Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Armand skriver:
>>
> >
>> Golf III bruger elektrisk bensinpumpe iflg. T-Hansen, så den ellers
>> tydelige ledetråd á bensinpumpe på topstykket (=karburator) siger intet
>> om karbureringen
>
> Specielt ikke, da den bruger monopoint, groft sagt "sidder dysen i
> karburatoren"
>
Det er netop dét jeg refererer til med tippet til at kigge efter
svømmerhus: Med svømmerhus = Karbunade; uden svømmerhus = monopoint-'klump'!
Anyhow, så er det en helt anden højtydende bensinpumpe der bruges til at
forstøve gennem en dyse, end til at fylde et svømmerhus, og det er derom
jeg tager VW's std. bensinpumpes retræte fra TH's katalog som tegn på
brugen af nyere og kraftigere :-/
>> Det er heller ikke alene for 'i'et på bagsmækken at man gik over til
>> indsprøjtning: Indsprøjtning blev hverdagsvare med implementeringen af
>> katalysator på udstødningen - Sagt med andre ord: Ingen katalysator =
>> karburator, så kom ind under bunden og kig efter!
>
> Se det var noget helt andet.
>
> Men da katalysator blev obligatorisk på alle benzinbiler i 1990, bør
> bilen have katalysator og ikke mindst indsprøjning, hvis dens
> oprindelse er dansk.
>
ØHH ?
Katalysator-kravet á 1990 galdt i første omgang kun større motorer á
2-liters og over, men trods et ramaskrig fra forbrugerne omkring at man
skulle trækkes med dette fremmede objekt ved lov, indførte fabrikanterne
det på de mindre motorer længe inden den deadline der var sat for dém.
Og jeg tvivler på at Folkevogn tog hele skridtet og overgik til
indsprøjtning sammen med katalysatoren, i modsætning til f.eks. Yogo
der havde en kikset karburator-løsning som især ikke klarede at optimere
under bykørsel hhv. kortere ture. Så er der katalysator på, burde der
ligeledes være indsprøjtning!
--
Armand.