> Du regner det altså for ubetydeligt at man kører med godt og vel det
> halve omdrejningstal i en diesel??

I forhold til sugenbenzineren - korrekt. Prøv nu en trykladet benziner
med samme literstørrelse og kig på den gearing.

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 04-04-10 17:00

> Dieselen burde nu gå noget længere på literen,

Men det gør den bare ikke her i Suzuki's tilfælde.

Fifth Gear har bl.a. lavet en undersøgelse (uvidenskabelig men ganske
godt afspejlet i virkeligheden) hvor de gik ca. lige langt på literen.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : AS

Dato : 04-04-10 17:05

"T. R." <thrATmail-onlineDOTdk> wrote in message

> Mit kørselsbehov vil ligge på mellem 20.000 og 25.000 km årligt.
> En del af disse km vil ligge med småture i dagligdagen, men med ture på
> mellem 80 og ca. 300 km. hver eller hver anden weekend.

IMHO, hvis man skal ca. halvdelen af 25kkm/år samle af de stykker 300km
hver, der bliver noget hårdt arbejde i Splash 1,2. I hvert fald for mig.
Your mileage may vary, dog jeg anbefale at overveje det.

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-10 20:01

"AS" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> hver, der bliver noget hårdt arbejde i Splash 1,2. I hvert fald for mig.
> Your mileage may vary, dog jeg anbefale at overveje det.

Beklager hvis jeg er lidt tungnem her ;) men skal jeg forstå dig sådan at du
mener 1,2 benzin er for svag ?
Og jeg derfor bør gå efter 1,3 DDiS ?
For mig vil en diesel være en første gangs oplevelse.
Tidligere biler har været en Kadett E (1,3 75 hk), Corsa B (1,4 60 hk),
Corsa B (1,4 16v 90 hk)
Så jeg har såmænd altid været vænnet til små biler med små motorer, og vil
af den grund nok ikke savne
flere kræfter end den 1,2 86 hk som er i Splash'en.
Men på den anden side, så kører jeg job mæssigt i en ældre 2,5'er benziner
Transporter til dagligt
og den har jo noget at gøre godt med, og det kan jeg godt lide.
Derfor kom diesel'en med ind i mine overvejelser da den jo har et noget
bedre moment end benzineren :)

Mvh

Thomas

Fra : AS

Dato : 05-04-10 20:35

> Beklager hvis jeg er lidt tungnem her ;) men skal jeg forstå dig sådan at
> du mener 1,2 benzin er for svag ?
> Og jeg derfor bør gå efter 1,3 DDiS ?
> For mig vil en diesel være en første gangs oplevelse.

Det er ikke lige benzin eller diesel her. Jeg ment bare, at det er ikke helt
nem opgave at klare flere ture ca 300km hver gang. Den er ikke motorvejhaj
OK, hvis det er landevej indtil finish... Der er ikke jeg, som
bestemmer, det var kun overvejelse.

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-10 21:08

> [...]
> helt nem opgave at klare flere ture ca 300km hver gang. Den er ikke
> motorvejhaj OK, hvis det er landevej indtil finish... Der er ikke jeg,

Aah ok, så forstår jeg dit indlæg :)
Tja, som jeg også skrev så har jeg tidligere kun haft små biler
så jeg kender som sådan ikke til andre herligheder ;)
Motorvej vil nok ikke være der jeg tilbringer meget tid med den
men transport mellem hovedlandet og øen ovre østpå, den lige før Sverige ;)
vil da selvfølgelig forekomme nogen få gange om året :)
Men det klarer den vel nu nok også ;)
Men er helt på det rene med, at nogen racer bliver Splash'en aldrig
uanset om det bliver benzin eller diesel :)

Mvh

Thomas

Fra : Armand

Dato : 05-04-10 23:17

T. R. skrev:

> [...]
> Men er helt på det rene med, at nogen racer bliver Splash'en aldrig
> uanset om det bliver benzin eller diesel :)

Det er fandens nemt at vænne sig til motor-styrke og anderledes svært at
vænne sig fra, så 150hk's+ ejere vil tit være uforstående for at man
overhovedet kan klare sig med 70hk :-|
En af mine lærekammerater havde en 2CV6 og løb ind i en hollandsk pige
ved vesterhavet. Hans citron holdt jævnligt feripakket på
parkeringspladsen fredag morgen, så han kunne ryge sydpå direkte efter
fyraften - Ergo: Man kán finde tilstrækkelighed i alt :-|

For mit vedkommende er jeg så langtfra utilfreds med min 75hk's HDi,
selvom fru Armand og jeg endog meget ofte tager den 550km lange tur til
Berlin for en weekend og sidste vinter tog på en hastig besluttet
1000km's tur til Mulhouse med tre mand ombord:
206'eren holder fint 150' og det er ikke meget af trafikken der kører
hurtigere end dét. Til Mulhouse og hjem gik den 16,5km/l hvilket må
regnes for tilfredstillende under de forhold!

--
Armand.

Fra : Martin [6000]

Dato : 04-04-10 22:18

> Var det ikke deres firehjuls-trækkere?

Måske. Men det afsnit jeg tænker på var med Splash. Jeg har ikke set et
evt. med 4x4?

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-04-10 19:49

> Jeg så her for et par uger siden, også på FG en lille test af Splash'en.
> Der gik diesel 17 km/l og benziner (1,2) 19 km/l. Men som der tidligere
> er skrevet i tråden, ja så er der jo ikke nogen der ved hvor meget de
> enkelte biler havde gået på det tidspunkt. Men....hvis den lille test
> står til troende, så passer det jo ret godt med de test jeg so far har
> set.

Det har nok været samme afsnit så, selvom det er lææææænge siden jeg så
det. Jeg husker noget med en ikke ret stor forskel ihvertfald.

Men valget er nu ret nemt alligevel IMHO.. diesel-udgaven. Bedre bundtræk
og mere behagelig motorkultur.

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-10 11:26

"T. R." <thrATmail-onlineDOTdk> skrev i meddelelsen

>Jeg skrev en masse

Jeg vil gerne sige tak for de input der er givet her i tråden :)
Så må tiden vise hvilken af de to Splash'er det bliver.

Mvh

Thomas