Alger i vandslange
Fra : HH

Dato : 24-03-10 10:08

I de sidste par sæsoner har jeg været plaget af små, brunlige flager i
ferskvandet fra bådens tank. Her i år har jeg nu taget mig sammen til
at skifte slangen, der går fra en rustfri tank til en fodpumpe. Jeg
kan nu ved at skære den gamle slange op se, at der sidder brunlige
belægninger (alger?) på indersiden. Slangen er en særlig
drikkevandskvalitet med mørkeblåt inderlag, så der burde ikke kunne
komme lys ind i slangen - der iøvrigt ligger "mørkt" i bådens
kistebænke mv.
Men hvorfor kommer der belægninger her, når der slet ikke er noget
snavs i tanken, den er helt ren og har været det "altid".
Er der nogen der kender til en kur mod disse belægninger?

Hans-Henrik

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 24-03-10 23:55

> Hans-Henrik skrev:
> Men hvorfor kommer der belægninger her, når der slet ikke er noget
> snavs i tanken, den er helt ren og har været det "altid".
> Er der nogen der kender til en kur mod disse belægninger?

Selv om Danmark praler af, at have rent drikkevand, er der kim i
vandet i hanen. Et lastskib kom en gang ind til en stor havn, og der
blev taget vandprøver af ferskvandstankene om bord. Kimtallet var for
højt, så vandet måtte udskifte med vand fra ferskvandshanen på kajen.
Det viste sig, at vandet fra land havde et større kimtal end
drikkevandet om bord, fordi det blev taget fra en stikledning, som
sjældent blev brugt.

Klorin, der bl.a. bruges i husholdningen, er udmærket til rengøring af
drikkevandsanlæg. Brug ca. 1 liter til 50 liter vand, lad det stå i
mindst 12 timer, tøm hele drikkevandsanlægget for klorvand, skyl efter
mindst 2 gange med masser af rent vand. Hvis det rene vand stadig
smager/lugter af klor, skyl efter igen.

Fra : Bent E.

Dato : 25-03-10 16:33

> [...]
> mindst 12 timer, tøm hele drikkevandsanlægget for klorvand, skyl efter
> mindst 2 gange med masser af rent vand. Hvis det rene vand stadig

Du må altså ikke komme Klorin i en rustfri tank!
Det tærer på svejsningerne.
Klorin er i det hele taget noget man ikke bør bruge om bord.
Brug i stedet f.eks. Rodalon.

Bent E.

--
Ved mail, erstat invalid med dk

Det er usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields.

Fra : blueocean

Dato : 25-03-10 06:50

On 25 Mar., 06:54, Peter Lauridsen <p...@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> mindst 12 timer, tøm hele drikkevandsanlægget for klorvand, skyl efter
> mindst 2 gange med masser af rent vand. Hvis det rene vand stadig

Hej
Jeg har altid brugt klor til at rense tankene på min båd, det er lidt
omstændigt især når man har 1000 liter, så tager det ca, nogle timer
at skifte vand ud, og gennemskylle osv.

GErt

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-03-10 14:54

Hej Hans-Henrik,

De brune flager i vandet og på indersiden af slanger og tank er kalk.
Tag en prøve ud og hæld eddike over. flagerne bliver opløst.
Er der mulighed for lysindtrængen i tanke og/eller slanger vil der
også komme algevækst og den er grønlig i farven.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 26-03-10 03:29

On 25 Mar., 16:33, "Bent E." <el...@dsa-net.invalid> wrote:

> Du må altså ikke komme Klorin i en rustfri tank!
> Det tærer på svejsningerne.
> Klorin er i det hele taget noget man ikke bør bruge om bord.
> [...]

Jeps det ved jeg godt, men mine tanke er af plast og er indbyggede i
båden, måske ikke så praktisk, men det virker fint, har også prøvet
div. tank resnse middeler man kan købe uden den store effekt. Et år
prøvede jeg med eddike og fik en stor mængde skidt med ud, men det tog
mange skyldninger at få smagen væk. så det sker ikke igen.

Gert

Fra : HH

Dato : 26-03-10 05:43

Det ville jo være dejligt hvis flagerne er kalk, så kan et middel som
citronsyre måske løse problemet. Jeg vil prøve på den gamle slange.
Hverken Rodalon eller Klorin har jeg særlig lyst til at komme i
drikkevandssystemet - risiko for bismag i vandet mm.
Men hvis det er noget der dannes i slangerne når de er halvt tømte/
halvt fulde i vinterperioden så kunne en halv flaske Brøndums i
slangerne virke som både frostsikring og fyldning.

Hans-Henrik

Fra : HH

Dato : 26-03-10 13:13

On 26 Mar., 12:42, HH <hhm...@gmail.com> wrote:
> [...]
> halvt fulde i vinterperioden så kunne en halv flaske Brøndums i
> slangerne virke som både frostsikring og fyldning.

Næh, det ser ikke ud til at være kalk. På et opskåret stykke slange
har jeg påført noget alm. kaffemaskine-afkalker - men det bider ikke
på belægningen. Det er et noget ujævnt fordelt, brunt til mørkebrunt
lag, som let slipper overfladen i flager. Lugter ikke. Hmm - nu får
jeg se hvor længe den nye slange holder sig ren!

Hans-Henrik