Udvendig gummitætning på volvo drev
Fra : Flemming N

Dato : 26-03-10 21:22

Er der nogen der ved hvad denne gummiplade limes fast med?
Min faldt af sidste sæson og skal nu genmonteres og jeg har ikke den
originale lim.
/Flemming N

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 26-03-10 22:26

Flemming N wrote:
> Er der nogen der ved hvad denne gummiplade limes fast med?
> Min faldt af sidste sæson og skal nu genmonteres og jeg har ikke den
> originale lim.
> /Flemming N

Jeg bruger en klar silikone på tube - beregnet til akvarier - holder
fantastisk godt.
Flügger og bådcentre og sikkert mange andre har det.
Ca. en halv hund, og så er der rigeligt til andre lignende opgaver på båden.

Jeg brugte feks. resten til at "lime" ekkoloddets transducer fast indvendigt
i min båd under vandlinjen.

Mvh
Torben
--
\\\\////
(@@)

Fra : HH

Dato : 27-03-10 04:39

Hvis det er den udvendige gummi-dækplade til et sejlbådsdrev (fx.
120S) så blev de originalt limet med kontaktlim af mærket Terokal, som
stadig kan fås. Min blev limet med dette i foråret 1984 og sidder der
stadig (hvilket jeg regner som et af verdens vidundere!).
Men hvis jeg skal lime igen vil jeg bruge Sikaflex og ikke silikone.

Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-10 12:54

"Flemming N" <fnifjern@os.dk> skrev i meddelelsen
> Er der nogen der ved hvad denne gummiplade limes fast med?
> Min faldt af sidste sæson og skal nu genmonteres og jeg har ikke den
> originale lim.
> /Flemming N

Hej.
Tilfældet vil, at jeg netop i år har fået udskiftet bælgen på sejldrevet.
Og i denne forbindelse også den af dig nævnte gummiplade.
Den autoriserede Volvomekaniker, der udførte arbejdet, anvendte Sicaflex til
at lime pladen fast med.
Han har, fortalte han, gennem årene prøvet flere andre produkter, men var,
via erfaringerne, nået til den overbevisning, at Sikaflex var de andre
overlegen.
Skibets bund blev slebet ned til gelcoaten, som herved fik en ru overflade.
Gummipladen glev omhyggeligt rengjort på "klæbesiden" med fortynder.

Det skal nævnes, at jeg personligt kender mekanikeren som en ærlig mand og
en god håndværker.

Forøvrigt viste det sig, at bælgen, der blev udskiftet, var fra 2003.
(stemplet i bælgen".
Den så ganske ud som ny, og udskiftningen har ganske givet været førtidig.
Til gengæld ved jeg nu ganske nøje, hvad jeg sejler rundt med.
Og prøver at indbilde mig selv, at det har været pengene værd

MVH
Egon

Fra : Flemming N

Dato : 27-03-10 17:58

Tak for jeres forslag. Pladen er nu limet med Tec7, Håber det holder.
/Flemming N

Fra : HH

Dato : 28-03-10 06:00

On 27 Mar., 18:58, "Flemming N" <fnifj...@os.dk> wrote:
> Tak for jeres forslag. Pladen er nu limet med Tec7, Håber det holder.
> /Flemming N

Jeg vil mene at Tec7 er godt også til denne anvendelse. Jeg har gode
erfaringer med Tec7 til forskellige anvendelser, en fordel er også at
jeg synes det holder sig længere i en åbnet patron end Sikaflex, der
ret hurtigt hærder gennem hele patronen :(

Hans-Henrik