Den Sun, 14 Mar 2010 13:12:48 +0100 skrev folmer@rasmussen.dk:
> On Sun, 14 Mar 2010 12:40:06 +0100, "Mogens \(K\)"
> <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:
>
>>Nogen der ved det?
>>
>>
http://fpn.dk/motor/bil/article2009394.ece
>>Speederen havde låst sig fast og farten rundet 176 km/t, da manden så en
>>kollision på langs af autoværnet som den eneste mulighed for at standse.
>>
>>2010-modellen af hybridbilen Toyota Prius er desuden kaldt tilbage pga. fejl
>>i bremsepedalen.
>
>>--
>
> Jeg har aldrig siddet i sådan et apparat, men jeg fornemmer at du har
> en skjult dagsorden, siden du spørger på den måde.
>
> Er den nøgleløs eller et eller andet?
>
> Nu er sådan en Prius jo en "grøn" bil, og så tænkte jeg på, om den er
> udstyret med stop&go systemet.
>
> Er den det, er det jo bare med at få skidtet bragt til standsning, så
> skulle den jo gerne gå ud af sig selv.
Stop&go? Mener du ligesom en Lupo der går i stå når man holder ved et
lyskryds? Det kan du ikke sammenligne med en Prius. Prius er en
hybrid-bil, hvor el-motorerne bestemmer om bilen kører. Hvorvidt
benzinmotoren er startet er op til elektronikken. Den kan sagtens holde
stille med benzinmotoren startet, så lader den bare på batterierne.
Den kan også sagtens køre selvom benzinmotoren er stoppet, så kører
den bare på batterierne.
Skulle en Prius iøvrigt ikke være udstyret med "regenerative braking",
altså hvor den bruger elmotorerne til at bremse med, og derved lader
på batteriet? I så fald giver det da overhovedet ingen mening at de
siger den ikke er lavet så den slår motorerne fra når man træder på
bremsen. Medmindre elektronikken prioriterer speederen højere end
bremsen. (Er der nogen der har en Prius der kan afprøve om den
overhovedet kan bremse uden at man slipper speedren?)
Hvis jeg husker rigtigt mht. regenerative braking, er bremseskiverne
formentlig også mindre end på en normal bil, da det netop er meningen
at el-motorerne skal klare en stor del af arbejdet. Det hjælper
heller ikke på sagen.
Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"