|
| Dieselforbrug Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 29-03-10 02:16 |
|
Nogle diesel tager alvorlig skade af at blive kørt tør for diesel - Golf V
og VI cutter f.eks. for brændstoftilførslen _før_ den rent faktisk kører tør
(går rygtet).
Men hvordan bliver brændstofdyserne smurt, når man smutter ned ad en lang og
stejl nedkørsel i gear og uden at give gas? Hvordan bliver brændstoffet
forhindret i at blive sendt i forbrændingskammeret?
--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
| |
Armand (29-03-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 29-03-10 15:23 |
|
Per Henneberg Kristensen skrev:
> Nogle diesel tager alvorlig skade af at blive kørt tør for diesel - Golf
> V og VI cutter f.eks. for brændstoftilførslen _før_ den rent faktisk
> kører tør (går rygtet).
>
> Men hvordan bliver brændstofdyserne smurt, når man smutter ned ad en
> lang og stejl nedkørsel i gear og uden at give gas? Hvordan bliver
> brændstoffet forhindret i at blive sendt i forbrændingskammeret?
>
Det er selve pumpen der ikke har det godt med at løbe tørt og ikke dyserne.
På en pumpe-dyse diesel er der formodentlig stadig en tomgangsmængde af
diesel når man kører påløb, hvor det er muligt at CR-systemer helt
lukker af for diesel-tilgang ved påløb, derved at dét er et simpelt
parameter at lægge ind i styringen af de elektriske
indsprøjtnings-ventiler og selvsagt gavner forbruget :-/
--
Armand.
| |
Klaus D. Mikkelsen (29-03-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 29-03-10 15:39 |
|
Armand skriver:
>
> På en pumpe-dyse diesel er der formodentlig stadig en tomgangsmængde af
> diesel når man kører påløb, hvor det er muligt at CR-systemer helt
> lukker af for diesel-tilgang ved påløb, derved at dét er et simpelt
> parameter at lægge ind i styringen af de elektriske
> indsprøjtnings-ventiler og selvsagt gavner forbruget
Øøøøh, PD motorer har stadigvæk elektroniske ventiler til dieselen, så
de kan lig så vel lukke som CR kan.
Læs evt:
http://2urbietorbi.files.wordpress.com/2009/02/manual-vw-diesel-tdi.pdf
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Armand (29-03-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 29-03-10 15:49 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>> På en pumpe-dyse diesel er der formodentlig stadig en tomgangsmængde af
>> diesel når man kører påløb, hvor det er muligt at CR-systemer helt
>> lukker af for diesel-tilgang ved påløb, derved at dét er et simpelt
>> parameter at lægge ind i styringen af de elektriske
>> indsprøjtnings-ventiler og selvsagt gavner forbruget
>
> Øøøøh, PD motorer har stadigvæk elektroniske ventiler til dieselen, så
> de kan lig så vel lukke som CR kan.
>
OK!
PD var min umiddelbare modsætning til CR, men det var så en fejl.
Men hvordan pokker betegner man så dieselmotorers traditionelle
brændstof-distribuering ??
--
Armand.
| |
Klaus D. Mikkelsen (29-03-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 29-03-10 16:25 |
|
Armand skriver:
>
> PD var min umiddelbare modsætning til CR, men det var så en fejl.
Skal du læse om old fashioned mekanisk PD, så læs her:
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/2td.html
Læg lige mærke til et pumpetryk på +700 bar allerede i 1950'erne....
> Men hvordan pokker betegner man så dieselmotorers traditionelle
> brændstof-distribuering ??
Ikke forstået?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Armand (29-03-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 29-03-10 18:41 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>>
>
>> Men hvordan pokker betegner man så dieselmotorers traditionelle
>> brændstof-distribuering ??
>
> Ikke forstået?
>
Hvis PD er med elektriske dyser, hvad kaldes så det gamle fuld-mekaniske
princip?
--
Armand.
| |
Kent Glerup (29-03-2010)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 29-03-10 20:16 |
|
Armand skrev:
> Klaus D. Mikkelsen skrev:
>> Armand skriver:
>>>
>>
>>> Men hvordan pokker betegner man så dieselmotorers traditionelle
>>> brændstof-distribuering ??
>>
>> Ikke forstået?
>>
> Hvis PD er med elektriske dyser, hvad kaldes så det gamle fuld-mekaniske
> princip?
Noget i stil med "direkte insprøjtning med fordeler pumpe" ?
/Kent Glerup
| |
Klaus D. Mikkelsen (29-03-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 29-03-10 22:05 |
|
Armand skriver:
>
> Hvis PD er med elektriske dyser,
Kan være
> hvad kaldes så det gamle fuld-mekaniske princip?
Pas.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Armand (30-03-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 30-03-10 00:32 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>> Hvis PD er med elektriske dyser,
>
> Kan være
>
>> hvad kaldes så det gamle fuld-mekaniske princip?
>
> Pas.
>
Skal vi så ikke (alligevel) holde os til de to termer PD og CR, som
hidtil har været de de eneste brugte her på gruppen? :-/
--
Armand.
| |
Henrik B. (05-04-2010)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 05-04-10 20:59 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4bb0e5fd$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvis PD er med elektriske dyser, hvad kaldes så det gamle fuld-mekaniske
> princip?
Moderne (10 - 20 år) indsprøjtningdyser er såkaldt piezo-elektriske.
--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk
| |
Per Henneberg Kriste~ (29-03-2010)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 29-03-10 19:38 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4bb0b7b6$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Det er selve pumpen der ikke har det godt med at løbe tørt og ikke
> dyserne.
Det var det vi ikke vidste - ham og jeg der diskuterede det :)
--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
| |
|
|