|
| Privat buskørsel, udlandet. Fra : Leif Neland |
Dato : 18-02-10 11:08 |
|
Jeg har en Toyota Landcruiser HJD80, indrettet og registreret som minibus
(privat buskørsel, 10 sæder), og har (derfor) D-kørekort.
Hvad er reglerne for kørsel med familien i udlandet (Tyskland og Frankrig)?
Skal man have rødt kvalifikationsbevis og fartskriver?
Må man køre 100km/h med en Tempo-100 godkendt campingvogn?
Må man køre alm motorvejsfart uden påhæng?
I forbindelse med den seneste busulykke står der jo i pressen:
"Han og hans chauffører har troet, at det er lovligt at køre med 100
kilometer i timen, når en bus kører med trailer. Men faktisk er en højst
tilladte hastighed 80 kilometer i timen."
Leif
| |
Klaus D. Mikkelsen (~ (18-02-2010)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen (~ |
Dato : 18-02-10 04:33 |
|
On 18 Feb., 11:08, "Leif Neland" <l...@neland.dk> wrote:
>
> I forbindelse med den seneste busulykke står der jo i pressen:
> "Han og hans chauffører har troet, at det er lovligt at køre med 100
> kilometer i timen, når en bus kører med trailer. Men faktisk er en højst
> tilladte hastighed 80 kilometer i timen."
Det gælder for køretøjer med totalvægt (eller vear det egenvægt) over
3,5 Tons.
Klaus
| |
Per Henneberg Kriste~ (18-02-2010)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 18-02-10 20:13 |
|
"Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppemail@gmail.com> skrev i
meddelelsen
news:c29921d7-b218-4ef3-adfb-00b80b35338c@z19g2000yqk.googlegroups.com...
On 18 Feb., 11:08, "Leif Neland" <l...@neland.dk> wrote:
>
> I forbindelse med den seneste busulykke står der jo i pressen:
> "Han og hans chauffører har troet, at det er lovligt at køre med 100
> kilometer i timen, når en bus kører med trailer. Men faktisk er en højst
> tilladte hastighed 80 kilometer i timen."
Det gælder for køretøjer med totalvægt (eller vear det egenvægt) over
3,5 Tons.
=====
Pas på!
I Tyskland er en lastbil en anden størrelse end 3.500 kg. Så måske deler man
ved en anden vægt.
--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
| |
Leif Neland (19-02-2010)
| Kommentar Fra : Leif Neland |
Dato : 19-02-10 09:36 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse
news:4b7d9156$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
> "Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppemail@gmail.com> skrev i
> meddelelsen
> news:c29921d7-b218-4ef3-adfb-00b80b35338c@z19g2000yqk.googlegroups.com...
> On 18 Feb., 11:08, "Leif Neland" <l...@neland.dk> wrote:
>>
>> I forbindelse med den seneste busulykke står der jo i pressen:
>> "Han og hans chauffører har troet, at det er lovligt at køre med 100
>> kilometer i timen, når en bus kører med trailer. Men faktisk er en højst
>> tilladte hastighed 80 kilometer i timen."
>
> Det gælder for køretøjer med totalvægt (eller vear det egenvægt) over
> 3,5 Tons.
>
> =====
>
> Pas på!
>
> I Tyskland er en lastbil en anden størrelse end 3.500 kg. Så måske deler
> man ved en anden vægt.
>
>
Det gælder for
a.. Personenkraftwagen
a.. Mehrspurige Kraftfahrzeuge mit einer zulässigen Gesamtmasse bis 3,5 t
a.. Busse mit einer zulässigen Gesamtmasse bis 3,5 t, mit Tempo 100 km/h
Zulassung gemäß §18 Abs. 5 Nr. 3 StVO
Så Landcruiser-bussen må godt køre 100 med en tempo100-campingvogn.
Leif
| |
Kurt Pedersen (06-03-2010)
| Kommentar Fra : Kurt Pedersen |
Dato : 06-03-10 09:18 |
|
"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
news:4b7e4db5$0$36575$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse
> news:4b7d9156$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
>> "Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppemail@gmail.com> skrev i
>> meddelelsen
>> news:c29921d7-b218-4ef3-adfb-00b80b35338c@z19g2000yqk.googlegroups.com...
>> On 18 Feb., 11:08, "Leif Neland" <l...@neland.dk> wrote:
>>>
>>> I forbindelse med den seneste busulykke står der jo i pressen:
>>> "Han og hans chauffører har troet, at det er lovligt at køre med 100
>>> kilometer i timen, når en bus kører med trailer. Men faktisk er en højst
>>> tilladte hastighed 80 kilometer i timen."
>>
>> Det gælder for køretøjer med totalvægt (eller vear det egenvægt) over
>> 3,5 Tons.
>>
>> =====
>>
>> Pas på!
>>
>> I Tyskland er en lastbil en anden størrelse end 3.500 kg. Så måske deler
>> man ved en anden vægt.
>>
>>
>
> Det gælder for
>
> a.. Personenkraftwagen
> a.. Mehrspurige Kraftfahrzeuge mit einer zulässigen Gesamtmasse bis 3,5 t
> a.. Busse mit einer zulässigen Gesamtmasse bis 3,5 t, mit Tempo 100 km/h
> Zulassung gemäß §18 Abs. 5 Nr. 3 StVO
>
> Så Landcruiser-bussen må godt køre 100 med en tempo100-campingvogn.
>
> Leif
>
>
Med 10 sæder? Hm.......
| |
Ukendt (06-03-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-03-10 11:02 |
|
>>
>>> Det gælder for køretøjer med totalvægt (eller vear det egenvægt) over
>>> 3,5 Tons.
>>>
>>> =====
>>>
>>> Pas på!
>>>
>>> I Tyskland er en lastbil en anden størrelse end 3.500 kg. Så måske deler
>>> man ved en anden vægt.
>>>
>>>
>>
>> Det gælder for
>>
>> a.. Personenkraftwagen
>> a.. Mehrspurige Kraftfahrzeuge mit einer zulässigen Gesamtmasse bis 3,5 t
>> a.. Busse mit einer zulässigen Gesamtmasse bis 3,5 t, mit Tempo 100 km/h
>> Zulassung gemäß §18 Abs. 5 Nr. 3 StVO
>>
>> Så Landcruiser-bussen må godt køre 100 med en tempo100-campingvogn.
>>
>> Leif
>>
>>
> Med 10 sæder? Hm.......
>
Og måske den samlede totalvægt (bus+trailer) også har indflydelse, hvis den
er over 3,5 T.
Per.
| |
Mogens \(K\) (18-02-2010)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 18-02-10 18:50 |
|
"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i meddelelsen
news:4b7d119b$0$36584$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hvad er reglerne for kørsel med familien i udlandet (Tyskland og
> Frankrig)?
De samme som i DK -> hvad bilen må (eller er begrænset til) i DK, er de
samme forhold gældende i udlandet. Det var i starten, at der eksempelvis var
problemer med fartskriverne og busser til privat buskørsel - ikke nu.
En vogn på gule plader må f.eks. ikke have folk med bagi vognen i udlandet,
fordi den ikke må det i DK.
| |
|
|