En af ignoranterne
Fra : Martin Bak

Dato : 15-02-10 10:14

Lige et billede af en bil. En bil tilhørende en af dem der overhørte
"politiet fraråder al udkørsel" i fredags. Bilen står stadig hvor bilisten
efterlod den.

http://www.dr.dk/Regioner/Bornholm/Nyheder/Bornholm/2010/02/15/075657.htm

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : tiper

Dato : 15-02-10 02:29

On 15 Feb., 10:13, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:
> Lige et billede af en bil. En bil tilhørende en af dem der overhørte
> "politiet fraråder al udkørsel" i fredags. Bilen står stadig hvor bilisten
> efterlod den.

Sikke en masse du kan udlede ud af et enkelt billede.
Så vidt jeg husker, var det tidligt på eftermiddagen af advarslerne
startede, og at politiet der fraråd udkørsel. Men billedet fortæller
ikke hvornår på dagen at billisten var på vejen.

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-02-10 12:55

Martin Bak skrev:

> Lige et billede af en bil. En bil tilh�rende en af dem der overh�rte
> "politiet frar�der al udk�rsel" i fredags. Bilen st�r stadig hvor
bilisten
> efterlod den.

http://www.dr.dk/Regioner/Bornholm/Nyheder/Bornholm/2010/02/15/075657.htm

ROFL

Fra : Anders Majland

Dato : 15-02-10 15:19

> Lige et billede af en bil. En bil tilhørende en af dem der overhørte
> "politiet fraråder al udkørsel" i fredags. Bilen står stadig hvor bilisten
> efterlod den.

Kunne jo nemt være kørt fast før politiets advarsler...

Men han var jo så nok en af dem der var årsagen til at de stoppede med at
køre med sneplovene - det var for farligt for chaufførerne når der kunne
gemme sig biler i driverne ...

Mhs til politiets advarsler mener jeg de burde stramme den op... At de
fraråder udkørsel betyder jo oftest blot at trafikken vil bevæge sig trægt
og man bør køre hjemmefra i god tid hvis man vil nå frem til planlagt tid.
Giv istedet politiet bemyndigelse til at forbyde udkørsel - medmindre man
indhenter en tilladelse... Det vil nok ikke give politi/alarmcentralerne
mere arbejde at skulle afvise tilladelser til specifikke områder end opkald
til hjælp i samme ...

Og dem der så kører ud alligevel kan få lov at betale (læs bøde) for den
hjælp de skulle få behov for... Ligesom SOK skriver regninger for at redde
badedyr om sommeren kunne man roligt lave brugerbetaling på at spilde
politiets tid hvis der var annonceret forbud mod at køre ud... Folks
respekt for anvisninger er ikke stor... Der var i weekenden en del ude at
spadsere på isen til en lille ø. Det var den officielle holdning at isen
ikke var sikker (og nogen var drevet ud på en isflage dagen før). Der vader
folk bare ud selvom politiet forsøger at stoppe dem. Der var en del der
kunne have fået bøder for ikke at følge politiets anvisninger - istedet blev
det vist kun til en flok p-bøder.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-02-10 16:58

Den Mon, 15 Feb 2010 15:19:26 +0100 skrev Anders Majland:

> [...]
> og man bør køre hjemmefra i god tid hvis man vil nå frem til planlagt tid.

Jeg får mere og mere en mistanke om at problemet slet ikke er at der
advares for meget, eller at folk ignorerer den - men blot at de
ikke hører efter.

Der er to forskellige advarsler.

Det ene er "politiet fraråder unødig udkørsel". Hvad der så er
nødvendigt er op til den enkelte at vurdere. Om det fx er nødvendigt
at møde på arbejde må man diskutere med chefen.

Det andet er "politiet fraråder al udkørsel". Der er ikke noget at
diskutere, hvis der er hjul under, er falder det under "al udkørsel".
Ambulancerne holder stille, og det gør vi andre naturligvis også.

> [...]
> mere arbejde at skulle afvise tilladelser til specifikke områder end opkald

Har vi ikke nok forbuds-Danmark allerede? Det er IMHO langt nok ude
at politiet skal spilde tid på at forbyde folk at gå ud på søer. Det
er tilladt at vinterbade, men ham der skal save hullet får en bøde
for at gå på isen...

> [...]
> badedyr om sommeren kunne man roligt lave brugerbetaling på at spilde
> politiets tid hvis der var annonceret forbud mod at køre ud...

Hvor mange har politiet trukket fri i år?

Falck og Dansk Autohjælp sender normalt en regning, i hvert fald hvis
man ikke har abonnement.

> [...]
> kunne have fået bøder for ikke at følge politiets anvisninger - istedet blev

For et par år siden, kunne jeg læse at politiet havde været rundt og
sætte skilte op med "isen er usikker" på samtlige søer i området. Om
aftenen var jeg så nede ved den lokale sø om, som tilfældigvis ligger
på den tyske side af grænsen, og undrede mig over en masse hvide striber
på isen. Pga. advarslen, turde jeg ikke gå ud på isen. Næste dag gik
jeg derned mens det var lyst, og der var forklaringen på striberne
- et halv hundrede tyskere løb på skøjter, spillede ishockey og hvad
man nu ellers laver på isen. Jeg bevægede mig også ud på isen, og
konstaterede at når jeg hoppede som man gør når man forsøger at lave
hul på isen, lød det som at hoppe på beton, og resulterede iøvrigt
i ondt i benene.

Tiden hvor vi griner af "forbuds-Sverige" er forlængs overstået, og
det er ikke fordi svenskerne har fået færre forbud. Det er os der har
fået flere.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Mikael

Dato : 15-02-10 11:47

On 15 Feb., 15:19, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
> mere arbejde at skulle afvise tilladelser til specifikke områder end opkald

Hvad med at lade folk tænke selv? Alle kan se der kommer noget hvidt
ned fra himlen det kommer så i større eller mindre mængder og det må
man forholde sig til.
Når man så har begivet sig ud i trafikken, så må man køre efter
forholdene og hvor forholdene tillader det.
Jeg har godt nok mange gange været ude i snevejr netop hvor alt
udkørsel frarådes og har aldrig siddet fast, men det er til gengæld
også sket nogle gange at jeg har måtte ændre rute fordi jeg ikke har
været sikker på at jeg har kunne køre på en given vej uden at sidde
fast.
Man må jo så også bare indstille sig på at hvis du kommer til at sidde
fast, så går der en rum tid før der er nogen der kommer og hjælper
dig.

Man salter også på livet løs alle vegne, ryd sneen og lad resten
ligge, så kan man se der er glat og forholde sig til det. Men folk vil
jo kunne køre på deres sommerdæk med 130km/t på alle tider af året, så
op i røven med miljøet, det er jo kun salt.

De eneste der ikke skal have lov til at tænke selv, det er dem som i
snevejr futter rundt på deres sommerdæk, de skal straffes hårdt.
eksempelvis 5000kr. for så kan det lige så godt betale sig at købe et
sæt vinterdæk.

> [...]
> kunne have fået bøder for ikke at følge politiets anvisninger - istedet blev

Hvorfor skal politiet også blande sig i det? Hvis folk synes isen
virker usikker så bliv dog på land, er du ikke villig til at løbe
risikoen med at ryge igennem isen så bliv dog på land.
Hvorfor skal isen i Kbh. kommune være 5cm tykkere end alle andre
kommuner i landet før man giver lov til at gå ud på den. Man kunne som
en service i stedet fortælle hvor tyk isen er, og så må folk forholde
sig til det. Er man bange for at falde ned med en flyver, så bliv på
jorden.

Jeg er træt af regler skal fjerne folks sunde fornuft.

Mikael

Fra : Martin Bak

Dato : 15-02-10 20:07

wrote:

> [...]

Man må jo så også bare indstille sig på at hvis du kommer til at sidde
fast, så går der en rum tid før der er nogen der kommer og hjælper
----SVAR:--------
(OT: jeg hader når folk har svaret via GoogleGroups, så quotingen ligner
lort. Quotefix virker ikke hos mig)

Problemet er jo ikke at folk ikke kan få hjælp. De ligger som de har redt.
Problemet er at de er i vejen, og potentielt til fare snerydningsmandskabet,
når de skal i gang med arbejdet. Når der frarådes alt udkørsel skal man IKKE
køre ud. At politiet så kun skal bruge denne advarsel når forholdende
virkelig betinger det kan alle vist blive enige om.
----------------------

[...]

---SVAR:--------------
Du er dobbeltmoralsk så det vil noget. End ikke de vildeste vinterdæk
hjælper dig en tøddel, når sneen ligger i meterhøje driver, og rydningen er
indstillet. Kører man ud i dét føre, demonstrerer man en så ringe dømmekraft
at det burde have konsekvenser for kørekortet i forhold til et klip og en
bøde, og, som det er foreslået, en regning på ekstraarbejdet man har medført
for snerydningen.
-----------------

> [...]

en service i stedet fortælle hvor tyk isen er, og så må folk forholde
sig til det. Er man bange for at falde ned med en flyver, så bliv på

---SVAR:----------------
Det er det offentlige der skal bekoste en eventuel redningsaktion og
efterfølgende genoplivning og behandling. Det er helt på sin plads at man
forbyder folk at begå sådanne tåbeligheder. Du kan sidestille det med
sele-påbuddet.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 15-02-10 20:20

Den Mon, 15 Feb 2010 20:06:58 +0100 skrev Martin Bak:

> [...]
> dig.
> ----SVAR:--------
> (OT: jeg hader når folk har svaret via GoogleGroups, så quotingen ligner

Så få dig en newsreader der virker.

> [...]
> efterfølgende genoplivning og behandling. Det er helt på sin plads at man
> forbyder folk at begå sådanne tåbeligheder. Du kan sidestille det med

Sjovt nok er det stadig lovligt at vinterbade. Det er kun ham der skal
ud og save hullet i isen der evt. får en bøde.

Iøvrigt mener jeg at sele-påbuddet er af hensyn til den man evt.
måtte køre sammen med. Han skal ikke have et lig på samvittigheden,
hvis det kunne have været undgået. Hvad angår redningsarbejdet, ville
det nok være billigere hvis falck-manden kunne gå hen til liget 10-15
meter fra bilen og konstatere at han allerede er død, der skal bare
fejes op, fremfor at skulle klippe og skære bilen fra hinanden for at få
manden ud, helicopter transport til sygehuset, samt et par uger på
intensiv.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Anders Majland

Dato : 15-02-10 20:34

> Hvad med at lade folk tænke selv? Alle kan se der kommer noget hvidt
> ned fra himlen det kommer så i større eller mindre mængder og det må
> man forholde sig til.

Det kan være lidt svært at vurdere på afstand. Jeg bruger vejdirektoratets
webkameraer en del. Viser de at vejen er hvid og der end ikke er sporkørt
til asfalten, ja så er det da til at forholde sig til. Men har man 300km
hjem er det svært at vide hvordan vejret vil udarte sig - Så bedste bud er
de lokale vejrudsigter langs ruten sammenholdt med lokale observationer. Jeg
har igen imorgen planer om at køre på tværs af landet. Der ser det ikke ud
til det store nedbør men rimtåge nedsætter også fremkommenligheden noget så
der skal lige lægges lidt extra tid til.

Det er da 7-9-13 kun sket en gang denne vinter at vi har måtte efterlade
bilen* og gå det sidste stykke hjem... Vejrudsigterne lovede snefygning og
det er jo sjældent de helt store problemer .... Men den sidste km blev så
til fods da det var en mindre vej og sneploven havde holdt fyraften i nogle
timer... Egenligt har jeg ikke noget at udsætte på snerydningen herude -
Vejens størrelse taget. Der er da også lige kommet en forbi her omkring kl
20 for at tage det værste fygesne (Der er så roligt herude at jeg kan høre
den på lang afstand når han bruger skæret ... længe inden jeg kan se
blinkene)

* Det er så også sket at vi ikke har kunnet tage bilen fra offenlig vej, men
har måtte hente hjælp hos naboen med hans traktor, men det er jo vilkårene.

Men formuleringen "fraråder" er en opfordring til ikke at køre unødigt eller
ikke køre. Hed det derimod (som på bornholm fornyligt) at sneplovene havde
indstillet kørslen så er det mere konkret information. Ligeledes på det
storkøbenhavnske motorvejsnet. Der måler de jo fremkommeligheden, så en
trafikmeldig kan hedde at det nu tager xx min at køre fra a til b. Det kan
nok få nogen til at drikke en kop kaffe mere derhjemme og/eller overveje en
hjemmearbejdag eller afspadsering. Og når de så begynder med deres
"frårader" bla bla bla, så mangler jeg yderligere information om man kan
forvente at hovedvejene stadig ryddes eller det kun er på bivejene.

Vintertrafik.dk kunne godt tåle en udvidelse. Til normalt / glat kunne godt
laves extra kattegorier. Heraf en "lukket" eller ryddes ikke før
dato/klokkeslet. De har jo dataene i systemerne de kører sneplovene og
saltning efter. Så det er kun et spørgsmål om at få det ud til os andre...

På storebælt der lukker de for "vindfølsomme køretøjer" og dernæst lukker de
helt, hvis de ikke mener at det er forsvarligt at køre over. Det samme kan
man også på andre vejstrækninger. Er forholdene håbløse for alm trafikanter
så meld det klart ud ...

> Hvorfor skal politiet også blande sig i det? Hvis folk synes isen
> virker usikker så bliv dog på land, er du ikke villig til at løbe
> risikoen med at ryge igennem isen så bliv dog på land.

Såmend kun fordi det sætter redningsfolkenes liv på spil hvis de skal ud og
redde dem ... Dertil udgifter til behandling/støtte til efterladte ...

Fra : Mikael

Dato : 15-02-10 15:23

On 15 Feb., 20:06, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:

> ----SVAR:--------
> (OT: jeg hader når folk har svaret via GoogleGroups, så quotingen ligner
> lort. Quotefix virker ikke hos mig)

Jeg er heldigvis lykkeligt uvidened om hvad du mener, men er til
gengæld træt at at der er temmelig mange indlæg hvor jeg ikke kan læse
ÆØÅ.

> [...]
> bøde, og, som det er foreslået, en regning på ekstraarbejdet man har medført
Det synes jeg nu ikke, men folk der forsøger sig frem i snevejr på
sommerdæk udgør en langt større trussel for dem selv og alle andre. De
vil blot ikke erkende det.
Men ligger der meterhøje driver så giver det jo lidt sig selv, så kan
man ikke komme ud og det er det jeg mener lad folk forholde sig til
situationen, det er trods alt sjældent at hele landet er dækket af
meter høje snedriver. Det er jo også logik ligger man i røven af en
sneplov og han vender om fordi han ikke mener han kan komme igennem,
ja så er jeg heller ikke ham der tror min Mazda kan.
Da andre lande har regler der forbyder kørsel på somerdæk i
vintervejr, kan jeg sgu da ikke være helt alene med det synspunkt. Mit
største problem er nok bare at politiet er lidt for hurtige og det kan
ikke udelukkes at det skyldes journalister der kimer dem ned så de kan
få det knaldet op på forsiden af deres netaviser "Politiet fraråder al
udkørsel".
Jeg vil stadig ham lov til selv at vurdere forholdene der hvor jeg er,
jeg kan trods alt selv gå ud og se og mærke hvordan tingene står til
istedet for en betjent som sidder på politigården i midt og
vestjyllands politi der udtaler sig om hele hans region. Den er nemlig
temmelig stor.

Lad dem være og spar pengene...

Fra : Martin Bak

Dato : 15-02-10 23:42

> [...]

istedet for en betjent som sidder på politigården i midt og
vestjyllands politi der udtaler sig om hele hans region. Den er nemlig

Måske. Men han kommer med sin rådgivning på et oplyst grundlag. Han har får
jo indberetninger fra sneberedskabet i hele regionen. De folk der kører i
ellers ret så potente indretninger, og som melder tilbage at det er
nyttesløst at kæmpe mod vejrguderne. Så han ved betydeligt mere om
situationen end den enkelte kan få ved at stikke snuden udenfor bøgehækken.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-02-10 01:11

Mikael skrev:
> Det synes jeg nu ikke, men folk der forsøger sig frem i snevejr på
> sommerdæk udgør en langt større trussel for dem selv og alle andre. De
> vil blot ikke erkende det.

Kan vi ikke snart få aflivet den der med at vinterdækkene er op til 800%
bedre end sommerdækkene?

Og at man automatisk bliver superbilist når man få vintersutter på dyret?

Når politiet først har sagt "Al udkørsel frarådes" er vi derhenne at du
skøjter rundt uanset dækvalg. IMO også når de "blot" siger "Al
unødvendig udkørsel frarådes."

Det er altså ikke uden grund at hærens bæltekørertøjer rekvireres til at
hjælpe ambulancerne igennem.

> [...]
> istedet for en betjent som sidder på politigården i midt og
> vestjyllands politi der udtaler sig om hele hans region. Den er nemlig

Og når du så har stået udenfor din dør og vurderet, hvor langt vil du så
have at den vurdering gælder?

Hernede omkring er det flere gange set at der er flere cm forskel i
mængden af sne end der er afstand i km.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-02-10 00:46

Anders Majland skrev:
> [...]
> Men han var jo så nok en af dem der var årsagen til at de stoppede med
> at køre med sneplovene - det var for farligt for chaufførerne når der

Hvorfor de stoppede med snerydningen på Bornholm kan du læse om i
kommentarfeltet til højre, her; http://snestatus.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 16-02-10 01:00

> Hvorfor de stoppede med snerydningen på Bornholm kan du læse om i
> kommentarfeltet til højre, her; http://snestatus.dk/

Denne opdatering er ret sigende om situationen i fredags:

"Så er turen mod Aarsballe blevet besværet. Foran holder en personbil fast
der får hjælp af traktor.. Vi har endda ryddet der for 5 min siden"

Og senere: " Endeligt er vi kommet hjem, men personbiler, hold jer væk! Og
tak til de 4 traktorere der trak os fri... Godnat og vejen er lukket.."

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : N/A

Dato : 16-02-10 01:11

Fra : N/A

Dato : 16-02-10 01:11

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 15-02-10 20:17

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> writes:

> (OT: jeg hader når folk har svaret via GoogleGroups, så quotingen
> ligner lort. Quotefix virker ikke hos mig)

Skift OE ud, det er der problemet ligger.

X-Fut til dk.edb.internet.software.mail+news
--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*