Glemmer fordommene - Skoda topper salgslis~
Fra : Mogens \(K\)

Dato : 25-03-10 06:01

Skoda har sat konkurrenterne til vægs og er blevet den bedst sælgende bil:
http://bil.guide.dk/Skoda/K%C3%B8b%20%26%20forsikring/Familiebil/Brancheinfo/684226_bilk%C3%B8bere_kan_ikke_ta_fejl_2020185

Hvad skyldes succes'en, fordi så billig er den jo heller ikke?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-03-10 07:33

"Mogens (K)" skriver:

> Skoda har sat konkurrenterne til vægs og er blevet den bedst sælgende bil:
> http://bil.guide.dk/Skoda/K%C3%B8b%20%26%20forsikring/Familiebil/Brancheinfo/684226_bilk%C3%B8bere_kan_ikke_ta_fejl_2020185

"684.226 bilkøbere kan ikke ta' fejl

Èt bilmærke i familieklassen overhaler simpelthen krisen og solgte
bedre i 2009.

Hvem skulle have troet det, dengang Skoda-vittighederne kørte på det
højeste i 1980’erne? Men den, der ler sidst, ler som bekendt bedst.

Det tjekkisk-tyske mærke Skoda satte ny salgsrekord sidste år – og det
endda i en vanskelig tid for bilproducenterne.

I 2009 leverede Skoda i alt 684.226 biler til kunder over hele verden,
hvilket er 1,4 pct. flere biler end året før. Den primære årsag til
Skodas succes var den voldsomme vækst i Kina, hvor der blev leveret
godt 122.000 biler og dermed en vækst på 106 pct. i forhold til 2008.
Dette resultat blev suppleret af en meget stor vækst på 44 pct. på det
tyske marked. I Tyskland blev der, godt hjulpet af den meget omtalte
skrotningspræmie, leveret 162.000 Skoda biler.
Yeti i Europa

Octavia blev ikke overraskende Skodas bedst sælgende model med 273.600
biler fulgt af Fabia med 264.000 biler. 44.500 eksemplarer af den nye
Superb fandt nye ejere, og 11.000 Yeti, den nye SUV, der først blev
introduceret i september, kom primært ud på de europæiske veje.

2009 var også året, hvor Skoda begyndte at bygge biler i Kaluga i
Rusland og i Pune i Indien.

Skoda er med hele syv pct af den samlede tjekkiske eksport fortsat
Tjekkiets største eksportør. Skoda-fabrikkerne beskæftiger over 26.000
medarbejdere.

Også i Danmark skinner solen på mærket, som i 2009 blev det
niende-største bilmærke i Danmark. Det hjælper også noget på det, at
både Fabia, Octavia Combi, Superb Combi, Roomster og Yeti alle kan fås
som van på gule plader."

Nu har jeg læst annoncen 3 gange, hvor står der at det er den bedst
sælgende bil?

Klaus

Fra : Leo Jensen

Dato : 25-03-10 01:34

> Nu har jeg læst annoncen 3 gange, hvor står der at det er den bedst
> sælgende bil?
>
> Klaus

Der står at de har salgsrekord, dvs at der aldrig før er solgt så
mange Skodaer.
Der står også at de i modsætrning til andre har haft en lille
fremgang.
Men bedst sælgende bil, det står der ikke noget om, og det er nok
fordi det ikke er tilfældet...

Leo

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 25-03-10 17:28

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Der står at de har salgsrekord, dvs at der aldrig før er solgt så
> mange Skodaer.

Yes

Fra : /HB

Dato : 25-03-10 03:26

On 25 Mar., 06:00, "Mogens \(K\)" <nyhedsgrupperFJ...@DETTEjubii.dk>
wrote:
> Skoda har sat konkurrenterne til vægs og er blevet den bedst sælgende bil:http://bil.guide.dk/Skoda/K%C3%B8b%20%26%20forsikring/Familiebil/Bran....
>
> Hvad skyldes succes'en, fordi så billig er den jo heller ikke?

Som overskriften i annoncen siger: "Glem fordommene" og så kan vi vel
heller ikke komme udenom finanskrisen?!
Det tror jeg rigtig mange har gjort - altså glemt fordommene. Jeg er
een af dem, for jeg havde aldrig troet at jeg skulle køre Skoda (Jeg
er hovedsaglig BMW og Alfist mand). Men efter en prøvetur var der ikke
meget at tage fejl af og jeg havde ellers prøvet rigtig mange -
heriblandt søster modellerne fra VAG.

Du får en fornuftig bil til fornuftige penge. Mange mener de betaler
for dyrt for VW og Audi - I Skodaen ( i mit tilfælde Octaviaen) er de
fleste komponenter identiske med andre VAG biler men til en mindre
pris. Når du skal på værksted er timelønnen der også mindre.

Når du køber en Skoda er bilen som standard mere veludstyret end
søstermodellerne fra VAG.
Du køber ikke en "DK-pakke" til en Skoda - Den er der som standard

--
/HB
71000km siden april 08 i en Skoda Octavia Elegance 2,0 tdi dpf uden

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-03-10 10:56

/HB skriver:

> Når du køber en Skoda er bilen som standard mere veludstyret end
> søstermodellerne fra VAG.

Så er det vidst heller ikke værrer end som så.

Klaus

Fra : Menabra

Dato : 25-03-10 11:39

> /HB skriver:

> Så er det vidst heller ikke værrer end som så.
>

> Klaus
> --
> Hej

Hvis vi ikke allesammen bøjer os dybt i støvet for Galf og Panasonic,
så er det da vist værre end som så. )
HB har naturligvis ret. ,-))

mvh
Menabra

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 25-03-10 19:19

"/HB" <henrikub@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Som overskriften i annoncen siger: "Glem fordommene" og så kan vi vel
> heller ikke komme udenom finanskrisen?!

Men Seat er da billigere?

> [...]
> er hovedsaglig BMW og Alfist mand). Men efter en prøvetur var der ikke
> meget at tage fejl af og jeg havde ellers prøvet rigtig mange -

Jeg har prøvet en række modeller og de ligger rigtig skidt for mig. Når du
har kørt Alfa, forstår jeg slet ikke dine kommentarer...

> [...]
> fleste komponenter identiske med andre VAG biler men til en mindre
> pris. Når du skal på værksted er timelønnen der også mindre.

Jow, men jeg køber altså ikke en bil ud fra værkstedets prisniveau...

> Når du køber en Skoda er bilen som standard mere veludstyret end
> søstermodellerne fra VAG.
> Du køber ikke en "DK-pakke" til en Skoda - Den er der som standard

OK - tja'

> 71000km siden april 08 i en Skoda Octavia Elegance 2,0 tdi dpf uden
> nogen problemer

Jeg har skrevet lidt om mit liv med Seat et andet sted

Fra : /HB

Dato : 25-03-10 13:53

On 25 Mar., 19:18, "Mogens \(K\)" <nyhedsgrupperFJ...@DETTEjubii.dk>
wrote:

> Men Seat er da billigere?

Ja, det er et godt spørgsmål!
Ud fra mit eget synspunkt er det kun Cupraen eller til nød en FR der
tiltaler mig hos Seat. Og det er ren performence jeg ville gå efter
hos en Seat og dermed ryger fornuften ift. Skodaen!

> Jeg har pr vet en r kke modeller og de ligger rigtig skidt for mig. N r du
> har k rt Alfa, forst r jeg slet ikke dine kommentarer...

Bilen ER meget konservativ, men nu taler jeg jo om at købe bil med
hovedet ikke med hjertet. (Damn, jeg glæder mig til at se den nye 147
eller Guiletta)

> Jow, men jeg k ber alts ikke en bil ud fra v rkstedets prisniveau...

Det tror jeg heller ikke! Men til gengæld tror jeg at der er mange
Skoda ejere der _bl.a._ gør.

> OK - tja'

> Jeg har skrevet lidt om mit liv med Seat et andet sted

Yes - Havde godt set det lidt fra sidelinjen

--
/HB

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 25-03-10 21:02

> Ja, det er et godt spørgsmål!

Tager man prislisten frem er den vel?

> Ud fra mit eget synspunkt er det kun Cupraen eller til nød en FR der
> tiltaler mig hos Seat. Og det er ren performence jeg ville gå efter
> hos en Seat og dermed ryger fornuften ift. Skodaen!

Altea FR - that's the one IMO

> Bilen ER meget konservativ, men nu taler jeg jo om at købe bil med
> hovedet ikke med hjertet. (Damn, jeg glæder mig til at se den nye 147
> eller Guiletta)

Jeg har ik' interessen længere - og meldt mig ud af klubben.

> Det tror jeg heller ikke!

Du fremhævede det?

> Men til gengæld tror jeg at der er mange
> Skoda ejere der _bl.a._ gør.

Jeg kender ikke deres bevæggrunde - der er ingen, der kører Skoda i min
omgangskreds. Heller ikke de pædagogiske hoveder

Fra : Henrik B.

Dato : 25-03-10 21:28

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> Altea FR - that's the one IMO

Jep - benzinudgaven! )

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 25-03-10 21:27

> [...]

> Bilen ER meget konservativ, men nu taler jeg jo om at købe bil med
> hovedet ikke med hjertet. (Damn, jeg glæder mig til at se den nye 147

Tjah, så må vi håbe at Fiat-chefen ikke fører de planer ud i livet, som han
har givet udtryk for, m.h.t. Alfa Romeo....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-03-10 22:39

/HB skriver:

> Når du skal på værksted er timelønnen der også mindre.

Næh.

Klaus

Fra : /HB

Dato : 25-03-10 16:43

On 25 Mar., 21:02, "Mogens \(K\)" <nyhedsgrupperFJ...@DETTEjubii.dk>
wrote:

> Tager man prislisten frem er den vel?

Jeg har ikke svaret korrekt på det du skrev - Jeg mente at det er et
godt spørgsmål hvorfor flere ikke køber Seat

> Altea FR - that's the one IMO

Nope Cupra

> Jeg har ik' interessen l ngere - og meldt mig ud af klubben.

Ja ja - Der skal nye boller på suppen.

> Du fremh vede det?

At du køber bil ud fra værkstedets timeløn nej - Men mange andre tager
det da med i overvejelserne tror jeg

> Jeg kender ikke deres bev ggrunde - der er ingen, der k rer Skoda i min
> omgangskreds. Heller ikke de p dagogiske hoveder

Bare rolig det sker sikkert inden for nærmeste fremtid

--
/HB

Fra : tiper

Dato : 25-03-10 05:17

wrote:
> Skoda har sat konkurrenterne til vægs og er blevet den bedst sælgende bil:http://bil.guide.dk/Skoda/K%C3%B8b%20%26%20forsikring/Familiebil/Bran....
>
> Hvad skyldes succes'en, fordi så billig er den jo heller ikke?

Den skyldes vel at det er gået op for folk at VW er for dyr når man
for tilsvarende bil i en Skoda...
I 2007 lagde VW deres struktur om, og samlede udviklingsafdelingerne
for hvert mærke til en en samlet afdeling. Det betyder, at når en mand
sidder og laver forbedringer til golf-undervognen eller en ny, ved han
på daværende ikke om han arbejder på en Octavia eller Golf.
Alt slår igennem på alle deres mærker. Eneste selvstændige mærke i den
koncern er Scania.

Fra : KASO

Dato : 25-03-10 16:43

wrote:
> [...]

på daværende ikke om han arbejder på en Octavia eller Golf.
Alt slår igennem på alle deres mærker. Eneste selvstændige mærke i den

Bugatti deler vist heller ikke så meget med de andre......

Lamborghini har derimod måttet aflevere til Audi

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-03-10 12:13

wrote:
> Skoda har sat konkurrenterne til vægs og er blevet den bedst sælgende bil:http://bil.guide.dk/Skoda/K%C3%B8b%20%26%20forsikring/Familiebil/Bran....
>
> Hvad skyldes succes'en, fordi så billig er den jo heller ikke?

Så vidt jeg husker, var Skodas salgstal heller ikke så tossede den
gang motoren sad i den anden ende, og fordommene fik rigeligt at leve
af.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Armand

Dato : 26-03-10 01:00

Mogens (K) skrev:
> [...]
>

> Hvad skyldes succes'en, fordi så billig er den jo heller ikke?

Eftersom at artiklen i grunden drejer sig om producerede biler, er det
forkert at læse det som solgte biler, for så bliver man pludselig meget
hjemmemarkeds fokuseret - Det kán jo hænde at man blot har fået åbnet et
nyt marked på verdensplan, hvorved der har været grobund for en
forøgelse af produktionen til trods for salgs-stagnation blandt de
hidtidige aftagere :-/

--
Armand.