Pas på hvad du siger....
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 11-02-10 06:10

En lille sjov historie...
For 3,5 år siden spurgte en person på et motorcykelforum til andres
erfaring med en stor midtjysk motorcykelforhandler i Horsens og omegn.
Dette spørgsmål besvarede jeg, ved at fortælle om min historie hvor
jeg havde solgt min VFR til dem, og ham de vidersolgte den til fik den
med et betydeligt lavere km-tal på tælleren.
Har aldrig skrevet om hvordan denne difference i km-tallet er opstået,
det har man selv skulle tænke sig til.

Nu har jeg så fået en mail fra den pågældende forhandler. Jeg har
anklaget ham for at justere km-tallet (hvilket jeg ikke har skrevet
direkte) og hvis jeg ikke trække det indlæg tilbage vil de køre en
injurie sag mod mig.
Har jeg selvfølgelig givet dem lov til.

Glæder mig til deres udspil

Men hvilken forhandler i det område har mon haft lignende historier

/
Jesper

Fra : TWL

Dato : 11-02-10 16:59

Jesper Pedersen wrote:
> [...]
> Har jeg selvfølgelig givet dem lov til.
>
> Glæder mig til deres udspil
>
> Men hvilken forhandler i det område har mon haft lignende historier

Mon de tror de får et bedre ry af det ??

Det blir spændende at høre en opfølgning på det.

Thomas

Fra : Anders Majland

Dato : 11-02-10 18:18

> Mon de tror de får et bedre ry af det ??
> Det blir spændende at høre en opfølgning på det.

Ja for du offentligør vel deres trusler ....

/A

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 11-02-10 11:54

On 11 Feb., 18:17, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> ..
>
> Ja for du offentligør vel deres trusler ....

Ja, men uden navnet af det store handelsfirma i Horsens...

Fra : Hekto

Dato : 12-02-10 02:18

On 11 Feb., 19:53, Jesper Pedersen <ti...@vip.cybercity.dk> wrote:

> Ja, men uden navnet af det store handelsfirma i Horsens...

Det er selvfølgelig meget godt alt sammen - og en historie man af og
til hører ... om forskellige forhandlere.

Vi mangler bare nogle klare beviser i form af værkstedfakturaer,
servicebøger, syn, forsikringspapirer, slutsedeler med Km-tal og den
slags dokumenter, der kan anvendes som egentlige beviser.

Uden beviser bliver det ofte en sag for en syns- og skønsmand at
vurdere om det ene eller det andet Km-tal er det rigtige - og det skøn
kan være svært at foretage objektivt med mindre kilometertælleren har
rundet en gang eller to.

--

/Hekto

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 12-02-10 03:41

On 12 Feb., 10:17, Hekto <hektobl...@gmail.com> wrote:

> [...]
> vurdere om det ene eller det andet Km-tal er det rigtige - og det skøn
> kan være svært at foretage objektivt med mindre kilometertælleren har

Men eftersom jeg fortalte historien i den omtalte tråd for 3,5 år
siden, og selve hændelsen foregik i 2002, så er det mere end
almindeligt svært at finde nogle fysiske beviser.

Fra : Craner

Dato : 12-02-10 12:42

"Jesper Pedersen" <tiper@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Har jeg selvfølgelig givet dem lov til.
>
> Glæder mig til deres udspil
>
> Men hvilken forhandler i det område har mon haft lignende historier

Nu har du vel et bevis på at km tælleren stod på det du siger, og bevis på
den samme mc da den blev solgt.
Har du ingen beviser, så har du en dårlig sag.
Men har du beviser, så er det bare at læse sig tilbage og afvente.

vh
Poul

Fra : Thomas Makro

Dato : 12-02-10 05:52

On Feb 11, 2:09 pm, Jesper Pedersen <ti...@vip.cybercity.dk> wrote:
> jeg havde solgt min VFR til dem, og ham de vidersolgte den til fik den
> med et betydeligt lavere km-tal på tælleren.

Det er desværre en ret normal praksis at forhandlere "justerer"
triptælleren. Det gælder både brugte biler og motorcykler.
Derfor bør man vurdere køretøjets stand, og ikke kun kigge på
triptælleren, når man skal købe brugt. En prøvetur giver også en god
indikation af hvor slidt den er.

Der er visse MC forhandlere der har adskillige bruge motorcykler, der
kun har kørt få tusinde km, selv om de er 10-20 år gamle. Tror man på
det, så fortjener man næsten at blive snydt...

Det er naturligvis ikke i orden at forhandlerne bevidst snyder, men
jeg kan nu godt se det - lidt - fra deres side. Hvis en MC har kørt
mere en 75.000 km, så er der ingen der tør købe den. Dette uagtet at
den kan have været kørt pænt, vedligeholdt omhyggeligt, og fået
skiftet flere sliddele. Og uagtet at de fleste MCere kan køre flere
hundretusinde km før de skal renoveres. Hvis forhandleren så "lige
justerer triptælleren lidt", så køber folk den gerne, og synes, at det
er et fint eksemplar de har fundet. Det er således mere folks
overbevisning end MCens reelle tilstand, der er afgørende for om folk
synes det er en god MC, og dermed afgørende for om de vil købe den.

Hvis man er KM-hysterisk, så må man nøjes med at købe:
-nyt
-brugt med servicebog
-brugt fra en privat (selv om det ikke er nogen 100% garanti)

Endnu bedre er det, hvis man ikke er KM hysterisk, og i stedet ser på
køretøjets tilstand. Personligt vil jeg hellere købe en brugt MC der
har kørt en del km, men som er velholdt og velserviceret, frem for en
der har kørt få km af racer-Brian, som har været et svin ved sin MC
(kørt mange småture, fyret den af med kold motor, ikke skiftet olie
hvert år, osv.)

--
Thomas Makro
** Farten holder trafikanterne vågne **

Fra : Anders Majland

Dato : 12-02-10 14:23

> [...]

> Hvis forhandleren så "lige
> justerer triptælleren lidt", så køber folk den gerne, og synes, at det

Synes næsten det lyder som om du forsvarer det ?

Hvis "man lige justerer triptælleren" er det bevidst svindel og bedrageri
(når man bruger de urigtige oplysninger til at få en højere salgspris)

Jeg solgte sidste år en XT med (1)04000km på tælleren. Jeg bliver så ringet
op af en potentiel køber der har set mine gamle billeder på
motorcykelgalleri. De oplysninger han fik af sælger passede ikke med det jeg
havde skrevet på mcg og han ville lige høre om det kunne passe at det var
min gamle mc han var ved at købe.

/A

Fra : Armand

Dato : 12-02-10 15:52

Anders Majland skrev:

> [...]
> jeg havde skrevet på mcg og han ville lige høre om det kunne passe at
> det var min gamle mc han var ved at købe.

Som i Jespers forhold til Horsens-bamditten, risikerer du at mangle en
fornøden kvittering med det faktiske km-tal påført!?
I givet fald er det lige så enkelt for den der nu er ved at sælge din
gamle ged, at sende balladen videre ved at påstå at det er dig der har
snydt hám

--
Armand.

Fra : Henning P.

Dato : 12-02-10 16:51

Ja selv her på Lolland kan man næsten regne ud at dem der omtales er et par
stykker som er i familie, som
deres handelsfirma's navn sikker også antyder

Been there, done that, never again.

Fra : Anders Majland

Dato : 12-02-10 17:00

> [...]
> I givet fald er det lige så enkelt for den der nu er ved at sælge din
> gamle ged, at sende balladen videre ved at påstå at det er dig der har

Jeg har såmend en sludseddel på salget af min ged. En af FDM's med noteret
km og at motoren er skiftet osv ... Og som bilag en udskrift af
servicehistorien i mit ejerskab ... Dernæst er jeg jo så flittig en skribent
på usenet at det er nemt at finde at jeg har skrevet nogle "høje" km tal
online (og så ville det da være for dumt at forsøge at sælge den med færre
.....)

Men km tælleren havde jo rundet 100.000km i mit ejerskab og ingen ville nok
tro på at de 4100 der stod på tælleren var hvad cyklen havde kørt

Men en speedometergaranti garanterer kun at der er et speedometer ....

--
/A

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-10 22:44

> [...]
> I givet fald er det lige så enkelt for den der nu er ved at sælge din
> gamle ged, at sende balladen videre ved at påstå at det er dig der har

Hvordan ser det egenligt ud med mr. syn. De noterer jo km tallet ved hvert
syn. og jeg har endda hørt dem hovedregne lidt på det (jo det knirkede
virkeligt for at se om det var et sandsynligt km tal.

Mvh TP

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 14-02-10 09:04

news.tele.dk skrev:

> [...]
> hvert syn. og jeg har endda hørt dem hovedregne lidt på det (jo det
> knirkede virkeligt for at se om det var et sandsynligt km tal.

Da vi ikke har periodisk syn på motorcykler, så hjælper det ikke særlig
meget. Cyklen bliver jo først synet igen efter en ny handel, og så kan
sælgeren sagtens justere på tallet inden syn.
Så går der måske 5 år igen inden den bliver synet igen i forbindelse med
en ny handel. Igen kan der justeres. Så det er ikke muligt at være
sikker på km.tælleren.
Det eneste nogenlunde sikre er en servicebog.
Hilsen Matthias

Fra : Valentino Thomsson

Dato : 16-02-10 18:22

Hvordan justerer de så et elektronisk speedometer?
Jeg har lige købt en brugt Yamaha FZ-1. Kan det tjekkes om forhandleren har
justeret km?
gemmer den km oplysninger i ECU-en?
Følges speedometer og ECU, således at en justering vil kunne afsløres?
Kan den evt være forsynet med et andet brugt speedometer, eller kommer km
tallet fra selve ECU-en?

:_)

Fra : Knud Dam

Dato : 16-02-10 19:45

"Valentino Thomsson" <ValentinoThomsson@nospam.invalid> skrev i en
meddelelse news:nodp4o6veo7p$.dlg@ValentinoThomsson.invalid...
> [...]
> Følges speedometer og ECU, således at en justering vil kunne afsløres?
> Kan den evt være forsynet med et andet brugt speedometer, eller kommer km

Hej Valentino.

Giveren til speedometret kommer fra gearkassen, så jeg tror ikke man kan
afsløre det, hvis der er sat et andet speedometer på.

Din FZ1 er ikke ret gammel. Der må du kunne vurdere om stand og kilometertal
passer nogenlunde sammen (Eks. småridser, stenslag, mat plastic, slidt
fodhvilergummi, slør i greb og bremsepedal mv. og tykkelsen på
bremseskiver).

Mvh.

KD FZ1-S 98.500 km.

Fra : Valentino Thomsson

Dato : 16-02-10 20:08

On Tue, 16 Feb 2010 19:44:52 +0100, Knud Dam wrote:

Hej selv

> Giveren til speedometret kommer fra gearkassen, så jeg tror ikke man kan
> afsløre det, hvis der er sat et andet speedometer på.

Så du er sikker på at km lagres i speedomereret og ikke i ECU-en?

> [...]
> passer nogenlunde sammen (Eks. småridser, stenslag, mat plastic, slidt
> fodhvilergummi, slør i greb og bremsepedal mv. og tykkelsen på

Det passer nok meget godt.
Bagdækket er helt slidt på midten. Hvilket dæk skal jeg vælge og som er
mere holdbart på midten og ikke høvles ned ved hurtig motorvejskørsel?

> KD FZ1-S 98.500 km.

Hvor mange km er der egentligt i sådan en FZ-1 ?

Fra : Knud Dam

Dato : 16-02-10 22:39

"Valentino Thomsson" <ValentinoThomsson@nospam.invalid> skrev i en
meddelelse news:brez2d5zmjh8.dlg@ValentinoThomsson.invalid...

> Så du er sikker på at km lagres i speedomereret og ikke i ECU-en?

Nej, jeg er ikke sikker.

> Bagdækket er helt slidt på midten. Hvilket dæk skal jeg vælge og som er
> mere holdbart på midten og ikke høvles ned ved hurtig motorvejskørsel?

Jeg kører med Metzeler Roadtec Z6 og det har efter min mening god slidstyrke
og gode køreegenskaber.

> Hvor mange km er der egentligt i sådan en FZ-1 ?

Det kommer an på mange ting. Min kører upåklageligt.

; - )

KD

Fra : S.B.

Dato : 16-02-10 23:11

> [...]
> mere holdbart på midten og ikke høvles ned ved hurtig motorvejskørsel?

> Hvor mange km er der egentligt i sådan en FZ-1 ?

Kommer an på hvordan du holder den og hvordan du kører den
kunne sikket brænde motoren af på under 5000 km hvis man gad, men behandler
man den ordentlig så kan der være mange km i den

Fra : Thomas Makro

Dato : 12-02-10 07:23

Nej da. Jeg skrev jo netop:
"Det er naturligvis ikke i orden at forhandlerne bevidst snyder"
Snyd er ikke i orden.

Mine pointer kan sammenfattes til:
1. Der skal ikke meget fantasi til at finde en løsning på hvordan man
letter salget af en brugt MC.
2. Folk er naive, og tror gerne på at en 15 år gammel MC kun har kørt
10.000 km.
3. Folk er hysteriske med KM tallet. Det betyder mere end køretøjets
stand.

Fra : S.B.

Dato : 12-02-10 15:41

Nej da. Jeg skrev jo netop:
[...]

Sjovt nok - søger man på mobile.de har mange af dem med analog speedometer
kørt langt mindre end dem med digital kilometertæller?
Gad vide om folk ikke kan lide at kigge på analog tal?

Eks.
De nye GL1800 Goldwing, har næsten alle kørt mere end en start 90'erne
model, og de kom først i 01

Søren

Fra : Leif

Dato : 12-02-10 15:53

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Eks.
> De nye GL1800 Goldwing, har næsten alle kørt mere end en start 90'erne model, og de kom først i 01

Den model er nok mere lækker at køre på end de gamle
/Leif

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-02-10 22:14

S.B. skrev:

> Eks.
> De nye GL1800 Goldwing, har næsten alle kørt mere end en start 90'erne
> model, og de kom først i 01

Dem der ikke er rustet væk af de gamle har stået indendørs hele tiden

Der er jo mange gode grunde - en RD350 finder du heller ikke med 150.000
på tælleren.

--
vh
Torben

Fra : S.B.

Dato : 13-02-10 19:12

> Dem der ikke er rustet væk af de gamle har stået indendørs hele tiden
>
> Der er jo mange gode grunde - en RD350 finder du heller ikke med 150.000
> [...]

sikkert ikke
speedometeret starter vel forfra ved 99.999 km

hørte om en der ville skifte tandremme på hans GL1500 hentet i DE, da han
fik skjoldet af stod der på bagsiden at de var skiftet ved 138.000 km for 3
år siden, sjovt nok stod hans kilometertæller kun på 74.000 km

Fra : Johnny Hansen

Dato : 14-02-10 12:49

> [...]
> fik skjoldet af stod der på bagsiden at de var skiftet ved 138.000 km for
> 3 år siden, sjovt nok stod hans kilometertæller kun på 74.000 km

Mig bekendt er det lovligt i DE at skrue kilometertæler tilbage bare ny
køber bliver gjort opmærksom på dette...

Johnny

Fra : jopa

Dato : 14-02-10 14:31

Johnny Hansen skrev:

> Mig bekendt er det lovligt i DE at skrue kilometertæler tilbage bare ny
> køber bliver gjort opmærksom på dette...

Det er det vel også herhjemme så længe man gør opmærksom på det.

--
Mvh. John Paulsen

www.jp-web.dk

Fra : Armand

Dato : 14-02-10 17:14

jopa skrev:

> Det er det vel også herhjemme så længe man gør opmærksom på det.

eller at man kan bedyre sin uvidenhed (á tidligere ejer måtte have gjort
det) :-/

--
Armand.

Fra : Pwh

Dato : 14-02-10 18:07

Armand, skrev:

> eller at man kan bedyre sin uvidenhed (á tidligere ejer måtte have
> gjort det) :-/

Eller nisserne

/Jens

Fra : Thomas Makro

Dato : 15-02-10 00:29

On Feb 13, 7:12 pm, "S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> wrote:
> hørte om en der ville skifte tandremme på hans GL1500 hentet i DE, da han
> fik skjoldet af stod der på bagsiden at de var skiftet ved 138.000 km for 3
> år siden, sjovt nok stod hans kilometertæller kun på 74.000 km
Han fandt så ud af sandheden. Men om det så er godt eller skidt for
ham...
Lykkelig uvidenhed er slet ikke noget dumt ordsprog.

Især en Goldwing vil jeg forvente kører en del KM hvert år.

Fra : S.B.

Dato : 15-02-10 17:02

> [...]
Lykkelig uvidenhed er slet ikke noget dumt ordsprog.

Især en Goldwing vil jeg forvente kører en del KM hvert år.

Er mange af slagsen som jeg stiller mig ret tvivlende over for om km
tælleren passer.
fx. den her - 650 km i snit om året gennem 19 år

http://tinyurl.com/y8c2lru

Men kunne jo være den kunne sælges til en dum dansker

Søren

Fra : Leif

Dato : 16-02-10 16:03

> [...]
> fx. den her - 650 km i snit om året gennem 19 år
>
> http://tinyurl.com/y8c2lru
>
> Men kunne jo være den kunne sælges til en dum dansker

Nu er 1 miles ikke lig 1 km, og der er mange i USA, der næsten kun
er garage-pynt. Vel og mærke i opvarmede garager....

Jeg har længe kikket på Kawa 750 triple i samme stand.
Har haft en kollega forbi en enkelt og den var som ny. Med oplyst garanti
og mulighed for at tage et enkelt topstykke af for inspektion.....
De gamle kawaer har et orange bånd inde i omdrejningstælleren ,der
klart afslører, om det er en, der har tilbragt sin tid i solen eller ej.
/Leif

Fra : Thomas Makro

Dato : 16-02-10 00:22

On Feb 15, 5:02 pm, "S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> wrote:
> fx. den her - 650 km i snit om året gennem 19 år
>
> http://tinyurl.com/y8c2lru
Der skal nok være en eller anden der skynder sig at købe den
Men hvis ellers den er billig og velholdt, så er det jo ligegyldigt
hvad triptælleren viser.

> Men kunne jo være den kunne sælges til en dum dansker
Ja den skal bare lige forbi en forhandler først, der kan komme med en
god historie om at ejeren var en meget speciel type, der har haft den
stående i sin stue i 18 år som pyntegenstand

Ellers står der jo blot at triptælleren viser 12K. Hvis der kun er 5
cifre, kan det jo godt tænkes at der ikke har været pillet...

Fra : S.B.

Dato : 16-02-10 22:46

> [...]

Ellers står der jo blot at triptælleren viser 12K. Hvis der kun er 5
cifre, kan det jo godt tænkes at der ikke har været pillet...

der er 6 tal på en GW
er der i hvert fald på min

Søren