Så kan han lære det ;-)
Fra : lindstroem

Dato : 21-03-10 10:45

Forårstjekket blev som sædvanligt lidt dyrt. Den dovne ejer
(undertegnede) havde ikke tappet vandet af ferskvandsanlægget og nu
nægter trykvandspumpen at starte og det ser ud til at
varmtvandsbeholderen har en frostsprængning. Når jeg nu har fået købt
ny pumpe og varmtvandsbeholder og efterfølgende brugt en weekend på
montage i akavede arbejdsstillinger, så vil kombination af
kontoudtoget og en værkende ryg sikkert betyde, at jeg husker at
aftappe vandet til efteråret

En ekstra lussing var, at min tre år gamle 40 ampere Sterling lader,
ser ud til at have fået en defekt. I alt fald lader den med 14,7 volt.
Den plejer ikke at kommer over 14,4 volt. Er der ikke noget med at der
kommer gasser ved > 14,4 volt?
Det kan vel næppe svare sig at indlevere sådan en lader til
reparation? Som ny koster den 3.000 – 4.000 kroner, så med et par
teknikertimer og en reservedel, så er man nok i nærheden af nypris.
Nogen erfaringer, med sådan en lader og hvori problemet kan ligge og
om reparation er værd at overveje?

Hilsner
Lindstroem

Fra : Ole Pagh

Dato : 21-03-10 18:07

lindstroem tastede følgende:

> [...]
> teknikertimer og en reservedel, så er man nok i nærheden af nypris.
> Nogen erfaringer, med sådan en lader og hvori problemet kan ligge og

Tror du ikke det bare er temperaturkompensering af ladespændingen?
For er der det, passer det meget godt med ca. 14,4 V @ 21 °C og 14,7 V
@ 10 - 12 °C.
Se evt. tabellerne her:
http://www.xantrex.com/web/id/262/DocServe.aspx

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : lindstroem

Dato : 21-03-10 12:13

> Tror du ikke det bare er temperaturkompensering af ladespændingen?
> [...]

Hej Ole

Tak for det gode link.
Du har en pointe - endda en særdeles veldokumenteret en af slagsen.
Jeg var slet ikke bekendt med, at laderen kunne kompensere - sidder
der er følsom censor?
Det var rent tilfældigt, at jeg målte ladespænding idet jeg tjekkede
strøm til min trykvandspumpe, der ikke fungerer. Men jeg husker fra
målinger i tidligere år - typisk når det er varmere i vejret - at
laderen ved de lejligheder lander på ca 14,4 volt. Men som du påpeger
kan der være gode grunde til variationen - måske er jeg heldig

Fra : Ole Pagh

Dato : 21-03-10 20:05

lindstroem formulerede søndag:

> Tak for det gode link.
Velbekomme

> Du har en pointe - endda en særdeles veldokumenteret en af slagsen.
> Jeg var slet ikke bekendt med, at laderen kunne kompensere - sidder
> der er følsom censor?

En lader til den pris du nævner, bør have muligheden for temp.
kompensering. Står der ikke noget om det i din manual?

På min lader (en Trident), er der en løs temp. føler der kan sættes
klods op ad akkumulatoren og derved måle dens temperatur.

> Men som du påpeger
> kan der være gode grunde til variationen - måske er jeg heldig

- Det er der da håb for, men derfor kan det alligevel være en god idé
at overvåge akkumulatorerne lidt under opladningen, hvis man er bare
lidt i tvivl om ladespændingen skulle være for høj.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-03-10 13:30

Du skal regne med at laderen har noget styring både m.h.t.
temperaturkompensering og også i forhold til batteriets tilstand. Den
højeste ladespænding er 1,5 gange driftsspænding og ved afslutningen
af ladeperioden anvendes 1,4 gange driftsspændingen for at opnå 100%
opladning.
Derefter går laderen over til vedligeholdelsesladning.
En troværdig batterispænding skal du først kunne måle efter et antal
timer hvor batteriet ikke har været tilsluttet en lader.
For at få en ide om hvordan hver enkelt celle har det skal du bruge en
syremåler for at afgøre tilstanden af batteriet

Jeg tror ikke din lader fejler noget Læs i manualen hvordan den virker
og bedøm måleresultaterne i forhold til overstående.

Mvh/Harding.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-03-10 13:33

M.h.t. dit trykvandsanlæg så lav det med lynkoblinger således at du
nemt kan demontere det og bringe det hjem i varmen vinteren over, hver
vinter
Den dovne løsning bliver noget dyr i længden.

Fra : lindstroem

Dato : 24-03-10 14:24

On 22 Mar., 20:32, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> vinter
> Den dovne løsning bliver noget dyr i længden.

Du har så ganske ret i sidstnævnte betragtning!

Jeg vil kaste et blik på lynkoblinger næste gang jeg er i Bauhaus.

mvh
Lindstroem

Fra : -

Dato : 24-03-10 23:29

lindstroem skrev:

> Du har så ganske ret i sidstnævnte betragtning!
>
> Jeg vil kaste et blik på lynkoblinger næste gang jeg er i Bauhaus.

Spændende ide. Hvilke typer af lynkoblinger skulle man evt. kigge efter?
Noget a'la haveslanger?

Mvh. CLaus

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-10 14:44

"-" <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> skrev i meddelelsen

> Spændende ide. Hvilke typer af lynkoblinger skulle man evt. kigge efter?
> Noget a'la haveslanger?
>
> Mvh. CLaus

Koblinger til trykluft.

MVH
Egon

Fra : N/A

Dato : 24-03-10 23:29

Fra : HKN

Dato : 25-03-10 02:25

> Spændende ide. Hvilke typer af lynkoblinger skulle man evt. kigge efter?
>   Noget a'la haveslanger?
>
> Mvh. CLaus

Gardena? De kan da ikke slutte tæt under tryk?

Mvh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-03-10 14:49

Der findes koblinger specielt fremstillet til forskellige medier og
tryk, så som trykluft, vacuum, hydraulik, vand, gasser m.m.
Alle konstruktioner er konstrueret ud fra mediernes karakteristika og
derfor er det en tåbelig tanke at f.eks bruge trykluftenheder med
korroderende eller rustegenskaber til vandinstallationer, en dødsdømt
tanke.
Desuden forekommer der interne tryktab som ikke er acceptable og
derfor vil give yderst uheldig virkning.
Gardena havekoblinger eller lign. er heller ikke egnede, husk på at
den ene halvdel bliver siddende i båden og bliver derfor udsat for
lave temperaturer og det tåler plast ikke i længden.
Derfor vil det være formålstjenligt at se efter vand koblinger af
messing, med fuld gennemstrømningsareal. De fås både som unioner og
med fladepakninger og med slangetilslutninger.
De koblinger der skal anvendes skal kunne holde i mange år og ikke
være noget tilfældigt sammenflikket med meget kort levetid og
funktionsfejl. Det skal være enkelt og let at samle og adskille år
efter år.

Mvh/Harding