|
| Bedste ventil-teknik ? Fra : Per |
Dato : 21-03-10 12:15 |
|
Hej Ng !
Hvad er bedst hvis man kan tale om det ifm. ventilteknik.
Jeg tænker på holdbarhed og driftsikkerhed ikke vedligeholdelse.
1: hydrauliske ventiler
2: Vippearme med stilleskruer
3: brikker
Hvad ville i vælge, hvis i stod overfor 3 identiske motorer, men kun
ventilstyringen til forskel og der er tale om en familiebil. (ikke racer
eller lign.)
Mvh. Per
| |
Brian Sørup (21-03-2010)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 21-03-10 12:20 |
|
"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4ba5ffd9$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Ng !
>
> Hvad er bedst hvis man kan tale om det ifm. ventilteknik.
>
> Jeg tænker på holdbarhed og driftsikkerhed ikke vedligeholdelse.
>
> 1: hydrauliske ventiler
>
> 2: Vippearme med stilleskruer
>
> 3: brikker
>
> Hvad ville i vælge, hvis i stod overfor 3 identiske motorer, men kun
> ventilstyringen til forskel og der er tale om en familiebil. (ikke racer
> eller lign.)
>
Jeg vil vælge mulighed #1 hvergang, alene det at der ikke skal laves service
af nogen art må være vinderen her....
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.
1986 Oldsmobile Custom Cruiser
| |
Hans Paulin (6310) (21-03-2010)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 21-03-10 13:42 |
|
Brian Sørup kom med følgende:
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> news:4ba5ffd9$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hej Ng !
>>
>> Hvad er bedst hvis man kan tale om det ifm. ventilteknik.
>>
>> Jeg tænker på holdbarhed og driftsikkerhed ikke vedligeholdelse.
>>
>> 1: hydrauliske ventiler
>>
>> 2: Vippearme med stilleskruer
>>
>> 3: brikker
>>
>> Hvad ville i vælge, hvis i stod overfor 3 identiske motorer, men kun
>> ventilstyringen til forskel og der er tale om en familiebil. (ikke racer
>> eller lign.)
>>
> Jeg vil vælge mulighed #1 hvergang, alene det at der ikke skal laves service
> af nogen art må være vinderen her....
Samme hér.
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Frank Leegaard (21-03-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 21-03-10 13:58 |
|
Brian Sørup wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> news:4ba5ffd9$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hej Ng !
>>
>> Hvad er bedst hvis man kan tale om det ifm. ventilteknik.
>>
>> Jeg tænker på holdbarhed og driftsikkerhed ikke vedligeholdelse.
>>
>> 1: hydrauliske ventiler
>>
>> 2: Vippearme med stilleskruer
>>
>> 3: brikker
>>
>> Hvad ville i vælge, hvis i stod overfor 3 identiske motorer, men kun
>> ventilstyringen til forskel og der er tale om en familiebil. (ikke
>> racer eller lign.)
>>
> Jeg vil vælge mulighed #1 hvergang, alene det at der ikke skal laves
> service af nogen art må være vinderen her....
Findes der ret meget andet nutildags?
--
- Frank
| |
alexbo (21-03-2010)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 21-03-10 14:15 |
|
"Per" skrev
> Jeg tænker på holdbarhed og driftsikkerhed ikke vedligeholdelse.
> 1: hydrauliske ventiler
> 2: Vippearme med stilleskruer
> 3: brikker
>Hvad ville i vælge, hvis i stod overfor 3 identiske motorer,
> men kun ventilstyringen til forskel og der er tale om en familiebil. (ikke
> racer eller lign.)
Brikker de holder evigt, men jeg vil ikke priotere det ret højt i en
familiebil.
Så jeg synes spørgsmålet er med modsatrettede forudsætninger.
Først holdbarhed og driftsikkerhed og ikke vedligeholdelse, på den anden
side en familiebil hvor vedligeholdelsen spiller en større rolle end ekstrem
holdbarhed.
Jeg har så også svært ved at se man kan skille holdbarhed, driftsikkerhed og
vedligeholdelse fra hinanden, det er 3 sider af samme sag.
En brik holder evigt, men der skal jævnligt kontrolleres at det er den
rigtig tykkelse brik man bruger.
Hydrauliske skal ikke kontrolleres men går ofte i stykker.
Stilleskruer er nemme at kontrollere og justere, men med flere bevægelige
dele skal de kontrolleres oftere end brikker.
mvh
Alex Christensen
| |
Klaus D. Mikkelsen (21-03-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 21-03-10 14:22 |
|
alexbo skriver:
>
> Hydrauliske skal ikke kontrolleres men går ofte i stykker.
Hvor "ofte" er det?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Frank Leegaard (21-03-2010)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 21-03-10 14:40 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> alexbo skriver:
>>
>> Hydrauliske skal ikke kontrolleres men går ofte i stykker.
>
> Hvor "ofte" er det?
Lige præcis der er VW bestemt dårlige. Dyre ventilløftere - dårlig
holdbarhed.
I 90erne kunne man risikere at skifte ventilløftere for hver 100.000 og de
kostede kassen.
--
- Frank
| |
Leif (21-03-2010)
| Kommentar Fra : Leif |
Dato : 21-03-10 19:45 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
news:4ba621a6$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> alexbo skriver:
>>>
>>> Hydrauliske skal ikke kontrolleres men går ofte i stykker.
>>
>
> Lige præcis der er VW bestemt dårlige. Dyre ventilløftere - dårlig holdbarhed.
>
> I 90erne kunne man risikere at skifte ventilløftere for hver 100.000 og de kostede kassen.
>
Underligt:
Købte en *spansk* Escort i 1985 ingen problemer efter 200.000km
Med XR3i knastaksel & karburator de sidste 120.000 for at få flere hypper9.
Herefter en Nissan Sunny 1992 - ingen problemer efter 180.000km.
Nuværende Primera fra 2001 - heller ingen problemer efter 170.000km.
Ingen af dem har været blevet lullet i søvn..........
/Leif
| |
Anders Majland (22-03-2010)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 22-03-10 10:11 |
|
>>> Hydrauliske skal ikke kontrolleres men går ofte i stykker.
>>
>> Hvor "ofte" er det?
> I 90erne kunne man risikere at skifte ventilløftere for hver 100.000 og de
> kostede kassen.
fik skiftede hydraliske ventilløftere på en 90'er mazda 2,2 ved ~300.000km.
Mener de kostede omkring 300kr stykker og der var 12 ... Fik dem skiftet da
pakninger var ved at være utætte og de derfor larmede noget ved kold motor.
| |
Per (21-03-2010)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 21-03-10 14:28 |
|
alexbo wrote:
> "Per" skrev
>
>> Jeg tænker på holdbarhed og driftsikkerhed ikke vedligeholdelse.
>> 1: hydrauliske ventiler
>> 2: Vippearme med stilleskruer
>> 3: brikker
>> Hvad ville i vælge, hvis i stod overfor 3 identiske motorer,
>> men kun ventilstyringen til forskel og der er tale om en familiebil.
>> (ikke racer eller lign.)
>
> Brikker de holder evigt, men jeg vil ikke priotere det ret højt i en
> familiebil.
>
> Så jeg synes spørgsmålet er med modsatrettede forudsætninger.
> Først holdbarhed og driftsikkerhed og ikke vedligeholdelse, på den
> anden side en familiebil hvor vedligeholdelsen spiller en større
> rolle end ekstrem holdbarhed.
>
> Jeg har så også svært ved at se man kan skille holdbarhed,
> driftsikkerhed og vedligeholdelse fra hinanden, det er 3 sider af
> samme sag. En brik holder evigt, men der skal jævnligt kontrolleres at det
> er den
> rigtig tykkelse brik man bruger.
> Hydrauliske skal ikke kontrolleres men går ofte i stykker.
> Stilleskruer er nemme at kontrollere og justere, men med flere
> bevægelige dele skal de kontrolleres oftere end brikker.
Hey Alex!
Det var lige sådan et svar jeg ledte efter.
Grunden til at jeg skrev at i skulle se bort fra vedligeholdelse, var, at
ellers ville alle udfra den betragtning vælge hydrauliske.
Personligt vil jeg også selv vælge hydrauliske pga. ingen omkostninger ved
ventiljustering = nemt. Jeg var dog ikke klar over at de nemt går i stykker.
Kan en bil med hydrauliske uden problemer køre 300.000 km uden at de går i
stykker - eller skal de skiftes inden da ?
For holder en hydraulisk ikke ret længe - så er der jo ingen fidus i, at den
er vedligeholdelsesfri i min optik.
PS. hvorfor er der ikke ret mange biler, der kører med hydrauliske ?
Mvh. Per
| |
Klaus D. Mikkelsen (21-03-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 21-03-10 14:48 |
|
Per skriver:
>
> PS. hvorfor er der ikke ret mange biler, der kører med hydrauliske ?
Det gør de fleste...
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Per (21-03-2010)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 21-03-10 14:55 |
|
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Per skriver:
>>
>> PS. hvorfor er der ikke ret mange biler, der kører med hydrauliske ?
>
> Det gør de fleste...
>
Really ?
Tør man spørge hvilke - udover VW og Ford ?
Mvh. Per
| |
Klaus D. Mikkelsen (21-03-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 21-03-10 15:53 |
|
Per skriver:
>
> Tør man spørge hvilke - udover VW og Ford ?
Mitsubishi, Landrover, BMW, SAAB, Opel, Mazda, Alfa Romero......
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf
| |
Hans Paulin (6310) (21-03-2010)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 21-03-10 16:03 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Per skriver:
>>
>> PS. hvorfor er der ikke ret mange biler, der kører med hydrauliske ?
>
> Det gør de fleste...
Ikke vore Toyotaer, hvilket var en (kedelig) overraskelse for mig
(gider ikke stille ventiler (har 48 stks. i husstanden)
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Armand (21-03-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-03-10 18:41 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Per skriver:
>> PS. hvorfor er der ikke ret mange biler, der kører med hydrauliske ?
>
> Det gør de fleste...
>
Og er vel i og for sig at aflæse på de stigende distancer mellem
service, á ventilservice er i grunden dét der (førhen) var årsag til at
en mekaniker skulle have fingrene i motoren for hver 10.000km :-/
--
Armand.
| |
alexbo (21-03-2010)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 21-03-10 15:02 |
|
"Per" skrev
> Personligt vil jeg også selv vælge hydrauliske pga. ingen omkostninger ved
> ventiljustering = nemt. Jeg var dog ikke klar over at de nemt går i
> stykker.
Nemt skal ses i sammenhæng med at brikker aldrig går i stykker, og
stilleskruer meget sjældent.
Jeg har ikke set en knækket brik, jeg har set et par stilleskruer med revet
gevind, jeg har set mange defekte hydrauliske løftere.
> Kan en bil med hydrauliske uden problemer køre 300.000 km uden at de går
i
> stykker - eller skal de skiftes inden da ?
Sådan kan man ikke stille det op, det er nærmest som en toppakning, mange
biler kører fra fødsel til død uden problemer.
Men toppakninger går ofte i stykker vil jeg alligevel påstå.
> For holder en hydraulisk ikke ret længe - så er der jo ingen fidus i, at
> den er vedligeholdelsesfri i min optik.
Det er fordi du bruger yderpunkterne "uden problemer 300.000 km" og ikke ret
længe.
Hydrauliske spillerumsudlignere som de hedder, er gode og holdbare, men i
sammenligning med brikker er de sårbare.
> PS. hvorfor er der ikke ret mange biler, der kører med hydrauliske ?
Det er der også, jeg tror det er det mest almindelige.
Du spurgte om det mest holdbare, det svarede jeg på, men jeg vil ikke lade
ventiljusteringsmekanikken være afgørende for motorvalget.
mvh
Alex Christensen
| |
Hans Paulin (6310) (21-03-2010)
| Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) |
Dato : 21-03-10 16:02 |
|
Per har bragt dette til os:
> alexbo wrote:
>> "Per" skrev
>>
>> Brikker de holder evigt, men jeg vil ikke priotere det ret højt i en
>> familiebil.
>>
>> Så jeg synes spørgsmålet er med modsatrettede forudsætninger.
>> Først holdbarhed og driftsikkerhed og ikke vedligeholdelse, på den
>> anden side en familiebil hvor vedligeholdelsen spiller en større
>> rolle end ekstrem holdbarhed.
>>
>> Jeg har så også svært ved at se man kan skille holdbarhed,
>> driftsikkerhed og vedligeholdelse fra hinanden, det er 3 sider af
>> samme sag. En brik holder evigt, men der skal jævnligt kontrolleres at det
>> er den
>> rigtig tykkelse brik man bruger.
>> Hydrauliske skal ikke kontrolleres men går ofte i stykker.
>> Stilleskruer er nemme at kontrollere og justere, men med flere
>> bevægelige dele skal de kontrolleres oftere end brikker.
>
> Hey Alex!
>
> Det var lige sådan et svar jeg ledte efter.
>
> Grunden til at jeg skrev at i skulle se bort fra vedligeholdelse, var, at
> ellers ville alle udfra den betragtning vælge hydrauliske.
>
> Personligt vil jeg også selv vælge hydrauliske pga. ingen omkostninger ved
> ventiljustering = nemt. Jeg var dog ikke klar over at de nemt går i stykker.
>
> Kan en bil med hydrauliske uden problemer køre 300.000 km uden at de går i
> stykker - eller skal de skiftes inden da ?
Jeg havde en Kadett 1,3S der havde kørt 425'000 km. da jeg solgte den;
det var først min søster og svogers fra ny og derefter min; i "min
levetid" var der intet med de hydrauliske og jeg har heller ikke hørt
om at min søster og svoger havde nogen problemer med dem.
En anden 1,3S og en 2,0 jeg havde havde heller ikke problemer med
ventilerne.
Når dette er sagt har Alexbo som mekaniker haft fat i flere tusind
gange så mange biler som jeg, så dét passer nok at de let(tere) går i
stykker når han siger det
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Brian Sørup (21-03-2010)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 21-03-10 16:32 |
|
"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4ba61f12$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> alexbo wrote:
>> "Per" skrev
>>
>
> PS. hvorfor er der ikke ret mange biler, der kører med hydrauliske ?
>
Det er da skam også, 99% af alle USA-biler fra efter 1965 har hydrauliske
ventilløftere + langt de fleste af de Europæiske mærker.
De enkelte modeller der har *faste_løftere* er som regel High Performance
modeller.
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.
1986 Oldsmobile Custom Cruiser
| |
Andreas M. Hansen (21-03-2010)
| Kommentar Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 21-03-10 16:50 |
|
..
> De enkelte modeller der har *faste_løftere* er som regel High Performance
> modeller.
Nemlig! - min gamle Berlingo havde afstandsbrikker, og ingen hydraulik!
mvh
Andreas M. Hansen
| |
Brian Sørup (21-03-2010)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 21-03-10 19:04 |
|
"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4ba64038$0$36578$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> .
>> De enkelte modeller der har *faste_løftere* er som regel High Performance
>> modeller.
>
> Nemlig! - min gamle Berlingo havde afstandsbrikker, og ingen hydraulik!
>
> mvh
Quote-fucker...
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.
1986 Oldsmobile Custom Cruiser
| |
Armand (21-03-2010)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-03-10 18:36 |
|
alexbo skrev:
>
> Stilleskruer er nemme at kontrollere og justere, men med flere bevægelige
> dele skal de kontrolleres oftere end brikker.
>
Men vil almindeligvis have større spillerum end især knaster der træder
direkte på ventilen/knastfølgeren, hvilket feinschmecker-øren kan
opfatte som london-taxa-larm!
--
Armand.
| |
KASO (22-03-2010)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 22-03-10 21:32 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
news:4ba61bdd$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Per" skrev
>
>> Jeg tænker på holdbarhed og driftsikkerhed ikke vedligeholdelse.
>> 1: hydrauliske ventiler
>> 2: Vippearme med stilleskruer
>> 3: brikker
>>Hvad ville i vælge, hvis i stod overfor 3 identiske motorer,
>> men kun ventilstyringen til forskel og der er tale om en familiebil.
>> (ikke
>> racer eller lign.)
>
> Brikker de holder evigt, men jeg vil ikke priotere det ret højt i en
> familiebil.
>
Definér "holder"....
Det kan godt være, at de ikke går istykker - men derfor kan der godt være
behov for en udskiftning.
Jeg har fået "stillet ventiler" på en BX16. Værkstedet nægtede på forhånd,
at der kunne være ventilstøj på så'n een pga. brikkerne - men efter at have
lyttet på den, måtte de skille maskinen ad for at lave det (og det var på
garantien - så det var ikke for at tjene penge - tværtimod). Bilen havde da
kørt 180.000km....
| |
Hans Kjærgaard (22-03-2010)
| Kommentar Fra : Hans Kjærgaard |
Dato : 22-03-10 22:14 |
|
On Mon, 22 Mar 2010 21:31:49 +0100, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:
>
>"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
>news:4ba61bdd$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "Per" skrev
>>
>>> Jeg tænker på holdbarhed og driftsikkerhed ikke vedligeholdelse.
>>> 1: hydrauliske ventiler
>>> 2: Vippearme med stilleskruer
>>> 3: brikker
>>>Hvad ville i vælge, hvis i stod overfor 3 identiske motorer,
>>> men kun ventilstyringen til forskel og der er tale om en familiebil.
>>> (ikke
>>> racer eller lign.)
>>
>> Brikker de holder evigt, men jeg vil ikke priotere det ret højt i en
>> familiebil.
>>
>
>Definér "holder"....
>
>Det kan godt være, at de ikke går istykker - men derfor kan der godt være
>behov for en udskiftning.
Du klarede så behændigt at undlade at citerer:
***************************
En brik holder evigt, men der skal jævnligt kontrolleres at det er den
rigtig tykkelse brik man bruger.
***************************
/Hans
| |
KASO (23-03-2010)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 23-03-10 18:49 |
|
"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:e9nfq51duc66drkepd3c7744rmejsmcru1@4ax.com...
> On Mon, 22 Mar 2010 21:31:49 +0100, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:
>
>>
>>"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
>>news:4ba61bdd$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
>>>
>>> "Per" skrev
>>>
>>>> Jeg tænker på holdbarhed og driftsikkerhed ikke vedligeholdelse.
>>>> 1: hydrauliske ventiler
>>>> 2: Vippearme med stilleskruer
>>>> 3: brikker
>>>>Hvad ville i vælge, hvis i stod overfor 3 identiske motorer,
>>>> men kun ventilstyringen til forskel og der er tale om en familiebil.
>>>> (ikke
>>>> racer eller lign.)
>>>
>>> Brikker de holder evigt, men jeg vil ikke priotere det ret højt i en
>>> familiebil.
>>>
>>
>>Definér "holder"....
>>
>>Det kan godt være, at de ikke går istykker - men derfor kan der godt være
>>behov for en udskiftning.
> Du klarede så behændigt at undlade at citerer:
> ***************************
> En brik holder evigt, men der skal jævnligt kontrolleres at det er den
> rigtig tykkelse brik man bruger.
> ***************************
Dermed er det vel også ligegyldigt, hvor længe den holder - hvis den
alligevel skal udskiftes???
| |
alexbo (23-03-2010)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 23-03-10 19:03 |
|
"KASO" skrev
> Dermed er det vel også ligegyldigt, hvor længe den holder - hvis den
> alligevel skal udskiftes???
"Jeg tænker på holdbarhed og driftsikkerhed ikke vedligeholdelse."
Spørgsmålet gik på holdbarhed, det er hvad jeg svarede på.
Måske skulle du bare svare på spørgsmålet selv, jeg er sikker at Per spændt
venter på din mening om den mest holdbare ventiljustering.
mvh
Alex Christensen
| |
KASO (23-03-2010)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 23-03-10 20:40 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
news:4ba903d4$1$283$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "KASO" skrev
>
>> Dermed er det vel også ligegyldigt, hvor længe den holder - hvis den
>> alligevel skal udskiftes???
>
> "Jeg tænker på holdbarhed og driftsikkerhed ikke vedligeholdelse."
>
> Spørgsmålet gik på holdbarhed, det er hvad jeg svarede på.
Skal den skiftes - uanset årsag - så er er det arbejde/omkostning - også
selv om brikken i sig selv er intakt.
> Måske skulle du bare svare på spørgsmålet selv, jeg er sikker at Per
> spændt venter på din mening om den mest holdbare ventiljustering.
>
Jeg tror omtalte BX er sidste gang, jeg har fået justeret ventiler på en
bil - skal jeg være ærlig, aner jeg ikke, hvilken løsning mine biler siden
BX har haft - men de har ikke krævet vedligeholdelse. Det drejer sig om
Renaults 1.6 8V hhv. 16V motorer, Renault 1.9dCi, Citroën 1.6 16V
(Berlingo), MB 2.2CDI, Toyota 1.3VVTi. Højeste km-tal har dog været
115.000km (Renault 1.6 16V) .....
| |
Hans Kjaergaard (23-03-2010)
| Kommentar Fra : Hans Kjaergaard |
Dato : 23-03-10 19:16 |
|
On Tue, 23 Mar 2010 18:48:48 +0100, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:
>>>Definér "holder"....
>>>
>>>Det kan godt være, at de ikke går istykker - men derfor kan der godt være
>>>behov for en udskiftning.
>> Du klarede så behændigt at undlade at citerer:
>> ***************************
>> En brik holder evigt, men der skal jævnligt kontrolleres at det er den
>> rigtig tykkelse brik man bruger.
>> ***************************
>
>Dermed er det vel også ligegyldigt, hvor længe den holder - hvis den
>alligevel skal udskiftes???
Spillerummet skal kontrolleres og om nødvendigt skal brikken skiftes.
Det er altså ikke enesbetydende med at den skal skiftes hver gang man
kontrollerer vintilspillerum, kun hvis det er nødvendigt.
Selve brikken skal ikke skiftes fordi den er blevet slidt, det er
oftes slid på ventilhoved og sæder der er årsagen til at brikken skal
udskiftes med en af en anden tykkelse.
Så at tale om brikkens holdbarhed er lidt misvisende.
/Hans
| |
KASO (23-03-2010)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 23-03-10 20:35 |
|
"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:d21iq51e7ganq7ohel42q55a826r23c6g1@4ax.com...
> On Tue, 23 Mar 2010 18:48:48 +0100, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:
>
>>>>Definér "holder"....
>>>>
>>>>Det kan godt være, at de ikke går istykker - men derfor kan der godt
>>>>være
>>>>behov for en udskiftning.
>>> Du klarede så behændigt at undlade at citerer:
>>> ***************************
>>> En brik holder evigt, men der skal jævnligt kontrolleres at det er den
>>> rigtig tykkelse brik man bruger.
>>> ***************************
>>
>>Dermed er det vel også ligegyldigt, hvor længe den holder - hvis den
>>alligevel skal udskiftes???
>
> Spillerummet skal kontrolleres og om nødvendigt skal brikken skiftes.
> Det er altså ikke enesbetydende med at den skal skiftes hver gang man
> kontrollerer vintilspillerum, kun hvis det er nødvendigt.
>
> Selve brikken skal ikke skiftes fordi den er blevet slidt, det er
> oftes slid på ventilhoved og sæder der er årsagen til at brikken skal
> udskiftes med en af en anden tykkelse.
> Så at tale om brikkens holdbarhed er lidt misvisende.
>
Æhh - årsagen er vel ligegyldig, hvis man alligevel skal splitte motoren ad
for at skifte brikken?
Min pointe var egentlig blot, at løsningen ikke er vedligeholdelsesfri, som
det måske kunne tolkes (også selv om det ikke var hensigten bag).
| |
alexbo (22-03-2010)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 22-03-10 22:44 |
|
"KASO" skrev
> Jeg har fået "stillet ventiler" på en BX16. Værkstedet nægtede på forhånd,
> at der kunne være ventilstøj på så'n een pga. brikkerne - men efter at
> have lyttet på den, måtte de skille maskinen ad for at lave det (og det
> var på garantien - så det var ikke for at tjene penge - tværtimod). Bilen
> havde da kørt 180.000km....
Mærkeligt værksted, de skal kontrolleres for hver 20.000 km.
De fås i tykkelser med 0,025 mm spring, så det skulle være muligt at ramme
mellem de 0,15 og 0,25 mm. en BX skal have.
Man tager knastakslen af og skifter brikkerne til en anden tykkelse, det bør
ikke kunne komme bag på et værksted.
De har nok bare forsøgt at tale sig ud af opgaven.
mvh
Alex Christensen
| |
Benny (21-03-2010)
| Kommentar Fra : Benny |
Dato : 21-03-10 12:34 |
|
On 21 Mar., 14:47, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Per skriver:
>
>
>
> > PS. hvorfor er der ikke ret mange biler, der kører med hydrauliske ?
>
> Det gør de fleste...
Nu da de er alle bilejers redning. Jeg har hørt at der er
bilfabrikanter der dropper hydrauliske pga. holdbarhed.
Jeg har også selv min tvivl efter at have hørt en Mondeo i frostvejr
med forkert olie.
I min omgangskreds er der ikke mindre end 2 VW Transportere TDIer der
har en enkelt ventil der tikker efter nærkontakt med et stempel. Der
skal lige siges at begge motorer lige har rundet en kvart million.
Benny
| |
Ukendt (22-03-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 22-03-10 22:31 |
|
"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4ba5ffd9$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Ng !
>
> Hvad er bedst hvis man kan tale om det ifm. ventilteknik.
>
Måske FIATS seneste opfindelse ???
| |
|
|