Vinterferie med bus - livsfarligt?
Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 13-02-10 13:26

Så er det højsæson igen.

http://ekstrabladet.dk/112/article1299056.ece

Det slår aldrig fejl. Hvert eneste år på denne tid laver
turistbusserne de store overskrifter.

Jeg hørte i radioen forleden dag, at Københavns Færdselspoliti i
Januar måned havde kontrolleret 140 hjemvendte turistbusser, og der
var skrevet rapport på 100!!

De slår lastbilerne med flere hundrede procent.

Med en skummel fortid i branchen véd jeg stort set hvad der er sket.

Der har sikkert været 2 chauffører på bussen, hvoraf den ene sagtens
kan være en afløser der kun kører lejlighedsvis. Den faste chauffør på
bussen kører så de første 9-10 timer, hvilket passer med at de er
startet i Jylland, er kørt til Amager, har lastet bussen, brugt tid på
Rødby-Puttgarden, og derefter er begyndt at køre ned gennem Tyskland.

Andenchaufføren har så haft travlt med andre gøremål end at lægge sig
ned i sovekabinen og hvile/sove, og når det så er hans tur til at
køre, så er han ikke fit for fight.

Hvis jeg skal være helt ærlig, så ville jeg hellere være gris på en
dyretransport end jeg ville være passager på en turistbus der kører
non-stop ture til skisportsdestinationer. Sådan set ud fra en
sikkerhedsmæssig vurdering.

Tilbageturen er som regel endnu farligere, da de gæster der allerde
befinder sig på destinationen naturligvis må forlade værelserne til
fordel for de nyankomne.

Så laster man bussen igen, og under påskud af, at det kan man sagtens,
da den er tomandsbetjent, kører man så til Danmark igen!

Det duer bare ikke.

Mit råd, hvis I ellers gider høre det er: Kør selv, eller flyv.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 13-02-10 13:38

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> Så er det højsæson igen.
> Det slår aldrig fejl. Hvert eneste år på denne tid laver
> turistbusserne de store overskrifter.
> Mit råd, hvis I ellers gider høre det er: Kør selv, eller flyv.

Ja !

Det var "normalt vintervejr" og "intet snefald", da den danske bus med unge
fra Amager i nat kørte galt på en motorvej nær Dessau i Tyskland. Den var på
vej til Østrig. Strækningen er en 'lige strækning', og det tyder ikke på, at
selve vejens beskaffenhed er skyld i ulykken. En talskvinde fra tysk politi
udtaler lørdag formiddag, at den danske bus ramte autoværnet i
midterrabatten, kurede frem
og væltede om på siden.

En talsmand for det tyske politi, Michael Senger, fortæller lørdag morgen
fra ulykkesstedet til berlingske.dk, at ulykkesårsagen formentlig først vil
blive opklaret i løbet af et par dage.

Bussen, som kom fra Egons Turistbusser, er stadig på motorvejen.
Motorvejsafsnittet mellem Dessau-Süd og Wolfen, hvor ulykken fandt sted ved
ettiden i nat, er fortsat afspærret i begge retninger.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 13-02-10 16:44

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Motorvejsafsnittet mellem Dessau-Süd og Wolfen, hvor ulykken fandt sted
> ved ettiden i nat, er fortsat afspærret i begge retninger.

Mitteldeutscher Zeitung skriver:
www.mz-web.de/servlet/ContentServer?pagename=ksta/page&atype=ksArtikel&aid=1266034381888&openMenu=987490165154&calledPageId=987490165154&listid=994342720546
Avisen Mitteldeutsche Zeitung har været på ulykkesstedet siden morgenstunden
og skriver på sin hjemmeside, at den danske turistbus ifølge ubekræftede
forlydender er udstyret med både sommer- og vinterdæk på de trækkende
aksler.

Er det korrekt, kan det forklare, hvorfor den tonstunge bus pludselig kom ud
af kontrol og bragende ind i autoværnet i motorvejens midterrabat.

Fra : alexbo

Dato : 13-02-10 17:05

"Mogens (K)" skrev

> [...]
> ubekræftede forlydender er udstyret med både sommer- og vinterdæk på de

Det vil sige at det bare er rygter de viderebringer,
ikke særlig imponerende indsats af en avis der har været på stedet hele
dagen.
De kan formentlig heller ikke se forskel på en trækkende og ikke trækkende
aksel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 13-02-10 17:23

> ...ikke særlig imponerende indsats af en avis...

Sikkert rigtigt - dog ved den "almindelige" tysker væsentlig mere om emnet
"biler" end den "almindelige" dansker, IMO !

Fra : jens

Dato : 13-02-10 20:12

> [...]
>
> Er det korrekt, kan det forklare, hvorfor den tonstunge bus pludselig kom
> ud af kontrol og bragende ind i autoværnet i motorvejens midterrabat.

Nu tror jeg endnu ikke jeg har set en bus der trak på mere end en af
bagakslerne, så "de trækkende" aksler må være et udsagn fra nogle
journalister der intet ved om busser.
Det passer vist også meget godt med hvis man kigger på billedet her, jeg
tror næppe der har været træk på den bagerste aksel.
http://www.bt.dk/danmark/boern-loeb-rundt-i-nattoej-og-stroempesokker

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 13-02-10 20:14

"jens" <spam@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Det passer vist også meget godt med hvis man kigger på billedet her, jeg
> tror næppe der har været træk på den bagerste aksel.

Nope - den trækker på aksel 2 ud af tre. Nuvel måske der der gåe noget tabt
i den danske oversættelse...

Fra : Brian Lund

Dato : 13-02-10 14:10

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
> Så er det højsæson igen.
>
> http://ekstrabladet.dk/112/article1299056.ece

Totalt off-topic men jeg væltede lige over den her, som der blev linket til
fra ´den side du kom med:
http://ekstrabladet.dk/112/article1299044.ece

Syv personer dræbt i busulykke
"Indtil videre er ligene af _otte_ kvinder fundet. En af kvinderne var
gravid, mens et etårigt spædbarn også var blandt de omkomne."

Regning er åbenbart heller ikke deres stærke side... Det får jeg da til
mindst 9, men måske er det fordi der er "7 døde og 2 alvorligt.."?

Brian

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 13-02-10 14:43

On Sat, 13 Feb 2010 14:09:39 +0100, "Brian Lund"
<brian@-FJERN-lundfoto.dk> wrote:

> [...]
>
>Regning er åbenbart heller ikke deres stærke side... Det får jeg da til
>mindst 9, men måske er det fordi der er "7 døde og 2 alvorligt.."?

Mennesker er udstyret med en fantastisk evne til at miste fokus.

Tråden handler om busulykker med dødelig udgang, og flux bliver der
fokuseret på en ligegyldig sammentællingsfejl.

Det er et kendetegn ved denne gruppe. Et eksempel:

Manden kører skidefuld rundt i en stjålet bil, med bagagerummet fuldt
af stoffer. Det er der stort set ingen herinde der kan tage sig af,
men han havde tågelygterne tændt i lygtetændingstiden og i klart vejr,
samtidigt med at han kørte i midtersporet på motorvejen, selv om højre
spor var frit.

Det sidste får gruppen til at idømme delikventen livsvarigt fængsel,
og 1 mill. i dagbøder, men beruselsen, tyveriet og narkoen....???
Skide være med det. .o))

Sådan er der så meget.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian Lund

Dato : 13-02-10 15:15

> [...]
>
> Det sidste får gruppen til at idømme delikventen livsvarigt fængsel,
> og 1 mill. i dagbøder, men beruselsen, tyveriet og narkoen....???

Du har 100% ret!

Men jeg tror du har ret i din oprindelige påstånd med busser vs. lastbiler,
men nu arbejder jeg også selv med lastbiler til dagligt så deet... Vi har
kun haft et enkelt færdselsuheld de sidste ihvertfald 13 måneder, hvor en
anden trafikant valgte at køre ud foran vores bil (måske mere end 13 mdr,
det er så langt tilbage jeg kan huske den slags)!

Men nu er det så heller ikke langturschauffutter vi har ansat, så det kan jo
ikke rigtigt sammenlignes...

Brian

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 13-02-10 16:04

On Sat, 13 Feb 2010 15:14:52 +0100, "Brian Lund"

>Du har 100% ret!

>--

Naturligvis. )

> [...]

>anden trafikant valgte at køre ud foran vores bil (måske mere end 13 mdr,
>det er så langt tilbage jeg kan huske den slags)!

Der er masser af folk med afspadseringsmuligheder der har disse jobs
som tidsfordriv.

Det er efter devicen: Du får 1000 kr. i Ugandapenge, og så tager du
bare konen med.

De har i sagens natur ikke megen erfaring i den slags kørsel, men det
ser godt ud på tachographen.

>--

>Men nu er det så heller ikke langturschauffutter vi har ansat, så det kan jo
>ikke rigtigt sammenlignes...

>--

I min verden er en lastbilchauffør en lastbilchauffør, uanset hvilken
lastbil han kører i, indtil han i mit påsyn gør noget mindre begavet,
der får ham til at forsvinde ud af hitlisten.

Jeg har ikke tid til at lege mere. Jeg skal lige op og se på føret i
Finland. ,-)

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-02-10 16:18

Den 13-02-2010 16:03, folmer@rasmussen.dk skrev:

> Der er masser af folk med afspadseringsmuligheder der har disse jobs
> som tidsfordriv.

Ja da. Skolelærere, politifolk, Falckfolk og pædagoger.

Jeg har lige en kommentar til dit startindlæg. Bussen er ikke fra
Jylland. Den er fra Slagelse. Men ellers passer dit billede nogenlunde
ind i virkeligheden.

> Det er efter devicen: Du får 1000 kr. i Ugandapenge, og så tager du
> bare konen med.

Nogen gør det sgu gratis, bare for at prale med at de har kørt stor vogn.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-02-10 17:50

folmer@rasmussen.dk wrote:

> [...]
>
> Det sidste får gruppen til at idømme delikventen livsvarigt fængsel,
> og 1 mill. i dagbøder, men beruselsen, tyveriet og narkoen....???

For en enkelt gangs skyld er vi enige. Gruppen her virker som de fleste
debatgrupper på nettet til at være villig til at idømme livsvarigt for en
sprunget stoplyspære.

Altså billedligt talt.

--
- Frank

Fra : KASO

Dato : 14-02-10 08:13

> [...]
>
> Det sidste får gruppen til at idømme delikventen livsvarigt fængsel,
> og 1 mill. i dagbøder, men beruselsen, tyveriet og narkoen....???

Det svarer da meget godt til den virkelige verden omkring os:

Havde ovennævnte eksempel kørt et barn ihjel, havde han fået et betinget
"Fy!" for forseelsen - stofferne ville indbringe nogle ganske få måneders
fængsel (evt. også betinget) - men havde han begået økonomisk kriminalitet -
evt. også uden at nogen reelt havde mistet penge - ville han ryge 6-8 år i
fængsel - ubetinget!

Fra : Jensen

Dato : 13-02-10 18:08

wrote:

>Syv personer dræbt i busulykke
>"Indtil videre er ligene af _otte_ kvinder fundet. En af kvinderne var
>gravid, mens et etårigt spædbarn også var blandt de omkomne."

Den ene døde af skræk og de syv andre blev dræbt = otte lig.

--
Thomas

Fra : IMO

Dato : 13-02-10 17:57

Den Sat, 13 Feb 2010 17:23:08 +0100 skrev Mogens \(K\):

> Sikkert rigtigt - dog ved den "almindelige" tysker væsentlig mere om
> emnet "biler" end den "almindelige" dansker, IMO !

??

»Det er endnu ikke fastslået, om der forelå en teknisk defekt ved
køretøjet, eller om det er de vinterlige vejforhold, der har ført til
ulykken,« siger Michael Senger fra Dessauer Autobahnpoliti til
Mitteldeutsche Zeitung.

Hos Alfa Travel, der har arrangeret Kærnehusets skiferie, afviser
direktør Lars Frederiksen dog enhver snak om, at der skulle være forkerte
dæk på bussen.

- Jeg kan slet ikke forestille mig, at det er muligt. Vi går utrolig
meget op i sikkerhed, og bussen kommer fra en af de mest erfarne og
seriøse vognmænd i Danmark. Det må være en and i de tyske aviser, siger
han.

IMO

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 13-02-10 20:01

"IMO" <imo@get2net.dk> skrev i meddelelsen

> ??

Lad os nu høre, hvad tyskerne finder ud af, inden vi dømmer nogen !!

Fra : Ivan Madsen

Dato : 13-02-10 20:03

On Sat, 13 Feb 2010 20:00:53 +0100, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

>"IMO" <imo@get2net.dk> skrev i meddelelsen

>Lad os nu høre, hvad tyskerne finder ud af, inden vi dømmer nogen !!

Det er jo nok det bedste - vi er ofte for hurtige til at dømme! Og jeg
ved godt, jeg også selv kan være hurtig på aftrækkeren - men prøver at
holde igen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 15-02-10 16:58

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er jo nok det bedste - vi er ofte for hurtige til at dømme!

Det var for høj fart, der var skyld i weekendens busulykke. Det fortæller
statsanklageren i Dessau, Frank Pieper den tyske lokalavis, Mitteldeutsche
Zeitung.

De første undersøgelser viser, at bussen kørte for stærkt i forhold til
vejrforholdene. Ifølge lokale kilder, som bt.dk har talt med, så lå der et
lille lag sne på motorvejen, da bussen forulykkede natten til lørdag.
Temperaturen lå på fire - fem graders frost. De forhold får
anklagemyndigheden til at konkludere, at 99 km i timen var for hurtigt at
køre, selvom det ligger inden for de tilladte 100 km i timen.

- Vi går derfor ud fra, at der ligger menneskelige årsager bag ulykken,
siger Frank Pieper til den tyske avis. Frank Pieper ville ikke anslå præcis,
hvor hurtigt bussen kørte på ulykkestidspunktet. Det danske rejsebureau Alfa
Travel har dog allerede anslået bussens hastighed til 99 km i timen ud fra
den gps, der var installeret i bussen.

Den 49-årige chauffør, der kørte bussen, som fredag nat forulykkede på en
motorvej i Tyskland, bliver sigtet for uagtsomt manddrab og for uagtsomt at
have forvoldt andre mennesker skade. Chaufføren er fortsat indlagt på
hospitalet i Dessau, men når han bliver udskrevet, vil han blive sigtet,
oplyser de lokale politimyndigheder. Proceduren er, at buschaufføren bliver
sigtet, mistænkt for uagtsomt manddrab. Det er standardprocedure, oplyser
Bianca Müller fra politiet i Dessau til bt.dk.

Fra : alexbo

Dato : 16-02-10 15:48

"Mogens (K)" skrev

De forhold får anklagemyndigheden til at konkludere, at 99 km i timen var
for hurtigt at
> køre, selvom det ligger inden for de tilladte 100 km i timen.

Nu skulle man tro at anklagemyndigheden kender de konkrete fakta og bussen.
Men der blev skrevet om børn i nattøj, hvilket kan tyde på en sovebus, og
den må kun køre 80km/t
Det bliver også skrevet om en anhænger og det vil også betyde en
hastighedsgrænse på 80 km/t.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-02-10 18:09

alexbo skrev:
> [...]
> den må kun køre 80km/t
> Det bliver også skrevet om en anhænger og det vil også betyde en

Det forlyder at rejsearrangøren mente at havde modtaget en "generel
tempo 100" til sine trailere, hvilket de 'naturligvis' har meddelt deres
vognmænd og chauffører.

Ulykkesturen har sandsynligvis ikke fulgt rejseselskabets normale plan,
da det er et samlet selskab der afhentes et (1) sted og leveres et (1)
sted, hvorfor der ikke er opsamlinger og afsætninger undervejs. Så den
tur har kunnet gennemføres indenfor de tider reglerne fastsætter. Men
ikke hvis max-hastigheden har været 80 km/t.

Men rejseselskabet er nu godt igang med at vaske hænder. Velvidende at
de sidder et sted hvor de ikke kan straffes.

På deres hjemmeside har de lagt en tidsplan ud for hvordan de ture
normalt gennemføres. Og de tider hænger ikke sammen med reglerne.

De har to ture, med hvert sit startsted (Kbhstrup og Ålborg) og med
samme aflæssesteder i Østrig.

For at den fra Kbhstrup kan gennemføres efter reglerne skal der mindst
tre chauffører til. En der kører fra Kbhstrup og til Padborg, og to
andre der kører fra Padborg og til Østrig.

For den fra Ålborg skal der faktisk to chauffører til for at kunne køre
lovligt til Padborg. Der er ikke tid til den lovpligtige pause,
undervejs, indenfor tidsplanen. På den skal der så også to andre til at
køre videre fra Padborg.

Fra første 'læssested' til sidste 'aflæssested' er der 22½ timer efter
planen. To chauffører på en bus skal holde et hvil af mindst ni timer
senest 21 timer efter de er startet.

Rejseselskabet vil naturligvis sige at det ikke er deres problem. De
bestiller en 'kørsel' hos en vognmand, og så er det op til ham at finde
ud af at gennemføre den lovligt.

Men de bestemmer, stort set, selv hvad de vil betale for det. Og det
indebærer helt sikkert ikke at de vil betale for syv chauffører hvis de
mener de kan slippe med at betale for fire.

Men der er stor salg i håndvaske til det erhverv.

Fra : Henrik B.

Dato : 16-02-10 19:12

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Det forlyder at rejsearrangøren mente at havde modtaget en "generel tempo
> 100" til sine trailere, hvilket de 'naturligvis' har meddelt deres
> vognmænd og chauffører.

Det ændrer ikke på, at der i Tyskland er nedsat hastighed i forbindelse med
dårligt føre...

> [...]
> chauffører til. En der kører fra Kbhstrup og til Padborg, og to andre der

Undskyld hvad? Må hver chauffør ikke køre 4,5 time, inden første stop?

> [...]
> indenfor tidsplanen. På den skal der så også to andre til at køre videre

Undskyld hvad!!?? Hvordan er der nu blevet længere fra Ålborg til Padborg,
end fra Kbh. til Padborg?

--
FUGM - The Trademark of World Class Incompetence
http://www.saabklub.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-02-10 20:19

Henrik B. skrev:
> Det ændrer ikke på, at der i Tyskland er nedsat hastighed i forbindelse
> med dårligt føre...

Er den generel, eller er det ikke kun de steder hvor det er skiltet?

> Undskyld hvad? Må hver chauffør ikke køre 4,5 time, inden første stop?

\/
> Undskyld hvad!!?? Hvordan er der nu blevet længere fra Ålborg til
> Padborg, end fra Kbh. til Padborg?

Nu er det jo ikke blot at køre nonstop fra hhv Kbhstrup og Ålborg og til
Padborg. Der er lige et antal stop undervejs.

Og jo, der er lidt længere fra Ålborg end fra Kbhstrup, og til Padborg.

Fra Kastrup, hvor turen starter, er der omkring 3½ køretimer til
Padborg, så på den tur kan der godt være plads til de indlagte
svingæringer indenfor de 4½ timer. Så det kan en chauffør klare.

På den del af turen er der i øvrigt ikke sat tid på i Padborg, så at
bussen kommer den vej er en antagelse jeg laver, i og med at sidste
'oplæsning' er i Nyborg. derudover har de to busser den samme runde i
Østrig som de skal igennem.

Fra Ålborg til Padborg er der 4 køretimer til Padborg. Men bussen skal
altså lige ind omkring både i Randers og i Århus, så turen kan netop
ikke holdes indenfor de 4½ timer en chauffør har at gøre med. Og jeg kan
ikke få øje på hvor der skulle blive tid til hverken en 45 min. pause
eller 15+30 min. Så for at den plan kan holdes, lovligt, skal der to man
på den del af turen.

Men fra Ålborg til Padborg er der 4 køretimer.

Fra : Henrik B.

Dato : 16-02-10 20:38

> Er den generel, eller er det ikke kun de steder hvor det er skiltet?

Det blev nævnt af de tyske myndigheder at der var nedsat hastighed på
strækning, grundet vejret.
Men jeg mener faktisk også at der er regler for hastigheden i forbindelse
med dårligt vejr/føre.

> Nu er det jo ikke blot at køre nonstop fra hhv Kbhstrup og Ålborg og til
> Padborg. Der er lige et antal stop undervejs.

Ja og? Der er, selv med 80 km/t, mere end 45 min under vejs til stop. Og det
med en køretid på 4,5 timer.

> [...]
> så på den tur kan der godt være plads til de indlagte svingæringer
> indenfor de 4½ timer. Så det kan en chauffør klare.

Ålborg centrum - Padborg centrum: 290 km.
Khb. Centrum - Padborg centrum: 320 km.
At man starter i Kastrup skærer maks. 15 km af distancen.
Så igen, hvordan er der blevet længere fra Ålborg?

> Fra Ålborg til Padborg er der 4 køretimer til Padborg. Men bussen skal
> altså lige ind omkring både i Randers og i Århus, så turen kan netop ikke
> holdes indenfor de 4½ timer en chauffør har at gøre med.

3 timer og 45 min - med 80 km/t. Så der er ihvertfald 45 min til at runde
Randers og Århus. Og kører man 90 km/t har man mere end en time til de to
stop.

> Men fra Ålborg til Padborg er der 4 køretimer.

Øh nej, der er 3 timer og 45 min. - maks.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-02-10 21:03

Den Tue, 16 Feb 2010 20:38:19 +0100 skrev Henrik B.:
> [...]
> stop.

> Øh nej, der er 3 timer og 45 min. - maks.

Hvor mange gange har du lige kørt de to strækninger bag "det store rat"?

Jeg er ret sikker på at Finn har kørt turene så mange gange at han
er holdt op med at tælle.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Henrik B.

Dato : 16-02-10 21:25

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvor mange gange har du lige kørt de to strækninger bag "det store rat"?

Ålborg - Fredericia - masser af gange.
Fredericia - Padborg - masser af gange.
Det er simpel matematik:
Ålborg centrum - Padborg centrum = 288 km oprundet 300 km.
Motorvej stort set hele vejen. 300 km : 80 km/t = 3 timer 45 min.

> Jeg er ret sikker på at Finn har kørt turene så mange gange at han
> er holdt op med at tælle.

Og?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-02-10 22:04

On Tue, 16 Feb 2010 21:25:19 +0100, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>Det er simpel matematik:
>Ålborg centrum - Padborg centrum = 288 km oprundet 300 km.
>Motorvej stort set hele vejen. 300 km : 80 km/t = 3 timer 45 min.
Og i et proffesionelt ruteplanlægningsprogram giver det 297 km, og 4
timer og 3 minutter, så er der ikke lagt tid ind til stop i hhv
Randers og Årrhus banegård, kun ind og vende.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-10 22:10

Det er kun køretid der tæller som køretid (når hjulene bevæger sig)
Hvis der er stop undervejs vil det være andet arbejde eller hvil/pause.

Per.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-02-10 22:23

On Tue, 16 Feb 2010 22:09:56 +0100, "Per Olsen"
<per.olsen-snabela-smoerumnet.dk> wrote:

>Det er kun køretid der tæller som køretid (når hjulene bevæger sig)
>Hvis der er stop undervejs vil det være andet arbejde eller hvil/pause.

Min udregning dækker regulær køretid og med fgl. forudsætninger: 80
km/t på motorvej og landevej i gemmensnit og 50 km/t i byen, så de
lidt mere end 4 timer er kun et tal der holder i teorien, i praksis
vil det være større, formenteligt omkring de 4 timer og 25 minutter.

Men hvor stærkt må en bus med anhænger køre i danmark på motorvej hhv.
landevej ?

/Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 16-02-10 22:29

Den Wed, 17 Feb 2010 00:23:29 +0300 skrev Hans Kjaergaard:

> Min udregning dækker regulær køretid og med fgl. forudsætninger: 80
> km/t på motorvej og landevej i gemmensnit og 50 km/t i byen,

Hvor længe må du holde for rødt lys hvis du skal holde 80/50 km/t i
gennemsnit?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-02-10 22:39

On 16 Feb 2010 21:29:08 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Hvor længe må du holde for rødt lys hvis du skal holde 80/50 km/t i
>gennemsnit?
Jeg fortalte om forudsætningerne og de er som skidseret.
Du ville komme langt hvis du havde læst det andet jeg havde skrevet om
teori og praksis, men det sprang du let hen over.

/Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-02-10 18:34

> Hvor længe må du holde for rødt lys hvis du skal holde 80/50 km/t i
> gennemsnit?

Med de gamle skiver tæller det vel ikke som køretid ...

med digitale "skiver" tæller det derimod ..

--
Per

Fra : Kent Friis

Dato : 17-02-10 18:57

Den Wed, 17 Feb 2010 18:34:07 +0100 skrev Per Henneberg Kristensen:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Med de gamle skiver tæller det vel ikke som køretid ...

Hvor gode bremser har en bus? For at holde 80km/t i snit med max
80 km/t, kræver det at bussen holder 80km/t helt hen til hvor den
holder stille.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : René Løweneck

Dato : 17-02-10 09:28

Hej Hans !

> Men hvor stærkt må en bus med anhænger køre i danmark på motorvej hhv.
> landevej ?

En bus med hænger bliver i lovens forstand lige pludselig til en lastbil.
80/land og 50/by, hvor en bus uden hænger må følge skiltningen og dermed
kører som en personbil i byen.

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : alexbo

Dato : 17-02-10 10:37

"Hans Kjaergaard" skrev

> Men hvor stærkt må en bus med anhænger køre i danmark på motorvej hhv.
> landevej ?

80 på motorvej og 70 på landevej.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-02-10 18:33

> Og?

Finn har kørt turene med maks 90 i ladbilen ... Kent kører vel med 100 i
bus?

--
Per

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-02-10 23:23

> [...]
>
> Det duer bare ikke.
>
> Mit råd, hvis I ellers gider høre det er: Kør selv, eller flyv.

Er ovenstående noget du ved - eller gætter du?
Hvorfor skulle bussen starte i Jylland? Den hører hjemme i Slagelse og
passagererne er fra København?
Hvorfor er de kørt over Rødby? Mange af dem som kører via Berlin kører da
over Gedser - Rostock.
Som det fremgår senere i tråden har man travlt med at gætte både i øst og
vest om årsag m.m., i stedet for at vente på, at der kommer facts på bordet.

Kurt

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 19-02-10 19:55

On Sat, 13 Feb 2010 23:23:29 +0100, "Kurt B. Andersen"
<kurtanospam@privat.dk> wrote:

> [...]
>vest om årsag m.m., i stedet for at vente på, at der kommer facts på bordet.

Jeg beklager dybt, at jeg lod mig narre af billedet af bussen på det
websted hvor jeg læste om ulykken. Den bus var nemlig helt
overordentlig jysk.

Og på det tidspunkt da jeg læste om sagen var der ikke kommet nogen
detaljer frem. Mit indlæg er generelt for den slags ture, og det er
komplet ligegyldigt m.h.t. rute og opsamlingssteder. Det er yderst
sjældent lovligt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-02-10 23:38

folmer@rasmussen.dk wrote:
> [...]
>
> Det duer bare ikke.
>
> Mit råd, hvis I ellers gider høre det er: Kør selv, eller flyv.

Pr passagerkilometer mener jeg bestemt sidst emnet var oppe, at buskørsel
var mangefold mindre farligt end privat bilkørsel.

--
- Frank

Fra : René Løweneck

Dato : 14-02-10 09:55

Hej Folmer !

> Jeg hørte i radioen forleden dag, at Københavns Færdselspoliti i
> Januar måned havde kontrolleret 140 hjemvendte turistbusser, og der
> var skrevet rapport på 100!!

Og ?

> De slår lastbilerne med flere hundrede procent.

Der kan gøres præcis det samme ved lastbilerne,- det ved du godt.

> Med en skummel fortid i branchen véd jeg stort set hvad der er sket.

Ja, dit indlæg bærer tydeligt præg af en vis skadefryd over, at en af dine
tidligere kolleger er kørt galt. Jeg synes dit indlæg ligger noget under din
sædvanlige standard - er du ved at være stresset ?

> Mit råd, hvis I ellers gider høre det er: Kør selv, eller flyv.

Mit råd er, med tanke på al den sne vi har - bliv hjemme og stå på ski )

PS: Husk på din næste tur at købe noget Brasso til din glorie og få et
ekstra hvil. Jeg tror det vil gavne.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 19-02-10 19:49

On Sun, 14 Feb 2010 09:54:43 +0100, René Løweneck <rene@loweneck.dk>
wrote:

>Hej Folmer !

>Og ?

>Der kan gøres præcis det samme ved lastbilerne,- det ved du godt.

>--

Det kan det helt sikkert, men procentvis ligger tallene ikke så højt
for lastbiler, når der refereres fra en afholdt razzia.

> [...]

>tidligere kolleger er kørt galt. Jeg synes dit indlæg ligger noget under din
>sædvanlige standard - er du ved at være stresset ?

Jeg er fanneme ikke skadefro!

Men jeg kan fortælle dig, at jeg med 15 år i turistbusbranchen hver
eneste vinter har nægtet at køre de skiture. Til gengæld er jeg blevet
"straffet" med at køre et utal af udflytterbørnehaver frem og tilbage
hver dag. ,-)

>--

>Mit råd er, med tanke på al den sne vi har - bliv hjemme og stå på ski )

>--

Det er der for lidt status i.

>--

>PS: Husk på din næste tur at købe noget Brasso til din glorie og få et
>ekstra hvil. Jeg tror det vil gavne.

>--

Du kan tro hvad du vil, men Brasso føler jeg ikke lige at jeg har brug
for.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : IMO

Dato : 14-02-10 11:37

Den Sun, 14 Feb 2010 11:18:30 +0100 skrev alexbo:

> "Mogens (K)" skrev

> En god ide, men så forstår jeg ikke hvorfor du viderebragte avisens løse
> rygter.

Man skal vel for enhver pris komme med et synspunkt: har man ret, kan man
altid side: "hvad sagde jeg" og har man uret, kan det ties ihjel ;-(

Det var også derfor jeg kommenterede "Mogens" med udtalelse fra Tysk
politi og rejsebureaute: der kunne intet siges om årsagen på nuværende
tidspunkt.
og
"Mogens" "dog ved den "almindelige" tysker væsentlig mere om emnet
"biler" end den "almindelige" dansker, IMO ! "
er nok heller ikke underbygget.

IMO

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 14-02-10 20:59

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen ...
> Så er det højsæson igen.
> Det slår aldrig fejl. Hvert eneste år på denne tid laver
> turistbusserne de store overskrifter.

Det er "folks" egen skyld. Hvis de ikke gik efter de biligste
billetter, men var villige til at betale for sikkerheden, så det
andreledes ud i den brache.

mvh
Henning

Fra : Kent Friis

Dato : 14-02-10 21:09

Den Sun, 14 Feb 2010 20:59:11 +0100 skrev Henning Præstegaard:

> Det er "folks" egen skyld. Hvis de ikke gik efter de biligste
> billetter, men var villige til at betale for sikkerheden, så det
> andreledes ud i den brache.

Hvilke af de billige selskaber reklamerer med dårligere sikkerhed?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 14-02-10 22:04

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message

> Hvilke af de billige selskaber reklamerer med dårligere sikkerhed?
>
> Mvh
> Kent
> --
> "The Brothers are History"

- og hvordan/hvorfor skal man tro at de dyre selskaber ikke blot har større
profit ?

Har prøvet mange busrejser i tidens løb - _meget_ få selskaber står i
erindringen som særligt bevidste om sikkerheden.
Eller i det hele taget særligt bevidste om kundepleje i det hele taget.

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når vejret spilder

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 15-02-10 00:15

Den 14-02-2010 22:04, Jesper Hedegaard skrev:

> [...]
> erindringen som særligt bevidste om sikkerheden.
> Eller i det hele taget særligt bevidste om kundepleje i det hele taget.

Til den pris rejsebureauet betaler er der masser af sikkerhed. Så at
sige. Men betalte de den pris der skulle til, så var snakken en anden.
Der er altid sultne vognmænd der kører, uanset pris.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : IMO

Dato : 15-02-10 17:48

Den Mon, 15 Feb 2010 16:58:02 +0100 skrev Mogens \(K\):

http://www.bt.dk/krimi/derfor-koerte-bussen-galt-i-tyskland

IMO

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-02-10 00:25

IMO skrev:
> http://www.bt.dk/krimi/derfor-koerte-bussen-galt-i-tyskland

Af andre muligheder til at den bus forulykkede findes;

1) At en bil i en tilkørsel forsøgte at presse sig foran bussen. Tysk
trafikkultur, og det at ulykken er sket umiddelbart efter en tilkørsel,
taget i betragtning gør at den mulighed ikke bør udelades. Og

2) Den bestemte type bus er tidligere kendt for at låse på den
tvangsstyrede boogie-aksel.

Desværre går der 4-6 uger inden de tekniske undersøgelser er færdige. Og
indtil da må chaufføren nok leve med at stå med skylden.

I tilfælde 1 skal det medregnes at tyskerne er ret gode til at skabe
farlige situationer i trafikken, specielt når det handler om lastbiler
og busser. (Det er der nede fra vi har hentet den med at "Der er altid
plads foran en lastbil (/bus)").

Men de er meget lidt gode til at stå ved hvad de har gjort, specielt
hvis de er sikker på at det ikke kan opdages.

Så er det tilfældet, som det er udtalt på tysk tv, vil den mulighed ikke
tages i betragtning. End ikke selvom den ene, eller begge chauffører
tager det med i sine forklaringer. Der vil, på god tysk maner, blive
fokuseret på hastigheden, og alt hvad chaufførerne kommer med vil blive
betragter som bortforklaringer.

Fra : René Løweneck

Dato : 17-02-10 10:07

Hej Finn !

> Af andre muligheder til at den bus forulykkede findes;

Chikanekørsel

http://www.youtube.com/watch?v=DDTLo-nDsUQ&feature=related
Denne bilist blev taget på video, men uden denne dokumentation, ville
chaufføren også få skyld for alt muligt og umuligt.

En stor dyb vandpyt

Spurrillen og evt. oven i købet fyldt med vand. (kan give bøvl med
aquaplaning og friktionsstyret bagaksel (hvis ikke den er låst))

Bussens reelle akselafstand - sidevind - vejens beskaffenhed/forløb potholes

Ja, der er rigtigt mange faktorer der spiller ind i sådan en event. Derfor
vil en udredning også tage lang tid (6 uger) og mit gæt er, at den reelle
årsag aldrig findes. Chaufføren knaldes sikkert bare for ansvarsløs kørsel
med for høj fart og ryger i spældet et par år. Så slipper tyskerne for
erstatning for dårlige veje mm. Es handelt sich wieder nur um die dumme
Dänen ))

Nu er vi buschauffører i forvejen overvåget i hoved og røv, så hvorfor ikke
få en black box i busserne. Den kunne da i det mindste bruges til noget
fornuftigt i sådanne sager.

http://www.thecarblackbox.com/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-10 14:06

René Løweneck skrev:
> Hej Finn !
> Chikanekørsel

Nu kan jeg ikke finde det, men jeg så et videoklip fra ulykken hvor der
er en der nævner at en personbil har presset bussen.

Jeg undrer mig over at den vinkel tilsyneladende totalt er glemt.

> http://www.youtube.com/watch?v=DDTLo-nDsUQ&feature=related
> Denne bilist blev taget på video, men uden denne dokumentation, ville
> chaufføren også få skyld for alt muligt og umuligt.

Den undrer jeg mig over hver gang jeg ser den. For mig ser det ud til at
den er optaget fra en politibil, men der sker hverken eftersætning af
den bil der forvolder ulykken, eller fremkørsel til den forulykkede bus.

> [...]
> aquaplaning og friktionsstyret bagaksel (hvis ikke den er låst))
> Bussens reelle akselafstand - sidevind - vejens beskaffenhed/forløb

Sidevind er nok ikke skylden. Ulykken sker i et skovområde, men lige
efter en tilkørsel.

Det er skiltebommen 500 eller 1000 m før afkørslen, i modsat retning, at
bussen foldes omkring.

> [...]
> Nu er vi buschauffører i forvejen overvåget i hoved og røv, så hvorfor
> ikke få en black box i busserne. Den kunne da i det mindste bruges til

Nu vil den jo nok koste en del mere end de ca 1700,- kr prisen kan
regnes om til. Men jeg tror den vil være pengene værd.

Op til 44 timer, i høj opløsning. Sikke meget man kunne få med der.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-02-10 18:02

Den Wed, 17 Feb 2010 14:05:36 +0100 skrev Finn Guldmann:

> Nu kan jeg ikke finde det, men jeg så et videoklip fra ulykken hvor der
> er en der nævner at en personbil har presset bussen.
>
> Jeg undrer mig over at den vinkel tilsyneladende totalt er glemt.

Chefen kom til at melde klart ud at bussen havde kørt 99 km/t hvorefter
man fandt ud af at 80 km/t er tilladt. En personbil er spekulationer,
det andet er facts.

Det virker mest logisk at fokusere på facts, og lade politiet om
at undersøge spekulationerne. Ikke at logik nogensinde har stoppet
en journalist...

> Den undrer jeg mig over hver gang jeg ser den. For mig ser det ud til at
> den er optaget fra en politibil, men der sker hverken eftersætning af
> den bil der forvolder ulykken, eller fremkørsel til den forulykkede bus.

Man høre ham snakke i radioen, mit gæt vil være at han tilkalder en
ambulance. Derefter slutter klippet, så vi ikke ser om han er kørt over
for at hjælpe (han har bilen på video, og det er nok for sent at sætte
efter ham efter han har tilkaldt hjælp).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Nicolai Lang

Dato : 17-02-10 20:21

On Sat, 13 Feb 2010 13:25:37 +0100, folmer@rasmussen.dk wrote:

>Så er det højsæson igen.
>
>http://ekstrabladet.dk/112/article1299056.ece
>
>Det slår aldrig fejl. Hvert eneste år på denne tid laver
>turistbusserne de store overskrifter.

Overdrivelse fremmer forståelsen? Såvidt jeg kan se så skete der sidst
en dødsulykke i 2004.

Men derudover er vi da ikke så uenige i at der nok er for mange
vognmænd der tænker for meget på pengene og for lidt på sikkerheden.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
Jeg blogger om Mb. Crohn, sundhed m.m.
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Kent Friis

Dato : 17-02-10 22:06

Den Wed, 17 Feb 2010 20:21:18 +0100 skrev Nicolai Lang:

> Overdrivelse fremmer forståelsen? Såvidt jeg kan se så skete der sidst
> en dødsulykke i 2004.

Ja det er godt nok en overdrivelse at få Folmers udsagn om "store
overskrifter" til at handle om dødsulykker.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 21-02-10 11:36

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> Mit råd, hvis I ellers gider høre det er: Kør selv, eller flyv.

Ja, de kører jo helt vildt:
www.bt.dk/danmark/10-ud-af-12-turistbusser-koerte-staerkt

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 21-02-10 13:15

On Sun, 21 Feb 2010 11:35:31 +0100, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

>Ja, de kører jo helt vildt:
>www.bt.dk/danmark/10-ud-af-12-turistbusser-koerte-staerkt

>--

Jeg véd ikke om det er helt vildt.

100 km. længere nede af betonstien må de jo gerne køre 100 km/t., og
det er ikke mit indtryk, at autobahn holder en så meget højere
kvalitet end dansk motorvej. Mange gange tværtimod.

Så er der det med friktionen. Danske motorveje plejer at være
gennemsaltede i en grad så selv om der falder en smule sne, så smelter
den ved landing.

Afstand til forankørende er som sædvanligt alfa og omega. Det er
ulovligt fordi grænsen er sat til 80 km/t. i DK, men uforsvarligt -
nej. Ikke hvis afstanden er i orden.

I Sverige og Finland kører ekspresbusserne, og de øvrige turistbusser
for den sags skyld, akkurat lige så stærkt, men på et betydeligt
glattere underlag.

Det er der ikke en kæft der gør noget ved, og svenskerne især, plejer
s'gu ikke at holde sig tilbage med kritik, hvis de synes noget er
farligt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 21-02-10 13:48

> Jeg véd ikke om det er helt vildt.

Snevejr, mobilos i hånden, you name it

> 100 km. længere nede af betonstien må de jo gerne køre 100 km/t., og
> det er ikke mit indtryk, at autobahn holder en så meget højere
> kvalitet end dansk motorvej. Mange gange tværtimod.

Men vejrforholdene?

> Så er der det med friktionen. Danske motorveje plejer at være
> gennemsaltede i en grad så selv om der falder en smule sne, så smelter
> den ved landing.

Troede han sikkert også - den nat...

> I Sverige og Finland kører ekspresbusserne, og de øvrige turistbusser
> for den sags skyld, akkurat lige så stærkt, men på et betydeligt
> glattere underlag.

Der er himmelvid forskel på at køre på glat underlag en gang imellem og så
hvér dag. Dét ved du alt om, så dét ska jeg ikke belære dig om.

> Det er der ikke en kæft der gør noget ved

Ift. artiklen jeg linker til, er de nu alle meldt til politiet...

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 21-02-10 14:18

On Sun, 21 Feb 2010 13:48:24 +0100, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

>Snevejr, mobilos i hånden, you name it

>--

Det var en svensk chauffør, og de må godt hjemme. Du kan ikke være
helt ubekendt med hvor svært det er med gamle vaner.

>--

>Men vejrforholdene?

>--

Man skal jo altid køre efter forholdene. Det er imidlertid et
individuelt skøn, og hvis det er rutinerede vinterchauffører med orden
i dæk osv., såeeee.........

>--

>Troede han sikkert også - den nat...

>--

Det véd man meget lidt om.

>--

>Der er himmelvid forskel på at køre på glat underlag en gang imellem og så
>hvér dag. Dét ved du alt om, så dét ska jeg ikke belære dig om.

>--

Forargelsen blandt masserne er lige stor - uanset. Olsen Danmark kan
s'gu ikke, når han bliver overhalet af en bus/lastbil afgøre hvilken
rutine chaufføren har. Han bliver bare forarget, fordi der sker noget
han ikke evner at deltage i.

>--

>Ift. artiklen jeg linker til, er de nu alle meldt til politiet...

>--

Tempoet på svenske og finske ekspresbusser?? Det tror jeg næppe at ven
dansker har myndighed til. (Du skal læse hvad jeg skriver).

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 21-02-10 14:48

> (Du skal læse hvad jeg skriver).

Du skal forstå det underforståede, i det jeg skriver :)
(den "skjulte" henvisning jeg nævner)

Fra : Armand

Dato : 21-02-10 21:21

folmer@rasmussen.dk skrev:

> Tempoet på svenske og finske ekspresbusser?? Det tror jeg næppe at ven
> dansker har myndighed til. (Du skal læse hvad jeg skriver).

Det er vel også mere principielt, eftersom journalistens fartmåling ikke
er retsgyldig og sheriffen derfor ikke orker at forsøge at ramme nogen
v.h.a. dén!

--
Armand.

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-02-10 21:22

KLIP

> Det er vel også mere principielt, eftersom journalistens fartmåling ikke
> er retsgyldig og sheriffen derfor ikke orker at forsøge at ramme nogen
> v.h.a. dén!

Alligevel har et skvadderhovede fra Enhedslisten gjort en politianmeldelse !

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-02-10 21:24

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Alligevel har et skvadderhovede fra Enhedslisten gjort en politianmeldelse
> !

Vi er tilbage med partiet med mange "deltagere", hvor man kan tale om
ordsprog indeholdende: Dybe tallekener, Knallerter på havnen, studenterhuer
og platfodethed...

Fra : Armand

Dato : 21-02-10 22:09

Bjørn J. skrev:

> KLIP

> Alligevel har et skvadderhovede fra Enhedslisten gjort en politianmeldelse !

På samme måde som vi kloger os her på gruppen, kloger både presse og
politikere sig også hastigt omkring situationen!

Der var for et par dages tid siden snak om at passagererne burde være
bedre til at sige fra; men hvem er det i grunden der har taget fornødent
kørekort og derfor nødvendigvis MÅ betroes at skulle føre bussen? 65
passagerer (hvoraf 90% end ikke var gamle nok til at have kørekort)??
Og skal en given bus' fremfærd styres af en given nervøs 85-årig
morlille med en mobiltelefon i hånden? Nej vel!?
Men hvordan hulen kan både presse og politikere så nå at hyle med på dén

--
Armand.