Reklamationsret/garanti på reperationer
Fra : Anders Majland

Dato : 10-03-10 08:37

Godt nok ved jeg at Citroen ikke giver ved dørene, men blev alligevel
overrasket over deres tolkning af købeloven...

Da Citroen C5'en er ca et år gammel kan bagruden pludseligt ikke åbnes. Det
er en kendt fejl og skyldes at de bruger varmetrådene i bagruden som
ledningsnet og det knækker/brænder over ved overgangen fra rude til kontakt.
Løsningen er en extra ledning som de trækker på indersiden af ruden og
dækker med tape.

Da bilen så er ved at blive 2 år går vi bilen igennem og reklamerer bla over
rust på bagklappen og at der er brændt nogle eltråde i bagruden hvor de
ligger and mod gummilisten (Der er også brændemærke i gummilisten)

Det akcepterer citroen også, skifter ruden og omlakerer bagklappen.

Så går der yderligere knapt et år og så kan bagruden ikke åbnes igen - og
jeg reklamerer igen. Regner med at det er en formsag at få lavet den extra
ledning uden beregning da det jo er en kendt fejl og ruden jo er skiftet
knapt et år inden...

Jeg får så også monteret ledningen uden beregning - men kun fordi det er
under 12måneder siden ruden blev monteret (var 14dage fra)

Jeg havde den forventning at man havde 3års på en reperation - såfremt det
var på en del der kunne forventes at have en længere holdbarhed. (Så når de
omlakerer en bagklap på en 2år gammel bil pga rust forventer jeg at kunne
reklamere over det udførte arbejde i op til 3år hvis rusten skulle vise sig
igen)

Alternativt at der er 2års reklamationsret på selve de skifte dele (Så når
de skifter utætte hydralik cylindre eller en bagrude så er det stumper burde
jeg kunne reklamere over de nye stumper hvis de ikke holder 2år)

http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad041/

Men citroen holder fast i at de kun giver 12måneder - så nu frygter jeg lidt
balladen hvis nogen af de andre garanti repeationer også viser sig at have
lige så kort holdbarhed som bagruden

Problemet er så også at Citroen ikke vil give mig kopi af det de har
foretaget som garantireperationer... Der er jeg afhængig af værkstedets
velvilje til at se det i deres eget system og så mine noter. Og da det mest
er fruen der kører i C5'en og tager den på værksted har jeg ikke nøjagtige
datoer på alt hvad citroen har foretaget på den.