30.000 kr. service på Skoda Octavia 1.8 TS~
Fra : Line

Dato : 18-02-10 02:32

Hej,

Så vil bilen gerne til service i følge instrumentbrættet... Jeg undrer
mig bare lidt for vi kører på service ved 30.000 kr. eller hvert andet
år.

Bilen har kørt 22.600 km. Den er 16 måneder gammel.

Jeg kører typisk en tur på 2 x 10 km. hver dag. Mest by- og
landevejskørsel og én gang eller to i måneden kommer den en tur på
motorvejen. De typisk lidt kortere ture gør netop at vi valgte benzin
frem for diesel.

Er det normalt at bilen skal så tidligt til service? Jeg synes vi
kører den ganske "normalt" (hvis der er noget der hedder det?) -
hverken racerkørsel eller med blød hat...

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 18-02-10 02:58

On 18 Feb., 10:31, Line <linew...@gmail.com> wrote:

> Så vil bilen gerne til service i følge instrumentbrættet... Jeg undrer
> mig bare lidt for vi kører på service ved 30.000 kr. eller hvert andet
> år.

30.000 kr?

Du mener nok km i stedet

Læg mærke til at det hedder "op til 30.000 km"

> Jeg kører typisk en tur på 2 x 10 km. hver dag.

Hvilket er derfor den kommer "så tidligt", bilen bliver aldrig
ordentlig varm.

Klaus

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-02-10 11:01

"Line" <linewolf@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Kr. eller km, betyder det noget.
Hvis du _mener_ 30kkr, så synes jeg det er dyrt

Tilbage til emnet.
Din bil 'analyserer' dit kørselsmønster og vurderer ud fra det, hvornår den
skal serviceres.
Den regner nok med at med de korte ture, så er olien efterhånden godt sodet
til og det vil være godt med et olieskift.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-02-10 18:40

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Den regner nok med at med de korte ture, så er olien efterhånden godt
> sodet til og det vil være godt med et olieskift.

Hvormange år klarer en moderne olie egentlig?
Jég skifter mindst een gang om året uanset km...

Fra : Henrik B.

Dato : 18-02-10 22:11

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> Hvormange år klarer en moderne olie egentlig?
> Jég skifter mindst een gang om året uanset km...

Tjah, nogle siger jo at service er efter xx.xxx km eller hvert andet år,
så....

Men jeg kommer sat'me aldrig til at køre så langt på et olieskifte - hverken
tid eller km.

--
FUGM - The Trademark of World Class Incompetence
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-02-10 22:55

> Men jeg kommer sat'me aldrig til at køre så langt på et olieskifte -
> hverken tid eller km.

Jeg vil også mene, at Line bør skifte oftere, end hun antyder...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-02-10 23:12

"Mogens (K)" skriver:

> Jeg vil også mene, at Line bør skifte oftere, end hun antyder...

End hun selv antyder, en hvad bilen antyder?

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 19-02-10 06:16

> End hun selv antyder, en hvad bilen antyder?

Jeg kører ikke 2 år på samme olie - ja

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-02-10 06:32

"Mogens (K)" skriver:

> Jeg kører ikke 2 år på samme olie - ja

Jeg kan godt huske intervallet på min første bil - 7.500 km.

Lad os da fortsætte med det - eller hvad er det du mener?

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 19-02-10 18:12

> Lad os da fortsætte med det - eller hvad er det du mener?

At olierne ikke holder 2 år

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-02-10 18:29

"Mogens (K)" skriver:

> At olierne ikke holder 2 år

Hvorfor ikke?

Min gamle golf var det maks 6 måneder mellem olieskift - skal vi holde
os til det?

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 19-02-10 21:34

> Min gamle golf var det maks 6 måneder mellem olieskift - skal vi holde
> os til det?

Hvis du læser, hvad flere skriver, handler det om eet år mellem olieskift -
Klaus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-02-10 22:47

"Mogens (K)" skriver:

> Hvis du læser, hvad flere skriver, handler det om eet år mellem olieskift -
> Klaus

Ja, men hvorfor strække det til et helt år, når nu det at skifte hvert
halve år ikke koster ret meget mere - som du selv skriver:
"serviceudgiften betyder jo ikke en pind økonomisk set".

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 20-02-10 07:10

> Ja, men hvorfor strække det til et helt år

Fordi det skal hænge sammen med km-tallet.
Leon har iøvrigt fået skiftet olie hver 3. - 4. mdr cirka

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-02-10 07:20

"Mogens (K)" skriver:

> Fordi det skal hænge sammen med km-tallet.

Så du mener at intervaller op til 2 år mellem skift, er okay, blot man
kun kører 15.000 km om året?

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 20-02-10 07:30

> Så du mener at intervaller op til 2 år mellem skift, er okay, blot man
> kun kører 15.000 km om året?

Een gang om året - nå man kører 15.000 km

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-02-10 19:03

"Mogens (K)" skriver:

> Een gang om året - nå man kører 15.000 km

Hvad fejler det at putte en bedre olie i bilen og så kun skifte hvert
andet år?

Klaus

Fra : Armand

Dato : 20-02-10 21:56

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> "Mogens (K)" skriver:
>
> Hvad fejler det at putte en bedre olie i bilen og så kun skifte hvert
> andet år?

Jeg tror at 1-års reglen hænger sammen med at få given kondens der
opstår gennem vinteren ud af systemet; men hvis det vitterligt er
årsagen burde man også beskrive noget á 'hvert forår' :-/

--
Armand.
(der skifter olie årligt, men strækker servicet til det sidste)

Fra : N/A

Dato : 20-02-10 02:53

Fra : N/A

Dato : 20-02-10 02:53

Fra : N/A

Dato : 20-02-10 02:53

Fra : N/A

Dato : 20-02-10 02:53

Fra : N/A

Dato : 20-02-10 02:53

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-02-10 14:12

"Line" <linewolf@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Svigerfars Fabia 1,4i er også begyndt at kalde på service, den har ikke
rundet 20000Km endnu.
Den kører mange ture på omkring 15Km og en del ture på under 3Km.
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-02-10 15:33

> [...]
> kører den ganske "normalt" (hvis der er noget der hedder det?) -
> hverken racerkørsel eller med blød hat...

Jeg har faktisk et kørselsmønster som svarer meget godt til dit - det er
endda ikke sikkert at jeg når at komme på motorvejen hver måned.
Jeg kører pt. rundt i en Octavia 1.6 MPI, som kører efter samme
serviceinterval - og den har faktisk godt kunnet levet op til de 30K / 24
mdr.
Jeg har nu bestilt mig en 1.4 TSI - så det bliver jo spændende om den også
er mere sulten ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Kanstrup

Dato : 18-02-10 23:38

> Er det normalt at bilen skal så tidligt til service? Jeg synes vi
> kører den ganske "normalt" (hvis der er noget der hedder det?) -
> hverken racerkørsel eller med blød hat...

Min tidligere BMW E46 udregnede simpelthen servicetidspunkterne ved
hjælp af den forbrugte dieselmængde - der var altså lige præcis X
liter diesel imellem service. Det vil jo så også sige at desto mere
råddent man kører, eller desto kortere ture man kører - desto
hurtigere kalder den på service.

Jeg ved ikke om andre bilfabrikanter bruger samme metode, men det
virker som en let, pålidelig og fornuftigt måde at gøre det op på, så
det skulle ikke undre mig. Det - eller noget tilsvarende - er sikkert
forklaringen.

- Kanstrup

Fra : /HB

Dato : 19-02-10 01:31

Tja. Jeg kører en 2,0 tdi med (op til) 30000km serviceinterval.
40000km årligt. 85% motorvej med 130-140km/t på nordjyske motorveje.
Første gang ville den til service ved 25000km anden gang ved 52000km.
gennemsnitsforbruget ligger på 6,3 l/100km
Jeg tror, ifh dit kørselsmønster, at din bil er meget "normal".

--
/HB

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 19-02-10 13:46

On 19 Feb., 18:11, "Mogens \(K\)" <nyhedsgrupperFJ...@DETTEjubii.dk>
wrote:

> At olierne ikke holder 2 år

Hvorfor ikke?

I mine unge dage kunne den kun holde et ½ år i en motor, så ændrede
det sig til 1 år og nu maksimalt 2.

Jeg vil mene at det kaldes naturlig udvikling - og jeg tror på at det
er en udvikling der er sket.

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 19-02-10 21:50

"Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppemail@gmail.com> skrev i
meddelelsen

> [...]
> det sig til 1 år og nu maksimalt 2.
> Jeg vil mene at det kaldes naturlig udvikling - og jeg tror på at det

Jamen så gør du da det. Her i huset skiftes der oftere - serviceudgiften
betyder jo ikke en pind økonomisk set

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 19-02-10 21:52

On Fri, 19 Feb 2010 12:46:11 -0800 (PST), "Klaus D. Mikkelsen (google
groups)" <moppemail@gmail.com> wrote:

> [...]
>det sig til 1 år og nu maksimalt 2.
>
>Jeg vil mene at det kaldes naturlig udvikling - og jeg tror på at det

Disse serviceintervaller, er de ikke betinget af at man anvender
longlife-olie?

Og er det muligvis sådan, at de pågældende modeller bruger en anelse
olie, og derfor skal toppes op mellem serviceeftersynene?

Så er der jo en smule fornuft i sagerne, idet der kommer lidt frisk
olie på ind i mellem.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 19-02-10 21:57

> [...]
> olie, og derfor skal toppes op mellem serviceeftersynene?
>
> Så er der jo en smule fornuft i sagerne, idet der kommer lidt frisk

Longlife olie ja - men forbrug nej.
Mit nuværende køretøj brugte en lille liters penge på de første 10KKm - men
siden da har den ikke brugt noget målbart på pinden.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Henrik B.

Dato : 21-02-10 20:54

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> olie, og derfor skal toppes op mellem serviceeftersynene?
>
> Så er der jo en smule fornuft i sagerne, idet der kommer lidt frisk

Hvad fa'n hjælper det, når det stadig er det samme lille overfyldte
oliefilter som sidder på spanden?

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 19-02-10 14:20

On 19 Feb., 21:49, "Mogens \(K\)" <nyhedsgrupperFJ...@DETTEjubii.dk>
wrote:

> Jamen så gør du da det. Her i huset skiftes der oftere - serviceudgiften
> betyder jo ikke en pind økonomisk set

Skifter du også pærer på bilen inden de springer?

Klaus

Fra : Armand

Dato : 20-02-10 02:53

Klaus D. Mikkelsen (google groups) skrev:

> Skifter du også pærer på bilen inden de springer?

Under alle omstændigheder er det for sent at skifte en olie der "er
sprunget" :-|

--
Armand.
(Der hér efter garantien er udløbet skifter olie årligt og strækker

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 20-02-10 07:07

> Skifter du også pærer på bilen inden de springer?

Efter Scenic'en blev afhændet er det slut med det.
Alle mine biler har nu xenonlygter.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-02-10 07:19

"Mogens (K)" skriver:

> Efter Scenic'en blev afhændet er det slut med det.
> Alle mine biler har nu xenonlygter.

Det er stadigvæk bare pærer.

Skifter du dem parvis og med 1 års mellemrum?

Klaus

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 20-02-10 07:31

> Det er stadigvæk bare pærer.

Sikkert men de holder fandens godt

> Skifter du dem parvis og med 1 års mellemrum?

Når den tid kommer, vil jeg følge værkstedets anbefaling

Fra : Henrik B.

Dato : 21-02-10 20:52

> Sikkert men de holder fandens godt

Øøøhh, ok? Jeg er ikke sikker på at div. taxa-vognmænd vil give dig ret.

Men på en alm. personbil holder de nok 4 - 6 år.

> Når den tid kommer, vil jeg følge værkstedets anbefaling

Jeg mener at det er vigtigere at skifte parvis med Xenon, end med alm.
pærer. Dels p.g.a. farveforskellen, men lysstyrken falder også markant over
pærens levetid. Xenon-pærer er i øvrigt også faldet pænt i pris...

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-02-10 21:01

> "Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> Øøøhh, ok? Jeg er ikke sikker på at div. taxa-vognmænd vil give dig ret.
>
> Men på en alm. personbil holder de nok 4 - 6 år.

Hvor lang tid holder de mon så, når de ikke er tændt i dagslys, da potten
har automatik på .....?

PS: Det må taxerne da også have i dag ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 21-02-10 21:08

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Hvor lang tid holder de mon så, når de ikke er tændt i dagslys, da potten
> har automatik på .....?
> PS: Det må taxerne da også have i dag ?

Manden lever tilsyneladende i fortiden :)

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-02-10 21:12

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Manden lever tilsyneladende i fortiden :)

Måske fordi ingen Saab'er har det endnu..)

Den ny MB ser altså fræk ud med sine diodelygter for neden til kørelys.

Åbenbart er Bimmerens kørelys ikke så normalt i Vejle for stort set alle
bimmerkørere kigger efter mit kørelys..;)

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-02-10 22:40

"Bjørn J." skriver:

> Den ny MB ser altså fræk ud med sine diodelygter for neden til kørelys.

Ja for satan, det ligner sådan en T-Hansen stribe man kan købe og
eftermontere. En her i byen har det på en Mazda 626....

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 22-02-10 00:10

KLIP

> Ja for satan, det ligner sådan en T-Hansen stribe man kan købe og
> eftermontere. En her i byen har det på en Mazda 626....

Misundendelse er en skidt ting, specielt når man kører Gårlf......

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-02-10 06:11

"Bjørn J." skriver:

> Misundendelse er en skidt ting, specielt når man kører Gårlf......

Der er ikke meget at være misundelig over.

Når nu man havde chancen for at lave noget rent desingmæssigt, hvorfor
så bare lave en kedelig stribe?
Hvorfor ikke et Mercedes logo, eller et eller andet distinktivt, frem
for en kedelig streg, der ligner enoget købt ved TanteHansen. Så man
ikke var i tvivl om at det var noget Mercedes havde gjort sig umage
for at lave, frem for en sidste sekunds feberredning.

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 22-02-10 11:39

KLIP

> Når nu man havde chancen for at lave noget rent desingmæssigt, hvorfor
> så bare lave en kedelig stribe?

En sådan udformning er mange bilfabrikanters løsning.

> [...]
> ikke var i tvivl om at det var noget Mercedes havde gjort sig umage
> for at lave, frem for en sidste sekunds feberredning.

Lys i logo er en idé, du skulle sende til VW og gerne med en tegning, hvor
logoerne skal sidde på fronten, så TFL bliver symetrisk.

Hvordan ser TFL ud på din potte ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-02-10 16:33

"Bjørn J." skriver:

> En sådan udformning er mange bilfabrikanters løsning.

Lige netop, samt T-Hansen eftermontering.

> Lys i logo er en idé, du skulle sende til VW og gerne med en tegning, hvor
> logoerne skal sidde på fronten, så TFL bliver symetrisk.

Hvor svært kan det være at lave 2 lygter formet som eksempelvis
Mercedes logo og placere dem i hver sin side?

> Hvordan ser TFL ud på din potte ?

Lys i fjernlysparabolen med en pære.

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 22-02-10 17:17

KLIP

> Lige netop, samt T-Hansen eftermontering.

Jep, jeg kan se en sådan sidder på den nye Golf R.

> Hvor svært kan det være at lave 2 lygter formet som eksempelvis
> Mercedes logo og placere dem i hver sin side?

Nu er den nye E-klasse uden Logo, men på samtlige VW-modeller sidder der
marengsbund af format (ala et Skoda ditto)som du således kan foreslå VW
dubleres og laves til TFL.

> Lys i fjernlysparabolen med en pære.

Det andre kalder positionslys altså ?

Det er ikke TFL.

Du må hellere undersøge, hvordan VW løser TFL på deres modeller for MB har
du ikke meget forstand på.

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-02-10 18:24

"Bjørn J." skriver:

> Jep, jeg kan se en sådan sidder på den nye Golf R.

Præcis igen et ganske ukreativt fima der kun kan finde den lette
T-Hansen løsning frem, men lysdiodelys er "hot topic" i tiden, så det
bliver det.

> Det andre kalder positionslys altså ?

Nej, positionslys er en anden pære.

> Det er ikke TFL.

Jo

> Du må hellere undersøge, hvordan VW løser TFL på deres modeller

Det har jeg jo lige fortalt dig.

> for MB har du ikke meget forstand på.

Hvad mener du?

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 22-02-10 18:27

> "Bjørn J." skriver:

> Præcis igen et ganske ukreativt fima der kun kan finde den lette
> T-Hansen løsning frem, men lysdiodelys er "hot topic" i tiden, så det
> bliver det.

Jep, selv på den nye CC som er en direkte efterligning i design af en MB
CLS.

> Nej, positionslys er en anden pære.

> Jo

> Det har jeg jo lige fortalt dig.

Kan du ikke komme med et link til et billede eller en VW-forklaring ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-02-10 18:33

"Bjørn J." skriver:

> Kan du ikke komme med et link til et billede eller en VW-forklaring ?

Nej, men jeg kan se det på bilen der holder ude i indkørslen, samt den
brochure jeg har her på bordet. Brochuren er ikke længere tilgængeligt
på nettet, da den er blevet proppet med GTI og GTD i stedet for.

Og GTI har da de grimmeste tågelygter jeg har set længe.

Du må selv til at lede.....

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 22-02-10 18:37

KLIP

> Du må selv til at lede.....

Så må det forblive din påstand, for jeg kan ikke finde den løsning originalt
fra VW.

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-02-10 22:41

"Bjørn J." skriver:

> Så må det forblive din påstand, for jeg kan ikke finde den løsning originalt
> fra VW.

Tjekkede lige, nu jeg alligevel har været ude at rulle.

Det er faktisk fjenlyspærene man bruger til TFL og ikke den lille pære
dere er stukket ind i siden (positionslys som du korrekt skrev).

Om Golf og TFL:
http://www.globalopvarmning.dk/page1/files/1bfe671ce7c581ce4dd2a18843220939-56.html

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 22-02-10 22:45

> [...]
>
> Det er faktisk fjenlyspærene man bruger til TFL og ikke den lille pære
> dere er stukket ind i siden (positionslys som du korrekt skrev).

O.k, så er den ged barberet.

Bortset fra det, er det uøkonomisk at indskyde en modstand for at lave
kørelys og kan da ikke spare en disse på noget ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-02-10 22:47

"Bjørn J." skriver:

> Bortset fra det, er det uøkonomisk at indskyde en modstand for at lave
> kørelys og kan da ikke spare en disse på noget ?

Modstand?

Det er mange år siden VW gik fra det. Det er dæmpet via PWM - altså en
transistor der hakker strømmen i stykker.

Faktisk, så kan man med en modstand spare noget. Strømmen i det
smalede kredsløb bliver lavere, hvos modstanden bliver højere - omend
en del af effekten afsættes netop i modstanden.

Klaus

Fra : N/A

Dato : 22-02-10 22:50

Fra : Bjørn J.

Dato : 22-02-10 22:50

> [...]
> smalede kredsløb bliver lavere, hvos modstanden bliver højere - omend
> en del af effekten afsættes netop i modstanden.

O.k, det står der bare ikke, kun det her:

"Tidligere har dagskørelyset omfattet både positions- og nærlys foran og
baglygter og nummerpladebelysning bagpå. Det er mange pærer, der er i gang
hele tiden. Volkswagen har hidtil indskudt en modstand i forbindelse med
dagskørelyset, og derved sænket spændingen på pærerne for at reducere slid
og forlænge pærernes levetid. I dagtimerne er det hensigtsmæssigt at køre
med lavere spænding på forlygterne, for dagskørelysets funktion er alene at
markere bilen, ikke at oplyse vejbanen."

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-02-10 22:53

"Bjørn J." skriver:

> [...]
> med lavere spænding på forlygterne, for dagskørelysets funktion er alene at
> markere bilen, ikke at oplyse vejbanen."

Der står også at det er en seperat pære der sidder i lygten. Det er
altså fjernlyspæren (en H7). Når man tænder det lange lys, bliver TFL
pæren pludselig meget lys

Den der med PWM, kan du også se på drejetåbelygterne, der fader
langsomt ud. Transistorerne bruges også til at tjekke alle pærer når
man sætter tænding på bilen. Transistorkredsløbet kom med Golf
V/Touran introduktionen svjh.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 21-02-10 21:14

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> Manden lever tilsyneladende i fortiden :)

Eller også udtaler jeg mig om noget, jeg rent faktisk véd noget om, Mogens.
)

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 21-02-10 21:28

> Eller også udtaler jeg mig om noget, jeg rent faktisk véd noget om,
> Mogens.

Det kan jeg ikke tro

Fra : Henrik B.

Dato : 21-02-10 21:38

> Det kan jeg ikke tro

Jeg ved ikke noget om levetiden på en Xenonpære?
Jeg ved ikke noget om at mange taxa'er får dem skiftet inden for de første
to år?

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 22-02-10 06:19

> Jeg ved ikke noget om levetiden på en Xenonpære?
> Jeg ved ikke noget om at mange taxa'er får dem skiftet inden for de første
> to år?

I den sammenhæng her anklager du mig for at udtale mig om noget, jeg ikke
ved noget om. Og det eneste jeg rent faktisk siger er, at xenon har en
længere levetid end alm. pærer, og at det autoriserede værksted ifm. service
ikke har udskiftet nogen pærer forebyggende - Henrik...

Fra : Henrik B.

Dato : 21-02-10 21:14

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Hvor lang tid holder de mon så, når de ikke er tændt i dagslys, da potten
> har automatik på .....?

Den største belastning for en Xenon-pære er tændingstidspunktet. Når først
den "kører", er der ikke den store slidtage.

> PS: Det må taxerne da også have i dag ?

Når f.eks. 212'eren købes med Xenon, er der fede diodekørelys på. Men 90% af
taxachaufførerne kører rundt med fuldt blus på nærlyset. Det betyder jo
heller ikke noget - de har servicekontrakt. )

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-02-10 21:19

KLIP

> Når f.eks. 212'eren købes med Xenon, er der fede diodekørelys på. Men 90%
> af taxachaufførerne kører rundt med fuldt blus på nærlyset. Det betyder jo
> heller ikke noget - de har servicekontrakt. )

De nye taxa-biler som virkelig anvender diodelyset til kørelys, må så kunne
forhandle en rabat på serviceaftalen.

De "pærer" går stort set aldrig i stykker..

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-02-10 21:22

> De "pærer" går stort set aldrig i stykker..

Ikke det??

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-02-10 21:27

KLIP

> Ikke det??

Nogen kan naturligvis have købt noget billigt skrammel til deres modeller,
men eks. er/var der ikke én eneste sprunget diode i S80´s bremselysbro.

Altså en af de bedre reservedele og sikkert ikke fra Ford..;)

Så de har altså holdt i 11 år og det kan jeg just ikke prale af,
forlygtepærerne har/havde.

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 21-02-10 21:31

> [...]

> men eks. er/var der ikke én eneste sprunget diode i S80´s bremselysbro.
> Så de har altså holdt i 11 år og det kan jeg just ikke prale af,

Er det ik MB og Toyota, manden har sin erfaring med - og Saab

Fra : Henrik B.

Dato : 21-02-10 21:39

> Nogen kan naturligvis have købt noget billigt skrammel til deres modeller,
> men eks. er/var der ikke én eneste sprunget diode i S80´s bremselysbro.

Nåååeeehh, jeg troede vi talte om Xenon. )
Men ja, dioder er rim eligt durabile. Dog ses det, at der mangler lys i
enkelte dioder, i diodebremselygterne, når man ser dem ude i trafikken

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-02-10 21:44

KLIP

> Nåååeeehh, jeg troede vi talte om Xenon. )
> Men ja, dioder er rim eligt durabile. Dog ses det, at der mangler lys i
> enkelte dioder, i diodebremselygterne, når man ser dem ude i trafikken

Jow jow, men er det ikke biler ældre end min hedengangne S80 eller modeller
som alligevel hovedsagligt består af noget billigt skrammel....?

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-02-10 21:51

> Jow jow, men er det ikke biler ældre end min hedengangne S80 eller
> modeller som alligevel hovedsagligt består af noget billigt
> skrammel....?

Tjjooeeehh sikkert.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-02-10 20:53

> Efter Scenic'en blev afhændet er det slut med det.
> Alle mine biler har nu xenonlygter.

Og? Hos f.eks. Osram skifter man ofte før tid, fordi de begynder at
"flimre", længe inden de går døde...

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 21-02-10 21:01

> Og? Hos f.eks. Osram skifter man ofte før tid, fordi de begynder at
> "flimre", længe inden de går døde...

Og? Det er ik' noget, mit aut. værksted er begyndt på, Henrik B.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-02-10 21:01

> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Og? Det er ik' noget, mit aut. værksted er begyndt på, Henrik B.

Så med andre ord - det er ikke noget du ikke gør, men det er noget
værkstedet gør for dig. )

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 21-02-10 21:07

> Så med andre ord - det er ikke noget du ikke gør, men det er noget
> værkstedet gør for dig.

Ja det er klart. Min tid som hjemmemekaniker er for længst forbi, men det er
måske forkert, set med dine øjne?

Fra : Henrik B.

Dato : 21-02-10 21:15

> Ja det er klart. Min tid som hjemmemekaniker er for længst forbi, men det
> er måske forkert, set med dine øjne?

Overhovedet ikke - jeg slipper også helst selv (dog ikke for pæreskift). Men
for ikke den ivrige læser skal få en forkert opfattelse af tingene (din
mening/holdning), skal hele historien jo med.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 21-02-10 21:29

> Overhovedet ikke - jeg slipper også helst selv (dog ikke for pæreskift).
> Men for ikke den ivrige læser skal få en forkert opfattelse af tingene
> (din mening/holdning), skal hele historien jo med.

Det er der slet ingen fare for - tværtimod kunne din kommentar skabe rod i
opfattelserne

Fra : Henrik B.

Dato : 21-02-10 21:41

> Det er der slet ingen fare for - tværtimod kunne din kommentar skabe rod i
> opfattelserne

Ingen ville være i tvivl, hvis du forstod at udtrykke dig præcist. )

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 22-02-10 06:23

> Ingen ville være i tvivl, hvis du forstod at udtrykke dig præcist. )

Det ka de heller ikke være - jeg udtrykker mig i denne her sammenhæng helt
præcist, idet jeg henviser til det aut. værksted. Man kunne istedet mistænke
dig for at ville ha noget andet frem i "teksten" end jeg...

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 19-02-10 14:23

On 19 Feb., 21:52, fol...@rasmussen.dk wrote:

> Disse serviceintervaller, er de ikke betinget af at man anvender
> longlife-olie?

Jo, detvar det her med udviklingen af olierne

> Og er det muligvis sådan, at de pågældende modeller bruger en anelse
> olie, og derfor skal toppes op mellem serviceeftersynene?

Jo nogen af dem skal have hældt op til en hel liter på mellem
skiftene.

> Så er der jo en smule fornuft i sagerne, idet der kommer lidt frisk
> olie på ind i mellem.

Så meget "frisk" bliver det vidst heller ikke til....

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 19-02-10 22:33

> Skifter du også pærer på bilen inden de springer?

Jeg gør ihvertfald. Skifter begge sider nu jeg er i gang.

Så er der også en reservepære til en nødstund.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-02-10 23:02

"Martin [6000]" skriver:

> Jeg gør ihvertfald. Skifter begge sider nu jeg er i gang.

Det gjorde jeg også engang. Sidste bil sprang 2 forlygtepærer over
100.000 km, men med knapt 15.000 km imellem.

Jeg havde jo alligevel pærer hjemme i garagen fra den forrige bil.

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 19-02-10 23:03

> Det gjorde jeg også engang.

Underforstået: Jeg vokser fra det mener du?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-02-10 23:13

"Martin [6000]" skriver:

> Underforstået: Jeg vokser fra det mener du?

Det kommer nok til dig også.....

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 19-02-10 23:31

> Det kommer nok til dig også.....

Hehe...

Fra : N/A

Dato : 20-02-10 02:53

Fra : Henrik B.

Dato : 22-02-10 14:26

On 22 Feb., 11:39, "Bjørn J." <mrb...@post.tele.dk> wrote:

> Lys i logo er en idé, du skulle sende til VW og gerne med en tegning, hvor
> logoerne skal sidde på fronten, så TFL bliver symetrisk.

MB har brugt idéen - dog på Actros:
http://www2.mercedes-benz.dk/content/denmark/mpc/mpc_denmark_website/dkng/home_mpc/truck_home/home/trucks/actros/advantages/design.html

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Bjørn J.

Dato : 22-02-10 22:39

"Henrik B." <saab95aeroestate@gmail.com> skrev i en meddelelse

>MB har brugt idéen - dog på Actros:
>http://www2.mercedes->benz.dk/content/denmark/mpc/mpc_denmark_website/dkng/home_mpc/truck_home/home/trucks/actros/advantages/design.html

Der skal være 2 symeterisk anbragte kørelyslygter, så det viste kan kun være
tant og fjas..

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 22-02-10 14:29

On 22 Feb., 16:32, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:

> Hvor svært kan det være at lave 2 lygter formet som eksempelvis
> Mercedes logo og placere dem i hver sin side?

Det er jo let. Men personligt synes jeg at det ville ligne lort...

> Lys i fjernlysparabolen med en pære.

Som hos Audi. Ser ud som et par forlygter der har mistet
pusten...
Kan heller ikke li' Skoda's lys i tågelygterne..
Så hellere "diodebånd", som på A4, A5, MB E-klasse m.v.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Bjørn J.

Dato : 22-02-10 22:42

> [...]

> Lys i fjernlysparabolen med en pære.

>Som hos Audi. Ser ud som et par forlygter der har mistet

Principielt virker det også sådan på bimmeren, men selve lygten er ikke en
fjernlyslygte. Det er en "fodgængerlygte".

Dem du taler om, er det modeller med bi-zenon og "fodgængerlys" eller helt
aml. "pære-lys"?

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 22-02-10 14:39

On 22 Feb., 18:27, "Bjørn J." <mrb...@post.tele.dk> wrote:

> Kan du ikke komme med et link til et billede eller en VW-forklaring ?

Det er korrekt Bjørn. Det er det samme som man ser på flere Audi'er
(A3, A6), hvor man har monteret en "træt" 21 watt pære i
fjernlyslygten. Prøv at lægge mærke til det, når du møder dem i
trafikken.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Bjørn J.

Dato : 22-02-10 22:46

"Henrik B." <saab95aeroestate@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>(A3, A6), hvor man har monteret en "træt" 21 watt pære i
>fjernlyslygten. Prøv at lægge mærke til det, når du møder dem i

Jeg har så lige lært, det laves med en indskudt modstand.

mvh/Bjørn J.