batterioplader fra Biltema?
Fra : Per

Dato : 21-03-10 14:33

Hej Ng !

Er denne her lader noget værd til MC akkuer (vedligeholdelsesfrie) ?

http://www.biltema.dk/ varenummer 37-731

mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-10 14:43

On Sun, 21 Mar 2010 14:33:13 +0100, Per wrote:

> Hej Ng !
>
> Er denne her lader noget værd til MC akkuer (vedligeholdelsesfrie) ?

Den ser fin ud mht. specifikationer, kvaliteten vil jeg ikke dømme om.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

Fra : Rexman

Dato : 21-03-10 15:10

Kender ikke modellen, men thansen har lanceret Ctek ladere i deres
sortiment. De er topdollar selvom prisen er lidt højere end den der.

/Rexman

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:7t8ihc052c3x.mbpomagj64ob.dlg@40tude.net...

Fra : Søren Larsen

Dato : 21-03-10 16:32

Den 21-03-2010 14:33, Per skrev:
> Hej Ng !
>
> Er denne her lader noget værd til MC akkuer (vedligeholdelsesfrie) ?
>
> http://www.biltema.dk/ varenummer 37-731
>
> mvh. Per

Bortset fra mærkaten på toppen, ser den ud til at være identisk med den
jeg købte i Lidl for et par år siden. Den har tjent mig upåklageligt.

/Søren

Fra : Armand

Dato : 21-03-10 16:49

Per skrev:
> Hej Ng !
>
> Er denne her lader noget værd til MC akkuer (vedligeholdelsesfrie) ?
>
> http://www.biltema.dk/ varenummer 37-731

Man bør ikke lade på en akkumulator med flere Ampere end 10% af
batteriets kapacitet i Ah - Så den lave indstilling á 0,8A er fin.

Noget andet er at du måske allerede har en 14V lader til et eller andet
akku-værktøj liggende i en skuffe og dén gør jobbet ligeså vel!

--
Armand.

Fra : CL

Dato : 21-03-10 18:19

Armand wrote:

> [...]
>
> Noget andet er at du måske allerede har en 14V lader til et eller andet
> akku-værktøj liggende i en skuffe og dén gør jobbet ligeså vel!

Det er vel en 12 V lader han skal bruge.

--
Carsten Larsen
HONDA CBR 1000 DUAL

Fra : Armand

Dato : 21-03-10 18:56

CL skrev:

> Det er vel en 12 V lader han skal bruge.

Ups - Ja!
Jeg var ved at skrive 14V strømforsyning og ændrede det til det mere
sandsynlige akku-værktøj udern at 'skrue ned for blusset'

Ergo:
12Volt's akku-værktøjslader eller 14 volts jævnstrøms(!) strømforsyning
til alskens elektronik i hjemmet!

--
Armand.

Fra : Simon

Dato : 21-03-10 19:44

> Det er vel en 12 V lader han skal bruge.

Det kaldes det, men skal gerne op på 14,4V. Et fuldt opladet batteri skal
vise omkring 12,5 V.

http://www.kjoeller.com/info/batteritips.htm
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/batteriet.asp#oplad

--
Simon, Århus
ER-6n '07

Fra : Anders Majland

Dato : 22-03-10 10:06

> Man bør ikke lade på en akkumulator med flere Ampere end 10% af batteriets
> kapacitet i Ah

Hmm "en" burde snart skrive et standard svar på den her ...

Et batteri tager ikke skade at blive ladet med mere end 1/10 af
kapaciteten - Din MC har måske en 200W generator og selvom den skulle bruge
det halve er der måske "mange" ampere.

Hver celle i et en blyakkumulator har en hvilespænding på 2,1 volt. Så vi
ender på 12,6 for et fuldt opladet batteri.

Men for at tvinge strøm i batteriet lader man med lidt større spænding -
typisk 13,8 til 14,4 (sidste f.eks typisk for citroen). (Men lader man på et
"fladt" batteri starter spændingen jo noget lavere)

Men ladespændingen må heller ikke bliver større end de 14,4 da man så
risikere at koge syren af.

Når laderen tages fra vil spændingen hurtigt falde noget, og derfra langsomt
til hvilespændingen på 12,6volt.

En vedligeholdelselader skal således give en spænding lige over de 12,6V
(13,2 er vist optimalt) - Og som Armand skriver så klares det fint med
jævnstroms 12v trafo som følger med meget elektronik/edb udstyr - Specielt
de gamle jernkerne 12V trafoer der kan leverere <1A har ubelastet en
spænding over det nødvendigt men belastet af at batteri falder de ned på et
passende niveau.

Men har man en god lader der har styr på spændingen er der intet problem i
at lade med "mange" ampere - men bruger man en gammel ureguleret lader bør
man overvåge processen og holde en lav ladestrøm.

Fra : Armand

Dato : 22-03-10 12:23

Anders Majland skrev:

> Hmm "en" burde snart skrive et standard svar på den her ...

Dét tror jeg nok der efterhånden har været gjort nogle gange.
Min viden omkring motorcyklens el-net, herunder ladekredsen er mindst
fordoblet gennem hvad jeg har tildraget mig her på gruppen!

> Et batteri tager ikke skade at blive ladet med mere end 1/10 af
> kapaciteten......

Det er rigtigt, men tommelfingerregelen gælder vedvarende ladning derved
at en akkumulator kan modstå sådan en 10 procents ladestrøm alene
igennem en spændingsforhøjelse. Og stiger akkumulatorens egenspænding
til samme niveau som laderens (á omkring 14V) vil der jo ikke forekomme
nogen interakt imellem de to komponenter og ladningen stopper af sig
selv uden behov for nogen højere teknisk overvågning.

> [...]
> i at lade med "mange" ampere - men bruger man en gammel ureguleret lader
> bør man overvåge processen og holde en lav ladestrøm.

Generatoren lader ikke mere end hvad 'laderelæet' tillader og i
laderelæets funktion er selvsagt indbygget en detektion af hvornår
akkumulatoren er fyldt.
Hvis der over-lades vil akkumulatoren (før tid) udvise tegn på at være
fyldt, hvorved at ladestrømmen ligeledes begrænses.
Generatorens ladning er således i høj grad reguleret!

Dér hvor det står af for mange batteriladere i de danske hjem er at de
trods et prangende Volt-meter ikke regulerer ladestrømmen ned i et
niveau (á under 10 procents -reglen) når akkumulatoren er fuldt opladet,
og at den fortsatte ladning derefter blot går ud på at varme batteriet
op og 'koge' syren af :-|
Laderen/strømforsyningen på under de 10% (á typisk 500mA) klarer at lade
en typisk MC-akkumulator(*) i løbet af en nat (hhv. op imod et døgns tid
i tilfælde af at akkumulatoren er afladet til bunden), og skulle man
ikke lige have tid til at overvåge sagerne sker der ikke noget ved at
laderen forbliver tilkoblet i dagevis!

(*):
En firecylindret 600'er har typisk en 9Ah akkumulator og de store
V-twins omkring 15Ah.

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 23-03-10 08:17

> Det er rigtigt, men tommelfingerregelen gælder vedvarende ladning derved
> at en akkumulator kan modstå sådan en 10 procents ladestrøm

Tror mere det er levn fra gamle dage hvor NiCd celler ikke tålte hurtig
opladning ...

> Generatoren lader ikke mere end hvad 'laderelæet' tillader og i
> laderelæets funktion er selvsagt indbygget en detektion af hvornår
> akkumulatoren er fyldt.

Nej aner intet om hvor fyldt det er - det holder bare en maks spænding i
området 13,8 til 14,4....

> [...]
> (á under 10 procents -reglen) når akkumulatoren er fuldt opladet, og at
> den fortsatte ladning derefter blot går ud på at varme batteriet op og

Spænding og strøm følges ad - men bly-akkuer lades efter spænding.... Men er
de fleste gamle autoladere uden regulering ikke ved at være døde af alderdom

En ladechip med logikken indbygget koster ikke mange øre - og puttet i en
æske i kina med en simpel trafo og man har en god lader til 100-150,-

/A

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 22-03-10 22:48

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej Ng !
>
> Er denne her lader noget værd til MC akkuer (vedligeholdelsesfrie) ?
>
> http://www.biltema.dk/ varenummer 37-731
>
> mvh. Per

Hej per.

Jeg har brugt/bruger denne til de mc'er der lige nu er i garagen v.nr:
37-707 Batterioplader, 6/12 V
Kan omskiftes mellem 6 og 12 V. Ladestrøm: 400 mA (6 V) og 500 mA (12 V).
Egnet til blybatterier med fri elektrolyt. Min. batterikapacitet 1,75 Ah.
Udstyret med 1,8 m tilslutningskabler med klemmer. Til 80,-kr den har gjort
det helt fint til både Gel batteri og alm.
så der er ingen grund til at bruge flere penge på det ...................

--
Mvh.
Dennis Pedersen

Fra : Grunnet

Dato : 22-03-10 23:02

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(@)dalbynet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> gjort det helt fint til både Gel batteri og alm.
> så der er ingen grund til at bruge flere penge på det

Enig!
Lidl havde i sidste uge tilbud på motorcykeludstyr, bl.a. en lader i samme
stil som Biltemas 37-707..
Måske de har nogle liggende på hylderne endnu.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Per

Dato : 23-03-10 06:27

Grunnet wrote:
> [...]
> samme stil som Biltemas 37-707..
> Måske de har nogle liggende på hylderne endnu.

Hey Alle !

Tak for jeres svar - jeg køber nok sådan en fætter eller lign.

mvh. Pe