Yamaha XT1200Z Super Ténéré.
Fra : Bo S.

Dato : 26-02-10 10:08

http://fpn.dk/motor/mc/article1992001.ece

--
Venlig hilsen
Bo Stange

Fra : Anders Houmark

Dato : 26-02-10 13:56

"Bo S." <hamselv@hehe.dk> skrev i en meddelelse
> http://fpn.dk/motor/mc/article1992001.ece
>
> --
> Venlig hilsen
> Bo Stange

Umiddelbart synes jeg den virker tung?
Den konkurerer vel med BMW 1200GS, og BMW'en vejer kun 203kg, hvor SUPER
Tenere vejer 261kg.. Det virker voldsomt tungt i sammenligning.

Mvh Anders

Fra : Anders Majland

Dato : 26-02-10 14:14

> Den konkurerer vel med BMW 1200GS, og BMW'en vejer kun 203kg, hvor SUPER
> Tenere vejer 261kg.. Det virker voldsomt tungt i sammenligning.

Du sammenligner vist bmw's tør vægt med yamaha'ens køreklare vægt. BMW'en
har større tank og den reelle vægtforskel på de 2 elefenater er vist kun en
8-10kg (i bmw'ens favor). Men det afhænger jo noget af hvor meget af
udstyret man regner som standard. (Begynder man at krydse af i et wunderlich
katalog til bmw'en bliver den jo også hurtigt tungere)

Det er da en fed touring cykel der signalerer lidt offroad som en bmw gs
adventure. Sikkert en fin motorcykel til en tur på faste veje. Og ja samme
lige som den store bmw. Og som et par herrer viste i long way round så det
ikke det oplagte valg til en tur jorden rundt. De er for store og tunge

Der er på fora og mailinglister nogen skuffelse over at det ikke er en
maskine der kan konkurrere med med en ktm990 eller bmw f800gs (Eller en
ombygget xtz750)

Og ikke mindst noget mumlem om dem der overvejer og har råd til en bmw1200gs
adventure nok ikke vil betaler lige så meget for en yamaha.

Hvis jeg lige havde 250kkr der brændte i lommen til en ny pendler cykel så
ville jeg da købe en - men jeg spiller også lotto imorgen så måske

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Yamaha XTZ750 Super Tenere

Fra : Anders Majland

Dato : 27-02-10 13:03

> Du sammenligner vist bmw's tør vægt med yamaha'ens køreklare vægt. BMW'en
> har større tank og den reelle vægtforskel på de 2 elefenater er vist kun
> en 8-10kg (i bmw'ens favor).

For at blive i det med vægten. På postlisten xtz750@yahoogroups.com har en
stykket en sammenligning sammen af
TDM900 TDM850 XTZ750 XTZ1200 XT660X med vægtene
221 230 240 261 181

Dvs den er "kun" 20kg tungere end min gamle xtz - Men de 20kg kan sagtens
være forskellen på om jeg selv kan samle den op eller ej ,,,, Men med +59%
hk til +9% vægt, og ikke mindst kardan istedet for kæde ... Og måske den
endda ved moderate hastigheder kan gå længere literen end den gamle
karburator .... Så gør det måske ikke nået at der kun er 23 liters tank
(xtz'en er opgivet til 26 men der kan listes 30liter på)

Stod jeg med 1/4 mille til mc ville det være et svært valg mellem bmw'en og
xtz'en (og kunne nemt blive afgjort af trælse ting som forsikringsprisen. GF
vil ikke have +1l maskiner og bmw var en billig mærkeforsikring) Men det er
for mig et hypotetisk valg. Vil ikke låne så mange penge til en mc ...

/A

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-10 14:14

On Fri, 26 Feb 2010 13:56:08 +0100, Anders Houmark wrote:

> og BMW'en vejer kun 203kg,

Langt fra, laaangt fra.. 230 Kg. tør er vist realistisk.

Orla Pedersen, R1200S lige omkring 200 Kg. tør
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

Fra : Anders Houmark

Dato : 26-02-10 17:38

meddelelse news:14bwqx7bwdukm.19rf8sivru42e$.dlg@40tude.net...

> Langt fra, laaangt fra.. 230 Kg. tør er vist realistisk.

Nååå, det er sguda ellers hvad der står på BMW's egen side.. men det kan
være det bare er deres badevægt som stopper ved 200kg og de så har gættet
sig frem til resten..

http://www.bmw-motorrad.com/com/en/index.html?content=http://www.bmw-motorrad.com/com/en/bikes/endurobikes/r1200gs/r1200gs_main.html¬rack=1

Mvh Anders

Fra : Casper

Dato : 26-02-10 09:42

On Feb 26, 5:37 pm, "Anders Houmark" <n...@email.available.dk> wrote:
> Nååå, det er sguda ellers hvad der står på BMW's egen side.. men det kan
> være det bare er deres badevægt som stopper ved 200kg og de så har gættet
> sig frem til resten..

Så vidt jeg husker så er min R1200GSA lige omkring 254kg køre klar...
(men jeg kan tage fejl) men nu har jeg ikke haft den på bade vægten,
og det er egentlig også lige meget - den er tung, og den er endnu
tungere når den skal samles op....

Jeg havde håbet på en GSA konkurrent, med det ser de desværre ikke ud
til at det blive i denne omgang, man som måske overvejer en GS kunne
måske få lyst til en Yamaha istedet.

Casper

Fra : Richard

Dato : 26-02-10 11:02

On 26 Feb., 10:08, "Bo S." <hams...@hehe.dk> wrote:

> http://fpn.dk/motor/mc/article1992001.ece

Spændende cykel, godt med noget nyt i den type og størrelse – og så
både vandkølet og med kardan

Lidt åben fortil mellem forskærm lygte, men det hører vel til stilen,
når nu skærmen følger hjulet.

Men vægten får de da tæsk for, ikke?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Casper

Dato : 26-02-10 14:11

On 26 feb, 17:42, Casper <casperghs...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg havde håbet på en GSA konkurrent, med det ser de desværre ikke ud
> til at det blive i denne omgang, man som måske overvejer en GS kunne

Har lige checket, GSA'en er 256kg med 90% fyldt tank - hvilket stadig
er flere liter en XT'en.

Faktisk syntes jeg at 660XT er mere interessant.

Casper

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 28-02-10 03:41

On 27 Feb., 13:02, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
> hk til +9% v gt, og ikke mindst kardan istedet for k de ... Og m ske den
> endda ved moderate hastigheder kan g l ngere literen end den gamle
> karburator .... S g r det m ske ikke n et at der kun er 23 liters tank
> (xtz'en er opgivet til 26 men der kan listes 30liter p )
>
> Stod jeg med 1/4 mille til mc ville det v re et sv rt valg mellem bmw'en og
> xtz'en (og kunne nemt blive afgjort af tr lse ting som forsikringsprisen. GF
> vil ikke have +1l maskiner og bmw var en billig m rkeforsikring) Men det er
> for mig et hypotetisk valg. Vil ikke l ne s mange penge til en mc ...

Nu er vægten kun et tal. Og hvad det tal ikke fortæller, og hvordan
det er fordelt og hvor tyngdepunktet er.
De 20 ekstra kg kan godt være lettere at samle op, hvis tyngdepunktet
er lavere.
Det skal opleves før man kender svaret.

Fra : Anders Majland

Dato : 28-02-10 20:39

> [...]
> det er fordelt og hvor tyngdepunktet er.
> De 20 ekstra kg kan godt være lettere at samle op, hvis tyngdepunktet

Nu er BMW jo kendt for deres lave tyngdepunkt.
http://tenere.dk/2007/skattejagt2007/skattejagt2007.htm
Se midt på siden .. Pauli har trods kræfterne og teknikken lidt svært ved at
vise Bent hvordan det er man gør ...

/A

Fra : Armand

Dato : 03-03-10 02:18

Anders Majland skrev:

> Nu er BMW jo kendt for deres lave tyngdepunkt.

Er dét ikke mest et selvopfundet statement fra BMW der mest af alt
grunder i den simple detalje at cylinder og topstykke -vægten er flyttet
fra toppen og ned på siden af motoren?
Der tales i samme forbindelse ikke om mervægt for twin'ens krumtap,
endsige hvor højt at motoren med tiden er løftet i stellet for at
topstykkerne ikke skal gå på under nedlægning :-|

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 03-03-10 11:58

> Er dét ikke mest et selvopfundet statement fra BMW der mest af alt grunder
> i den simple detalje at cylinder og topstykke -vægten er flyttet fra
> toppen og ned på siden af motoren?

Jeg har det fra gs kørere - bla en der har været jorden halvvejs rundt på en
ældre en af slagsen for 10år siden vendte tilbage til en 1000'er for en kort
bemærkning mellem en super tenere og en ktm950s.

Men du kan sagtens have ret i at der er stor forskel på tyngepunktet på en
90'er og en "moderne" - De er ihvertfald også blevet tungere ...

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-10 17:59

On Wed, 03 Mar 2010 02:17:30 +0100, Armand wrote:

> Der tales i samme forbindelse ikke om mervægt for twin'ens krumtap,

Huh? Med et leje mindre end den sædvanlige twin-krumpeter ? Næppe, så skal
sammenligningen da være med en typisk tredser englændertwin.

> endsige hvor højt at motoren med tiden er løftet i stellet for at
> topstykkerne ikke skal gå på under nedlægning :-|

Dog ikke højere end at udgangsakslen stadig kun er 8 - 10 cm. under
krumtappen, og at alle "hjælpeaksler", pumper mm. er under, så ligner det
vist ret godt en lidt ældre rækkefirer med alle aksler på linie.

Hvorom alt er, så føles makita, som alle andre +200 Kg. cykler, ret tung
når den tiltes. Heldigvis tilter den ikke så langt ned

Orla Pedersen

Fra : Armand

Dato : 03-03-10 22:55

Orla Pedersen skrev:

> Huh? Med et leje mindre end den sædvanlige twin-krumpeter ? Næppe, så skal
> sammenligningen da være med en typisk tredser englændertwin.

Min fordom og manglende research:
Jeg mente sammenlignende med de historiske R750 som BMW selvroste for
det lave tyngdepunkt, hvorefter at stigende volumen måtte have medført
længere slaglængde => større krumtap-diameter og "længere cylindre"
MEN DET HOLDER IKKE: VOLUMENFORØGELSEN HAR SIDEN 1969 FOREGÅET V.H.A.
STØRRE BORING!!
Sorry!

> Dog ikke højere end at udgangsakslen stadig kun er 8 - 10 cm. under
> krumtappen, og at alle "hjælpeaksler", pumper mm. er under, så ligner det
> vist ret godt en lidt ældre rækkefirer med alle aksler på linie.

Tjah - Kigger man på så'en en R1200GS, så ligger tændrøret (á midt i
cylinderen => ud for krumtappens centerlinie) pænt over forreste
bremseskives øvre kant!
Regner man lidt på det så befinder forakslen på 19"-hjulet sig 241mm
(9½") + 88mm (tykkelsen af et 110/80 dæk) = 329mm over asfalten. Med den
(øvre) skive-radius á 152mm lagt til, er der over 48cm fra asfalt til
øvre skivekant!
Visuelt vurderet befinder tændrøret sig ca. yderligere 5cm derover
hvorved at krumtappen tilsyneladende befinder sig i en halv meters højde!

Kigger man på på samme måde på XT1200Z medr samme forhjulsdimensioner:
<http://fpn.dk/motor/mc/article1992001.ece?showInfo=image&relatedField=picArticleRight&imgNum=1>
ligger krumtap-center omkring 5cm over akselhøjden => mindst 10 cm
lavere over asfalten end boxerens :-|

> Hvorom alt er, så føles makita, som alle andre +200 Kg. cykler, ret tung
> når den tiltes.

Måske ikke helt uden grund :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-10 23:22

On Wed, 03 Mar 2010 22:54:35 +0100, Armand wrote:

> [...]
> ligger krumtap-center omkring 5cm over akselhøjden => mindst 10 cm

Men boxeren har intet over krumtapniveau. Alle (tunge) aksler, hjælpe som
knast, og gearaksler* ligger nede på XT krumtapniveau.

Men så er der jo alt det andet, stor tankvolume, højt løftet
instrumentering mm. Men det er nok ret ens for de to.

> Måske ikke helt uden grund :-/

Naeh, bare +200 Kg. tung. "fie" var bestemt heller ikke for børn at få på
hjul....

*1200 Oilheads har en primærnedgearing som bringer gearhjulene fysisk ned
på kardanaksel niveau.

Fra : Armand

Dato : 03-03-10 23:34

Orla Pedersen skrev:

> [...]
>
> Men så er der jo alt det andet, stor tankvolume, højt løftet
> instrumentering mm. Men det er nok ret ens for de to.

Hva' mæ' generator og starter?

I en horisontalt delt motorblok, som Ymerhakkeren ligger gear-akslerne
normalt(!) i samme niveau som krumtappen!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-10 07:24

On Wed, 03 Mar 2010 23:34:18 +0100, Armand wrote:

> Hva' mæ' generator og starter?

2,5 Kg. Hitachi generator ovenpå, (samme højde som typisk twin-topstykke),
her også evt. ABS-enhed. Starter under under krumtap

> I en horisontalt delt motorblok, som Ymerhakkeren ligger gear-akslerne
> normalt(!) i samme niveau som krumtappen!

Gælder det den TDM inspirerede motor ? Som har olietanken liggende ovenpå
motoren ? Men sikkert er det, at også den har udgangsaksel i svinggaffel
niveau.

For begge gælder, at benzintanken burde flytte ned, og den tomme/lette
luftfilterkasse burde flytte opad.

Fra : Armand

Dato : 04-03-10 14:16

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> motoren ? Men sikkert er det, at også den har udgangsaksel i svinggaffel

Set på venstre side af motoren, ser koblingen ud til at sidde noget
højere. Men på de ficher jeg kan finde på den, ser det ud til at
gearaklserne ligger i 'skilningen' :-/

> For begge gælder, at benzintanken burde flytte ned, og den tomme/lette
> luftfilterkasse burde flytte opad.

Jup!
Nu hvor indsprøjtning har vundet indpas er det på tide at man gør op med
vanetænkningen á bensin der selv skal flyde ned i karburatorer :-|

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 04-03-10 20:12

> Nu hvor indsprøjtning har vundet indpas er det på tide at man gør op med
> vanetænkningen á bensin der selv skal flyde ned i karburatorer :-|

Hvilket da også er sket på mange maskiner - Det er ikke så for der har
tanken under sædet ...

Men selv mit gamle pakæsel har en benzinpumpe for at kunne bruge mere end
det øverste del af tanken

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-03-10 08:47

Anders Majland wrote:

> Hvilket da også er sket på mange maskiner - Det er ikke så for der har
> tanken under sædet ...
>
> Men selv mit gamle pakæsel har en benzinpumpe for at kunne bruge mere
> end det øverste del af tanken

Sjovt nok har min FJ1100 ikke benzinpumpe, og jeg har ikke oplevet
problemer. FJ1200 har haft pumpe fra starten, på trods af ensartet
opbygning.

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 16-03-10 08:19

> Sjovt nok har min FJ1100 ikke benzinpumpe, og jeg har ikke oplevet
> problemer. FJ1200 har haft pumpe fra starten, på trods af ensartet
> opbygning.

Ligger bunden af tanken der over eller under karburatorne ?`
/A

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-03-10 08:45

Anders Majland wrote:

> Ligger bunden af tanken der over eller under karburatorne ?`
> /A

Over på begge. Benzinslangen på 1100 er ret direkte ned i karburatorerne
- på 1200 mener jeg at pumpen sidder lavt bag sideskjoldet. Muligvis er
det en hjælp ved afmontering af tanken - slangen er ret kort på 1100.

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-03-10 08:47

Torben Scheel wrote:

> Over på begge. Benzinslangen på 1100 er ret direkte ned i karburatorerne
> - på 1200 mener jeg at pumpen sidder lavt bag sideskjoldet. Muligvis er
> det en hjælp ved afmontering af tanken - slangen er ret kort på 1100.

Ham her fiddler med pumpen fra 2:00 og lidt frem :
http://www.youtube.com/watch?v=CbWAAyz4mFc&feature=related

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 16-03-10 10:36

På st'en er bundene af tanken 10-15cm under karburatorerne

Fra : Richard

Dato : 01-03-10 11:48

Gizmag har en video om subject>

http://www.gizmag.com/yamaha-super-tenere-1200-video/14348/

Og flere gange om ugen interessante mc-indslag i deres nyhedsbrev, du
kan tilmelde dig et sted derinde

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Seth

Dato : 09-03-10 13:45

"Bo S." <hamselv@hehe.dk> wrote in news:4b878f80$0$36561
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> http://fpn.dk/motor/mc/article1992001.ece

Jo flere allroad / eventyr / rejse cykler der kommer på markedet for at øge
konkurrencen, jo bedre.
Det er den genre jeg gerne vil købe næst.
Indtil videre er der:

BMW R 1200 GS/A samt alle tidligere inkarnationer
BMW F 800 GS
BMW F 650 GS (800ccm)
Aprilia Capo Nord
Yamaha Teneré
KTM 950/990 Adventure/R/S
Moto Guzzi Stelvio / NTX
Moto Morini Granpasso
Ducati 1200 Multistrada S/T
Ducati Multistrada i tidligere varianter
Moto Guzzi Quota
Cagiva Elefant 750/900
Aprilia Pegaso 650 Trail
BMW F 650 GS Dakar (1 cyl)
Triumph Tiger (de tidligere)
Highland 950
Honda Transalp (tidligere modeller)
KTM 640 Adventure
MZ 650 Baghira

Hvis man ikke vil mere end de ca. 10 år tilbage, hvad mere er der så at
vælge mellem?
_
Seth

Fra : Casper

Dato : 09-03-10 08:17

On Mar 9, 1:45 pm, Seth <sendenemailtil...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Moto Guzzi Stelvio / NTX
> Moto Morini Granpasso
> Ducati 1200 Multistrada S/T
> Ducati Multistrada i tidligere varianter
> Moto Guzzi Quota
> Cagiva Elefant 750/900
> Aprilia Pegaso 650 Trail
> BMW F 650 GS Dakar (1 cyl)
> Triumph Tiger (de tidligere)
> Highland 950
> Honda Transalp (tidligere modeller)
> KTM 640 Adventure
> MZ 650 Baghira
>
> Hvis man ikke vil mere end de ca. 10 år tilbage, hvad mere er der så at

Jeg tror nok at det bedste lige nu er Yamaha Teneré XT660, så vidt jeg
har forstået fra dem som har dem, simple (man kan få den til at køre
uden at skulle slæbe den til et værksted), let (nem at tumle), og
ganske behagelige at køre et par tusind km. på lande-/motorvej. Den er
ikke så hurtig som fx. KTM 990 eller 1xxxGS, til prisen er der vist
ikke noget at komme efter.

Læs evt. denne tråd: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=533442
- ham der havde flest problemer var også ham med den tungest maskine.

Casper