On 9 Feb., 07:56, Benny <hojvae...@gmail.com> wrote:
> Hej
>
> Stjålet fra ingenøren:
>
> Af Mads Nyvold, torsdag 26. jul 2007 kl. 16:09
>
> "
> Mercedes optimerer benzinmotoren
> Den tyske bilgigants nye motortype anvender kompressionstænding
> ligesom en dieselmotor ved lave og mellemhøje omdrejningstal, hvormed
> benzinforbruget og udledningen af forurenende stoffer fra udstødningen
> sænkes.
>
> Mercedes vil i september præsentere en motor, der er en hybrid mellem
> en disel- og benzinmotor. Motoren, som hedder DiesOtto efter
> opfinderen Nicolaus Otto, vil stadig køre på benzin, men ved lave og
> mellemhøje omdrejningstal benytter den kompressiontænding, der kendes
> fra dieselmotorer.
>
> Dermed bliver DiesOtto den tyske bilgigants bidrag til den grønne
> bølge blandt bilfabrikanterne. For kompressionstændingen reducerer
> både benzinforbruget og sænker udstødningens indhold af forurenende
> stoffer, skriver Automotive News Europe.
>
> DiesOtto vil også adskille sig i forhold til en traditionel
> benzinmotor ved at have en integreret starter/generator. Det betyder,
> at en større flyder vil kunne køre 16 kilometer på 1 liter.
Mon ikke en journalist har misforstået det lidt ? Det er nok ikke den
integrerede starter/generator, der ændrer forbruget. Eller laver de en
hybrid ved at lade dynamoen fungere som elmotor ??
>
> Automotive News Europe skriver, at der vil gå nogen år, før at
> DiesOtto er fuldt implementeret i nye Mercedes-biler, men at nogle af
> teknikkerne efterhånden bliver indført i seriemodellerne.
> "
>
> Gad vide hvordan den lyder?
Mon ikke den lyder som en diesel i 98% af tiden. Og i de sidste 2% af
tiden som en benzin, der får tæsk. ..
De må have lavet variabelt kompressionsforhold ?? Mon det er en SAAB-
motor ??
Ideen er ikke dårlig, og man slipper for dieselfingre...
Leo