Digitale søkort til små priser kan hentes ~
Fra : blueocean

Dato : 25-02-10 04:38

Hej Faldt over denne side.

http://www.1yachtua.com/Medit-marinas/Mediterranean_CD/eastern_mediterranean_cd.htm

Og der er andre kort end til middelhavet, også til DK
2-5 euro er da små priser.

Gert

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-10 13:19

blueocean wrote:
> [...]
>
> http://www.1yachtua.com/Medit-marinas/Mediterranean_CD/eastern_mediterranean_cd.htm
>
> Og der er andre kort end til middelhavet, også til DK

Mon det er "legitim business"?
Mon Mr. Valery Koulaga i Ukraine har de nødvendige tilladelser?
Jeg synes det hele ser lidt "spooky" ud?
--
mvh
Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-02-10 06:13

Tjaa...
Sammenligner du priserne med DLS så er det her næsten tre gange så
dyrt, set ud fra danske kort (63 stk).
Tager man kortene over Caribbien så stiller U.S. A.´s NOA dem gratis
til rådighed både som raster- og vektorkort.
Ser man f.eks. på de spanske kort, ja så findes de bedre.

Hjemmesiden giver ikke indtryk at at der ligger en
distributionstilladelse fra oprindelseslandenes matrikelstyrelser.
Det virker lidt amatøragtigt og hvornår er kortene fra eller
opdaterede ewr der heller ingen info omkring.

Kan man sno fingrene på tangenterne ja så ligger der mange tilsvarende
kort ude på FTP servere. Der mangler bare lige et ukrainsk
forretningstalentet.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 26-02-10 06:40

On 25 Feb., 14:12, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
>
> Kan man sno fingrene på tangenterne ja så ligger der mange tilsvarende
> kort ude på FTP servere. Der mangler bare lige et ukrainsk

Tja..... Men det varn u mest for informationen side den skulle tages,
så hvad angår ophavs ret mv. er vi nok ikke uenige, men hvad sådan er
der jo så meget, jeg tror ikke der kommer nogen og slår dig i hovedet
fordi du har hentet dem, men om du tør bruge dem er jo en anden sag.
Jeg ville ikke lade mig føre af deres pålidelighed. Så hellere sejle
på et 20 gammelt papir kort.

distributionstilladelse fra oprindelseslandenes matrikelstyrelser det
gør der nok ikke.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-02-10 07:24

Hej Gert,

Det er nok en distributør af kort man vil gå efter, om man kan få
fingrene i ham hvis der foregår ulovlig handel. Men det er et generelt
problem østover. Nye programmer og nye DVD-film kan her købes for 15-
20 kroner, omregnet.

Matrikeltjenesterne ønsker at der sejles efter nye/opdaterede kort.
Det er samme filosofi der ligger bag DLS, et billigt produkt der
årligt holdes opdateret.
(Bare kortene kunne leveres i forskellige formater direkte fra DS, var
lykken gjort!, det uanset om den leveres på CD eller USB-stick).

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 27-02-10 04:31

On 26 Feb., 15:23, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> (Bare kortene kunne leveres i forskellige formater direkte fra DS, var
> lykken gjort!, det uanset om den leveres på CD eller USB-stick).

Hej Harding,

Vi er helt enige, det ville være nummer 1 hvis de danske kort var i et
format så de kunne bruges i de mest gængse programmer, men det er nok
ikke noget vi skal stile efter. Hvis DK ville bruge sammen mønster som
de amerikanse kort fra NOAA, kunne vi alle være opdateret med de
rigtige kort og opdateringer, det ville nok højne sikkerheden en del,
men men...

Hvad angår de kort jeg startde med i denne tråd var det mest fordi jeg
falt over den side, og så var det ment som en slags diskustions stof
om emnet., som det så også lader til at være blevet. Hvis nogen vil
bruge dem så er det på eget ansvar, og hvad angår brugsretten til
disse er det også på ens eget ansvar om man vil.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-02-10 05:23

Hej Gert,

Ja hvor ville det være godt og bekvemt med en dansk tjeneste lige som
NOAA.

Jeg har lige set på de amerikanske kort indlagt i OpenCnp programmet.
Hvor er det godt med de kort indlagt hvorm na både kan se som
rasterkort og som vektorkort og med et tryk på en knap se strømmen og/
eller tidevandet p.t., i det punkt som man peger på. Desuden
vindhastighed, vindretning, barometertryk og signifikant bølgehøjde.

Selvfølgeligt er anvendelsen af ethver type kort på eget ansvar.

KMS skriver direkte at: Intet søkort er ufejlbarligt. Ifølge
internationale og danske regler på søfartsområdet skal alle skibe have
opdaterede søkort og nautiske publikationer om bord for at være
sødygtige.

Som der omtales i søloven under skibes sikkerhed og princippet er
gældende både for robåd og for supertanker, ordet udrustning. Og som
eksempler nævnes søkort, navigationsmidler, redningsudstyr m.m.
M.h.t. ansvar og brugsret i forhold til en ulykke så vi de ukrainske
kort slet komme i betragtning. Her vil man skelne mellem officielle
kort eller ingen.
De ukrainske kort vil kun være et hjælpemiddel til anvendelse for
navigatøren om de er suppleret med opdateret information. De vil
højest blive indskrevet i en dom som sidebemærkninger, således at det
hermed vil fremgå at der ikke har været ført skib på betryggende måde.

Søfartsstyrelsen er pålagt at føre tilsyn og søfartsstyrelsens
medarbejdere har i forbindelse med varetagelse af deres hverv adgang
til, uden retskendelse, at gå ombord i ethvert skib, der er omfattet
af søloven.
Endvidere skal politi, toldvæsen, arbejdstilsyn og havnemyndighed
underrette Søfartsstyrelsen, såfremt de får kendskab til forhold, der
strider mod reglerne i lov om skibes sikkerhed.

Måske vil det ovenfor nævnte bestemmelser kunne få nogle flere sejlere
ind i diskusionen om de føler at sølovenes bestemmelser ikke lige
passer dem.
Det kunne i så fald medføre at vi i dette forum kunne formidle
nyttige informationer som de autodidakte kunne/kan lære af.

Mvh/Harding