Så er det ved at være slut med at køre '08 Leon TDI FR - faktisk leveres
bilen tilbage den 31/3. Derfor kunne der være grund til at se på, hvorledes
de 93.000 km er forløbet. Og lad mig sige det med det samme - det er ikke
stop og uplanlagte værkstedsbesøg, som har været dagsordenen. Tværtimod har
bilen faktisk fejlet meget lidt i perioden.
Det største problem har været det elektriske system, som har fejlet vedr.
låsesystemet. Bilen har været for nem at bryde op, og VAG har ikke erkendt
problemet (måtte selv betale for en ændring). Ligeledes har fatningen i
højre baglys og venstre foreste positionslyd fejlet periodisk, men
udbedringerne har dog hjulpet. Radioen har fra tid til anden hylet, hvor
sluk/tænd ved at pille sikringen ud har løst problemet.
Køremæssigt kan man ikke klage - den trækker forrygende, og accelerationen
op til de 150-160 stykker er til stor irritation for medbilisterne. Mange
kan ikke forstå, at den er så hurtig, som den er, og en ferie sydpå kan på
dét punkt være en stor pestilens for een, fordi de færreste TDI/HDI trækker
ind, selvom de er langsommere end FR'en.
Interiør og sæder bærer ikke slidmæssigt præg af "turen" - alt ligner sig
selv. Sportsæderne er særdeles fine til brug i hverdagen, men ubrugelige på
en lang ferietur til Spanien. Kæft hvor får man ondt i benet af at side i
dem i lang tid - det er en ommer (flere justeringsmuligheder ønskværdigt).
Navigationen er fantastisk og det bedste system jeg har prøvet indtil
videre - det slår sgu umiddelbart navigationen i min BMW.
Brændstoføkonomien er blevet bedre med tiden - og der skulle gå lang tid,
inden den kom op på knap 15 km/l gennemsnitligt. Meget lang tid (mange km).
Motoren er begyndt at bruge lidt olie, men ikke mere, end at den lige ka'
holde de 15.000 km, der er mellem service. På en ferietur skal man dog holde
godt øje med oliepinden og især, hvis det er vd at være tæt på
servicetidspunktet.
Det største problem har været støjen - fra motor og fra dæk. Seat har
forsøgt at justere sig ud af motorlarmen, men uden held for mig (har hjulpet
andre). Og det er sgu irriterende, at andre ligefrem gør een opmærksom på,
at der må være noget galt, sådan som den motor larmer. Ligeledes larmede
dækkene ganske forfærdentligt, hvilket blev afhjulpet ved at skifte til
Michelin. De originale Bridgestome var ifgl. forhandleren desuden ubrugelig
til bilens sportsundervogn, hvilket VAG ikke ville erkende. Leasingfirmaet
gav mig nye dæk - fin service.
Summa:
Dejlig bil i hverdagen, som kører forrygende og med en rimelig økonomi. Jeg
vælger ikke een igen, fordi jeg gider simpelthen ikke den larm mere. Så
hellere en HDI, som jeg kom fra - super dieselmotor! Og så gider vi ik' at
undvære bagsædet - det var indrømmet en fejl at vælge bilen på gule plader.
Erstatningen bliver indtil videre med 6 cylindret benzinmotor bi-turbo, og
jeg har 2 at vælge mellem