Glomex RA201 AIS /VHF Splitter
Fra : Ukendt

Dato : 14-03-10 08:26

Hej !

Er det en splitter som kan bruges ? eller er der en anden typer der er bedre
? Eller skal man helt undgå at bruge en splitter ?

Jeg bruger ikke en splitter nu men en selvstændig VHF antenne til min AIS
modtager men har støj på min SP VHF Radio når den står i lytte position, jeg
kan squelch støjen væk men kan jo så ikke høre de sender der er langt væk !

Hva kan årsagen være til det ?
Der er ca. 1,5 m mellem Antennerne men kablerne går ved siden af hinanden.
Kan det være problemet ?

Mvh. Per

Fra : SørenH

Dato : 14-03-10 14:47

Per. skrev:
> [...]
>
> Hva kan årsagen være til det ?
> Der er ca. 1,5 m mellem Antennerne men kablerne går ved siden af hinanden.

Hej Per
Emnet har været oppe adskillige gange i årenes løb i gruppen, og der er
flere meninger.

Grundlæggende er der et antal - til tider svært identificerbare -
faktorer som hver især forringer et VHF-signal.
Det kan være: Antenne (type og udførelse), placering af antenne (højde,
interferens med andet udstyr og rig), kabellængde (afstand og
bøjninger), kabeltype (rigtig impedans, rigtig type), antal
samlinger/stik/gennemgangsled fra antenne til VHF-radio, og endelig
selve radioen.

Begrebet SWR (Standing Wave Ratio) er udtryk for det tab der er i
systemet, og det kan måles af en fagmand eller en dygtig amatør med det
rigtige målegrej.

Man kan sige at hvis alt andet er perfekt udført og valgt så går det nok
med det tab en spliterbox i sig selv altid vil give, men sådan er det jo
sjældent.

Der findes et hav af antenner, - jeg foretrækker en Metz Manta, som
beviseligt gir det bedste signal du kan få til en båd (bruges af US
Coastguard), men der er selvfølgelig andre gode. Et gain på 3dB bør være
minimum, dvs. en ½-bølgelængde-antenne.
Placering af antenne bør være helt oppe i mastetoppen.
Til en sejlbåd (kabellængde på 10meter+) bør man aldrig bruge
RG-58-type, men RG8/X eller RG213/U, som er tykkere men med langt mindre
tab, og jo færre samlinger desto bedre.
Som regel kan man ikke undgå en samling ved mastefoden så man kan få
masten af, og det gir tab.

Du siger 2 antenner 1,5 m fra hinanden, hvor den ene kun modtager AIS og
den anden modtager og sender VHF.
De burde ikke på nogen måde genere hinanden, - osse selvom kablerne
følges ad på dele af strækningen.

Støj som kan fjernes med Squelch, - øhh - jamn støj er der altid, en
susen af "hvid støj" som netop lige skal fjernes med squelchknappen.
Er det det du tænker på eller er der anden form for støj???

Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-10 23:59

> [...]
> af "hvid støj" som netop lige skal fjernes med squelchknappen.
> Er det det du tænker på eller er der anden form for støj???

Hej !

Tak for svar !

Jeg bruger det tykke RG 8 kabel og mine antenner er Procom og er 1/2 bølge
typen og sidder i hver sin side på en Targa bøjle på en motorbåd.

Det støj jeg får ind på VHFen er nået støj der først kommer når jeg tænder
min AIS modtager !

Tænker så på om jeg kan undgå støjen hvis jeg køber en splitter !

Mvh. Per

Fra : Ole Pagh

Dato : 14-03-10 16:09

Efter mange tanker skrev Per.:
> Hej !
>
> Er det en splitter som kan bruges ? eller er der en anden typer der er bedre
> ? Eller skal man helt undgå at bruge en splitter ?

Jeg bruger en splitter, og har ikke nogen mærkbar forringense af VHF'en
rækkevidde. Der er dog en målbar forringelse på 1 dB eller mindre.

> [...]
> kan squelch støjen væk men kan jo så ikke høre de sender der er langt væk !

AIS modtageren indeholder i sig selv en ganske svag oscillator der kan
virke som en lille sender og den indeholder også µ-processor baseret
signaldekodning.
Disse signaler og deres harmoniske kan let 'slå igennem' på din VHF
modtager. Du vil så typisk høre mere støj på visse kanaler end andre.

> Der er ca. 1,5 m mellem Antennerne men kablerne går ved siden af hinanden.
> Kan det være problemet ?

Det kan det udemærket være, for hvis kablerne ikke er afsluttet med
korrekt impedanstilpasning i begge ender, kan kablet også virke lidt
som antenne.
Men det er let at konstatere om problemerne kommer fra kablerne. Prøv
midlertidigt at føre AIS kablet langt fra VHF kablet og hvis det
hjælper, så har du fundet 'fejlen'
Det kan også være at AIS modtageren er for tæt på VHF radioen.
Prøv at fjerne de to fra hinanden og igen - hvis det hjælper, er fejlen
fundet.
Jeg brugte på et tidspunkt en PocketPC med søkort til navigation og
hvis den lå et bestemt sted på hylden, ca, ½ m fra VHF'en støjede
VHF'en på bl. andet kanal 77 som vi bruger meget her til trafik mellem
bådene.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-10 00:00

> [...]
> den lå et bestemt sted på hylden, ca, ½ m fra VHF'en støjede VHF'en på bl.
> andet kanal 77 som vi bruger meget her til trafik mellem bådene.

Hej !

Tak for svaret !

VHF og AIS sidder over 2 m fra hinanden !

AIS modtageren er af type Easy AIS.

Jeg vil prøve at sætte et andet kabel op til antennen som jeg vil trække et
andet sted, når jeg får båden i vandet !

Mvh. Per

Fra : claus.b.p.

Dato : 20-03-10 17:24

"Per." <perlpsnabbelahotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
Du kan starte med at lave nogle forsøg, for at finde ud af hvordan støjen
bliver overført, når du så (forhåbentlig) har fundet årsagen, kan der nok
findes en løsning.
Der kan være udstråling fra AIS antennen, fra antennekablet, fra selve
kassen eller fra strømledningerne. (Andre ledninger tilsluttet?) Dine
strømledninger går formentlig til samme fordelingspunkt?
En flytbar antenne, eller evt et håndapparat vil være en god hjælp. Nogle
ferritringe vil som regel kunne fjerne de udstrålinger der kommer via
kabler, kommer det fra selve antennen er der nok ikke andet at gøre end at
flytte antennerne længere fra hinanden. Er det kassen, er den ikke hf tæt,
og man kan være nødt til at pakke den ind i en ekstra metalbox. Og så nogle
ferritringe på kablerne der går ind i kassen.

Mvh. Claus

Fra : blueocean

Dato : 15-03-10 06:19

On 14 Mar., 23:58, "Per." <perlpsnabbelahotmail.com> wrote:

> [...]
> min AIS modtager !
>
> Tænker så på om jeg kan undgå støjen hvis jeg køber en splitter !

Det tyder mere på at dit jordplan er for dårligt.... det giver sig
typisk udslag i støj fra andre kilder.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-03-10 07:58

Hej Per,

Årsagen kan, som Gert skiver, være dårlige forbindelser således at
skærmen "svæver". Prøv at efterse alle forbindelserne se om
skærmforbindelserne har samme potentiale. Signalerne (digitale) der
udsendes og modtages på AIS vil på en alm . VHF lyde som en stigende
støj, som du så kompenserer for ved at dreje squelch knappen lidt og
dermed VHF modtagerens mulighed for at "høre" svage signaler. Er
skærmene i kabler og modtagere perfekte og hænger det tillige sammen
med batteriets minus, så burde der ikke være støj.

Udbredelsen af AIS er et stort plus for dem der færdes på vandet se
dette link, en god rapport, den løser dog ikke lige dit problem.

http://frv.dk/SiteCollectionDocuments/pdf/Skibstrafikken_danske_farvande2008.pdf

Mvh/Harding

Fra : Flemming N

Dato : 16-03-10 10:49

Er det i grunden ikke spild af penge at købe seperat ais modtager og
splitter, når man kan få en VHF med indbygget AIS til 2600 kr.?
/Flemming N

Fra : Ole Pagh

Dato : 16-03-10 17:29

Flemming N tastede følgende:
> Er det i grunden ikke spild af penge at købe seperat ais modtager og
> splitter, når man kan få en VHF med indbygget AIS til 2600 kr.?
> /Flemming N

Joh... Det kan du have ret i, men for bare få år siden kunne man ikke
købe sådan en radio, og så var vi jo nogle stykker der ikke kunne holde
fingrene fra at lege med AIS lige det kom frem, så der måtte man til
lommerne.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Steffen Skov

Dato : 16-03-10 18:26

Hejsa
Det er rigtigt at det er nyt at man kan købe en VHF med AIS for små penge.Og
jeg kan godt se det problematiske i, at købe en ny radio, når man nu har
udstyret til AIS. Men det har flere fordele at samle det i en enhed. Èn
antenne, èt kabel og to strømforbrug (enheder). Sidste sommer købte jeg en
Furuno VHF med AIS og ledningsfri håndsæt. I forvejen havde jeg en Garmin
520 kortplotter, jeg ikke brugte, så den blev sat til VHF én, og det virkede
perfekt. Skibene, der udsender et signal, ses tydeligt på søkortet i Garmin.
Jeg bruger papirkort og DLS til navigation, så når jeg møder et skib,
stikker jeg lige "snotten" ned i kahytten, og ser om den er
registreret./afmærket. Hvis det nye Levende Søkort kan vise AIS-signaler,
som lovet, vil jeg prøve det. Skal jeg sejle langt udenfor nordiske
farvande, vil jeg bruge min Garmin med opdaterede søkort. Men der er
muligheder uden, at det behøver at koste en hel havneleje.
For 3/4 år siden var der en tilsvarende snak om VHF og AIS i denne gruppe.
Dengang var Bjarke aktiv og jeg lagde et billede op på min hjemmeside om,
hvordan det ser ud med "maskinerne". Det kan ses her:
http://www.steffenskov.dk/23590389?i=29958874
(jeg har intet quindfolk ombord til daglig)
Nogle gange spekulerer jeg på, om det er billigere at smide en
fejlinvestering ud og købe noget nyt. Eller om forhandlerne bare tager
"røven" på os? Men den elektroniske udvikling kører jo hurtigere end min
hjerne, så jeg prioriterer og sætter mine begrænsninger økonomisk. Men der
er meget lækkert elektronisk udstyr til fals for os bådejere. Det er
spændende med alt det elektronik, og jeg er glad for, at jeg kan navigere
uden elektronik, men det er fandme blevet en stor hjælp i dagligdagen.
HUSK: Kun skibe på + 300 BRT har pligt til at udsende et AIS-signal.
VHF-radioen har kun modtager og ikke sender, så du er usynlig i mediet.

Hilsen Steffen
--
"E?baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Ole Pagh

Dato : 16-03-10 19:01

Steffen Skov kom med følgende:
> HUSK: Kun skibe på + 300 BRT har pligt til at udsende et AIS-signal.
> VHF-radioen har kun modtager og ikke sender, så du er usynlig i mediet.

Ja _OG_ alle skibe der sejler med passager, uanset størrelse.
Det har Hundested - Rørvig færgerne her i Isefjorden ikke fundet ud af
endnu.
Orø færgen til Holbæk kan godt.

Sidste år observerede jeg en havvstor sejlbåd her i Roskilde Fjord, der
havde fået en AIS transponder, og da vi sejlede samme retning, var det
et mareridt at høre på alarmerne der hele tiden kom.
Så resultatet var hurtigt at alarmerne (CPA & TCPA) blev afbrudt, og er
forblevet det siden.
Så når det bliver mere udbredt at lystbåde også får AIS sendere, går
meget af 'fidusen' ved AIS væk.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : SørenH

Dato : 16-03-10 17:39

Flemming N skrev:
> Er det i grunden ikke spild af penge at købe seperat ais modtager og
> splitter, når man kan få en VHF med indbygget AIS til 2600 kr.?
> /Flemming N

Jamn du har da helt ret!
Med de stormskridt udviklingen af elektronik går, så skal man da tænke
sig godt om!
Furuno RO4800 (som vel er den du mener) er et lille unikum,
ikke bare fordi den har AIS modtagelse på samme antenne (kræver dog en
converterenhed/kabel med NMEA og USB til 800kr. hvis det skal til
navigator og/eller PC),
men osse fordi der kan tilsluttes op til 2 trådløse håndsæt som kan
bruges til VHF-kommunikation overalt på båden, samt som intercom hvis
man har en meget stor båd (koster 1000kr pr stk), og igen over kun een
og samme antenne.
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Ole Pagh

Dato : 16-03-10 18:41

SørenH frembragte:
>(kræver dog en converterenhed/kabel med NMEA og USB til 800kr. hvis det skal
> til navigator og/eller PC),

Skal den nu også det?

Som jeg tolker omtalen på Furunos danske hjemmeside, så har den direkte
seriel udgang 4800 Baud eller 38.400 Baud.
Det går fint direkte til de fleste kortplottere.

Umiddelbart tror jeg converteren til 800 kr er en "seriel<->USB"
converter som man kan købe hos THansen til kr. 150 kr.
Men det er gætteri.

I øvrigt synes jeg strømforbruget i modtagerstilling er lovlig stort (
1,3 A ~ 16W) - Det bør kunne gøres bedre.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : SørenH

Dato : 16-03-10 21:12

Ole Pagh skrev:
> [...]
>
> I øvrigt synes jeg strømforbruget i modtagerstilling er lovlig stort (
> 1,3 A ~ 16W) - Det bør kunne gøres bedre.

Kabel:
Du har givetvis ret Ole, det er jo velkendt at kabler med en
materialeværdi på et par kroner raskt væk sælges for flere hundrede!

RX-Strømforbrug:
Checkede min egen SX 35, og de er så luskede kun at opgive
højttalereffektmax !!
Blev lidt nysgerrig og checkede 6 andre kendte mærker, hvor 2 lavede
samme nummer.
Flere opgav kun standbyforbrug på omkring 0,3A og en enkelt var ærlig og
skrev "op til 1,5A" hvilket vel så må være under signalmodtragelse og
med volumenknappen( forstærkerudgangstrinnet) skruet næsten helt op?!
For der er jo den sandhed i det, at RX-forbruget vil svinge afhængigt af
modtagelse og output-effekt.

Såehøh - hvis de 1,2A for RO4800 er "standby" så er det ret højt, -
selvom AIS-modtagelsen skal lægges oveni, men hvis det er under
modtagelse og med "normal" højttalerstyrke så er det vel ganske pænt?!
"The answer my friend is blowing in the wind"

Hilsen
Søren
s/y Marie af Næstved

Fra : Steffen Skov

Dato : 16-03-10 19:56

O-Høj
Det er præcis RO4800 med et trådløst håndsæt og antenne, jeg erhvervede. Til
Garmin-kortplotter skal der kun forbindes en lille ledning og det funker. Om
der kommer AIS på DLS en dag og om det kræver ekstra ledninger, ved jeg
ikke. Men jeg ved, at jeg ikke har fortrudt købet af RO4800 med trådløst
håndsæt. Det hele virker perfekt, og jeg skal ikke have ny elektronik de
næste år.Skulle man bruge 150 kr. på et kabel til DLS på pc´en, så bringer
det ikke mit pis i kog.
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-03-10 18:08

Den Tue, 16 Mar 2010 10:48:51 +0100 skrev Flemming N:
> Er det i grunden ikke spild af penge at købe seperat ais modtager og
> splitter, når man kan få en VHF med indbygget AIS til 2600 kr.?

Det kommer vel an på om man er typen der gladeligt smider velfungerende
udstyr på lossepladsen bare fordi der er en nyere model, eller man
foretrækker at skåne miljøet indtil den gamle ikke kan mere.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Steffen Skov

Dato : 16-03-10 21:06

Hejsa
Min gamle Furuno VHF og antenne solgte jeg for 500 kr. til en anden sejler.
Radioen var kun 2 år gammel og han var lykkelig, og jeg fik et symbolsk
beløb hjem. Selvom man gerne vil have nyt udstyr ombord, så behøver det
gamle ikke nødvendigvis at blive smidt ud på lossepladsen.Man kan godt glæde
andre med sin købertrang.
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-03-10 21:56

Den Tue, 16 Mar 2010 21:05:48 +0100 skrev Steffen Skov:
> [...]
> gamle ikke nødvendigvis at blive smidt ud på lossepladsen.Man kan godt glæde

Jo, men den dag han så spørger om en splitter, fordi han også har købt
en brugt AIS modtager, bliver han vel også anbefalet at købe nyt.

Hvis alle skal købe nyt, hvem skal så overtage det brugte?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : HKN

Dato : 16-03-10 15:42

M-Tech 500 er også en VHF/AIS enhed, og fåes ca. kr. 700,- billigere
end Furuno'en.

Mvh
Henrik

Fra : Ole Pagh

Dato : 17-03-10 05:16

HKN tastede følgende:
> M-Tech 500 er også en VHF/AIS enhed, og fåes ca. kr. 700,- billigere
> end Furuno'en.

"M-Tech 500" alene har kun VHF og _ATIS_ (ikke at forveksle med AIS).
Olav Hansen har en "M-TECH MT 500 DSC-AIS" til kr. 2.300, men det er
også billigt og ligner et godt køb.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : HKN

Dato : 17-03-10 00:22

Men den hedder stadig M-Tech 500, ikke?

Jeg har set den flere steder til omkring kr. 1.800,-

Mvh
Henrik

Fra : Ole Pagh

Dato : 17-03-10 17:40

HKN formulerede spørgsmålet:
> Men den hedder stadig M-Tech 500, ikke?
>
> Jeg har set den flere steder til omkring kr. 1.800,-

Jo, det gør de begge to. Fra Olav Hansens hjemmeside:
http://www.olav-hansen.dk/vhf.htm

M-Tech MT 500: kr. 1399
M-Tech MT 500 DSC-AIS: kr. 2299

Ellers kender jeg dem ikke. Har kun selv en tusse gammel VHF som jeg
ikke kan huske fabrikatet på _OG_ en separat AIS modtager.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)