Oliefyr varmer ikke?
Fra : HKN

Dato : 21-03-10 13:30

Mit oliefyr (Ardic 041-D) - som ellers har virket upåklageligt igennem
vinteren, virker tilsyneladende ikke

Det lyder ellers fuldstændig som det plejer - en svag summen, når man
tænder for det - derefter et minuts stilhed, og så starter blæseren
ellers og kører et par minutter, hvorefter der normalt begynder at
sive varm luft ud igennem ventilationsslangerne...

Nogen der har gode ideer/råd?

Mvh
Henrik

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 21-03-10 22:11

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

---

Manglende strøm på batteriet er en klassiker, ligeledes er kondens-vand i
brændstof tilførsel systemet.

Mvh
Leon

Fra : HKN

Dato : 22-03-10 03:14

strøm på batteriet er en klassiker, ligeledes er kondens-vand i
> brændstof tilførsel systemet.
>
> Mvh
> Leon

Aha - jeg har faktisk ikke haft landstrøm på i en måneds tid - sidst
jeg brugte fyret var med landstrøm på, så det er ikke helt umuligt
Batterierne er dog fra sidste år, men hvis det blot er ganske lidt
spændingsfald der skal til, så er det jo ikke umuligt.

-Henrik

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 22-03-10 13:45

[...]

Du kunne også prøve at rykke lidt i alle ledningerne, måske der er en løs
forbindelse eller lidt ir.

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-03-10 08:59

Hej Henrik,

Prøv at læse de forskellige afsnit igennem på dette link:

http://www.sxk.se/tekniska/btf/ovrigt/vara.htm#ankare51143

En Ardic varmer af den ældre type har det med at sode, så en
adskillelse og rensning vil måske hjælpe. Samtidigt er Glødehovedet og
flammevagten ude således at det også kan efterses. Flammevagten
( fotomodstanden) kan blive træt og vil derfor ikke reagere på lyset
fra flammen og derfor vil fyret igen standse.
Efterhånden som soddannelsen opbygges i brændkammeret bliver
virkningsgraden mindre og mindre og til sidst kan fyret ikke varme
mere.
Bruger du fyret meget vil en årlig rensning være godt.
Du bør desuden have kraftige kabler fra accu til fyret, helst 10
kvadrat, for er der ikke meget sovs på accuen, så vil et spændingsfald
i for tynde ledninger medføre at gløderøret ikke bliver varmt nok til
at tænde olien.
Da jeg havde et tilsvarende fyr lavede jeg el- forbindelserne med stik
og olieforbindelsen med en lynkobling. Så kunne jeg tage fyret med
hjem, rense det og tilslutte el og olie i en prøveopstilling og her
sikre mig at alt virkede. Samtidigt kunne jeg også tage en CO2 måling
for at se om fyret kørte optimalt.
Det er noget lettere at stå ved et arbejdsbord end at ligge
sammenkrøbet i en kistebænk og udføre vedligeholdelsesarbejdet.

Mvh/Harding

Fra : Niels

Dato : 22-03-10 19:36

Ardic kræver at der er fuld strøm på batterierne hvis spændingen er for lav
vil det ikke starte med at varme men lyder ellers normalt, jeg har selv
haft problemet
mvh Niels

Fra : HKN

Dato : 22-03-10 14:44

Jeg takker for de mange gode svar

Jeg er næsten sikker på det med spændingen - men der er nok heller
ikke tvivl om at det trænger til en grundig rengøring! Jeg har faktisk
kun haft det tændt når jeg enten var på vej i havn for motor, eller
når jeg lå i havn med landstrøm - så nu tager jeg lige og smider
stikket i igen, og prøver om det ikke starter.

Mvh
Henrik