Seatalk til nmea 0183 converter
Fra : blueocean

Dato : 24-03-10 05:20

Hej NG

Nogen som ved noget om dette, jeg har 1 tridata og vindinstrument fra
Raymarine (ST60) serien, de er forbundet med seatalk til hinanden, nu
kunne jeg godt tænke mig at de også kom på min PC skærm hvor jeg har
mit Navigations software, som har mulighed for at vise data såsom
dybde, speed fra log, og temperatur.
Kan man få en konverter som kan omsætte seatalk signal til et nmea
0183 signal,
Jeg har google lidt og fundet 2 muligheder, enten denne fra Raymarine
selv

http://www.raymarine.com/ProductDetail.aspx?SITE=1&SECTION=2&PAGE=714&PRODUCT=2976

eller denne fra Brookhouse

http://brookhouseonline.com/seatalk.htm

Men er der nogen som har andre muligheder, eller kender andre
produkter som kan det samme. ????

\Gert

Fra : TSO

Dato : 24-03-10 12:58

Hej

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Kig på http://www.jgtech.com/actisense.htm
De har en masse nyttige ting til elektronisk navigation
/VH
/TSO

Fra : oem

Dato : 24-03-10 08:06

On 24 Mar., 12:58, "TSO" <ingen@nej> wrote:
> [...]
>
> \Gert
>
> Kig på  http://www.jgtech.com/actisense.htm
> De har en masse nyttige ting til elektronisk navigation

Måske lidt materiale her, men umiddelbart ikke meget nyt:
http://www.cruisersforum.com/forums/f13/seatalk-nmea-display-37474.html

Fra : Bo Carlé

Dato : 24-03-10 15:08

Hej Gert
Oversatte dit spørgsmål til amerikansk og der kom en del:
translate seatalk signal to nmea
Smæk ovenstående linje ind i googles søgefelt, og du skal finde.
skrives/skypes
Bo
----

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-10 15:55

blueocean wrote:
> [...]
>
> eller denne fra Brookhouse
>
> http://brookhouseonline.com/seatalk.htm
>
> Men er der nogen som har andre muligheder, eller kender andre

Hej Gert,

I mit skiv har jeg et SeatalkNet, som udveksler og kombinerer data
instrumenterne imellem (log, lod, vind, GPS, VHF) og data til/fra
kortplotter/autopilot. Det fungerer perfekt - og kan f.eks. beregne
"den sande vind" og VMG ...

Når jeg bruger PC'en som kortplotter med navigationssoftware (f.eks.
TIKI eller SOB eller DLS) går kommunikationen imellem PC'ens serielle
stik/USB til den omtalte Raymarine unit, som du refererer til. Det
fungerer også perfekt og den samme unit kan også tage input fra andre
NMEA-kompatible enheder (f.eks. har jeg en GPS-back up, som kan
forsyne Seatalk-nettet og autopiloten med positionsdata, hvis den
primære GPS-enhed skulle stå af) og sende dem ud i SeaTalk-nettet. Det
eneste problem er den horrible pris på "dimsen" ...

PS - for en del år siden rejste jeg nogenlunde samme spørgsmål (jeg
overvejede dengang at benytte en PDA i cockpittet ... men den idé er
droppet igen) i en anden nyhedsgruppe og fik dette svar:
"Hej Flemming,

Could one of our NMEA multiplexers be of any use? We have a version
that
translates Seatalk into NMEA and broadcasts the NMEA data over
Bluetooth to
a PDA running standard navigation software.
Take a look at www.shipmodul.com and select MiniPlex-41BT or
MiniPlex-42BT
from the Products page.

Meindert"

Jeg kender ikke personen eller firmaet godt, men de har fået rosende
omtale i mange fora, så jeg ville da kigge lidt på, hvad de kan
tilbyde!
En multiplexer har jo mange fordele ...

Flemming Torp

Fra : blueocean

Dato : 24-03-10 10:14

On 24 Mar., 15:55, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:

> [...]
>
> --
> mvh
> Flemming Torp- Skjul tekst i anførselstegn -

Hej Flemming

Takker fo input, den ser ud præcis som den fra et andet firme, så mon
ikke de er af samme koncept.

Jeg kan se at de skal omstilles til Seatalk til nmea conversion,
hvordan man lige gør det ved jeg ikke, så mon ikke det bliver sådan en
svend jeg skal putte lidt sparepenge i.

Gert

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-10 18:56

blueocean wrote:

> [...]
>
> Jeg kan se at de skal omstilles til Seatalk til nmea conversion,
> hvordan man lige gør det ved jeg ikke, så mon ikke det bliver sådan

Jeg har desværre ikke personlig erfaring med andet end Raymarines
Seatalk-NMEA-converter, men har læst flere tilfredse brugeres
kommentarer om driftssikkerheden og flexibiliteten af shipmoduls
produkter. Så mon ikke det er til at finde ud af ... ...

Ellers kan du jo maile til ham ... så svarer han ... Meindert Sprang

Flemming Torp

Fra : blueocean

Dato : 26-03-10 03:53

On 24 Mar., 18:55, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:

> [...]
> produkter. Så mon ikke det er til at finde ud af ... ...
>
> Ellers kan du jo maile til ham ... så svarer han ... Meindert Sprang

Jeg takker for de omtalte løsnings foslag, jeg vil nok vælge en
multiplexer fra brookehouse.

Gert

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-10 14:28

blueocean wrote:
> Jeg takker for de omtalte løsningsforslag, jeg vil nok vælge en
> multiplexer fra brookehouse.
>

> Gert

Det er givetvis en god løsning.
Gider du have ulejlighed med at orientere om dine erfaringer her i
gruppen?
Jeg har overvejet samme løsning, men ikke fået gjort noget ved det ...
endnu ...

Har du gjort dig overvejelser om brug af NMEA 2000?

Flemming Torp