ND-100 GPS dongle
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-03-10 15:19

Foranlediget af et indlæg fra Hans-Henrik i oktober sidste år om køb
af en billig GPS modtager med 48 kanaler og stor følsomhed til kun
150,- DKR købte jeg denne enhed.
Desværre virkede den medfølgende software ikke, positionsdata og DOP
manglede selvom alle modtagne data inkl. den nævnte blev vist i den
downloadede streng.
En længere korrespondance med fabrikanten har efterfølgende udspillet
sig på mange mails.
Uanset firmaets forsøg med opdateringer og fremsendelse af nyeste
software lykkedes det ikke for dem at få de nævnte data igennem.
Uden dem ingen information til navigationsprogrammerne.
Der var også lige den tilføjelse at i U.S.A. sælges GPS´en kun med
4800 baud og i resten af verden sælges den med 38400 baud.
Deres baud rate tool virkede heller ikke.
En søgning på firmaets blogside om emnet viste at der var en lang
række klager fra købere over netop disse fejl og firmaet udviste ikke
den fornødne omhyggelighed i at afhjælpe fejlene.

Derfor startede jeg en søgning med Google for at finde frem til mulige
løsninger på problemerne. Selvdølgelig havde programmører kastet sig
over problemet.
Nogle havde udviklet et program der hedder GPSinfo og med det kunne
positiondata og DOP vises, Så selve GPS´en virkede.
En anden havde udviklet en virtuel portemulgator under navnet Xport.
Begge programmer kan gratis downloades fra nettet.
Xport lægger sig i startmenuen og efter indstilling behøves man ikke
at tænke på den mere.
Ved opstart af et navigationsprogram skal man første gang indstille
port og baud rate og derefter kører programmerne og en prisbillig og
velfungerende GPS dongle som ND-100 er værd at gå efter. Den er så
følsom at selv indendørs under alucraft i loftet og med blycoatede
lavenergiruder kommer signalerne ind med stor styrke.
I båden sættes den blot i USB stikket på PC én og der er ingen
problemer med modtagelse nede på navigationsbordet.
Køber man to enheder kan man køre med to programmer samtidigt, feks.
et navigationsprogram for den overordnede navigation og DLS for
navigation ind til en kringlet ankerplads. da DLS har de bedste
elektroniske søkort vi kan opdrive over danske farvande. Samtidigt har
man to GPS-enheder ombord, det giver en lidt større sikkerhed når man
har to af alt lige som de transportmidler der flyver lidt højere.

Mvh/Harding

Fra : HH

Dato : 26-03-10 05:50

On 25 Mar., 22:18, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> man to GPS-enheder ombord, det giver en lidt større sikkerhed når man
> har to af alt lige som de transportmidler der flyver lidt højere.

Hej Harding og tillykke med dimsen!
Det viser sig at være lidt lottospil om man modtager tingen til prisen
eller om man skal lægge 150kr + moms til og derfor ender med at betale
over det dobbelte. Det er stadig billigere end den dims som DS sælger,
men alligevel.
Jeg havde det samme problem som du nævner med den medfølgende
software, der ikke vil vise positionen. Men det virker nu i DLSK
alligevel. Og her kan man uden problemer (min er 2009 version)
indstille til de 38400baud.
Jeg har også gode erfaringer med at opnå sikker position fra indendørs
placeringer.

Hans-Henrik

Fra : oem

Dato : 26-03-10 06:57

On 26 Mar., 12:49, HH <hhm...@gmail.com> wrote:

> [...]
> placeringer.
>
> Hans-Henrik- Skjul tekst i anførselstegn -

Jeg har deltaget i lottospillet siden først i denne uge, vel vidende
at det er et lottospil. Den er på vej. På http://www.toldpriser.dk/toldberegner
kan man lave en beregning, der viser den mulige reelle pris, hvis man
taber i spillet. Og rent faktisk er det ikke primært told man betaler,
men derimod et gebyr på 160,- til Post Danmark for at dokumentere over
for toldvæsenet at der måske ikke skal told på

Fra : HKN

Dato : 26-03-10 07:44

Blot til info - til alle jer der endnu ikke har købt - så fåes
"dimsen" også på eBay.de til ca. kr. 210,- og så behøver man ikke
længere spekulere over hverken opsætning, eller lottotal

Med ønsket om en god påske til alle

Sejlerhilsner,
Henrik

Fra : dybvad

Dato : 26-03-10 07:51

Kan også købes i England uden problemer med "ekstraydelser"

http://www.easydevices.co.uk/pp/GPS_Receivers/USB_GPS/GLOBALSAT_ND-100_USB_GPS__DONGLE_FOR_MINI_LAPTOP.html

Mvh
Gert

Fra : HH

Dato : 26-03-10 09:17

On 26 Mar., 14:50, dybvad <mcl...@gmail.com> wrote:
> Kan også købes i England uden problemer med "ekstraydelser"
>
> http://www.easydevices.co.uk/pp/GPS_Receivers/USB_GPS/GLOBALSAT_ND-10...
>
> Mvh
> Gert

Joeh, men nu er prisen også UKL 30 plus at der sikkert skal tillægges
porto, og så ender vi alligevel på det dobbelte af prisen fra HongKong
hos DealExtreme: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.26349 - og
så kan man alligevel ligesågodt tage chancen i Told&Skat Lotteriet i
Kastrup.

Hans-Henrik

Fra : Jakob_K

Dato : 26-03-10 13:47

Tak for den fine beretning! - Med benævnelser af noget interessant
software til ND-100 fra nettet. Det vil jeg kigge efter.

Jeg kunne godt tænk mig at få den til at fungere sammen med MapSource,
men det er ikke lykkedes endnu. Så er der nogen der har tips til det,
må de meget gerne skrive her.

Min egen ND-100 endte i 356 kr med det hele. På grund af "lotteriet".
Men det synes jeg nu stadig er en fin pris.

En hurtig måde at tjekke om der er "hul igennem" er forresten Google
Earth. Der fungerer den fra starten uden opsætningsproblemer. Man skal
bare selv slå GPS til i det dertil indrettede vindue. (Prøvet på
billig DELL bærbar med Win7).

mvh
JAKOB

Fra : dybvad

Dato : 26-03-10 13:54

On 26 Mar., 20:46, Jakob_K <jakob...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Earth. Der fungerer den fra starten uden opsætningsproblemer. Man skal
> bare selv slå GPS til i det dertil indrettede vindue. (Prøvet på

Det kan du desværre godt glemme alt om.

MapSource fungere kun med Garmin gps protokol, og ikke med nmea 0183.

Mvh
Gert

Fra : HEME

Dato : 26-03-10 21:49

"dybvad" <mcludo@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> JAKOB

Det kan du desværre godt glemme alt om.

MapSource fungere kun med Garmin gps protokol, og ikke med nmea 0183.

Det er ikke rigtigt, du kan godt få det til at virke!
Du anskaffer Fransons GPS gate http://franson.com/gpsgate/ og lader den
modtage dine nmea signaler, derefter tilføjer du en emuleret port med garmin
ouput som du så lader din Mapsource modtage, det er meget nemt og virker med
det samme.

mvh
HEME

Fra : HH

Dato : 27-03-10 09:50

En måde at få disse dongles billigere ville være at købe nogle stykker
ad gangen, så det urimelige gebyr på 160kr kunne deles med flere. Hvis
man fx. køber 4 stks bliver prisen jo kun de 160kr fra DealExtreme
plus 40kr i gebyr og 32kr i moms, altså kun omkring 232kr/stk. - det
er jo en meget gunstig pris.
Jeg prøvede også med min i Google Earth, det virkede med lidt besvær.

Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-10 23:34

On 27-03-2010 16:50, HH wrote:
> [...]
> er jo en meget gunstig pris.
> Jeg prøvede også med min i Google Earth, det virkede med lidt besvær.

Man kan også købe en fra high-com i Viborg til 298,- og der virker fint
med DLS og andre navagions-programmer uden der skal sættes noget op.

LINK: http://www.high-com.dk/shop/gps-receiver-til-885p.html

/Casper

Fra : N/A

Dato : 28-03-10 23:34

Fra : N/A

Dato : 28-03-10 23:34

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-03-10 11:40

Hej Hans-Henrik,

Jo tak, nu virker den endelig.
Det er ikke helt korrekt at det er et lottospil.
Jeg modtog dimsen fra Posten og den havde været åbnet og med
toldstempel m.m.
Reglerne er:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=137524&vId=200341
Derfor skal man ikke være godtroende og købe flere ad gangen for så
bliver dimserne beskattet/fortoldet.
Ja med DLS2009 skulle muligheden for en 38400 baud modtagelse være i
orden men jeg brugte en DLS2007 og den kan kun køre med 4800 baud. Det
samme gælder Offshore navigator. Garmins MapSource kører med garmins
egen protokol så her er enh garmin GPS der kan køre både med GRPM og
NMEA det der skal bruges.

Selve modtageren er meget fin og meget følsom; men det er deres
software der ikke duer.
Jeg er lige kommet tilbage fra familiebesøg i Jylland og kan se at
firmaet har sendt mig en ny version som jeg skal afprøve. Linket til
den nye er:

http://www.globalsat.com.tw/products-page.php?menu=2&gs_en_product_id=2&gs_en_product_cnt_id=30&img_id=405&product_cnt_folder=4

Mvh/Harding

Fra : HH

Dato : 30-03-10 05:27

Hej Harding!
Mit forslag om at købe flere var jo, at så er man sikker på at det
bliver momset korrekt (der er ikke told), og så kunne det blive
billigere pr. stk.
Har lige downloadet GPSinfo ver. 1.03, og det gav først problemer med
at det er i .rar filer, så her måtte jeg først have et program hertil:
http://sourceforge.net/projects/sevenzip/files/7-Zip/4.65/7z465.exe/download
Så kunne det installeres, men ak, det viser stadig ingen position her
hos mig, så ingen forbedring tilsyneladende.
Men der var også et værktøj til baud-rate i listen men det synes jeg
bare er det samme GPSinfo program????
Good luck!
Hans-Henrik

Fra : HH

Dato : 30-03-10 05:45

Hmmmmmm!
Så fik jeg vist problemer, jeg opdaterede firmwaren i ND100 til ver.
1.1 som var i listen over software, og nu er der ingenting der virker
længere, hverken i GPSinfo værktøjet eller i MiniCDUen.
Suk!

Hans-Henrik

Fra : HH

Dato : 30-03-10 07:57

Eureka!
Da jeg genstartede PC'en kunne den pludselig igen, og i den nye
version 1.0.3 af MiniCDU kan man skifte baudrate:

To anyone who is having a problem on how to manually set the baud rate
of the ND-100, please follow the instructions below:

1. Open up the Minicdu program. Go to Mode > Setup COM Port > Select
the corresponding com port and baud rate > Click Ok.
2. Press 'Connect'.
3. Go to Command > SetBaudRate. A 'Baud Rate Setting' window will pop-
up. Choose the desired baud rate and click Ok.
4. Close the Minicdu program.

Jeg har nu ændret til 4800 baud og checket at det virker både i DLSK
og i mit gamle Levende Danmarkskort.

Hurrah......

Hans-Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-03-10 13:31

Ja det er en zippet fil så den skal først udpakkes; hertil kan man
bruge WinRar.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-03-10 13:53

Ja PC´en skal genstartes inden programmet virker, det konstaterede jeg
også.
Det var væsentligt for mig at GPS´en kunne give positionsdata, så jeg
kunne se at den virkede korrekt og at det bare var det medfølgende
program der ikke virkede. Derfor benyttede jeg GPSInfo programmet.
Selvom det grafisk er mere simpelt i grafikken viste det mig at GPS
´en virkede korrekt.
Med Xport emulgeringsprogrammet kan man både tildele de forskellige
programmer forskellige portnumre og man kan ændre på baudrate således
at hastigheden tilpasses det tilsluttende nav. program. Dette lille
program giver flere muligheder end MiniCDU, om Mini CDU havde kunne
virke hos mig.
Jeg prøvede på to forskellige PC´er desværre med samme negative
resultat, hvorimod GPSInfo og Xport virkede med det samme efter
genstart af PC´en.
Metoden som du gengiver for MiniCDU har ikke virket for mig; men pyt
bare vi kan få vores nav.programmer til at virke.
Jeg vil skrive til fabrikanten af GPS´en igen og foreslå om han ikke
kan lave en tilføjelse til hans program således at informationen ikke
alene kommer i NMEA men også i GRMN/GRMN, RTCM/none. none/none, RTCM/
NMEA, NMEA/NMEA, none/NMEA.
Det vil give den fornødne bredde for anvendelsen af GPS og software.
Desuden beder jeg ham om at se på det to freewareprogramm er GPSInfo
og Xport.

Mvh/Harding

Fra : oem

Dato : 15-04-10 14:55

On 26 Mar., 14:57, oem <o...@live.dk> wrote:

> [...]
> for toldvæsenet at der måske ikke skal told på - Skjul tekst i anførselstegn -

Bare til orientering så tabte jeg i lotteriet. Og den er lidt
besværlig at installere fordi MiniCLU, firmware og driver skal
opgraderes før den virker og kan aftestes. Polarview kunne køre med
38400 baud, mens jeg måtte ned i hastighed på OpenCPN. Jeg satte den
til 4800 . Men når den først har fanget signalerne, så fungerer den
fint, - mit hus flytter sig ikke en tomme, - det er ret frustrerende
at se på

Fra : oem

Dato : 15-04-10 14:56

Fra : HH

Dato : 16-04-10 04:05

Og jeg har fortsat gang i et forsøg på at løse MiniCDU-problemet på
Globalsats forum:

http://www.usglobalsat.com/forum/index.php?topic=1166.0

Hans-Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-04-10 04:22

Ja og jeg har direkte skrevet til Globalsat med forslag til hvordan de
kan løse problemerne med henvisning til de to freewareprogrammer
GPSInfo
og Xport.
Endnu ikke noget svar; men til glæde for køberne kan informationen da
indsættes på Globalsat´s forum.

Mvh/Harding

Fra : HH

Dato : 22-04-10 12:25

Så fik jeg et svar på Globalsat's forum:

Based on our engineers, they run into a dead end with M-Star. M-Star's
engineer cannot duplicate the issue and informed our engineers that
this is a sole case and caused by user’s applications in OS.

Det giver jo ikke nogen løsning eller indikation af hvad det kan være
der forårsager fejlen. Så vi må nok leve med at det er som det er og
så bruge GPSinfo i stedet.

Hans-Henrik

Fra : oem

Dato : 22-04-10 13:16

On 22 Apr., 20:24, HH <hhm...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Det giver jo ikke nogen løsning eller indikation af hvad det kan være
> der forårsager fejlen. Så vi må nok leve med at det er som det er og

Det er vel OK, for selv om svaret er noget letbenet, så er
konklusionen jo at ND-100 fungerer ganske udmæket, - det er kun i
MiniCDU at fejlen forekommer. Positionen vises fint i OpenCPN og i
Polarcom.